Jouluruoka 50 eurolla
Tässäpä jouluruoka 50 eurolla. Osan ruuista saa varmasti halvemmalla, jos riittää pienempi tuotekoko. Minulla meni aikaa 5 minuuttia tähän ruokalistaan:
Marli Glögi 1L : 2,05 €
Atria Sienisalaatti 250 g : 2,49 €
Fazer joulusuklaakonvehti 320 g : 5,95 €
Kotimaista Karjalanpaisti (nautaa ja sianlihaa) 600 g : 5,95 €
Pirkka Sipulipussi 1 kg : 1,49 €
Pirkka Porkkanapussi 1 kg : 0,99 €
Pirkka Yleisperuna 1 kg : 1,39 €
Rainbow Graavisuolattu kirjolohivilee 150 g : 3,95 €
Atria viljaporsaan juhlakinkku, luuton 2,5 kg : 17,48 €
Saarioinen rosolli 300 g : 2,59 €
Atria Lanttulaatikko 400 g: 2,39 €
Omena Suomi 1kg : 2,49 €
Hinta yhteensä 49,71 €.
Huomiona tässä: Tuskin menee kellään jouluna kiloa perunaa, porkkanaa, saati sitten sipulia. Ja ei välttämättä tarvitse puolen kilon karjalanpaistilihaa ja 2,5 kiloa joulukinkkua yhdellä aterialla. Eli näitä määriä muokkaamalla tuohon listalle saisi vielä jälkiruokaa tai muita joululaatikoita ujutettua budjettiin. Lihaa ja kalaa löytää aina ilta-alesta, jota en myöskään ottanut huomioon. Ajattelin, että suomalaiset omenat ovat hyviä välipalana ja miksei ne kelpaisi jälkiruuaksi, itse ainakin pidän hedelmistä. Halutessaan voisi kalliin Fazerin suklaatkin vaihtaa johonkin muuhun.
Mitä teidän mielestä listalta puuttuu?
Kommentit (27)
Tuosta puuttuu karjalanpiirakat ja munavoi kokonaan, muuta yksittäistä puuttuvaa asiaa ei tule ihan heti mieleen. Minä en karjalanpaistista juurikaan välitä, joten voisin luopua porkkanasta ja sipulista ihan kokonaan. Paistilihan tilalle saisi ujutettua smetanaa, mätiä ja punasipulia, jotka yhteensä Foodiessa halvimmat tuotteet valikoiden kustantaa 4,95 eur. Tällä saisi makumaailmaa jo laajemmaksi. Lanttulaatikonkin voisin jättää helposti välistä, tilalle mielummin porkkanalaatikko. Se on kyllä käsittääkseni kalliimpi laatikko. Rosollista voisin luopua ja tilalle enemmin perunasalaatti. Toisaalta listalla on jo perunaa ja omenaa, joten ehkä halvemmalla pääsisi jos tekisi itse perunasalaatin.
Omaan joulupöytään noista tulee ainostaan sipulia ja perunoita. Ei karjalanpaistia, ei kinkkua eikä mitään muutakaan perinteistä suomalaista jouluruokaa. Olen 50 vuotta syönyt sitä, nyt on aika vaihtaa.
Tuossa suurin osa sellaista, mikä ei kuulu meidän joulupöytään, näitä en ostaisi
Marli Glögi 1L : 2,05 €
Kotimaista Karjalanpaisti (nautaa ja sianlihaa) 600 g : 5,95 €
Pirkka Sipulipussi 1 kg : 1,49 €
Pirkka Porkkanapussi 1 kg : 0,99 €
Pirkka Yleisperuna 1 kg : 1,39
Atria viljaporsaan juhlakinkku, luuton 2,5 kg : 17,48 €
Saarioinen rosolli 300 g : 2,59 €
Omena Suomi 1kg : 2,49 €
Alkuperäisen listan laatija täällä hoi!
Laadin tämän listan tosiaan viidessä minuutissa ja välittämättä oikeastaan, että onko jollain toisella valmistajalla vielä halvempia vaihtoehtoja saatavilla. Tiukan paikan tullen näistäkin hinnoista voisi vielä nipistää ja saada enemmän ruokia. Kaiken kaikkiaan tälläkin listalla saa aika monipuolista ruokaa minun mielestä ja ruokkisi kyllä yhden perheen helposti. En tarkoita etteikö köyhä saisi herkutella, mutta jos on oikeasti rahasta tiukkaa, niin tällä listalla saa perinteistä jouluruokaa, vähän herkutella ja on myös terveellisiä asioita, kuten kasvisten ja hedelmien määrä huomioitu.
