Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoaminen kielletty pitkäperjantaina?

Vierailija
30.03.2018 |

Minulla on tulossa vieraita iltapäivällä ja aloin äsken siivoilla. Ehdin imuroida ehkä puolet asunnosta, kun ovikello soi. Oven takana oli vihainen naapurin mummo, joka uhkasi valittaa isännöitsijälle, jos vielä pidän meteliä. On sentään pitkäperjantai! Onko tämä nyt ihan oikeasti näin, vähän epäilyttää? Minulle tämä on aivan normaali perjantai, menen illalla töihinkin.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on 2000 lukua eletty jo vajaa 20v ja toisaalta toisilta ihmisiltä ei voi edellyttää samaa uskonnonharjoittamista kuin mitä itse harjoittaa. Eivätkä kaikki ole uskovaisia. Imuroinnilla ei ole mitään tekemistä metelöinnin kanssa ellei hirveästi kolo ja hakkaa sillä imurin suuttimella joka paikkaa. Ihmiset saavat Suomessa aivan vapaasti imuroida joka päivä. Tiskata, pyykätä, vaikka pestä ikkunat jos huvittaa ja sää sallii :)

Minäkin pidän pyykkipäivää. En tiedä saanko oman vanhuksen sairaalasta kotiin pyhiksi, mutta hänen tyynynsä ja täkkinsä on pestävä. Likaisiin, tahraisiin ja hiottuihin en takaisin pistä. Ei en jaksanut aiemmin. Olen itsekin sairas kivulias ihminen. Ollut nukkunut itsekään viikkoihin. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku urpo tykkää pyykinpesuista tai imuroinneistä jonain tuettynä päivänä.

Meillä 8 jälkeen nyt aamulla joku ikkunoiden alla tamppasi mattoa.

Taloyhtiön pj:n - näitä sennuja - yllätin pyykkituvalta alakerrasta joulupäivän yönä juuri ennen klo 23 vietyäni roskia ja talon takaa nähtyäni valot pyykkituvassa. Menin sitten avaamaan tuvan ovea samuttaakseni valot niin tämä Kyylä ja Kyttä Yhdistyksen Pääjehu eli Hra PJ tuli vastaan samassa ovenavauksessa.

Oli siinä naurussa pitelemistä.

On se siitä sitten taas mieltään osoittaunut. Jestas kun on lapsellinen sen ikäiseksi, miesihmiseksi vieläpä.

Minulle jäi epäselväksi, mitä tarkoitit pyykkitupajutulla? Oliko hän kyttäämässä siellä, pyykkäämässä vai mitä?

Vierailija
22/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh... kerran kun korjasin pyörää sunnuntaina ja yksi pappa tuli ihmettelemään, että onko tuo nyt sopivaa tälläisenä päivänä... Vastasin olevani perjantaisin moskeijassa ja lauantaisin synagoogassa, en ehdi muulloin. Lähti pois päätään pyöritellen.... :-))))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin kun on pitkät vapaat niin on aikaa siivota vaikka koko päivä ja silti ehtii vielä lepäilläkin. Meinasin alottaa vielä remontinkin yhdessä huoneessa kun saan muun kämpän kondikseen.

Vierailija
24/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainenhan saa viettää pyhät niin kuin haluaa. Hiljentymällä tai tekemällä vaikka kevätsiivouksen ja aloittamalla vaikka remontin.

Vierailija
25/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin joku imuroi yläkerrassa eikä haittaa yhtään. Ajattelin itsekin imuroida ja sen jälkeen vielä ommella. Lähipuistossa vielä kaivinkone jyrää, joten kaikki ei todellakaan vietä pyhää.

Vierailija
26/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää äijä kävi meillä aamulla mesoamassa..

Vierailija
27/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. että aattelin; Tänään on juuri hyvä päivä pitää profeetta muhammedin pilakuvapiirros-kilpailu!? 

t. 26/26

Vierailija
28/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Toisaalta tuottavuuden näkökulmasta. tälläiset turhat arki-pyhät voisi poistaa.

t. 26

Vierailija
29/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta voi siivota. Mitään poraamista tai kovaäänistä remontointia ei tänään tekisi, ihan kunnioituksesta muita kohtaan.

Kannattaa muistaa, että vielä 80-luvulla esim. ravintoissa ei saanut tanssia pitkäperjantaina, musiikki vain soi. Vanhempi ikäpolvi on kasvanut siihen, ettei pitkäperjantaina sovi tehdä oikein mitään.

Vierailija
30/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 ja muistan vielä ne ajat kun pitkäperjantai oli niin pyhä päivä että esim. elokuvateatterit olivat kaikki kiinni. Mitään tansseja, konsertteja yms. huveja ei myöskään saanut järjestää. En muista milloin laki muuttui, kyllä siitä varmaan parikymmentä vuotta on.

Eli silloin saattoi ihan hyvin olla voimassa myös laki että pitkäperjantaina pitää erityisesti välttää melua tuottavaa toimintaa. Mummo varmaan muistelee noita aikoja.

Ne ovat kuitenkin olleet ja menneet. Ei nykyaikana maassa jossa on monia kulttuureja ja monia tapoja uskoa, tai ei uskoa, voi vaatia ketään noudattamaan jonkun pelisääntöjä. Imuroi rauhassa ja jos mummo tulee uudelleen ole ystävällinen mutta tiukka.

Vierailija
31/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, 1980-luvulla ei ollut sopivaa kyläillä pitkäperjantaina, vaikka perheemme oli käytännössä uskonnoton.

Tavat ovat muuttuneet. Lastemme ystävät jopa lestadiolaisperheistä ovat kyläilleet pitkäperjantaina.

Vierailija
32/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa kun nämä mummoa närkästelevät pitkäperjantaionmulleihannormipäivä tyypit voi olla niitä samoja jotka ovat juhannusaattona naama norsunvitulla kun naapurin maajussi vetää nurmelle lietteet. Kyllä nyt kaikkien pitäisi kunnioittaa juhannuksen pyhyyttä!

Samat varmaan on myös pahimpina parkumassa kun poistetaan kirkollisia pyhiä palkallisista vapaapäivistä. Tai kun seurakunta lopettaa taloussyistä lasten kerhoja niin voi kun on kaaaaaauuuuheeeeta kun nyt ei voi lapsia sinne viedä. Vaikka ei olla maksettu kirkollisveroa vuosiin niin palvelut pitäisi saada. Etc. Rusinat pitäisi saada siitä pullasta itse noukittua, muista viis.

Mä olen pitänyt ihan perus käytöstapoihin kuuluvana että pitkänäperjantaina vältetään isompia töitä, siivouksia ja remontteja esim. Pakolliset hommat vaan hoidetaan. Vaikka olen ateistiperheestä eikä tällä päivällä omaan elämään niin ole vaikutusta niin ev.lut. uskonto on kuitenkin suomen valtauskontoja eli monelle tällä päivällä on iso merkitys. Eikö oikeasti voi yhtenä päivänä luopua siitä "minäminäminäjaminunoikeusollaniinkuinjustitehaluan"?

Vierailija
33/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomikin on nykyään melkein vapaa maa joten ihan vapaasti saa siivota ja elää normaalisti näin pääsiäisenäkin. Taloyhtiössä on järjestyssäännöt esim meillä hiljaisuus 23-07 ja muulloin saa siivota ihan jos itse haluaa. Ihan sama mitä joku mummo tai pappa jorisee.

Vierailija
34/34 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millä oikeudella 32 määrää muiden elämästä kuin omastaan?

Istu sinä vaikka perseelläsi koko pääsiäinen, joulu ja juhannus mutta älä oleta että muut niin tekee.

Minä suon sinulle pyhät ja vapaat vaikka virsiä veisaten mutta miksi sinä et anna muiden elää omaa elämää niinkuin haluavat?

Ei ole hyvien käytöstapojen mukaista olla kontrollifriikki :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi