Oletko saanut työttömyystukea + tt-tukea? Tai tiedätkö jonkun joka saa?
Millainen tilanteesi oli?
Olen hieman ihmetellyt mistä tämä tieto on, että osa saisi tt-tukea jonkin työttömyysedun lisäksi ja kommentteja siitä, että Kela maksaisi aktiivimallin vuoksi leikatun työttömyyskorvauksen toimeentulotukena.
Onko kenelläkään kokemusta tästä?
Valmistuttuani ammattiin, en onnistunut löytämään töitä, joten itse sain sen pienimmän Kelan työmarkkinatuen, enkä käsittääkseni ollut oikeutettu toimeentulotukeen, mikäli aktiivimalli olisi ollut silloin käytössä, olisin silti saanut enemmän kuin toimeentulotukea.
Ainoa kerta kun olen saanut molempia, oli se kun muutin puolisoni kanssa yhteen, joka tippui toimeentulotuelle samaan aikaan keskeytettyä koulunsa. Kyseessä oli muutama kymppi, koska katsottiin että työmarkkinatukeni on niin suuri, että riittää molemmille. Ja siis se että "sain toimeentulotukea" liittyi ainoastaan siihen, että minut ja puolisoni laskettiin samaan ruokakuntaan kuuluviksi, joten tt-tuki oli nimellisesti yhteinen, vaikka kuuluikin ainoastaan puolisolleni.
Samoin on ihmetyttänyt väitteet siitä, että ihmiset tippuisivat pysyvästi tt-tuelle eikä elintaso laskisi työttömyysetuuteen verrattuna. Kun itse tipuin hetkeksi toimeentulotuelle oli kokoajan selvää, että tukea voitaisiin leikata jopa 40% mikäli en onnistuisi jälleen pääsemään työkkärin piiriin (mikäli en sitten pääsisi opiskelemaan/töihin/harjoitteluun tms.).
Olen nykyään opiskelija, joten älkää nyt tarttuko siihen.
Mutta jos jollakin on kokemusta siitä miten nämä asiat todellisuudessa menevät olisi hauska tietää.
Kommentit (18)
Ensimmäiset aktiivimallin leikkaukset tulevat konkretiaksi vasta 2.4. joten vasta sen jälkeen myös toimeentulotuen ja muiden etuuksien käsittelijät voivat sanoa, miten asiat menevät.
Mutta on siis erittäin yleinen tilanne että henkilö saa yleisen asumistuen, Kelan työmarkkinatuen ja siihen päälle vielä toimeentulotuen, kun jää jatkuvasti laskelma miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset aktiivimallin leikkaukset tulevat konkretiaksi vasta 2.4. joten vasta sen jälkeen myös toimeentulotuen ja muiden etuuksien käsittelijät voivat sanoa, miten asiat menevät.
Mutta on siis erittäin yleinen tilanne että henkilö saa yleisen asumistuen, Kelan työmarkkinatuen ja siihen päälle vielä toimeentulotuen, kun jää jatkuvasti laskelma miinukselle.
Millainen se tilanne sitten on, että voi jäädä miinukselle? Periaatteessa olen itsekkin ollut miinuksella, eli rahaa on jäänyt perusosaa vähemmän liian kalliiden asumismenojen vuoksi (ja asumismenot ovat pääsääntöisesti aina liikaa, koska halvempia vaihtoehtoja harvoin on), mutta ylimeneviä osuuksia ei ainakaan omalla kohdallani ole korvattu.
En saanut tt-tukea edes silloin kun sain kelan työttömyysturvaa, eli sitä kaikkein alinta.
Opiskelijana ollessani sain satunnaisesti tt-tukea. Mm. silloin kun en saanut kesätyötä. Opiskelija ei ainakaan silloin ollut oikeutettu työttömyysturvaa jos jäi ilman kesätyöpaikkaa. Kesäopintoja ei silloin pystynyt suorittamaan, joten opintotukeakaan ei kesällä voinut saada.
Vierailija kirjoitti:
En saanut tt-tukea edes silloin kun sain kelan työttömyysturvaa, eli sitä kaikkein alinta.
Opiskelijana ollessani sain satunnaisesti tt-tukea. Mm. silloin kun en saanut kesätyötä. Opiskelija ei ainakaan silloin ollut oikeutettu työttömyysturvaa jos jäi ilman kesätyöpaikkaa. Kesäopintoja ei silloin pystynyt suorittamaan, joten opintotukeakaan ei kesällä voinut saada.
