Syrjäytynyt pitkäaikaistyötön: haitko sitten korkeakouluun tämän vuoden yhteishaussa?
Jos et niin mikä on tekosyysi? Hakuaika meni umpeen viisi minuuttia sitten.
Kommentit (42)
Mulla on kaksi korkeakoulututkintoa, joten en hakenut. Kiitos kun kysyit ja huolehdit työttömien asioista!
Miten määritellään syrjäytynyt? Pitkäaikaistyötön? Kolmeen ammattikorkeaan haettu.
Jos hakee opiskelemaan, mahdollisuudet päästä sisään ovat aika pienet ensikertalaiskiintiön takia.
Toiseksi, TE-toimiston pitää hyväksyä koulutus, että työttömyyskorvauksella voisi opiskella omaehtoisesti. Itse sain taistella tästä loppuun saakka, kunhan ensin olin vetänyt lähes täydet pisteet pääsykokeesta päästäkseni maisterina opiskelemaan uudelleen.
Toimeentulotukea kaikki eivät saa. Itselleni ainakin olisi ollut kova paikka käyttää vaivalla ASP-tilille säästämäni rahat pois. Olisi kyllä nostanut kynnystä opiskella uudelleen.
Tosin en ollut syrjäytynyt, vain pätkätöiden välissä ollut korkeakoulutettu, jonka aloilla ei ollut enää töitä.
Hain lääkikseen jo kahdeksatta kertaa. Työttömänä ollut vain siksi jotta voin opiskella näitä pääsykoejuttuja. En halua olla muu kuin lääkäri. Olen ostanut jo stetoskoopin valmiiksi ja se on tyylikkäästi mustan värinen.
Hain. Pääsenkin, sen tiedän. Käytetään sitten säästöt opiskeluun, jonka jälkeen en työllisty yhtään entistä paremmin, ja viedään opiskelupaikka joltakin nuorelta, joka ihan vain ikänsä takia ehkä kelpaisi työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muistutit vasta sitten, kun hakuaika oli jo umpeutunut?
Olen muistuttanut tai jankuttanut asiasta palstalla monta kertaa viimeisten päivien aikana.
Kiitos. Halusinkin tietää, että onko täällä vain yksi koulutusjankuttajahullu. Mee töihin tai edes kävelylle.
Hullu tai ei mutta koulutus on oikeastaan paras sijoitus minkä voi tehdä. Ja pitkäaikaistyöttömälle yleensä ainoa väylä työelämään.
Aivan hyvin kyllä voi päästä töihin ilmankin koulutusta. Siivoamaan, puhelinmyyntiin, varamiehenä erilaisin suorittaviin hommiin yms. Asenne ratkaisee erittäin paljon näihin hakiessa. Se onkin yleensä pitkäaikaistyöttömillä vääränlainen ja sen takia pitkäaikaistyöttömiä ovatkin.
En. Minulla on jo korkeakoulututkinto, jota itselläsi ei taida olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee opiskelemaan, mahdollisuudet päästä sisään ovat aika pienet ensikertalaiskiintiön takia.
Tästä luki jossain, että ensikertalaiskiintiö ei muuttanut asiaa paljon ollenkaan, koska ennen kiintiötäkin suurin osa sisään päässeistä ja hakijoista oli ensikertalaisia.
En hakenut. En halua antaa vahingossakaan vaikutelmaa että kiusaajamalli olisi jollain tapaa positiivinen.
Oli taas paljon kokeilijoita ja haaveilijoita kun hakijamäärät kasvoivat. Katsotaan ketkä jaksavat ilmestyä pääsykokeisiin ja kuinka moni pääsee opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minua pitäisi kiinnostaa toimia pelinappulana sen eteen että opettajilla olisi työpaikka turvattuna? Ei tämä ole mikään tekosyy vaan ihan validi syy olla tukematta tätä nykyistä skitsofreenista työmarkkinapolitiikkaa. Joku koulutus ei tässä auta minua yhtikäs, olen kouluni käynyt ja todennäköisesti lukeneempi kuin ne korkeakoulujen opettajat.
