Vanhaksi menneitä sanontoja
Maailma muuttuu joskus nopeammin kuin sanat. Tässä pari esimerkkiä:
Keitetään kahvia, vaikka hyvin harva enää oikeasti keittää kahvinsa.
Lyödään luuri korvaan, vaikka hyvin harva oikeasti läimäisee kännykkänsä pöytään tai seinään.
Keksikää lisää!
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mahdetaanko sähköautossa painaa kaasua? Ja mikä sen oikeanpuolisen polkimen nimi sähköautossa on?
Bensa-autoissa ennenmuinoin kaasuuntui hiilivety kaaasuttimessa, sähköautossa on siis sähkötin eli painetaan sähköä.
Toisessa ketjussa juuri nyt puhutaan "renkaiden vaihdosta", vaikka ylivoimaiseen enemmistöön autoista nykyään vaihdetaan kumien lisäksi vanteet eli koko pyörät. Joskus muinoin automiehet tosiaan ähelsivät itse kumeja vanteille, eikä se työ sopinut pikkulasten kuultavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla aika vanha, että on oikeasti vetänyt vessan. Siis kiskaissut narusta, minkä jälkeen katonrajassa sijainneesta säiliöstä virtasi vettä pyttyyn.
Siis kyllä minä ihan nykyään päivittäin kotonani vedän vessanpöntön nupista. Eihän sitä koko vessaa kukaan koskaan ole edes vetänyt, ainoastaan sitä narua.
Eräitä Keski-Euroopan maita sanotaan edelleen Itä-Euroopaksi, vaikka esim. Puola, Tsekki ja Unkari ovat lännempänä kuin Suomi. Kylmän sodan jakolinja asemoi ne edelleen itään.
Onhan niissä puhelimissa edelleen luurin kuva. Ja meidän koulussa oli 90-luvullakin ihan vedettävät vessat. Siis se ylhäällä roikkuva naru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla aika vanha, että on oikeasti vetänyt vessan. Siis kiskaissut narusta, minkä jälkeen katonrajassa sijainneesta säiliöstä virtasi vettä pyttyyn.
Siis kyllä minä ihan nykyään päivittäin kotonani vedän vessanpöntön nupista. Eihän sitä koko vessaa kukaan koskaan ole edes vetänyt, ainoastaan sitä narua.
No tätä juuri tarkoitin. Painat nuppia ja kutsut sitä painamista vetämiseksi. Sanonta on siis vanhentunut, mutta toki täysin ymmärrettävä ja käyttökelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kai sitten tosi vanha. 38v.
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa juuri nyt puhutaan "renkaiden vaihdosta", vaikka ylivoimaiseen enemmistöön autoista nykyään vaihdetaan kumien lisäksi vanteet eli koko pyörät. Joskus muinoin automiehet tosiaan ähelsivät itse kumeja vanteille, eikä se työ sopinut pikkulasten kuultavaksi.
Eikö ne koko pyörät sitten vanteineen muka ole renkaat? Eihän kovin moni pelkkien kumien vaihdosta puhukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä juuri tarkoitin. Painat nuppia ja kutsut sitä painamista vetämiseksi. Sanonta on siis vanhentunut, mutta toki täysin ymmärrettävä ja käyttökelpoinen.
En pana, vaan nimenomaan vedän. Ei ole alas painettava nappi, vaan ylös vedettävä nuppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne koko pyörät sitten vanteineen muka ole renkaat? Eihän kovin moni pelkkien kumien vaihdosta puhukaan.
Auton pyörän muodostavat vanteet ja renkaat. Jälkimmäisiä kutsutaan toisinaan myös kumeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pana, vaan nimenomaan vedän. Ei ole alas painettava nappi, vaan ylös vedettävä nuppi.
Siis tällainen
.
Hyvä ketju mennyt pilalle jankkaajien takia...
Vierailija kirjoitti:
Jäädä levy päälle. Eipä enää levyt jää junnaamaan siihen samaan kohtaan.
Kahvin keittämisestä olen vähän eri mieltä. Vaikka se keittimellä tapahtuukin, kyllä se silti pitää keittää.
Ensin mainitusta rohkenen olla eri mieltä. Vasta viime viikolla kuntosalilla huomasin kun (ilmeisestikin) naarmuinen CD-levy jäi jumiin yhteen ja samaan kohtaan ja jatkoi vasta kun kelasin "viallisen" kohdan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju mennyt pilalle jankkaajien takia...
No anteeksi. Ihmettelen vain, mikä on tämä sukupolvi, jolta on mennyt kokonaan ohitse nuo vedettävät vessanpöntön nupit.
Vierailija kirjoitti:
Yrjö kirjoitti:
Kahvi uutetaan, ei keitetä.
Kyllä. jos se tehdään keittimellä. Pannussa kahvi keitetään.
Ainakin meidän suvussa yli sata vuotta kahvi on aina vaan nopeasti kiehautettu, ei keitetty. Paras lämpötila kahviaromien uuttamiseen on 92-96 astetta. Eiköhän tämä ole huomattu jo aikoja sitten. Toki tapoja ja mieltymyksiä on voinut olla muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin keittämisestä olen vähän eri mieltä. Vaikka se keittimellä tapahtuukin, kyllä se silti pitää keittää.
Ensin mainitusta rohkenen olla eri mieltä. Vasta viime viikolla kuntosalilla huomasin kun (ilmeisestikin) naarmuinen CD-levy jäi jumiin yhteen ja samaan kohtaan ja jatkoi vasta kun kelasin "viallisen" kohdan ohi.
No alkaahan cd:tkin olla jo aika kivikautisia vehkeitä. Kyllähän oikeita levysoittimiakin vielä varmasti jostain löytyy, mutta tarkoitin, että moni nykynuori ei varmasti tiedä, mitä tarkoittaa, kun jää levy päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No alkaahan cd:tkin olla jo aika kivikautisia vehkeitä. Kyllähän oikeita levysoittimiakin vielä varmasti jostain löytyy, mutta tarkoitin, että moni nykynuori ei varmasti tiedä, mitä tarkoittaa, kun jää levy päälle.
Keskusteltiinko täällä nyt siitä mitä nykynuoret eivät mahdollisesti tiedä vai ihan oikeasti "vanhentuneista sanonnoista" joilla ei ole enää mitään tekemistä nykyhetken kanssa?
Illalla juodaan hilpeenä kaljaa ja aamulla juodaan kalpeena kaljaa. Nykyään juodaan enimmäkseen kylläkin olutta .