Todella kivulias ihottuma sormessa
Ollut jo pari vuotta, olen käynyt lääkärissä ja sain reseptillä Bemetson- ja Ceralan- voiteet. Olen käyttänyt niitä reilun vuoden ohjeistuksen mukaan, mutta ei helpota. Aina hetkeksi kivuliain vaihe helpottaa, muutamiksi päiviksi, mutta palaa sitten aina takaisin.
Olen jonossa lääkärille, josta yritän saada lähetettä ihotauteihin erikoistuneelle lääkärille, mutta sitä odotellessa ajattelin kysyä, josko jollakin olisi ideaa, miten edes helpottaa kipua.
Minulla on ollut lapsesta asti atooppinen iho, joka oli oireilematta yli kymmenen vuotta, sitten 2016 kesällä se vain alkoi taas. Lääkäri epäili, että tämä olisi atooppista ekseemaa.
Tätä on hiukan hankala kuvailla, mutta ihottuma rajoittuu oikeaan etusormeen, aluksi se oli molemmissa käsissä, kaikissa sormissa, mutta voiteilla hävisi muualta. Joskus on myös oikein käden keskisormen toisella puolen, mutta todella harvoin.
Iho halkeilee, saan todella kipeitä ja syvän näköisiä haavoja sormen nivel kohtaan, jotka tietysti sattuvat kun sormea liikuttaa. Samalla tietysti nämä haavat ratkeavat auki. Tällä hetkellä ihottuma on levinnyt myös sormen päähän, joten se aiheuttaa lisää kipua monessa asiassa, esim. en voi käyttää sitä sormea kirjoittamiseen näppäimistöllä. Joudun monesti käyttämään laastaria pahimpien kohtien päällä, että kestän edes jotenkin näiden kanssa.
Koska iho halkeilee, sormessa on jatkuvasti valkoisia törröttäviä ihon riekaleita, jotka sitten tarttuvat joka paikkaan ja tuntuu todella inhottavalta. Välillä sormeen ilmestyy myös pieniä vesikellon näköisiä paukuroita, mutta häviävät muutamassa päivässä. Välillä myös kutittaa todella paljon, mutta raapiminen tietysti on todella kivuliasta.
Olisiko jollakin tietoa, mitä tämä on? Tai edes vinkkejä kivun hoitamiseen/sietämiseen?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin olisit kuvaillut mun etusormea, tosin mulla se alkaa noilla kutiavilla vesikellorakkuloilla. Mä haluaisin myös tietää, mistä tuo johtuu. Tällä hetkellä siihen auttaa jotenkin Dermosil käsivoide.
Minulla ei tämä helpota missään kohtaa kokonaan, vesikellot ilmaantuvat joka viikko ja katoavat muutamassa päivässä, että en osaa yhtään sanoa, alkaako pahin kipu siitä vai ennen sitä.
Hyvä kun sanoit tuosta Dermosilista, sain sitä jostakin näytetuubin, voisin kokeilla. Saakohan sitä käyttää Ceralanin kanssa samaan aikaan?
Ap
Minulla alkoi myös viime kesänä vesikelloilla ihottuma joka jäi sitten vain oikeaan etusormeen. Välillä kutiaa niin, että revin yöllä verille ihon. Nyt hieman parantunut viimein mutta helposti lähtee aina huononemaan. Atopiaa minullakin ollut aina mutta lievää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin olisit kuvaillut mun etusormea, tosin mulla se alkaa noilla kutiavilla vesikellorakkuloilla. Mä haluaisin myös tietää, mistä tuo johtuu. Tällä hetkellä siihen auttaa jotenkin Dermosil käsivoide.
Minulla ei tämä helpota missään kohtaa kokonaan, vesikellot ilmaantuvat joka viikko ja katoavat muutamassa päivässä, että en osaa yhtään sanoa, alkaako pahin kipu siitä vai ennen sitä.
Hyvä kun sanoit tuosta Dermosilista, sain sitä jostakin näytetuubin, voisin kokeilla. Saakohan sitä käyttää Ceralanin kanssa samaan aikaan?
