Soteli esivalintakokeessa huijaaminen
Kaksi kertaa koittanut fyssariksi tai toimintaterapeutiksi päästä mutta ei ole riittänyt pisteet edes pääsykokeisiin.
Avauduin tästä kaverille joka naurahti vaan että miksi teen kokeen yksin kun hän ja hänen useampi tuttu ovat tehneet kokeet parittain samassa huoneessa, niin että toinen täyttää materiaalin perustuvia kysymyksiä ja toinen esim aloittaa matikasta, sitten näytetään vastaukset kaverille, näin jää enemmän aikaa pohdiskella eikä aika lopu kesken.
Tuli epätoivoinen olo kun taas pitäisi tuo koe tehdä mutta ei minulla ole ketään paria auttamassa.
Onko täällä muutkin tehnyt kokeen yhdessä jonkun kanssa ja näin onnistunut saamaan paremmat pisteet?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä huijarit oikein meinaavat sitten varsinaisessa pääsykokeessa pärjätä?
No esim. sosionomien pääsykokeessa ei ole ollenkaan matikkaa. Ei ollut myöskään enkkua siellä missä itse kävin (se olis ollut mun vahvuus).
Riippuu varmaan alasta, mutta esim. sosionomikoulutuksen pääsykoe on psykotestipainotteinen, tietääkseni mihinkään ei tartte lukea materiaalia. Pääsykoe tosin vaihtelee kouluittain ja omituista on, että yhdellä pääsykokeella voit hakeaa useampaan kouluun. Mutta haetaan soveltuvia tyyppejä, ei niinkään testata niitä juttuja mitä esivalintakokeessa kysyttiin.
Tein kokeen yksin, sain sellaiset pisteet, että olisin päässyt mihin tahansa pääsykokeeseen millä tahansa soteli alalla. Pääsin myös sisään ykkösvaihtoehtoon, olisin päässyt myös kakkoseen.
Turussa sosionomeilla pääsykoe perustuu ennakkoaineistoon. Siis se varsinainen pääsykoe. Eikä muita osioita näytä olevan. Koska hait? Nämä on muuttuneet aika paljon viime vuosina.
Minä pääsin ihan itse tekemällä. En antaisi kenenkään muun pilata mahiksiani väärillä vastauksillaan, enkä auttaisi itselleni lisää kilpailijoita. Jos ei osaa itse tehdä tarpeeksi hyvin, ni kyllä siellä opinnoissa sitten huomaa, että oma taso ei riitä...
Matalapalkka, iha sama huijaako vai ei. Palkka on arvostuksen merkki aina.
itsekin huijaisin ihan täysillä jos ei sais edes oikeaa palkkaa koskaan.
vuonna nakki ja mooses kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä huijarit oikein meinaavat sitten varsinaisessa pääsykokeessa pärjätä?
No esim. sosionomien pääsykokeessa ei ole ollenkaan matikkaa. Ei ollut myöskään enkkua siellä missä itse kävin (se olis ollut mun vahvuus).
Riippuu varmaan alasta, mutta esim. sosionomikoulutuksen pääsykoe on psykotestipainotteinen, tietääkseni mihinkään ei tartte lukea materiaalia. Pääsykoe tosin vaihtelee kouluittain ja omituista on, että yhdellä pääsykokeella voit hakeaa useampaan kouluun. Mutta haetaan soveltuvia tyyppejä, ei niinkään testata niitä juttuja mitä esivalintakokeessa kysyttiin.
Tein kokeen yksin, sain sellaiset pisteet, että olisin päässyt mihin tahansa pääsykokeeseen millä tahansa soteli alalla. Pääsin myös sisään ykkösvaihtoehtoon, olisin päässyt myös kakkoseen.
Turussa sosionomeilla pääsykoe perustuu ennakkoaineistoon. Siis se varsinainen pääsykoe. Eikä muita osioita näytä olevan. Koska hait? Nämä on muuttuneet aika paljon viime vuosina.
Tänä syksynä ja pääsin sisään. Ekaa kertaa hain. Tiedän kurssikavereiden kautta kolmen erim AMK:n pääsykokeiden sisällön, niissä missään ei ollut aineistoa.
Omassa kokeessani oli psykologin haastattelu, pitkät kirjalliset psykologiset testit ("valitse itseäsi parhaiten kuvaava vaihtoehto"). Lisäksi oli luetunymmärtämistä, "palikkatestejä" -> miten kuviosarja jatkuu ja erilaisia luovuutta mittaavia juttuja: keksi uusia käyttötarkoituksia seuraaville esineille.
Fuskaaminen kertoo vain ja ainoastaan motivaatiosta. Halutaan niin paljon pääsykokeisiin, että fuskataan. Sotealoilla vain motivaatiolla on väliä loppupeleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan niissä huijaa, siellä on n. 3-5 tyyppiä samaan aikaan tekemässä koetta. Itsekin laitan diplomi-insinööriveljeni tekemään sen matikkaosuuden.
Olet sitten varmaan aika tyhmä ihminen? Vuosi sitten ainakin ne matikan tehtävät olivat naurettavan helppoja, minulla meni ehkä 5 minuuttia siihen, koska suurin osa niistä oli vain muuntamista esim. millilitroista desilitroihin :D
Ei välttämättä ole kyse tyhmyydestä. Kokeissa on liian vähän aikaa vastata kaikkiin kysymyksiin, joten jos saa valmiit vastaukset niin saa enemmän vastauksia ja siten enemmän pisteitä.
- Eri -
Viime vuonna minulle jäi 20min aikaa kokeen jälkeen, enkä edes tehnyt sitä mitenkään erityisen vauhdilla. Enkä huijannut. Koehuijarit, harkitkaa uudestaan alalle soveltuvuuttanne jos esivalintakoekin tekee jo noin tiukkaa.
Paljonko se nyt loppuviimein kertoo alalle soveltuvuudesta... Itse vedin sosionomikoulutuksen pääsykokeessa (silloin ei ollut vielä esivalintakoetta) englanniosion vastaukset täysin lottoamalla, koska olen ollut aina surkea englannissa.
Ja sisään pääsin, eka hakukerta vieläpä.
Samaan aikaan tuttava, joka on mm. matemaattisesti ja kielellisesti lahjakas, joutui hakemaan viisi kertaa sosionomikoulutukseen ennenkuin pääsi sisään.
Tossa esivalinnassa pystyy huijaamaan vaikka miten. Pystyy esim. Laittaa ..... päälle niihin ennakkomateriaaleihin ja syöttää ........kysymyksistä sinne. Kone seuloo sieltä oikeat kohdat sitten. Helppoa kuin heinänteko!moni kaveri viimeksi sai 70-80 pistettä näin tekemällä, kun alimmat pisteet millä pääsi kokeisiin oli 12-13 pist. Muistiinpanot ym muut ihan turhia, koska siinä kokeessa ei ole aikaa jäädä pitkäksi aikaa miettimään.
Vilppimahdollisuus on järjestäjien tietoinen valinta. Siinä mitataan sitä, että on sosiaalisesti edes keskitasoa ja osaa ryhmäytyä. Ne ovat tärkeämpiä ominaisuuksia kuin joku englannin kielioppi
Torstai lähestyy, onko luettu paljon?
Sotelilla varmistetaan se, että hakijat ovat valmiita tiimityöhön. Oudoksuttaa se, että haussa on paljon jatkuva kiire ja vaaditaan matematiikkaa + englantia, vaikka esim. sairaanhoitajaopinnoista selviää täysin ilman kummankaan osaamista. Nyt hakuprosessista ei pääse läpi monet potentiaalisesti hyvät hoitajat, mutta fuskaajat helpommin kylläkin.
Minä laitoin appiukkoni tekee Sotelin matikka osuuden. Ei tuu kuulokaan että loistan kaikessa mutta yhden pienen laskun takia en pääse sisään. Nuoren tuhlaamista!!!
Varsinkaan kun en tule ohjaajan töisä tarvitsemaan matikkaa!!
Täysin samaa mieltä!
Muutenkin sosiaalialalle hakevista pitäisi enemmän katsoa henkilöä itseään, kuin hänen arvosanojaan.. Ihminen on paljon muutakin, vaikka hänellä olisi todistuksen keskiarvo 7,9.
Keskiarvo voi myös olla 9,9, mutta henkilö ei ole millään tavalla alalle sosiaalisesti sopiva. Ja niitähän nämä nörtit yleensä on. Eivät käytännöstä tiedä yhtään mitään. Peukalo keskellä kämmentä.
Autokoulussakin jo todistettu. He tietävät teoriassa kuinka auto liikkuu ja toimii, suoriutuvat kirjallisista kokeista ekalla läpi, sitten mennään inssiin niin siellä jankataan viidettä kertaa, kun ei osata käytännössä sitä autoa kuitenkaan käyttää.