Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonit tekevät elämästäni helvettiä

Väsynyt
29.03.2018 |

Olen loputtoman uupunut siihen, millaista helvettiä hormonit elämästäni tekevät.

Ikää on 32 vuotta. Lapsia ei toistaiseksi ole. Tilanteeni on se, että menkat ja niiden lieveilmiöt tekevät elämästäni huomattavan raskasta.

Menkat tulivat säännöllisesti noin neljän vuoden ajan (ikävuodet 27-31), kunnes muuttuivat alle vuosi sitten epäsäännöllisiksi. Lyhun väli on ollut vain 16 päivää, pisimmillään 40.
Söin noin 16-vuotiaasta 24-vuotiaaksi pillereitä, kunnes lääkäri kieltäytyi uusimasta reseptiä migreenin vuoksi. 27-vuotiaana sain kuparikierukan.

10-14 päivää ennen menkkoja iskee hirveä akne, joka yleensä lievittyy vain muutamaa päivää ennen menkkoja. Posket ovat kuin perunapelto, ja saan isoja ihonalaisia paiseita. Muina aikoina iho voi olla hyvinkin puhdas.
Viimeksi tällainen aknejakso osui matkan kanssa samaan ajankohtaan, ja oikein tekee pahaa katsoa joitain lomakuvia, kun patit näyttävät vääristävän piirteitäni. :(

Reilua viikkoa ennen alkavat järkyttävät mielialanvaihtelut, joista kärsii myös mieheni. Oloni on ihan yhtä vuoristorataa, ja saan hirveitä riitoja aikaan miehen kanssa. Niiden välillä sitten itken miehelle miten pahoillani olen. Mies onneksi tietää mistä on kyse, joten osaa vähän suhtautua, mutta ei se silti paljoa helpota.

Monta päivää ennen kuukautisia alkaa myös älytön turvotus. Saatan olla 1-2 vaatekokoa isompi. Rinnat ovat niin kipeät, että pienikin hipaisu sattuu. Kärsin myös päänsäryistä ja vatsavaivoista.

Olen siis yli puolet kuukaudesta fyysisesti kipeä, ja mielialanvaihtelut ovat todella raskaita. Pelkään välillä jopa parisuhteeni puolesta.

Onko täällä ketään migreenistä kärsivää, jolle aiheutuisi hormonitoiminnasta hirveät oireet?

Lääkäri ei suostu kirjoittamaan pillereitä, vaikka joskus tuntuu siltä, että ottaisin sen lähes marginaalisen veritulppariskin paljon mieluummin kuin nämä oireet.
Lääkärin mukaan hormonikierukka todennäköisesti huonontaisi ihoani huomattavasti. Kärsin 10-vuotiaasta asti pahasta aknesta, johon kokeiltiin kaikenlaisia hoitoja kuten mm. useampi kuuri Roacuttania ja isotretinoiinia. Akne uusi aina, ja lopulta vasta pillerit toivat avun.

Pitääkö minun kärvistellä aina vaihevuosiin asti?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisiko tossa tilanteessa roccutan-kuuri? Nimim. kokemusta on. 

Vierailija
2/3 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt yhteensä 4 kuuria Roacuttania elämäni aikana. Jokaisen jälkeen näpyt ovat palanneet. Lääkäri sanoi viimeisimmän kuurin jälkeen, ettei se ole minulle paras hoitomuoto, koska akneni on niin selkeästi hormoneista johtuvaa (ts. Roacuttan hoitaa tulehdusta ja lievittää talineritystä, muttei hoida itse aknen syytä). Haitat, kuten maksa-arvot, limakalvojen kuivuminen jne. ovat hänen mielestään hyötyjä suuremmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt kirjoitti:

Olen syönyt yhteensä 4 kuuria Roacuttania elämäni aikana. Jokaisen jälkeen näpyt ovat palanneet. Lääkäri sanoi viimeisimmän kuurin jälkeen, ettei se ole minulle paras hoitomuoto, koska akneni on niin selkeästi hormoneista johtuvaa (ts. Roacuttan hoitaa tulehdusta ja lievittää talineritystä, muttei hoida itse aknen syytä). Haitat, kuten maksa-arvot, limakalvojen kuivuminen jne. ovat hänen mielestään hyötyjä suuremmat.

Toi on kyllä paha tilanne. Hmm, eiks lääkäreillä ole hoitokeinoja? Eikö tossa tilanteessa voi kirjoittaa sitä e-pillerireseptiä, tota, onks se riski niin iso, jos on migreeni?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme