Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään hyviä kokemuksia YAMK-opinnoista ov

Vierailija
01.04.2018 |

Tuli tuosta maisteri-tappelusta vaan fiilis, että onko koko yamk-koulutukselle paikkaa työelämässä? Olen ajatellut hakeutua sinne, kun opinnot on mahdollista suorittaa nykyisen työn ohessa, toisin kuin ilmeisesti yliopisto. Mutta, kysynpä nyt, millaisia kokemuksia on? Kannattaako? Toiveena olisi päästä esimies- tai kehittämistehtäviin joskus.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa vielä, kun opinnot ovat kesken. Oma koulutusohjelma vaikuttaa siltä, että YAMK-tutkinto on aika erilainen kuin AMK-tutkinto. Tämä ei ole yhtä käytännönläheistä opiskelua kuin aiemmin, vaan aika paljon tehdään esseitä yms. Samassa koulutusohjelmassa aloittaneilla ihmisillä on todella erilaisia pohjakoulutuksia. Harjoitustyöt ovat olleet katsauksia eri aihepiireihin. Aika paljon riippuu itsestä mihin haluaa opinnoissa syventyä.

Vierailija
22/31 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YAMK-insinööritutkinto on ainakin työllistänyt minut ja opiskelutoverini hyvin. Palkatkin on hyviä, suurimmalla osalla 5-6000e/kk, myös itselläni. Toki meillä kaikilla on pohjalla se AMK-inssin tutkinto + vähintään 5v työelämää päälle. 

En pitäisi 5 e /kk hyvänä palkkana. :D

Ugh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta millä amk-tutkinnoilla pääsee yliopiston maisteriopintoihin? Olen sosiaalialalla ja ymmärtänyt, että sillä en ainakaan pääse sostt:ksi lukemaan?! Netistä en ole selvää tietoa asiasta mistään löytänyt, vaikka olen yrittänyt selvittää, mutta tällainen tuntuma on tullut.

Ja onko kuitenkin niin, että nykyään yo:ssa on paljon läsnäolopakkoja, mikä tietenkin vaikuttaa töissä käyntiin? Enkä juuri nyt haluaisi vaihtaa työpaikkaakaan.

Ap

Periaatteessa mikä vaan amk-tutkinto käy pohjaksi, kunhan on soveltuvalta alalta. Vaatimukset vaihtelevat paljon eri yliopistojen ja tiedekuntien välillä. Esim tuollaisen googlasin äkkiä Jyu:n sosiaalitieteiden maisteriohjelmasta: https://opiskelu.jyu.fi/fi/koulutustarjonta/1-2-246-562-17-26871186768#hakeminen

Itse suoritan maisteritutkintoa amk-tutkinnon pohjalta ja saan suoritettua käytönnössä kaikki opinnot verkossa tai tenttimällä. Graduseminaarissa pitää olla paikalla :) 

Anteeksi nyt vaan, mutta YAMK:n ”graduseminaari” ei vastaa millään tavoin oikean yliopiston tasoa. Olen lukenut huvikseni YAMK:n opinnäytetöitä ja pakko todeta, että ovat sitä tyypillistä AMK:n tasoa.

Ei jatkoon!

Vierailija
24/31 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellaan molemmat miehen kanssa eri alojen yamk-tutkintoja tällä hetkellä. Miehen työpaikalla on ainakin tärkeää olla ylempi tutkinto joihinkin työtehtäviin, joten hänelle siitä on varmasti myös hyötyä. Lisäksi tekee opparia sellaisesta aiheesta, mikä on firmalle todella tärkeä projekti, mikä tulee todennäköisesti tulevaisuudessa vaikuttamaan palkkaan ja työtehtäviin.

Omalla työpaikalla ei oikein ymmärretä mitä edes opiskelen (pienehkö perheyritys) mutta elän toivossa että tutkinnon avulla pääsisin jonnekin muualle töihin 😃 opiskelun parasta antia ovat olleet vierailevat luennoitsijat ja iso oman alan seminaari, johon osallistuttiin. Lisäksi on ollut hyvä verkostoitua muiden alalla työskentelevien kanssa vaikka se on vähän jäänytkin koronan takia.

