Saako tuntematon komentaa lastasi
tilanteessa, jossa lapsi ei ole vaaraksi itselleen tai muille, vaan esim. väsymyksen tai nälän vuoksi kiukuttelee yleisellä paikalla? Komentamisella tarkoitan äänen korottamista yms?
Kommentit (7)
Mulla ei ole pientä lasta, mutta jos lapsi vain kiukuttelee en mene komentelemaan. Jos vahingoittaa jotain ihmistä tai esinettä, komennan eikä silloin kiinnosta saako vanhempien mielestä komentaa vai ei, varmasti komennan ja komennan tarvittaessa vanhempaakin jos alkaa urputtaa vastaan. Ei erityislapsikaan saa tuhota mitään tai vahingoittaa muita, joten sekään ei ole syy kieltää komentamasta. Eri asia sitten ymmärtääkö.
Riippuu paljon tilanteesta. Jos lapseni poimii voikukan kadunreunasta ja joku rupeaa hänelle huutamaan, että ei kukkia saa repiä, se ei ole ok. Jos lapseni käyttäytyy huonosti, siitä hänelle saa sanoa. Voi jopa mennä paremmin perille. Mutta ei mielellään kirosanoja ja haukkumasanoja, kiitos.
Jos joku tuntematon sanoisi lapselleni mitään niin saisi kyllä sellaisen läksytyksen prkl!
Minä komentelen muiden lapsia vain kun ovat ilkitöissä tai vaarassa.
En jaksa hermostua tahattomasta häiriöstä olipa taso mikä vaan.
Kyllä ehdottomasti muiden lapsia saa komentaa, jos ovat vaaraksi itselleen, muille tai vaikkapa kaupan tuotteille. Kiukuttelu onkin sitten eri juttu. Arvostin tosi paljon sitä kun kerran eräs nainen tuli juttelemaan meidän kiukuttelevalle 2 vuotiaallemme. Sävy ei ollut ollenkaan moittiva vaan myötätuntoinen ja meidän tyttöhän rauhottui saman tien. Ja lapsi istui siis kärryissä eli ei ollut vaaraksi kenellekään tai millekään.
Itse moitin hädissäni kaverini 4 vuotiasta, joka veteli tavaraa hyllyiltä alas ja roikkui jonkun muun ostoskärryissä meinaten kaataa ne, ja melkein törmäten hyllyihin. Ystäväni suuttui siitä enkä halunnut enää lähteä hänen lapsensa kanssa minnekään. Olin niin stressaantunut siellä kaupassa, ja järjettömän uupunut sen jälkeen. Ensin hirveä kamppailu siinä kun mietin että eikö toi mun kaveri oikeasti huomaa mitä sen lapsi tekee. Sitten viime hetkellä asiaan puuttuminen. Ja sitten viimeisenä ne saamani moitteet.
Ei tietenkään saa, riiviöni saavat siitä ikuisia traumoja!
Vielä ei ole tullut eteen tilannetta, jossa lapsi joutuisi olemaan väsynyt tai nälkäinen eikä äiti tajua, mistä on kyse. Saisi mielestäni komentaa äitiä.