Joo, sama itselläni. Siksi ihmetyttääkin, että keitä nämä ovat jotka saavat työtyömyysturvan lisäksi tt-tukea. Ainoa mahdollinen tilanne joka itselleni tulee mieleen, on se että kela voisi korvata työttömyysetuudella olevan lääkkeet. Mutta kesusteluissa ja lehdistön artikkeleissa on annettu ymmärtää, että "rahaa saisi molemmista.
Eikö kukaan halua myöntää saavansa/saneensa molempia etuuksia?
Laittakaa ihmiset hakemuksia Kelaan, niin selviää jääkö teille maksettavaa myös toimeentulotuesta. On mahdollista että sitä ei kaikille aina ja jatkuvasti jää, mutta on jos on sellainen kuukausi menossa, että maksettavaksi sattuu yhtäaikaa tulemaan vesilasku, sähkölasku ja muutama julkisen terveydenhuollon lasku, niin laskujen kerääntymisen takia tukea voikin jäädä maksuun.
Kyllä se vuokran määräkin vaikuttaa alueittain jääkö asumistuen ja työmarkkinatuen jälkeen vielä totuakin maksuun. Maksuun ei tarvi jäädä kuin sentti, niin päätöksen yhteydessä lähtee automaattisesti maksusitoumus apteekkiin.
Olen saanut koko aikuiselämäni joko kuntoutustukea ja tt-tukea, tai työttömyytukea ja tt-tukea. Nyt on vuorossa tt-tuki. En ole työkykyinen ollut koskaan, mutta kelasta tulee aina hylkäävä päätös eläkkeelle, vaikka kaikki lääkärit ja asiantuntijat ja virkamiehet minua pitävät työkyvyttömänä ja ihmettelevät miksei kela minulle eläkettä myönnä. Olen kai kelalle liian nuori, kun en ole ihan vielä edes 50 täyttänyt, sillä ei ole merkitystä mikä kuntoni ja työkykyni on.
Mutta se siitä, eli olen saanut ja saan.
Olen saanut molempia tukia, vuokra ylitti normin, mutta huomioitiin kokonaisuudessaan koska halvempaa ei löytynyt.
siis nyt vuorossa työttömyystuki ja tt tuki. ei pelkkä tt-tuki. oli yksi sana jäänyt pois.
T.viesti 8
Minä saan. Eli sitä alinta työttömyyspäivärahaa, asumistukea, lapsilisää ja elatustuen. Nää kun lasketaan yhteen mun tuloiksi, ja sitten miinustetaan vuokra (+sähkö), niin jään alle sen minimitoimeentulon, eli lopun saan toimeentulotukena. Kunhan haen sitä toimeentulotukea joka kuukausi, se ei siis ole mikään automaattinen kelan etuus, vaan pitää aina erikseen hakea.
Olen saanut molempia. Olin 3v lapsen yh ja asuin ihan edullisessa, pienessä kaksiossa. Silti laskivat, että joka kuukausi jäin muutaman kympin alle sen, mitä pitäisi laskujen jälkeen jäädä.
Kukaan ei saa niistä, jotka ei hae.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan. Eli sitä alinta työttömyyspäivärahaa, asumistukea, lapsilisää ja elatustuen. Nää kun lasketaan yhteen mun tuloiksi, ja sitten miinustetaan vuokra (+sähkö), niin jään alle sen minimitoimeentulon, eli lopun saan toimeentulotukena. Kunhan haen sitä toimeentulotukea joka kuukausi, se ei siis ole mikään automaattinen kelan etuus, vaan pitää aina erikseen hakea.
Jos tulot pysyvät monen kuukauden ajan samana ilman muutoksia, niin älä laita siihen hakemukseen tuen hakemisen päättymispäivää. Jätä loppupäivä avoimeksi...
Tuen voi todellakin hakea myös muutamalle kuukaudelle kerrallaan, ettei joka armas kuukausi tarvitse uutta hakemusta kiikuttaa. Laskuja toimittaa sitten sitä mukaa kun niitä tulee. Säästyy tuen hakijan hermot ja käsittelijöiden aikaa.
Minä saan työmarkkinatukea+asumistukea+toimeentulotukea.
Huom. Seuraavat esimerkit käsittelevät vain yksin asuvaa tt-tuen asiakasta, jolla ei ole tuloina muita kuin mainitsemiani tukia.
Toimeentulotuen kanssa homma on melko yksinkertainen: Toimeentulotuen perusosa on 491e. Tämä on summa joka on määritelty tarvittavan elämiseen kuukaudessa. Jos tulosi kuukaudessa miinus asumiskulusi jäävät alle tuon perusosan, sinun pitäisi saada erotus toimeentulotukena. Tämä kuitenkin edellyttää ettei sinulla ole säästöjä, tai ettet viime kuussa ole tienannut yli tuon perusosan menevää tuloa. Kaikki nuo vaikuttavat vähentävästi tt-tukeen. (Tähän kaatuu useimpien mahdollisuus saada tt-tukea. toimeentulotuessa huomioidaan vähintään kulunut 2kk ajanjakso).
Esimerkiksi, jos vuokrasi on 850e, ja saat työmarkkinatukea 557e/kk ja asumistukea 400e/k, voidaan laskea että käyttöön jäävät varasi vuokran jälkeen ovat 850 - (557+400) = 107e
Jäädään siis alle tuon toimeentulotuen perusosan, joka on 491e. Nyt lasketaan paljonko voimme saada tt-tukea: 491 - 107 = 384 euroa
Tämän summan lisäksi maksetaan sähkölasku, kotivakuutuslasku sekä julkisen terveydenhuollon laskut ja reseptilääkkeet. Syystä että jos itse maksaisit ne, kuukaudessa käyttöön jäävät rahasi olisivat taas alle tuon perusosan.
Tämä on suoraan kelan sivuilta:
"Perusosa on kiinteä summa, joka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin. Perusosan määrä on laskennallinen, ja sen suuruudesta säädetään toimeentulotukilaissa. Määriä tarkistetaan vuosittain kansaneläkeindeksin mukaan.
Vuonna 2018 toimeentulotuen perusosan määrä on yksin asuvalle 491,21 e/kk. Katso taulukosta, miten muiden kuin yksin asuvien perusosa lasketaan."
Olemme siis oiketettuja 384e toimeentulotukeen per kuukausi
Tässä esimerkissa pitää ottaa huomioon, että toimeentulotuessa on käsite "hyväksyttävät asumismenot perheen koon mukaan". Yksin Vantaalla asuvalla summa on 694e/kk (Vaihtelee suuresti kuntien välillä. Googleta) Kela kuitenkin usein huomio koko vuokran 850e(Omakohtaista kokemusta), kunhan asukas aktiivisesti hakee halvempaa asuntoa. Eli pitää asuntohakemukset vireillä. (Todistuksia näistä hakemuksista sitten kysellään joskus tt-tuen hakemuksen liitteiksi.)
Yhteensä kuukaudessa tässä esimerkissä saisimme siis 557e+400e+384e = 1341e (plus sähkö/kotivakuutus/julkisenterveydenhuollon laskun)
Saa esittää kysymyksiä.
Terveisin: Todella pitkäaikaistyötön ja kelan/sossun asiakas.
15 jatkaa...
Tosiaan, kun tuo aktiimallin leikkuri minuun osuu, niin sen jälkeen tuloni/kk jäävät sen leikatun osan verran perusosan alle. Tämän takia saan sitten vastaavasti enemmän toimeentulotukea.
Tuolla leikkurilla ei siis ole mitään merkitystä niille, jotka saavat perustoimeentulotukea muiden tukien lisäksi. Muilta se pienentää tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut koko aikuiselämäni joko kuntoutustukea ja tt-tukea, tai työttömyytukea ja tt-tukea. Nyt on vuorossa tt-tuki. En ole työkykyinen ollut koskaan, mutta kelasta tulee aina hylkäävä päätös eläkkeelle, vaikka kaikki lääkärit ja asiantuntijat ja virkamiehet minua pitävät työkyvyttömänä ja ihmettelevät miksei kela minulle eläkettä myönnä. Olen kai kelalle liian nuori, kun en ole ihan vielä edes 50 täyttänyt, sillä ei ole merkitystä mikä kuntoni ja työkykyni on.
Mutta se siitä, eli olen saanut ja saan.
Oletko saanut apua eläkehakemuksen tekemiseen? Siinä pitää kertoa asiat sen huonoimman päivän mukaan. Jos joskus pystyt tekemään enemmän kuin huonoimpana päivänä niin sitä ei kerrota.
Toinen tärkeä asia on kertoa miten oireet haittaavat töiden tekemistä. Esim. Käsiin sattuu, en pysty pitämään kynää kädessä enkä kirjoittamaan paria riviä enempää tietokoneella. Siksi en pysty kirjoittamaan.
Eli siis hyvin yksinkertaisin esimerkein kerrot miten oireesi estävät/haittaavat töiden tekemistä.
Päiväkodin täti voisi kirjoittaa vaikka että polvi on kipeä eikä taivu -> en pysty auttamaan lapsia pukeutumisessa enkä nostamaan syliin.
Se ei riitä että kertoo vain oireet.
Olen saanut työmarkkinatukea ja toimeentulotukea.
Up