Vierailija
25/31 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/31 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kuulen kerron millaista yamk on tamkissa. Ja lyhyesti ja ytimekkäästi se on ihan täyttä paskaa. Koulutus täytetty toinen toistaan turhemmilla kursseilla ja PBL ryhmätöillä, mihin ei saada kun sidottua hirveä määrä opettajia sekä käytettyä paljon tunteja. Ensin on joku typerä muutaman sivun aihe millä itsessäänkään aiheena tee mitään, mihin pitää keksiä liittyviä kysymyksiä. Näitä kysymyksiä mietitään ringissä sitten 3-4h mitkä ne olisivat. Tämän jälkeen näihin kysymyksiin googletetaan kilpaa 2-3 hakutuloksia omalla ajalla. Nopein voittaa ja pääsee helpoiten. Viimeiset sitten käyttävät useita tunteja vastauksia, johon ei löydy vastausta näistä aiemmista linkeistä. Kun nämä linkit on saatu kasaan, niin nämä työstetään kasaan ja tähän menee taas joku 3-4h. Lopuksi käytetään yksi(1) kokonainen päivä siihen, että jokainen esittelee oman ryhmätyönsä ja kuuntele siinä sitten 8-9h käytännössä samaa aihetta. Lopputulos on, että käteen ei oikein jää yhtään mitään. Kaikki tämä aika suhteutettuna siihen, että oltaisiin vaan pidetty luentoja järkevästä aiheesta ja siihen jotain kotitehtäviä, niin olisi edes oppinut muutakin kuin miten googlea käytetään. Tämä PBL poislukien yamk ei oikeastaan vaadi mitään vaivannäköä. Riittää kun saapuu paikalle ja tekee tuntitehtäviä, jos niitä on. Samalla tässä tajuan miksi yamkia ei arvostetan on se, että sillä ole mitään standardeja. Tamkin, Jamkin ja metropolian yamkit ole mitenkään vertailukelpoisia keskenään ja se ei kerro yhtään mitään työnantajalle, koska sen sisältö voi olla ihan mitä tahansa paskaa tai vaihtoehtoisesti jopa järkeävää, mutta älä huoli ensi vuonna opetetaan aivan muuta. Yliopistopuolella voit todeta, että jokseenkin samoja asioita opetetaan oli se käynyt sitten TTY.n LUT.n tai Aallon. Jos aika ja rahkeet riittää, niin mene yliopistoon. Itselläni ei amk.n todistus riitä suoraan menemiseen eikä elämä salli täysipäiväisesti opiskelua.

Vierailija
27/31 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin YAMK-tutkinnon SAMKissa monimuoto-opintoina (Vanhustyö). Sisältö ja opetus olivat pääosin loistavalla tasolla, opin paljon johtamisesta ja sain työvälineitä kehittämiseen. Sen verran oli työlästä, että hyvin nopeasti siirryin opintovapaalle (kotona pari muksua).

Tutkintoa vastaavaa työtä en ole saanut,  vaikka moneen paikkaan olen hakenut. Eli samaa perusduunia nyt jo kohta 13 vuotta, 2000€/kk lapaseen vuosilineen. En tiedä, kannattiko. Ehkä ei. Alan vaihto on ollut usein mielessä.

Vierailija
28/31 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin kannattaa, toisille ei. Mut mun mielestä tradenomi joka saa ylemmän paperit inssiksi, on väärin. Yleensä opiskelu kannattaa muuten varmaan aina. Pitäis kuitenkin opiskella ne taidot eikä vaan törkätä papereit käteen.

Vierailija
29/31 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea on yhdistää työn oheen: suurin osa opinnoista ryhmätöitä ja esityksiä. Vaikka etänä, niin osallistumispakko on tai tulee korvaavat työt.

En ole löytänyt sitä paljon puhuttua konkreettista kytkentää käytännön työelämään. Lähinnä ylistetään sitä miten korkea-tasoinen koulutus tämä on.

Opinnäytetyön tekeminen alkoi 1. koulupäivästä. 

Raskaampi setti kuin yliopiston alempi tutkinto. Vähemmän myös joustoa koulun puolelta.

Sote alan yamk tämä. Harkitsisin kahdesti jos nyt miettisin hakua.

Vierailija
30/31 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin YAMK:ta. En vaan tiedä, onko siitä mitään hyötyä sosiaali- ja terveysalalla. Ne työt, mitä se mulle avaisi, eivät kiinnosta minua. Järkevämpää voi olla opiskella vaikka hitsaajaksi tai ajoneuvon korikorjaajaksi. Osaisin sit itse korjata omat työmatkaruoskani. 

Vierailija
31/31 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, olen myös käynyt tuon. Etenemään ei pääse, korkeintaan esihenkilöksi, joka on ihan likasankona olemista.

Ehkä muilla YAMK-tutkinnoilla on paremmat etenemismahdollisuudet esim asiatuntijatyöhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme