Turkulaisten kokemuksia?
Olen muuttamassa yh äitinä Helsingistä Turkuun 3v ja 10v kanssa. Mikä olisi kiva alue- päiväkoti, koulu jne palvelut lähellä?
Kommentit (21)
Täällä on kaikki niin pientä ja lähellä että kivoja paikkoja on pilvin pimein. Oletko jo tutkinut itse paikkoja? Mitä seutua olet ajatellut?
Turussa on paljon kivoja asuinalueita mm. osa Uittamosta, Hirvensalo. Onko Kaarina, Lieto tai Naantali liian kaukana? Niissä on myös kivoja alueita.
Kaarina ja Lieto ovat lapsiperheiden suosikkeja. Mieti myös näitä.
Netistä löytyi (pari vuotta vanha tieto) Nättinummi, Hirvensalo, Uittamo, Pitkämäki. Auto on, eli lähialueetkin ok. Naantalissa asuntoja aika niukasti vuokralla, muuten myös ihana paikka.
Kummall puol jokkee sun työpaikk o?
Minusta Uittamo on ihana paikka, tosin löytyy sieltäkin niitä ”betonikuutioita”.
Hirvensaloon valmistuu ensi syksyksi uusi koulu 1-9 luokille, samoihin tiloihin tulee myös päiväkoti. Hyvät ulkoilumaastot ja laskettelurinne ihan siinä koulun vieressä. Pari kauppaa, R-kioski, Alko, hammashoitola löytyy. Busseja menee vartin välein keskustaan ja pyörälläkin ajaa torille vartissa.
Itse suosittelisin valitsemaan asuinalueen melko läheltä keskustaa. Turku on kuitenkin melko kompaktin kokoinen kaupunki ja asunnot ovat kokoisekseen kaupungiksi hyvin edullisia myös keskustassa ja sen välittömässä läheisyydessä. Asumalla n. 1-3 kilometrin säteellä keskustasta asiointi ja liikkuminen joka paikkaan käy näppärästi myös lapsilta. Se säästää hermoja ja aikaa, kun lapset voivat itse kävellä tai pyöräillä asioilleen eikä heitä tarvitse aina kuskata joka paikkaan tai istuttaa bussiin. Tämä siis vinkkinä, mikäli mietit muuttamista hirvensaloon. Turun pahimmat (tai ainoat) ruuhkat ovat muuten aamuisin hirvensalosta poispäin ja iltapäivällä hirvensaloon päin.
Varissuolla on kaikki palvelut lähellä. Itse asuin siellä lapsuuteni. Mielestäni Turun helmi. Myös Lauste ok.
Suurin osa alueista on ihan jees. Mutta itse välttäisin näitä: Varissuo, Lauste, Runosmäki, Jäkärlä, Halinen
Varissuo on paljon mainettaan parempi paikka. Kannattaa käydä tutustumassa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa alueista on ihan jees. Mutta itse välttäisin näitä: Varissuo, Lauste, Runosmäki, Jäkärlä, Halinen
Varissuon ja Runosmäen maine on suureksi osaksi liioiteltua. Molemmat ovat nykyisin pääosin ihan normaaleja lähiöitä muutamaa huonoa taloa lukuunottamatta. Toki varsinkin Varissuo on moneen muuhun alueeseen verrattuna aika monikulttuurinen.
Keskustan alueelle ääni, myös Nummi ja Raunistula kivoja. Ei minnekään Ylimaariaan korpeen.
Vierailija kirjoitti:
Ääni Varissuolle.
Kun joku kyseli taannoin itähelsingin parhaita asuinalueita muualta suomesta muuttavalle lapsiperhelle, ketjuun tuli hetkessä 27934 vastausta joista jokaisessa ylistettiin maanpäälisenä paratiisina juuri niitä alueita jotka tulevat jo 2020-luvun alussa löytymään poliisin laatiman "no-go zone"-listan kärjestä.
Ulkopuoliselle kerrottakoon että Varissuo oli koko Suomen ensimmäinen lähiö jossa kantasuomalaiset jäivät vähemmistöksi.
Ne turkulaiset lapsiperheet jotka vielä kykenevät tulotasonsa ja työpaikkansa ansiosta muuttamaan vapaasti sellaiselle alueelle jossa haluavat lapsensa kasvattaa, ovat löytyneet jo viime vuosikymmenellä lähtien Naantalista, Kaarinasta tai Hirvensalosta joka säästyi kuin ihmeen kaupalla Turun kartan viimeisenä valkoisena läiskänä.
Kertoisitko vähän tarkemmin mitä haet, ja missä päin tulet työskentekemään?
Iso-heikkilä nousussa. Topeliuksen koulu suht lähellä. Päiväkoti Portsassa. Luonto lähellä.
Keskusta tai lähiö. Netistä varmaan löytyy tietoa.