Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenelläkään hyviä kokemuksia YAMK-opinnoista ov

Vierailija
01.04.2018 |

Tuli tuosta maisteri-tappelusta vaan fiilis, että onko koko yamk-koulutukselle paikkaa työelämässä? Olen ajatellut hakeutua sinne, kun opinnot on mahdollista suorittaa nykyisen työn ohessa, toisin kuin ilmeisesti yliopisto. Mutta, kysynpä nyt, millaisia kokemuksia on? Kannattaako? Toiveena olisi päästä esimies- tai kehittämistehtäviin joskus.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ups.

Kukaan ei oo käyny yamk:ta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ups.

Kukaan ei oo käyny yamk:ta?

En minä tunnustaisi jos olisin käynyt.

Vierailija
4/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yliopiston maisteriohjelmat on mahdollista suorittaa työn ohessa. Opiskelu yliopistossa on vapaampaa ja itsenäisempää kuin ammattikorkeakoulussa. AMKissa on todella paljon ryhmätöitä yms projekteja ja "lähiopetusta" eli turhahkoja kokoontumisia yleensä joka toisena viikonloppuna lukuvuoden ympäri. 

En osaa sanoa, kannattaako YAMKia suorittaa, mutta onhan se ainakin nimellisesti ylempi korkeakoulututkinto ja sen jälkeen olet muodollisesti pätevä hakemaan työpaikkoja, joihin ylempi kk-tutkinto vaaditaan. Tosin olen jossain työpaikkailmoituksissa jopa nähnyt vaatimuksena _yliopistossa suoritetun_ ylemmän korkeakoulututkinnon.  

Vierailija
5/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen käynyt ja kehtaan tunnustaa. En tiedä hyödystä - kyllä siihen tutkintoon on kiinnitetty huomiota haastattelussa. Ylipäätään työn ohessa opiskelu ei kai ikinä ole negatiivinen asia. Kertoo ihmisen motivaatiosta ja halusta kehittää itseään. Lisäksi opiskelin tutkintoni englanniksi joten se nyt ainakin kertoo kielitaidostani jotain 😊 saas nähdä onko siitä tulevaisuudessa(kaan) hyötyä. No olen jo 44v eli urakehityksen ehtoopuolella ainakin nyky-yhteiskunnan normeilla joissa ei nähdä sijaa ikäisilleni kehäraakeille.

Vierailija
6/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

YAMK-insinööritutkinto on ainakin työllistänyt minut ja opiskelutoverini hyvin. Palkatkin on hyviä, suurimmalla osalla 5-6000e/kk, myös itselläni. Toki meillä kaikilla on pohjalla se AMK-inssin tutkinto + vähintään 5v työelämää päälle. 

Vierailija
7/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys, mutta millä amk-tutkinnoilla pääsee yliopiston maisteriopintoihin? Olen sosiaalialalla ja ymmärtänyt, että sillä en ainakaan pääse sostt:ksi lukemaan?! Netistä en ole selvää tietoa asiasta mistään löytänyt, vaikka olen yrittänyt selvittää, mutta tällainen tuntuma on tullut.

Ja onko kuitenkin niin, että nykyään yo:ssa on paljon läsnäolopakkoja, mikä tietenkin vaikuttaa töissä käyntiin? Enkä juuri nyt haluaisi vaihtaa työpaikkaakaan.

Ap

Vierailija
8/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YAMK-insinööritutkinto on ainakin työllistänyt minut ja opiskelutoverini hyvin. Palkatkin on hyviä, suurimmalla osalla 5-6000e/kk, myös itselläni. Toki meillä kaikilla on pohjalla se AMK-inssin tutkinto + vähintään 5v työelämää päälle. 

Ok. Kiitos!

