Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa lahjoitettu munasolu?

Vierailija
29.03.2018 |

Tarkoittaako se sitä, että se vauva ei sitten ole biologisesti oma vaan sen munasolun lahjoittajan? Siis jos joku saa lapsen lahjoitetulla munasolulla, niin onko se oikeasti jonkun toisen lapsi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain

Vierailija
2/6 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologisesti toki toisen naisen lapsi kuin sen joka hänet synnyttää, koska äidin puolen perimä tulee siitä munasolusta.

Käytännössä kuitenkin ihan yhtä lailla oma lapsi kuin omasta munasolusta alkanut. Itse olen opiskelijana luovuttanut munasoluja kun AVA-klinikka maksoi siitä rahaa ja opiskelijana rahalle oli tarve, ja en minä ainakaan ajattele olevani kenenkään äiti vaikka voikin olla että tuolla jossain on lapsia joissa on munasolun lahjoitusteni seurauksena minun perimääni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa sitä, että yhdeltä naiselta (lahjoittajalta/luovuttajalta) kerätään munasoluja, ne hedelmöitetään ja hedelmöittynyt alkio laitetaan toisen naisen kohtuun. Jos tarkkoja ollaan, luovuttaja on geneettinen äiti ja raskaana oleva ja synnyttävä äiti on biologinen äiti. Mutta siis syntyvällä lapsella on toki luovuttajan DNA äidin puolelta, ei synnyttävän äidin DNA:ta.

Vierailija
4/6 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Eli ulkonäkö periytyy munasolun lahjoittajan (ja siittiön lahjoittajan) mukaan?

Minä ajattelisin kyllä luovuttajana, että ne ovat "minun" jälkeläisiäni. En siksi oikein voisi harkita luovuttamista. Miehillä sitä spermaa riittää ja muodostuu lisää ja lisää, mutta naisilla on rajallinen munasolumäärä kuitenkin.

Vierailija
5/6 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Eli ulkonäkö periytyy munasolun lahjoittajan (ja siittiön lahjoittajan) mukaan?

Minä ajattelisin kyllä luovuttajana, että ne ovat "minun" jälkeläisiäni. En siksi oikein voisi harkita luovuttamista. Miehillä sitä spermaa riittää ja muodostuu lisää ja lisää, mutta naisilla on rajallinen munasolumäärä kuitenkin.

Muistutus, että munasoluja kypsyy joka kuukausi. Lahjoittamatta jättäminen ei mitenkään säästä niitä varastoon, vaan irronneet poistuvat kuukautisten mukana. Kannattaa siis lahjoittaa, jos on miettinyt asiaa. Jos oma elämäntilanne ei salli lasten hankkimista nyt, munasolulahjoituksella voi mahdollistaa perheen jollekin toiselle. Esimerkiksi Mehiläinen Felicitas toimii Helsingin keskustassa.

Vierailija
6/6 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa useampi kävisi lahjoittamassa munasoluja! Vastaanottajien täytyy yleensä käydä terapeutin vastaanotolla, eli ovat aidosti valmiita hoitamaan lasta, jos hoidoilla tärppää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän