Te joilla itsemurhalla uhkaavia läheisiä, kertokaa!
Jos nämä uhkaukset ovat toistuvia esim. Riitojen aikana, millainen ensimmäinen/ensimmäiset kerrat olivat ja miten selvititte tilanteen? Onko joku joskus uhkaillut kerran, mutta parantanut tapansa eikä ole enää sen jälkeen tehnyt sitä?
Itse olen nyt tilanteessa, jossa vastapuoli käytti tätä fraasia riidan yhteydessä ja olo on kamala. Tilanne on siis "hoidettu" eikä tällä hetkellä ole vaaratilannetta, mutta mietin kannattaako juosta ja lujaa vai voiko tuo olla vain känninen erhe jota ei tule enää toistettua.
En halua löytää itseäni tilanteesta, jossa mielistelen tai teen vastoin haluani vain sen takia, että pelkään toisen puolesta. Mielestäni on törkeää vetää tuollainen aihe esiin enkä tiedä miten sellaiseen pitäisi reagoida. Jos jollain on kokemuksia niin apua, en ole ikinä törmännyt tällaiseen aiemmin.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverini uhkailee itsemurhalla jatkuvasti ja kerran yritti tehdä uhkauksiaan uskottavimmiksi viiltelemällä edessäni. Kiristykseen en suostunut ja pistin kaveruuden poikki.
Tuollaisille ranteensa rapsuttelijoille ei tarvitse kun nauraa...Toinen on tämä porukka joka vetää paketillisen buranaa ja soittaa ambulanssin. Teininä tunsin läheltä yhden tuollaisen, joskus kyrpiinnyi* ja sanoin että voin ostaa tarvittavat välineet tai tulostaa netistä junien aikataulut niin saat homman tehdyksi. Loppui ulina siihen paikkaan ja nykyään porskuttaa perheenäitinä. Ja facebookin mukaan hyvinkin onnellista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverini uhkailee itsemurhalla jatkuvasti ja kerran yritti tehdä uhkauksiaan uskottavimmiksi viiltelemällä edessäni. Kiristykseen en suostunut ja pistin kaveruuden poikki.
Tuollaisille ranteensa rapsuttelijoille ei tarvitse kun nauraa...Toinen on tämä porukka joka vetää paketillisen buranaa ja soittaa ambulanssin. Teininä tunsin läheltä yhden tuollaisen, joskus kyrpiinnyi* ja sanoin että voin ostaa tarvittavat välineet tai tulostaa netistä junien aikataulut niin saat homman tehdyksi. Loppui ulina siihen paikkaan ja nykyään porskuttaa perheenäitinä. Ja facebookin mukaan hyvinkin onnellista elämää.
Hah, tuli aivan oma tarina mieleen. Vuosia vuosia sitten exä lähti kans kiristämään eron jälkeen itsarilla. Tottakai hänestä välitin eron jälkeenkin paljon ja olin huolesta sekaisin kun alkoi tulla näitä puheluita ja kuvia pillerikasoista ja puukoista. Oma elämäni kärsi ja opiskelut meni ihan perseelleen. Joka päivä elin pelossa, et se tekee sen ja kaikki syyttää siitä mua. No, veli huomas tän mun tilanteen ja kerroin sille kaiken. Sit yhtäkkiä ne puhelut ja kuvaviestit loppu. Näin sit joku 2 kk sen jälkeen yhen sen kavereista ja kysyin miten exälläni menee. Oli sit velikulta kuulemma käyny ostaas köydenpätkän ja vieny sen sille. Jätkät ollu iltaa viettämässä exän luona ja kuullu tuon keskustelun ovelta. Veli oli luvannut tehdä vielä tarvittavat solmutkin ettei homma kaadu siihen. Oli nää kaveritkin pitäny sitten pienen puhuttelun et mun kiusaaminen pitää loppua. Kyllähän tuo vähän naurattaakin, vaikka vakava asia onkin. :D No mutta hänellä menee nykyään hyvin uuden naisen kanssa ja mullakin asiat hyvin. Eli siis kaikki kääntyi parhainpäin. Mutta kyllä varmasti se jotain jälkiä jätti. En tiedä miten reagoisin nyt jos nykyinen lähtis samalle linjalle.
Minä olen myös tavannut vanhuksia keitä olen hoitanut vuosia, ovat saattaneet esimerkiksi joka kerta käydessäni kotihoitajana paikalla puhua itsemurhasta vaikka 1.5 vuotta. Neljä näistä viidestä itsemurhasta puhuneista hoidokeista tappoivat lopulta itsensä. Kyllä se on niin että sekä puhuvat että puhumattomat saattavat päätyä näihin ratkaisuihin. Minusta tuon urbaanin legendan siivet pitäisi jo katkaista. Eivät ihmiset aina lähde hiljalleen.
Hankkiudu tuollaisesta mahdollisimman nopeasti eroon.
Paskaa ei pidä sietää edes masentuneelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, tuli aivan oma tarina mieleen. Vuosia vuosia sitten exä lähti kans kiristämään eron jälkeen itsarilla. Tottakai hänestä välitin eron jälkeenkin paljon ja olin huolesta sekaisin kun alkoi tulla näitä puheluita ja kuvia pillerikasoista ja puukoista. Oma elämäni kärsi ja opiskelut meni ihan perseelleen. Joka päivä elin pelossa, et se tekee sen ja kaikki syyttää siitä mua. No, veli huomas tän mun tilanteen ja kerroin sille kaiken. Sit yhtäkkiä ne puhelut ja kuvaviestit loppu. Näin sit joku 2 kk sen jälkeen yhen sen kavereista ja kysyin miten exälläni menee. Oli sit velikulta kuulemma käyny ostaas köydenpätkän ja vieny sen sille. Jätkät ollu iltaa viettämässä exän luona ja kuullu tuon keskustelun ovelta. Veli oli luvannut tehdä vielä tarvittavat solmutkin ettei homma kaadu siihen. Oli nää kaveritkin pitäny sitten pienen puhuttelun et mun kiusaaminen pitää loppua. Kyllähän tuo vähän naurattaakin, vaikka vakava asia onkin. :D No mutta hänellä menee nykyään hyvin uuden naisen kanssa ja mullakin asiat hyvin. Eli siis kaikki kääntyi parhainpäin. Mutta kyllä varmasti se jotain jälkiä jätti. En tiedä miten reagoisin nyt jos nykyinen lähtis samalle linjalle.
Näinhän se yleensä menee, mutta ajattelikohan veljesi yhtään että jos exäsi olisi tehnytkin sen tällä kyseisellä välineellä. Olisi ollut aika hirvittävä tilanne. Onneksi meni näin.
Tosi hankalia tilanteita. Kaverilla oli kanssa eron hetkellä vähän tuollaista käyttäytymistä. Kyllä siinä huolissaan sai olla kun kyse kaverista joka teki aina kaiken minkä lupasi. Noh, terapian ansiosta sitten loppui ne sekoilut ja nykyään on hyvinkin tasapainoinen ainakin näin ulkoapäin.
Ihmisellä on jotain pahasti pielessä jos tuollaisella alkaa uhkailemaan. On sen verran vakava asia. Yks varmaan mikä kannattaa tehdä tuossa tilanteessa, niin ilmoittaa heti henkilön vanhemmille, sisaruksille. Asenne saattaa muuttua, kun on oma perhe ns. tilanteessa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on jotain pahasti pielessä jos tuollaisella alkaa uhkailemaan. On sen verran vakava asia. Yks varmaan mikä kannattaa tehdä tuossa tilanteessa, niin ilmoittaa heti henkilön vanhemmille, sisaruksille. Asenne saattaa muuttua, kun on oma perhe ns. tilanteessa mukana.
TÄMÄ. Siskon erotilanteessa toimittiin näin ja uhkailut loppui heti. Kävi vanhemmat vähän kertomassa elämästä niin alkoi ymmärrys kasvamaan. Säälittävää touhua. Kuka oikeasti edes kuvittelee, että kiristämällä saisit rakkautta. Sillä ei saa kuin vihaa ja tuhoa.
Teet itsellesi henkisen itsemurhan jäämällä.
Vierailija kirjoitti:
Uhkaa sinäkin itsarilla, niin olette pattitilanteessa.
Äärimmäisen huono ehdotus. Seurauksena voi olla pahimmillaan laajennettu itsemurha tai perhesurma, jos toinen luulee, että tässä ollaan kummatkin valmiita kuolemaan. Näin vakavien asioiden kanssa ei kannata pelleillä yhtään.
Nämä, jotka käyttävät itsemurhalla uhkailua kiristyksenä ovat säälittäviä pellejä, joihin ei kannata ottaa mitään kontaktia. Tunnen aivan liian monta tällasta tapausta ja yksikin porskuttaa tänä päivänä hyvinkin onnellista elämää. Nuo uhkailut on loppunu tasan siihen paikkaan kun on tullutkin vastaan uusi kumppani. Niin säälittävää, ja olen katkaissut kaikki välini tuollaisiin idiootteihin joiden tiedän käyttäytyneen näin. Ja pitäny samalla huolen että jokainen kyseisen ihmisen tuttu on saanut tietää miten aikuinen ihminen voi olla niin vitu*n luuseri. En tiedä sitten muuttuisiko oma jyrkkä asenne, jos joskus joku sen tekisi mutta ei vielä ole osunut kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka käyttävät itsemurhalla uhkailua kiristyksenä ovat säälittäviä pellejä, joihin ei kannata ottaa mitään kontaktia. Tunnen aivan liian monta tällasta tapausta ja yksikin porskuttaa tänä päivänä hyvinkin onnellista elämää. Nuo uhkailut on loppunu tasan siihen paikkaan kun on tullutkin vastaan uusi kumppani. Niin säälittävää, ja olen katkaissut kaikki välini tuollaisiin idiootteihin joiden tiedän käyttäytyneen näin. Ja pitäny samalla huolen että jokainen kyseisen ihmisen tuttu on saanut tietää miten aikuinen ihminen voi olla niin vitu*n luuseri. En tiedä sitten muuttuisiko oma jyrkkä asenne, jos joskus joku sen tekisi mutta ei vielä ole osunut kohdalle.
Edit: JOKAINEN
Oma exäni (elimme kaukosuhteessa) teki tuota ja ekoilla kerroilla saikin minut kauhistumaan ja tekemään asioita sen pelossa. Esimerkiksi kerran roikotti minua luurin päässä yöllä tunti tolkulla tentaten, olenko maannut vieraan miehen kanssa, koska en heti ollut vastannut puhelimeen. Uhkasi, että tappaa itsensä, jos suljen luurin. Hän käytti tällä tavalla hyväkseen empatiaani ja hyvyyttäni, mutta joka kerta vähä vähältä rakkauteni kuihtui ja lopulta kuoli ja mies muuttui silmissäni kuvottavaksi yökötykseksi. Ymmärsin, että hän ei todellakaan rakasta, vaan ripustautuu sairaalloisesti.
Sitten erään kerran tällaisen samaisen episodin aikana, kun hän uhkasi tappaa itsensä puhelimessa, tokaisinkin hänen hämmästyksekseen, että "tee se, ja mahdollisimman ripeästi, jotta pääsen jatkamaan päivän hommiani". Mies yllättyi täysin ja pöyristyneenä lopetti puhelun huutaen sitä ennen, että huomenna minulle soitetaan suru-uutiset. Itse puolestani soitin operaattorilleni välittömästi ja vaihdoin numeroni ja tein siitä myös salaisen. Tämä mokoma k-pää elää tänäkin päivänä yli kymmenen vuoden jälkeen, olen saanut kiertoteitse tietää. Olisikin saanut hengen itseltään pois!
Eli ap, älä toista kertaa ainakaan enää hyväksi noita uhkauksia, vaan vaadi hoitoon hakeutumista tai lähde itse.
Vaikeita tilanteita. Kaverin ex pari kertaa oli uhkaillut, kolmatta kertaa ei sitten tullut vaan teki sen. Ei siihen leikkiin pidä mun mielestä mukaan lähteä, pahimmillaan ajaa lähellä olevat ihmiset hulluuden partaalle huolesta. Ja kun lopulta ei sitä kukaan voi estää jos henkilö meinaa sen tosissaan tehdä. Kyllä se silti kaverini elämän pysäytti joksikin aikaa. Itsemurha on niin julma tapa lähteä tästä maailmasta. Ja vaikka eron syy oli täysin tässä ihmisessä kuka itsemurhan teki. Petti, käytti kaverini rahoja... Arvaatte silti, ketä tämän perhe syyttää kaikesta. Ei saanut edes hautajaisiin mennä.