Vierailija
9/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän varmaan riippuu aiemmasta työkokemuksestasi yms, millaiseen työpaikkaan ja asemaan voit päästä ylemmän tutkinnon suorittamisen myötä. Oman kokemukseni mukaan pitkän työkokemuksen omaava ei juuri opi mitään uutta amk- eikä myöskään yliopisto-opinnoissa, mutta tuleepahan kuitenkin tutkintojen avulla muodollisesti päteväksi.

Vierailija
10/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tod.näk.tänne eksyy samat trollit kuin edelliseen keskusteluun. Käyn yamkia työn ohessa ja voin suositella. Tehtävää on paljon: erilaisia projekteja, nimenomaan kehittämistehtäviä on todella runsaasti. Joidenkin kurssien kohdalla olen toki miettinyt mitähän tälläkin haetaan, mutta kuulunee opiskeluun tällaisetkin fiilikset. Opiskelukaverit ovat todella mukavia, aikuisia ja motivoituneita. Toimin jo nyt esimiestehtävissä ja ainakin omalla työpaikallani tätä koulutusta arvostetaan. Mielestäni koulutus antaa hyvät eväät johtamis-ja kehittämistyöhön.

Vierailija
11/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän varmaan riippuu aiemmasta työkokemuksestasi yms, millaiseen työpaikkaan ja asemaan voit päästä ylemmän tutkinnon suorittamisen myötä. Oman kokemukseni mukaan pitkän työkokemuksen omaava ei juuri opi mitään uutta amk- eikä myöskään yliopisto-opinnoissa, mutta tuleepahan kuitenkin tutkintojen avulla muodollisesti päteväksi.

Hmmm, itse olen tästä eri mieltä. Lähes 30v työkokemuksen jälkeenkin koen todellakin oppivani yamk-opinnoissa uutta. Oppiminen on elämänmittainen prosessi, sellainen ihminen joka kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken pelkästään pitkän työkokemuksen perusteella on melko surullista katseltavaa.

Vierailija
12/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pitäisi 5 e /kk hyvänä palkkana. :D

Vierailija
13/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta millä amk-tutkinnoilla pääsee yliopiston maisteriopintoihin? Olen sosiaalialalla ja ymmärtänyt, että sillä en ainakaan pääse sostt:ksi lukemaan?! Netistä en ole selvää tietoa asiasta mistään löytänyt, vaikka olen yrittänyt selvittää, mutta tällainen tuntuma on tullut.

Ja onko kuitenkin niin, että nykyään yo:ssa on paljon läsnäolopakkoja, mikä tietenkin vaikuttaa töissä käyntiin? Enkä juuri nyt haluaisi vaihtaa työpaikkaakaan.

Ap

Periaatteessa mikä vaan amk-tutkinto käy pohjaksi, kunhan on soveltuvalta alalta. Vaatimukset vaihtelevat paljon eri yliopistojen ja tiedekuntien välillä. Esim tuollaisen googlasin äkkiä Jyu:n sosiaalitieteiden maisteriohjelmasta: https://opiskelu.jyu.fi/fi/koulutustarjonta/1-2-246-562-17-26871186768#hakeminen

Itse suoritan maisteritutkintoa amk-tutkinnon pohjalta ja saan suoritettua käytönnössä kaikki opinnot verkossa tai tenttimällä. Graduseminaarissa pitää olla paikalla :) 

Vierailija
14/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista.

Niin, onhan se työkokemus tietenkin merkittävä asia töihin valinnoissa. Minulla on kymmenen vuotta kokemusta erilaisista kehittämistöistä perustyön ohella. Koen, että olen joutunut ja saanut olla tehtävissä jotka on opettaneet vaativuudellaan, ja näistä olenkin innostunut vielä menemään eteenpäin suurempia haasteita kohti.