Ap
Ei mullakaan ole kokonaan mennyt ohi, missään vaiheessa, mutta nyt on aika paljon parempi, kun olen viikon rasvannut Dermosililla monta kertaa päivässä. Toivottavasti ei olis vaan mikään väliaikainen juttu. Uskoisin, että hyvin voit käyttää molempia rasvoja yhtä aikaa.
Kun aloitin voiteiden käytön, ihottuma vielä hävisi kokonaan jopa tästä sormesta aina joiksikin päiviksi, välillä jopa viikoksi, mutta tuli aina takaisin, juuri tähän sormeen. Olen miettinyt pääni puhki, josko tämä sormi altistuisi jollekin, mille muut sormet eivät, mutten kertakaikkiaan keksi muutakuin linssinesteen. Olenkin jo puolisen vuotta laittanut ja ottanut linssit pois vasemmalla kädellä, muttei mitään muutosta, joten ei ainakaan se ollut. Mitään muuta en keksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei mullakaan ole kokonaan mennyt ohi, missään vaiheessa, mutta nyt on aika paljon parempi, kun olen viikon rasvannut Dermosililla monta kertaa päivässä. Toivottavasti ei olis vaan mikään väliaikainen juttu. Uskoisin, että hyvin voit käyttää molempia rasvoja yhtä aikaa.
Pitää toivoa, että menisi ohi, on tästä sen verran kauan kärsitty. Toivottavasti sinulla ainakin tuo auttaisi pidemmän aikaa eikä vain hetken.
Ap
Streptokokki tm. bakteeri? T. Ei-asiantuntija
Minulla oli vastaavaa molempien käsien etu- ja keskisormissa. Eli siis ihon alla ensin n. 0,5-1mm (yksittäin isompiakin) rakkuloita jotka puhkeavat ja sen jälkeen muutama viikko iho on ku norsun nahkaa ja syviä "halkeamia" joista välillä veren vuotoa.
Pääsin ihotautilääkärille käytiin useamman viikon jaksoissa tyyliin kaikki voiteet lievimmästä vahvimpaan (määräsi jopa pidempiä jaksoja kuin ohjeet sallivat), mutta mikään ei ongelmaa poistanut mutta oireet kyllä lievenivät.
Samanaikaisesti tein kaiken ruuan käsittelyn yms. kertakäyttöhanskat kädessä, jotta saimme poistettua sen mahdollisuuden, että olen allerginen jollekin.
Kesän tullen oli voiteet käytetty eikä ongelma ollut poistunut, mutta huomasin, että auringonvalo teki sormille hyvää - välillä ne jonkun viikon ajan olivat aivan terveen näköiset. Syksyllä oireet taas pahenivat muttei samalle tasolle.
Nyt viime kuukausina rakkuloita on ollut silloin tällöin mutta ne eivät ole puhkeilleet (en tiedä miksi). Oma keittiölääkärin diagnoosini on ollut, että kyseiset rakkulat ovat stressin oireita (jälkikäteen tarkasteltuna juuri rakkuloiden aikaan on ollut tiukkoja deadlineja), eikö lääkärikään poissulkenut sitä vaihtoehtoa.
Ps. Myös mulla atooppinen iho jo nuoruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vastaavaa molempien käsien etu- ja keskisormissa. Eli siis ihon alla ensin n. 0,5-1mm (yksittäin isompiakin) rakkuloita jotka puhkeavat ja sen jälkeen muutama viikko iho on ku norsun nahkaa ja syviä "halkeamia" joista välillä veren vuotoa.
Pääsin ihotautilääkärille käytiin useamman viikon jaksoissa tyyliin kaikki voiteet lievimmästä vahvimpaan (määräsi jopa pidempiä jaksoja kuin ohjeet sallivat), mutta mikään ei ongelmaa poistanut mutta oireet kyllä lievenivät.
Samanaikaisesti tein kaiken ruuan käsittelyn yms. kertakäyttöhanskat kädessä, jotta saimme poistettua sen mahdollisuuden, että olen allerginen jollekin.
Kesän tullen oli voiteet käytetty eikä ongelma ollut poistunut, mutta huomasin, että auringonvalo teki sormille hyvää - välillä ne jonkun viikon ajan olivat aivan terveen näköiset. Syksyllä oireet taas pahenivat muttei samalle tasolle.
