Unelmatyöni tuli hakuun, en uskalla hakea kun ei ole työkokemusta
Olisin vain todella motivoitunut kyseiseen työhön. Miten vakuuttaa asiasta?
Kommentit (11)
Mikset ole harjoitteluissa hakeutunut samoihin hommiin, jos on niin kovin kiinnostanut?
Hae ihmeessä. Saat kokemusta ainakin hakemisesta, joka on nykyään jo taito sekin. Voithan saada jonkin lyhytaikaisen paikan, jos pääset haastatteluun ja kerrot intohimostasi kyseiseen työhän.
Ihan turha kuvitella, että saisit paikan ilman työkokemusta tai suhteita. Suomi on hyväveliverkostojen luvattu maa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ole harjoitteluissa hakeutunut samoihin hommiin, jos on niin kovin kiinnostanut?
En opiskeluaikana ymmärtänyt, että voisin hakea tuollaiseen paikkaan harjoitteluun. Ja sitten kun se oli jo liian myöhäistä (opiskelukaveri oli päässyt työharjoitteluun vastaavaan), ei se ollut itsestäänselvyys, noihin harjoittelupaikkoihinkaan ei ollut helppoa päästä. Mutta siis tuossa kohdassa oli omalla kohdalla liikaa sitä puhuttua akateemista vapautta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha kuvitella, että saisit paikan ilman työkokemusta tai suhteita. Suomi on hyväveliverkostojen luvattu maa.
No noin ajattelin, mutta ajattelin silti, että kun olen niin vähän oman alan töitä hakenut, kannattaisiko pistää hakemus, että tulisi harjoiteltua hakemista.:/
ap (ja 5 on myös ap)
No siitä tietty tulee vankeutta jos haet. No ei vaineskaan. Hae vaan, jos työnantaja katsoo että et ole tarpeeksi hyvä, sinua ei vain valita. Työnhakemisesta itsestäänkin on hyvä saada kokemusta ja kokeilla, millaisella hakemuksella pääsee haastatteluun. Jos työnantaja valitsee sinut, silloin sinne ei vaadita vielä koulutietoa suurempaa osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Hae ihmeessä. Saat kokemusta ainakin hakemisesta, joka on nykyään jo taito sekin. Voithan saada jonkin lyhytaikaisen paikan, jos pääset haastatteluun ja kerrot intohimostasi kyseiseen työhän.
Tuo paikka on jo määräaikainen, mutta kiitos kannustavasta kommentista.:) ap
Mä valmistuin juuri opettajaksi. Ajattelin opiskeluaikana, että myöhemmin haluan töihin samana opetushallinnon tehtäviin. Nyt työtä hakiessa mietin, että jos mua kerran kiinnostaa, miksi en hakisi jo nyt?
Haen kaikkiin minä kiinnostaa ja katotaan mihin pääsen. Olen hakemuksiin kirjoittanut kuinka aion tulevaisuudessa kehittää omaa osaamistani tällä alalla sekä kuinka aiempi työkokemus pitää tiettyjä samoja elementtejä sisällään ja aiemmat opinnot tukevat tehtävässä. Paljon olen hakemuksia laittanut, Toivottavasti joku työhakemus tärppää 🤩 tsemppiä AP:lle työnhakuun!
7 voisi lisätä, että olen parikin kertaa saanut hakemastani työpaikasta eri työn, kuin mihin olen alunperin hakenut. Toisessa en päässyt siihen alkuperäiseen edes haastatteluun, mutta sitten kun tuli myöhemmin tarve erilaisiin hommiin, hakemukseni oli kaivettu naftaliinista ja mulle soitettiin.
Hae ja osoita kiinnostuksesi.
Itse hain, en tullut valituksi, mutta reilun kuukauden päästä valinnan ilmoittamisesta kysyttiin olisinko kiinnostunut avautuneesta osa-aikaisesta sijaisuudesta. Siinä sain jalansijan. Vuoden mittaan sain työtunteja jo niin paljon että saman verran kuin se haastettelussa palkattu henkilö. Otin myös eri kehittämisvastuita. Kävi ilmi, että osa haastattelutiimistä olisi halunnut ehdottomasti valita minut työhön, mutta äänet jakautuivat joten näiden sijaisjärjestelyiden kautta kaikki lopulta olivat tyytyväisiä.
Niin tuttua. Ja kyllä sä sitä kokemustakin kartuttaisit tuolla asenteellasi piankin. Työnhaun pelisäännöt voivat olla tosi raadolliset, julmatkin. Vakityössä olevalta valitsijalta katoaa yllättävän nopeasti kosketus työnhakijan todelliseen arkeen. Työkokemuksenkin tai -kokemattomuuden lisäksi valintsprosessit voivat olla yllättävänkin summittsisia ja epäoleellisempia sopivuuskriteereitä liikaa painottavia. Valitettavasti en osaa empatiaa konkreettisimmin auttaa...
M55+