Tosiaan itsekään en kaikkia noita listalla olevia ruokia todellakaan tarvitsisi, mutta jos olisi tilanne, että on pakko 50 € budjetilla pärjätä joulu, lihapata on aika ilmainen ruoka ja porkkanapussista riittää myös terveelliseksi välipalaksi sekä lapsille että aikuisille. Joulukinkku ja ainakin yksi laatikkoruoka kuuluu monilla jouluun, joten sen takia otin ne listalle mukaan, kuten myös glögin. Aiemmin ehdottama riisipiirakka kuuluu todellakin minun joulupöytään ja jonkun mainitsema smetana+mäti oli hyvä lisä ja ei todellakaan ole hirveän kallis, vaikka jotkut kokevat sen olevan jotenkin paremman kansan tuote. Itse voisin helposti tuon lihapadan jättää pois (ja sitä kautta sipulin sekä porkkanan) ja ottaisin tilalle juustoja, joissa pieni tuotekoko ja hintaa tyypillisesti pari-kolme euroa kappale. Kilohintana ne ovat kalliita, joten siksi en ottanut sellaisia tähän listalle kun koin, ettei ne ole välttämättä kovin järkevä valinta tässä budjetissa.
Glögin ja suklaat jättäisin pois ja lanttulaatikon tilalle tulisi porkkanaa ja/tai bataattisoselaatikkoa (en ole varma saako bataattilaatikkoa kaupasta). Salaattiainekset puuttuu kokonaan listalta, joten sitä varten pitäisi jostain saada perussalaattitarpeet vähintäänkin. Kilon pussit sipulia ja porkkanaa on ylimitoitettua minun perheen käyttötarkoitukseen, joten varmaan niillä säästöillä saisin nuo muutokset tehtyä. Valmiit riisipiirakat tarvitsee lisätä ja munavoin tarpeet puuttuu myöskin listasta. Jos niitä ei saa tuohon budjettiin mahdutettua, poistaisin vielä rosollin ja vähentäisin omppujen määrää. Mielellään jotain glögiä/punaviiniä, juustoja, enemmän kalaa ja jälkkäriksi edes joulutorttuja haluaisin. Ymmärrän kyllä, ettei viiden kympin budjetilla voi kaikkea saada ja siinä mielessä tämä lista on hyvin kattava. Olisi mielenkiintoista laskea mitenkä paljon omiin jouluruokiin menee kaiken kaikkiaan, lähempänä kahta sataa euroa todennäköisesti. Huojentavaa tietää, että huomattavasti vähemmälläkin saisi ruuat pöytään että ei se joulu nyt niin kallista ole, kun valikoi järkevästi tuotteet ja karsii ylimääräiset pois. Mielestä tällä listalla pärjää ehdottomasti ja olisi typerää vastata kyselyyn "EI".
Ainoa mitä tuosta ottaisin omaan joulupöytääni olisi lanttulaatikko. Eikä sekään olisi Atrian.
Mitkään karjalanpaistit ja porkkanat sun muut ei jouluruokia ole!
Ihmeen moni syö riisipiirakoita jouluna. 😳
Nuo glögit ei ole mitään muuta kuin kallista mehulitkua. Tuossa ruokalistassa ei hirveästi joulutunnelmaa ollut, ainakaan itselleni. Köykäinen joulupöytä :D
Listalta puuttuu imelletty perunalaatikko, valkosipulisilakat, luumut, juustot ja suolakeksit, viinirypäleet, viini.
Mulla on jouluksi juhla ateria.
1 kpl kanankoipi (säästetty pakkasessa 2kk)
2 dl vettä
Hinta N.1€
Muutama kymppi menee kahdelle ruokiin, paria sorttia lohta, laatikot, sienisalaatti, herneet (kinkun saamme lahjaksi)+tortut kahville, muuta emme välitä syödä.
