Introvertti pulassa terapian kanssa
Taas varmaan sellainen aloitus johon kukaan ei vastaa, mutta purkaan kuitenkin. En koe olevani valmis olemaan avoin itseni suhteen terapiassa, mutta olen silti hoitosuhteessa tällä hetkellä jotta saan sairaspäivärahaa. Muutoin putoan alennetulle toimeentulotuelle ja silloin on tukalat paikat. No, kuitenkin nykyinen terapia on toimintaterapia. Mutta jopa sekin tuntuu pahalta aina jälkeenpäin. Olo on ahdistunut, masentunut ja tunteista etääntynyt. Minulla on ptsd, mutta sitä ei oteta huomioon koska diagnoosi on tehty muualla ennen nykyistä hoitosuhdetta. Joten olen "vain" masentunut ja sos.foobinen. Terapian ulkopuolella olen onnistunut pikkuhiljaa laittamaan asioitani järjestykseen. Esimerkiksi siivoan ja tiskaan useammin samoin käyn suihkussa jne. Pienin askelin mutta selkeitä muutoksia. Vielä on töitä. Nyt minä kuitenkin mietin että mitä minä voisin saada tuon nykyisen terapian tilalle että se ei "häiritsisi" minun omaa paranemisprosessiani. Ja jos sopivaa vaihtoehtoa ei löydy niin pitääkö minun vain suosiolla luopua nykyisestä taloudellisesta asemasta kunnes olen valmis varsinaiseen terapiaan. Käytän myös lääkitystä joka toimii ok, vie pahimmat kärjet pois siitä pahasta olosta, mutta silti. Mielipiteitä?
Kommentit (18)
Kuulostaa siltä, että olet vääränlaisessa terapiassa. Sillä on väliä, kenen käsiin mielenterveytensä antaa. Selvittele muita vaihtoehtoja oman hyvinvointisi takia.
Tpimintaterapiahan ei ole psykoterapiaa. Jos sinulla on PTSD tarvitset traumaterapiaa. Sinänsä ei ole mitenkään ihmeellistä, että etenkin alussa terapia saattaa väliaikaisesti pahentaa oireita ennen kuin se alkaa auttamaan, koska aletaan mennä oireiden alkulähteille.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että olet vääränlaisessa terapiassa. Sillä on väliä, kenen käsiin mielenterveytensä antaa. Selvittele muita vaihtoehtoja oman hyvinvointisi takia.
Tosiaan en tunne tämän terapeutin kanssa yhteyttä, mutta noita terapiatyylejä on niin paljon. Samoi ihmisiä jotka niitä toteuttaa. Eivätkä minua hoitavat tahot osaa oikein ohjata minua oikeaan suuntaan joten jään vähän yksin tämän kanssa. Toisekseen kyseisen hoitolaitoksen (julkinen) sivuilta ei edes löydy vaikka listaa terapioista joita he tekevät. Väsyttää... ei millään jaksaisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tpimintaterapiahan ei ole psykoterapiaa. Jos sinulla on PTSD tarvitset traumaterapiaa. Sinänsä ei ole mitenkään ihmeellistä, että etenkin alussa terapia saattaa väliaikaisesti pahentaa oireita ennen kuin se alkaa auttamaan, koska aletaan mennä oireiden alkulähteille.
Tämän minäkin tiedän, mutta jos minä olen yksin vastuussa itsestäni täällä kotona, siitä että syön säännöllisesti ja muutenki hoidan itseäni, niin jopa väliaikainen asioiden paheneminen voi muuttua krooniseksi. Minulla ei ole varaa tässä mennä huonoon kuntoon tai menettää juuri saamaani rytmiä. En ole sellaisessa terapiakunnossa kuten aloituksessa sanoin. Ap
Vähän ohiksena, mutta tässä on hyvä ja selkeä juttu psykoterapian syvimmästä luonteesta, suosittelen! Ap:lle tsemppiä!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005618787.html
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohiksena, mutta tässä on hyvä ja selkeä juttu psykoterapian syvimmästä luonteesta, suosittelen! Ap:lle tsemppiä!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005618787.html
Kiitos :) Ap. Ja uppista
Useiden oireiden joiden alku on traumassa, oireet ei helpota ennenkin puhut traumasta. Jos sinua on vaikka hyväksikäytetty, puhu asiasta sen nimellä. Ajanhukkaa puhua vain oireista.
