Mieheni valehtelee ihan ihme asioista. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Oltiin kylässä. Mieheni puhui, että pitää meidänkin varmaan muuttaa isompaan taloon. Hän kertoi asiantuntevasti, millaisia taloja on nyt myynnissä ja paljonko maksaa. Ei olla sellaista muuttoa ihan lähitulevaisuudessa edes suunnittelemassa. Minulle hän valehteli jokin aika sitten, että hänelle on säästötilille kertynyt 2000€. Ihmettelin, mistä se nyt on säästynyt. Paljasti sitten, että ei oikeasti ole. Aiheuttaa vähän päänvaivaa, kun ei koskaan tiedä, onko joku juttu totta vai mielikuvitusta. Hän saattaa myös pyytää minua etsimään eri hakukoneilta jotain matkoja. Sitten kun tivaan, ollaanko oikeasti menossa, hän sanoo, että ei kai hän muuten pyytäisi etsimään. Kun löydän matkan tai lennot, hän löytää aina jotain moitittavaa (liian kallis, liian kaukana keskustasta, liian huono hotelli tai liian pieni uima-allas). Yleensä homma jää siihen. Minusta tuntuu, että hän ihan tahallaan laittaa etsimään sellaista, mitä ei aiota toteuttaa. Yksi valehtelun muoto sekin.
Kommentit (47)
Valehteleeko mies pelkästään rahaan liittyvissä asioissa? Jos kyllä, voisi kuvitella miehen kärsivän jostain taloudellisesta alemmuudentunteesta. Ehkä tienaat enemmän kuin hän, tai kaverinsa tienaavat, naapuri tienaa, mies ei ole tyytyväinen työhönsä/palkkaansa tai kuvittelee, että rahalla tulisi onnelliseksi, saisi statusta tai muiden kunnioitusta.
Itselläni oli köyhä lapsuus, ja mulla on ollut elämässäni tuollainen ajanjakso, kun liioittelin tulojani ja omaisuuttani. Mäkin olin muuttamassa miljoonakämppään, vaikka tilillä oli pari euroa. Vanhempani ovat kuitenkin nykyään varakkaita, joten kaverini uskoivat kyllä höpöpuheeni (ajattelivat varmaan mun saaneen ennakkoperintöä). Kaipa yritin saada hyväksyntää ja ihailua muilta.
Jos valehtelee muustakin, lienee ihan vain patologinen valehtelija...
Tässä voi olla kyse mistä tahansa tässä esitetystä. Itselle tulee jostain syystä peluri mieleen. Että tilillä oli 2000€ , mutta vaan ei ole enää kun se tuli pelattua...Matkalle olisi kiva lähteä; sitten kun.. voittaa ne matkarahat tai isommin jne jne. Voi olla myös kyse ihan unelmoinnista ja haaveilusta ylipäätään. JPS olisi rahaa niin sitten lähdetään sinne tänne ja tuonne. Se on sallittua, haaveilu ja unelmointi.
Harvemmin kannattaa täysin uskoa mitä toinen ihminen höpöttää. Usein liiotellaan, vähätellään tai ainakin pikkusen muutetaan totuutta.
Miehesi on sosio- tai psykopaatti. Pistä poikki vielä kun voit! Älä tee samaa virhettä kuin minä.
Mulla on eräs miespuolinen tuttava, joka sepittää aivan ihmeellisiä tarinoita ja seikkailuja, joissa on ollut mukana. Elämä on ollut yhtä draamaa. Hän jopa väittää olevansa joku ns. salainen agentti, joka saa puolustusvoimilta salaista tietoa ja on ollut mukana Karhu-ryhmän iskuissa yms. Kuitenkin hän on ammatiltaan aivan tavallinen duunari ja päivätyö on yhtä jännää kuin ruokakaupan kassalla. Armeijasta on saanut aikanaan vapautuksen. Tosin tätä tavallista työtä hän tekee kuulemma vain huvin vuoksi ja salaisen työnsä vastapainona. Koskaan en ole kuullut kuka näiden agenttihommien järjestäjä, mutta on ollut mukana kaikkialla ja omaa jopa salatun henkilöllisyyden. Kerran hän kehui ajaneensa ylinopeutta ja valvontakamera oli räpsähtänyt sen vuoksi. Poliisi oli sitten soittanut ja kysynyt onko tämä työtehtävissä. Sitten poliisi oli poistanut tämän ylinopeussakon. Kyseinen henkilö on hieman innostunut elokuvista, joten epäilen, että todellisuuden ja tarinan raja on hämärtynyt hieman.
Ei nuo mitään ihme asioita ole, jos vertaa oikeisiin patologisiin valehtelijoihin. Täällä kulkee ihan vapaana henkilöitä, jotka sanovat olevansa lääkäreitä (ilman koulutusta) tai lottovoittajia (ilman senttiäkään rahaa) tai sinkkuja (vaikka kotona odottaa puoliso ja lapset). Niissä tapauksissa johonkuhun oikeasti sattuu. Nuo aloittajan esimerkit on vielä kaukana siitä.
Ääneen unelmointia. Sinua harmittaa, kun sinulle lupaillaan lomia, jotka ei toteudu. Mutta mietipä, kuinka moni vanhempi tuota tekee lapselleen. Voidaan mennä kesällä Linnanmäelle. Tai mennään sitten ensi kauppareissulla Hoplopiin. Tai pääset mummilaan sitten hiihtolomalla. Näitä lupauksia kuulee ihan tavallisten vanhempien suusta, mutta ei ymmärretä, että opetetaan samalla lapsetkin valehtelemaan. Jos ei olekaan rahaa tai yhteistä aikaa lähteä Lintsille, lähteä viemään lasta satojen kilometrien päähän mummilaan tai vanhempia ei yksinkertaisesti huvitakaan lähteä Hoplopiin seuraavalla kauppareissulla. Tyhjillä lupauksilla ostetaan hyvää mieltä.