Loukkaantuisitko tästä vanhemmillesi
He vaahtoavat aina kovaan ääneen joka paikassa siitä, miten heitä eläkeläisiä joka asiassa sorretaan ja samaan aikaan lapsiperheille syydetään ties minkälaisia tukia. Minua tämä loukkaa. Olen itse lapsiperheellinen, ja ovathan vanhempanikin toki olleet. Ihan saman tuen eli lapsilisän saivat aikoinaan. Ja nyt kun ovat eläkkeellä, arvelen, että käteen jäävä tulo on edelleen samaa luokkaa kuin meidän perheellä, jossa on monta lasta elätettävänä.
Kommentit (8)
Kun sinä olet ollut vauva, kunnan velvollisuus ei ollut järjestää hoitopaikkaa ja vain tosi köyhät sai kunnan hoitopaikan. Yksityiselläkään hoitoon ei saanut tukea. Kaveri joka oli kaupan kassalla töissä maksoi yli 40% käteen jäävästä palkastaan yksityisellle perhepäivähoitajalle lastenhoitomaksua, n. 1300 mk (HUOM! yli 200 euroa, ja aikaa on mennyt 20 v, nyt vain hyvätuloiset maksaa samaa).
Lapsilisä oli ehkä hieman parempi kuin kuin nykyään ja verotuksessa oli lapsivähennys.
Aiemmin vanhukset ja vammaiset sai inhimillistä hoitoa jopa laitoksissa. Niissä oli kaikenlaista viriketoimintaa. Äitini jäädessä eläkkeelle 20 vuotta sitten hän kävi paikallisessa vanhainkodissa uimassa, kutomassa mattoja jne. Siellä oli talon asukkaat ihan samoissa puuhissa. Ja eläkkeestä riitti maksella ulkomaan matkojakin. Nyt kun äitini on siinä samassa paikassa kokopäivähoidossa, viikon kohokohta on jumppa ja bingo kerran viikossa. Nekin tietenkin samana päivänä ja sinne pääsee jos hoitajat jaksaa ja ehtii nostaa sängystä ja saattaa paikalle, joka tapahtuu korkeintaan joka toinen viikko. Hoitomaksu on noussut jo 82%:iin ja esim omalle äidilleni jää kuukaudessa 150 e omiin menoihin. Eläkkeet ei ole nousseet lainkaan palkkojen tahdissa. Kun ostetaan 2 * kuussa hieronta, jalkahoitoa, hedelmiä (talo ei tarjoa!) ja joskus jotain vaatetta (vanhainkodin vaatteet ei kelpaisi edes matonkuteeksi, ovat tosi riepuja, reosrit riekaleina jne.) Rahat ei mitenkään riitä kaikkeen välttämättömään.
ja lapsiperheistä joidenkin laskelmien mukaan jopa 29% jos tulonsiirtoja ei olisi. Tulonsiirtojen kanssa lapsiperheiden köyhyysaste on vain 12% ja yksinhuoltajaperheiden 27%.
tekevät veronmaksajia jotta elättäjyyssuhde pysyy kohtuullisena. Ei kai vanhempasi oikeasti luule, että ovat itse eläkkeensä maksumiehiä? He ovat teidän elätettävinä. Siksi lapsia tehdään, että he maksavat vanhempiensa ja jonkun muun joka ei ole lisääntynyt elämisen eläkkeellä.
Ymmärtävät että turha kahden köyhän on tapella.
Itse tekviät historian pienimmän sukupolven ja nyt kehtaavat marista kun nykynaiset ei hanki riittävästi lapsia. Ja jos sitten uskaltavat hankki, maristaan, että hankkivat vaan tukien vuoksi.
Esim. 70-luvun kolmikymppisillä oli kyllä varaa hankkia kesämökit ym., nykykolmikymppisillä todella harvalla on mahdollisuus samaan.
unohtako että eläkelaäiset maksavat eläkkeestään veroja ja vero% on korotetun sv-maksun takia jopa korkeampi. Eli samanlaisia veronmaksajia ovat hekin.
Anna vanhempiesi vaahdota. Mutta kysyppä joskus millaisia tukia lapsiperheet saavat. Voi olla, että hiljaiseksi vetää.