Niin mutta koulutuksella voit hankkia sen työpaikan ja se tässä on ideana.
Miksi minä uudellä koulutuksella työllistyisin kun entisilläkään en kelpaa?
No, hain silti. Työkkäri ei siitä kyllä tule tykkäämään, karenssia ropsahtaa.
En hakenut, mulla on jo ylempi korkeakoulututkinto.
Väärä kysymys. Korkeakouluihin ja yliopistoihin ei haeta yhteishaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olin 2 viime vuotta uudelleenkoulutuksessa, eikä siitä ole ollut mitään hyötyä. Nyt kun vielä omaehtoisen opiskelun korvauksiakin on karsittu, miksi ihmeessä menisin opiskelemaan uutta alaa mihin en työllisty
Koska opiskelemalla vältät aktiivimallin leikkaukset seuraavat 4-5 vuotta.
Joo, välttäähän ne, kun sinä aikana ei saa työttömyysturvaa, vaan jollakin muulla konstilla pitää itsensä elättää. Eli ei saa edes aktiivimallin leikkaamaa työttömyysturvaa.
Aktiivimallin tarkoittamaksi opiskeluksi taas ei mitä tahansa hyväksytä. Tai lähinnä hyväksytään kurssit, joita työkkärille tuottaa hallitusherrojen kaverien firmat ja joilla naama leveänä hymyilevät vastavalmistuneet tradenomit kahden tonnin bruttopalkalla kertovat vuosikymmeniä työelämässä olleille, miten noustaan aamulla sängystä ja tervehditään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muistutit vasta sitten, kun hakuaika oli jo umpeutunut?
Olen muistuttanut tai jankuttanut asiasta palstalla monta kertaa viimeisten päivien aikana.
Kiitos. Halusinkin tietää, että onko täällä vain yksi koulutusjankuttajahullu. Mee töihin tai edes kävelylle.
Hullu tai ei mutta koulutus on oikeastaan paras sijoitus minkä voi tehdä. Ja pitkäaikaistyöttömälle yleensä ainoa väylä työelämään.
Aivan hyvin kyllä voi päästä töihin ilmankin koulutusta. Siivoamaan, puhelinmyyntiin, varamiehenä erilaisin suorittaviin hommiin yms. Asenne ratkaisee erittäin paljon näihin hakiessa. Se onkin yleensä pitkäaikaistyöttömillä vääränlainen ja sen takia pitkäaikaistyöttömiä ovatkin.
Noihin hommiin pääsee paremmin ilman koulutusta. Työnantaja pitää pitkäaikaistyöttömän maisterin asennetta automaattisesti vääränä.
Unohdin vaikka olin lukenut syksystä asti lääkiksen pääsykokeisiin. No ehkä ensi vuonna sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä luki jossain, että ensikertalaiskiintiö ei muuttanut asiaa paljon ollenkaan, koska ennen kiintiötäkin suurin osa sisään päässeistä ja hakijoista oli ensikertalaisia.
Itse opiskelen toista AMK tutkintoa ja meitä ”toiskertalaisia” haki ko. koulutusalalle 700, joista 7 otettiin sisään.
Olen hakenut kolme kertaa terveydenhoitajaksi enkä ole päässyt sisään. Ilmeisesti olen sitten jollain tavalla sopimaton terkkariksi.. tiedä sitten miksi. Itse näkisin itseni oikein hyvin siinä ammatissa, mutta minkäs teet..
En, kulukorvaus poistettu ja työkkärin rahoilla voi opiskella max kaksi vuotta. Tuhoan perheen taloudellisen tulevaisuuden, jos tipun pois toimeentulotuelta ja joudun ottamaan opintolainaa.
En hakenut, koska en halua enää opintolaina kierteeseen. Maistereitakin alkaa olla jo joka paikkaa liikaa, siksi AKAVA on useimmin äänessä.