Nyt viime kuukausina rakkuloita on ollut silloin tällöin mutta ne eivät ole puhkeilleet (en tiedä miksi). Oma keittiölääkärin diagnoosini on ollut, että kyseiset rakkulat ovat stressin oireita (jälkikäteen tarkasteltuna juuri rakkuloiden aikaan on ollut tiukkoja deadlineja), eikö lääkärikään poissulkenut sitä vaihtoehtoa.
Ps. Myös mulla atooppinen iho jo nuoruudesta.
Tuon kesän valohoidon jälkeen ei siis ole mitään voiteita käytetty.
Aina laitan itse kunnolla Sibicortia, jos tulee pienikin ihottuman alku. Sitten perusvoiteena oli apteekin rasvaista Ambilania. Mutta jouduin ennen sitä käymään ihan ihotautiklinikalla, kuten sinäkin. Kannattaa pyytää Jumalalta hänelle viisautta.
Ei varmaan kannata kaivaa nenää sillä sormella, niin pysyy niistä pöpöistä vapaana.
Kiitos kommenteista, pitää kokeilla näitä. Lääkäri itse epäili tuon ekseeman lisäksi ainoastaan psoriasia tai jotain sientä, mutta sanoi että on kyllä ihan varma, että on ekseemaa, oli hänen mielestään niin selkeä. Toivottavasti teillä helpottaa tuo myös.
Ap
Kokeile kortisonia. Mikäli selvästi pahentaa, on kyseessä luultavasti sieni-infektio, sillä kortisoni on kuin ruokaa sienille.
Atooppinen ihio on kuin meriselitys. Itselläni on iho oireita joita lääkärit eivät pysty selittämään. Tasaisesti tulee symmetrisiä ihottumia vartaloon eri puolille sekä jalkapohjiin ja kämmeniinkin. Saan ne pidettyä kurissa ehdoilla. Ei hiostusta, ei likaa, ei stressiä, ei kylmää, ei kuumaa kesää, aina varalta kortisonia. Kortisonin käyttökin on opittu vastoin ohjeita. Ohjeilla joutuu kortisoni koukkuun. Itse käytän maksimissaan viikon putkeen ja olen mielummin kaksi viikkoa käyttämättä.
Käytä käsien kuorintavoidetta säännöllisesti ja rasvaa kädet kunnolla sen jälkeen. Rasvaa kädet ainakin aamuin ja illoin. Käytä vaan kosteuttavaa herkälle iholle tarkoitettua saippuuaa ja kuivaa kädet huolellisesti pesun jälkeen. Älä käytä käsidesiä. Tiskihanskat tiskatessa ja siivotessa.
Vierailija kirjoitti:
Käytä käsien kuorintavoidetta säännöllisesti ja rasvaa kädet kunnolla sen jälkeen. Rasvaa kädet ainakin aamuin ja illoin. Käytä vaan kosteuttavaa herkälle iholle tarkoitettua saippuuaa ja kuivaa kädet huolellisesti pesun jälkeen. Älä käytä käsidesiä. Tiskihanskat tiskatessa ja siivotessa.
Ai minulla on EHDOTTOMASTI ei voiteita. Voiteilla ihoni ärsyyntyy ja alkaa tulehtumaan. Voiteita ei muutenkaan pidä laittaa avohaavaiselle ihottumalle.
Mulla diagnoosina krooninen atooppinen käsi-ihottuma, ja kun ihottuma oli pahimmillaan niin oli samanlaisia oireita. Silloin työskentelin ammatissa jossa joutuu pesemään käsiä paljon ja oireet helpotti huomattavasti alanvaihdon myötä, käytän tosin vieläkin kortisonia pitäen vain pakolliset tauot. Nykyäänkin huomaan että heti jos on enemmän veden kanssa tekemisissä niin kädet alkaa haavautumaan.
Kortisonissa on vielä se, että ohjeen mukaan sitä pitää käyttää, kunnes ihottuma on parantunut. Kuitenkin atooppinen ihottuma ei parane. Jos luulet että se paranee kortisonilla ja länträät sitä, saat kroonisen ihottuman.
Lähteekö sulla sormessa leviämään kynsivallin kohdalta, joka ensin paksuuntuu? Silloin kannattaa rasvata sitä eikä odotella turhaan.