Joten siksikin mietin tuon yamk;n käymistä, jotta saisi sen muodollisenkin pätevyyden. Olen sitä mieltä, että muuten työ tekijäänsä opettaa, kun uskaltaa mennä tulta päin ja olla myös nöyrä osaamattomuutensa kanssa. Kenenkään ei tarvitse olla valmis tai täydellinen:)

Vierailija
15/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm, itse olen tästä eri mieltä. Lähes 30v työkokemuksen jälkeenkin koen todellakin oppivani yamk-opinnoissa uutta. Oppiminen on elämänmittainen prosessi, sellainen ihminen joka kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken pelkästään pitkän työkokemuksen perusteella on melko surullista katseltavaa.

No, minä en tunne oppivani muodollisten koulutusinstituutioiden järjestämissä koulutuksissa mitään sellaista, jota en voisi tarpeen tullen oppia jossain muuallakin.

Vierailija
16/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Periaatteessa mikä vaan amk-tutkinto käy pohjaksi, kunhan on soveltuvalta alalta. Vaatimukset vaihtelevat paljon eri yliopistojen ja tiedekuntien välillä. Esim tuollaisen googlasin äkkiä Jyu:n sosiaalitieteiden maisteriohjelmasta: https://opiskelu.jyu.fi/fi/koulutustarjonta/1-2-246-562-17-26871186768#hakeminen

Itse suoritan maisteritutkintoa amk-tutkinnon pohjalta ja saan suoritettua käytönnössä kaikki opinnot verkossa tai tenttimällä. Graduseminaarissa pitää olla paikalla :) 

Kiitos tuhannesti!! Jos joku tietää Hgin yo:n käytäntöjä, niin vinkatkaa. Mutta tuohan olisi melkein mahdollista etäopiskelunakin?? Oletpa aarre, kun vinkkasit!!

Vierailija
17/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ainakin tradenomit voi hakea kauppatieteen maisteriohjelmiin, jos on tarpeeksi hyvät arvosanat. Useampikin kaverini opiskelee tälläkin hetkellä KTM-tutkintoa tradenomipohjalta.

Vierailija
18/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minä en tunne oppivani muodollisten koulutusinstituutioiden järjestämissä koulutuksissa mitään sellaista, jota en voisi tarpeen tullen oppia jossain muuallakin.

Niin, tämä on sinun mielipiteesi. Painotan sanaa sinun.

Vierailija
19/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tämä on sinun mielipiteesi. Painotan sanaa sinun.

Niin, tämä ei tullut minulle yllätyksenä. Jokaisella kun on oikeus omaan mielipiteeseensä.

Vierailija
20/31 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Opiskelin itse yamk -tutkinnon lähinnä muodollisen pätevyyden vuoksi, mutta kyllä muutakin hyötyä oli. Esim. tehtävät aina teorian ja käytännön yhdistämistä tai verkostojen rakentaminen jo vakituisessa työssä olevien kanssa mahdollista. Yliopistossa olevat/olleet tuttavat taas opiskelevat teoriapohjaisesti ja tekevät hanttihommia/lyhyitä määräaikaisuuksia, osa sen vuoksi että opinnot etenevät ja osa sen vuoksi että muuta ei ole tarjolla.

Olen opiskellut myös avoimessa yliopistossa ja sen pohjalta kokemusta myös sieltä puolelta.

Työpaikkaa hakiessa on koulutus ollut plussaa, toki välillä törmää niihinkin työpaikkoihin, jotka hakevat akateemisen korkeakoulututkinnon suorittaneita.

Sanoisin, että riippuu ihan alasta ja omista tavoitteista kummat opinnot kannattavammat.

Näissä keskusteluissa korostuu putkinäkö "yliopiston maisteri parempi kuin ammattikorkeakoulun yamk" mikä ei kyllä luo akateemisista yhtään fiksumpaa mielikuvaa. Ja näin yamk -tutkinnon suorittaneena työskentelen työpaikassa, jossa yli puolella on akateeminen koulutustausta niin usein hämmennyn vastavalmistuneiden akateemisten työelämätaitojen puutteesta. Tätä samaa puutetta ei ilmene muilla koulutustaustoilla.