Mulla:
N. 2,5 kg kinkku
Perunaloota
Lanttuloota
Silliä
Lanttulaatikko 2,79 euroa 400g
sienisalaatti 2,59 euroa 250g
omenia noin kilo 1,50 euroa
peruna kilo 0,99 euroa
Aura 2,99
Valion mustaleima 4,99
Jukkolan tuorejuusto pippuri 3,29 taitaa olla 100g
Lasimestarin silli noin 4 euroa
Graavilohipaketti 150g 4 euroa
Smetana 1,50 euroa
Mäti 6,70 muistaakseni
Kinkku 300g 3,99 euroa
Ruisleipä 3,15 painoa ehkä 400g.
punasipuli kaksi kappaletta
Tuo olisi noin 43 euroa.
Lisäksi vielä jotain salaattitarvetta ja pari klementiiniä.
Suklaata en osta koska sitä sain kauppiaalta ilmaiseksi jo aiemmin joulukuussa levyn ja se tallessa. '
Mitä tulee ap:n listaan niin sekin kelpaisi ja se olisi toisaalta sellainen mistä riittäisi ruokaa huomattavasti pidemmäksi aikaa. Itse rakensin listan enemmän sen pohjalta että herkuttelen lyhyen aikaa. Enkä ole mikään kinkun suurin ystävä vaan pieni määrä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Nuo glögit ei ole mitään muuta kuin kallista mehulitkua. Tuossa ruokalistassa ei hirveästi joulutunnelmaa ollut, ainakaan itselleni. Köykäinen joulupöytä :D
Savossa ja karjalassa riisipiirakat kuuluu perinteisesti joulupöytään
Itselläni tuosta 50 eurosta menisi
10 euroa viiniin.
25 euroa juustoihin, suolakekseihin ja suklaaseen.
15 euroa kinkkuun, lanttulaatikkoon, perunalaatikkoon ja riisipuuroon.
Tuolla pääsisi ihan kivasti alkuun. Meillä kun tehdään laatikot itse, niin lanttulaatikon tilalle ostaisin lanttuhautaa ja kermaa, rosollia en ottaisi ollenkaan, vaan ostaisin juurisellerin ja siitä tekisin salaatin omenan kanssa. Karjalanpaistilihojen tilalle tulisi maksapatee. Porkkanoiden kaveriksi kaipaisin riisiä ja maitoa, eli porkkanalaatikon tekisin, samoin perunasta tekisin imelletyn perunalaatikon. Kinkuksi riittäisi semmoinen 1-1,5 kg pikkukinkku. Ja suklaan vaihtaisin puolison mieliksi silliin. Suppeahan tuo joulupöytä olisi, mutta jos ei enempää olisi rahaa, niin kyllä tuolla joulun selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savossa ja karjalassa riisipiirakat kuuluu perinteisesti joulupöytään
Asun savossa ja kummatkin vanhemmat ovat kotoisin savosta, mutta koskaan ikuna milloinkaan ei ole ollut meillä eikä kenenkään sukulaisenkaan joulupöydässä riisipiirikoita. Enkä ole aiemmin kuullut, että muillakaan tutuilla olisi. Riisipuuro on osa joulua. Aina. Riisipuuro ja sekametelisoppa, ne kuuluu jouluun. Riisipiirakoita sen sijaan syödään sitten kaiken maailman kissanristiäisissä ym sukujuhlissa ympäri vuoden, mutta ei jouluna.
Kilo perunaa menee yhdellä aterialla miehellä
Leipää, piirakoita, jouluomenoita, torttutaikinaa, kotikaljaa, piimää, maksalaatikko, porkkanalaatikko
Ap:n listan hyvä puoli on tosiaan siinä että yksi ihminen söisi noita kauan. Kinkusta voisi osan pakastaa samoin karjalanpaistista. Perunat ja muut riittäisi myös pitkään. On hyvin taloudellisesti laadittu. Jos olisi tarvetta niin johonkin tuollaiseen itsekin mieluummin päätyisin ja jättäisin mädit ja sekä useat juustot kauppaan. Kinkunkin korvaan porolla. Lisäksi graavisiikaa ja savulohta ja kaikkea muuta niin onhan hinta oikeastaan älytön muutamalle päivälle yhdelle ihmiselle.
Oikeasti ja aidosti pienituloisena olen hieman yllättynyt, miten paljon ruokaa voi saada tällä budjetilla. Tässähän on neljä kiloa ainakin pelkkää kasviksia ja lihaa kolme kiloa. Perusraaka-aineet löytyy ja se on ehkä se hyödyllisin oppi tässä. Pärjäisin huomattavasti vähemmälläkin ja silti ruokaa jäisi joulupyhien ajaksi. Ei haittaisi, vaikka tulisi vieraitakin syömään.