Onko kohtuutonta, että otan miehen luokseni asumaan vain jos hän ostaa talostani puolet?
Sitten minä olisin velaton, mutta miehellä velkaa. Jos ei ostaisi puolta, tilanne olisi toisinpäin.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Sen verran perspektiiviä että en varmasti ostaisi puolta naisen asunnosta jos muuttaisin yhteen enkä maksaisi vuokraakaan. Kustannuksiin osallistuisin mutta siihen se jäisi. Enkä missään tapauksessa edellyttäisi vastaavaa naiseltakaan.
Nyt asutaan vaimon omistamassa talossa. Omistettiin se joskus puoliksi mutta siirrettiin vaimon nimiin kun perustin firman että jos firmalle tulee taloudellisia ongelmia niin minulla ei ole omaisuutta jonka voisi joutua realisoimaan. Tällä hetkellä maksan kaikki asuinkulut mutta tilanne vaihtelee.
Sitten onkin draamaa kun vaimo lähtee putkimiehen mukaan..
On se kohtuutonta vaatia. Mielestäni ei ole kohtuutonta pyytää tai kysyä. Itse jättäisin muuttamatta, jos tulisi vaatimus ostaa puolet. Jäisi kyllä koko parisuhdekin samalla.
Vierailija kirjoitti:
No, onko sinulla varaa lunastaa mies ulos talosta kun eroatte? Varaa maksaa kahta asunstoa, jos mies pitkittää talon myyntiä?
Omistahan talon nytkin yksin, velkaa siitä kun muutama vuosi sitten lunastin exän ulos. Mulle on ihan ok seurustella niin että molemmilla on omat kodit. Mutta jos yhteen muutetaan, niin sitten kaikki puoliksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä myy, ota vuokralle. Saat maksettua talosi itsellesi niillä vuokrarahoilla.
Ja sen pitää sit kans maksaa ihan markkinavuokraa eikä mitään pelleilyä.
Tuosta voi tehdä kirjallisen sopparin, näin jää kummallekkin dokumentit, eikä tule jälkeenpäin tenkkapoota siitä, mitä on sovittu. Maksuista selvät summat ja eräpäivät, joita tulee noudattaa ja vuokra maksetaaan ajallaan (ilman mutinoita ja tekosyitä)
Toki ap. on valinnut kumppanikseen suoraselkäisen, rehdin ja luotettavan miehen, joka seisoo sanojensa takana ja toimii sopimuksen mukaan. Eihän kukaan itseään kunnioittava nainen valitse rinnalleen epäluotettavaa, hyväksikäyttävää luuseria. Eihän?
Kirjallinen vuokrasopimus avoliitossa?
Vierailija kirjoitti:
Kirjallinen vuokrasopimus avoliitossa?
Normi meininki. On niitä hullumpiakin soppareita tehty. Ei yllätä.
Itse en ostaisi puolikasta miehen asunnosta, ellei suhde olisi hyvin vakaalla pohjalla ja asunto oikeasti Ihana.
Nuorena kun asuin miehen omistamassa asunnossa, niin maksoin noin puolet juoksevista kuluista.
AP:n tilanteessa harkitsisin vielä yhteen muuttamista.
AP: Myy asunto ja osta yhdessä miehen kanssa uusi.
Saatte yhdessä valittua juuri teille sopivan.
Mulla kävi vanhassa asunnossani yksi mies eksääntymässä, suhteen ongelmia ei ainakaan helpottanut se iänikuinen kissanhännänveto rahasta ja kuka maksaa mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran perspektiiviä että en varmasti ostaisi puolta naisen asunnosta jos muuttaisin yhteen enkä maksaisi vuokraakaan. Kustannuksiin osallistuisin mutta siihen se jäisi. Enkä missään tapauksessa edellyttäisi vastaavaa naiseltakaan.
Nyt asutaan vaimon omistamassa talossa. Omistettiin se joskus puoliksi mutta siirrettiin vaimon nimiin kun perustin firman että jos firmalle tulee taloudellisia ongelmia niin minulla ei ole omaisuutta jonka voisi joutua realisoimaan. Tällä hetkellä maksan kaikki asuinkulut mutta tilanne vaihtelee.
Tämähän on vaimolle loistava ratkaisu. Annoit hänelle osuutesi ja maksat kulut. Konkurssiin mennyt ukko sitten vaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi vanhassa asunnossani yksi mies eksääntymässä, suhteen ongelmia ei ainakaan helpottanut se iänikuinen kissanhännänveto rahasta ja kuka maksaa mitäkin.
Haluan asua tässä samasta syystä kuin miksi lunastin tämän exältä: lapset saa asua tässä kunnes muuttavat kotoa. Jokunen vuosi vielä. Sen jälkeen viimeistään myyn talon, ellei miesystävä ole aikaisemmin halukas ostamaan puolta.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onko sinulla varaa lunastaa mies ulos talosta kun eroatte? Varaa maksaa kahta asunstoa, jos mies pitkittää talon myyntiä?
Omistahan talon nytkin yksin, velkaa siitä kun muutama vuosi sitten lunastin exän ulos. Mulle on ihan ok seurustella niin että molemmilla on omat kodit. Mutta jos yhteen muutetaan, niin sitten kaikki puoliksi.
Ap
Et sitten kerrasta oppinut? Pidä nyt se talo itselläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan asua tässä samasta syystä kuin miksi lunastin tämän exältä: lapset saa asua tässä kunnes muuttavat kotoa. Jokunen vuosi vielä. Sen jälkeen viimeistään myyn talon, ellei miesystävä ole aikaisemmin halukas ostamaan puolta.
Ap.
Tuossa tapauksessa se miehen asunnonosto ei liene niin olennainen jos kuitenkin muutatte jokusen vuoden jälkeen. Juokseviin kuluihin sen kuitenkin tulee osallistua, tai saat loisen niskoillesi.
No en kyllä ikinä uskaltaisi ihan suorilta myydä uudelle miehelle puolta talostani. Katsokaa nyt edes pari vuotta miten lähtee sujumaan, ja sitten kun suhde on vakiintuneempi ja olette ehtineet sitä yhdessä asumista kokeilla edes sen pari vuotta, voi alkaa miettiä sitä myyntiä.
On kohtuutonta ja outo ajatus vaatia ostamaan puolet talosta.
Eikö voisi tehdä niin, että sinä maksat taloasi ja mies vastaavasti jotain muuta (auto, ruoka, lomat..)
Tottakai molempien täytyy kantaa kortensa kekoon, mutta sen voi tehdä monella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt menekään niin, että toinen maksaa puolet juoksevista kuluista? Ei kerrytä toisen omaisuutta? Aina ennen sellainen mielipide on ollut vahvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt menekään niin, että toinen maksaa puolet juoksevista kuluista? Ei kerrytä toisen omaisuutta? Aina ennen sellainen mielipide on ollut vahvin.
Tätä minäkin ihmettelin. Ainakin jossain ketjussa jossa nainen oli muuttamassa miehen omistusasuntoon, tuntui olevan ehdoton konsensus siitä että nainen osallistuu vain kuluihin eikä missään tapauksessa osallistu toisen omaisuuden kerryttämiseen. :D Jännä että nyt kun tämä on näin päin, että vuokraa ihan pitää maksaa.
Millainen asumisjärjestely miehelläsi on nyt? Onko omistusasunto ja jos on niin meinaako myydä?
Itse en kyllä uskaltaisi myydä puolikasta omasta asunnostani, jos ei olisi taloudellinen pakko. Mahdollisen eron tullessa olet vahvemmilla, jos et tee muutoksia talon omistussuhteisiin.
Maksakaa sähköt, vesi yms juoksevat kulut ja ruuat puoliksi. Silloin sulle jää kumminkin enemmän käyttörahaa ja voit vaikka lyhentää lainaasi enemmän. Silloin sulla on aina oma talo, kävi mitä tahansa uudessa suhteessa ja saat lainasi kumminkin nopeammin maksettua pois. Jos remppaat taloasi niin tietty maksat rempan itse mutta sepä nostaakin sinun talosi arvoa. Voihan se olla että mies kumminkin auttaa käytännön hommissa vaikkei omiatakaan taloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sitten jos tästäkin tulee ex, niin velkaa lisää että saat tämänkin lunastettua ulos? En osaa sanoa onko kohtuullista vai kohtuutonta, mutta ainakin todella hullua ja harkitsematonta ihan omalta kannaltasi. Kokeilkaa nyt edes ensin sitä elämistä saman katon alla ja keskustelkaa asunnon omistuksen jakamisesta vasta myöhemmin.
Joo, eihän sellasia naisia ole olemassa.