Koetko, että etenette liian nopeasti terapiassa? Kannattaa puhua tuntemuksista terapeutin kanssa!
Olisin tullut ehdottamaan juuri jotain toiminnallista terapiaa. Mutta sehän juuri oli kyseessä. Luultavasti keskustelu sen terapeutin kanssa voisi olla avaava. Hän joko osaa perustella miksi kannattaa jatkaa tai toteaa että nyt ei ole oikea aika terapialle. En tiedä, jos hän saa hyvät rahat per pää, niin luopuuko päästä potilaan edun mukaan.
Puhu näistä ajatuksista terapeutille! Jos hänellä on yhtään ammattitaitoa, hän pystyy käymään sun kanssa läpi sitä, mikä nykytilanteessa mättää ja miten terapiaa pitäisi muuttaa, jotta homma alkaisi palvella sun tarpeita.
Minä olen oikeastaan yrittänytkin avata keskustelua nykyisen terapeutin kanssa, mutta yritykseni ei saa tuulta alleen. Olen esimerkiksi ottanut esille kiinnostukseni johonkin toiseen terapiaan, jolloin hän vain antoi minulle jonkin nettisivun, jota kautta tutustua ja etsiä itse. Ja sitten toisaalta kun olen ottanut esiin miten erilaisia persoonamme ovat ja että meillä usein on väärinymmärryksiä niin sen hän sivuutti kokonaan tai ei ainakaan ottanut asiaa mitenkään esille. Tosiaan haluasin että terapeutti myös oma aloitteisesti ehdottaisi muitakin vaihtoehtoja tai näkisi etten voi hyvin. Huom. olen terapiasuhteessa julkisella työskentelevän terapeutin kanssa, enkä täällä välillä puhutussa Kelan rahoittamassa terapiassa jossa itse valitaan terapeutti.
Trauma-juttukin on jäänyt taka-alalle juuri siksi koska en osaa sanoittaa mitä minulle on tapahtunut. Olisipa se helppoa että voisin sanoa että minut on vaikka raiskattu (kaikella kunniotuksella niitä kohtaan jotka kyseisen ovat joutuneet kokemaan), mutta minusta tuntuu että kyseessä on jonkinlainen viallinen perhemalli, jossa on toistunut turvattomuus, enkä sen takia itsekään osaa sanoa mistä on kyse. Ap
Joo , tsemppiä.
Jos vähitellen enemmän luottaisi uusiin ihmisiin, saisi myönteistä kokemusta. Järjestöistä vois maksutta saada "lisäterapiaa" vaikkapa vertaiselta. Ehkäpä talous ei vaikein kynnys.
Lisätieto tilanteesta auttaisi käsittämään sinun elämääsi paremmin.
No edell. Kommentti tuli väärään väliin.
Potilas/terapeutti ymmärrysongelmat on tyypillisesti yleisiä,kun kumpikaan ei uskalla kysyä toiselta tosin eri syistä johtuen.
Kannustan edelleen löytämään / näkemään niitä oikeita ihmisiä.
No edell. Kommentti tuli väärään väliin.
Potilas/terapeutti ymmärrysongelmat on tyypillisesti yleisiä,kun kumpikaan ei uskalla kysyä toiselta tosin eri syistä johtuen.
Kannustan edelleen löytämään / näkemään niitä oikeita ihmisiä.
Mina voida antaa suvallista sexiterapiaa ilmaiseksi, tulla hyva mieli.
Ahmed avualiaana
Ei kiinnosta on mun mielipide.