Ikäsi ja mitä vaivoja ja lääkityksiä sinulla on?
Kommentit (51)
30, yhdistelmäehkäsypillerit on käytössä, ei muita lääkkeitä. Ainoa vaiva on urheillessa satutettu olkapää, sekin jo aika hyvässä kunnossa.
30v N. Astmalääkkeet ja joskus allergialääkkeet ja sitt kaikenlaiset salvat ja voiteet atooppiseen ihottumaan. Lievä sosiaalisten tilanteiden pelko sekä estynyt persoonallisuus mut ei tarvetta lääkkeille niihin oireisiin. Aikalailla muuten terve, optimistinen ja elämäniloinen oon. No joskus alaselkä juilii esim siivotessa. Pitäs venytellä ja liikkua enemmä :P
Vierailija kirjoitti:
N35. Ahdistuneisuushäiriö, keskivaikea masennus, paniikkihäiriö. Ei lääkitystä.
Syön e-pillereitä ja kuukautisiin on resepti Miranaxia mutta en ole sitä hakenut, kun kivut helpottaneet.
Minulla e-pillerit laukaisivat paniikin ja masennusta. Ne vaikuttavat monilla erittäin vahvasti suoliston kautta serotoniintuotantoon.
44 v, kilpirauhanen poistettu - thyroksinilla loppuelämä. Rautaa on syötävä jatkuvasti, muuten rautavarastot tyhjenevät ja tyroksiini lakkaa toimimasta. Myös d-vitamiinia tarvitsen huomattavasti enemmän kuin virallinen suositus (mittautan tasoja).
43 v, refluksitautiin happosalpaajalääkitys, satunnaisesti kortisonisuihke vasomotoriseen nuhaan ja minipilleri ehkäisyyn.
Ikää minulla on 62 vuotta. Minulla on verenpainetauti ja siihen lääkitys. Lisäksi käytän estrogeenikorvaushoitoa (kohtu poistettu 20 vuotta sitten). Kerran vuodessa käyn kardiologilla ja silmälääkärillä. Kerran vuodessa otetaan myös kaikki keskeiset labrakokeet. Kolesteroliarvot ovat aina olleet hyvät. Todennäköisesti syy hyviin kolesteroliarvoihin on geneettinen, vaikka olenkin kasvissyöjä, hoikka ja liikun päivittäin. Vanhemmat ovat edelleen elossa, syöpää ei ole ollut lähisuvussa. Liikuntaelinvaivojakaan minulla ei ole. Ymmärrän kuitenkin, että tässä iässä voi joku ikävä sairaus iskeä milloin hyvänsä, vaikka kuinka eläisin terveellisesti... ajatus pitää minut nöyränä. :)
63 vuotta. Ei vakituista lääkitystä, joskus burana lievään migreeniin ja hiukan on jalkaterä vaivannut, kuntouttamalla olen hoitanut, hyvällä mallilla jo. Töissä olen, ollut yhtäjaksoisesti yli 42 vuotta, poislukien 2 x äitiysloma n. 12 kk. Tyytyväinen olen, melkein vuosi vielä töitä (toivottavasti), sitten eläkepäivät, tähtäin on, että eläkettä ehdin nauttia ainakin 33 vuotta. : D
Hyvää pääsiäistä teille kaikille!
29v ja ei mitään lääkityksiä, paitsi nyt raskauden viimeisen kuukauden joutunen syömään lisärautaa.
Muutamia vuosia on oikea polvi vihlonut aina joskus, mutta eipä tuo oo menoa haitannut. Ekasta raskaudesta jäi vähän peräpukamia. Just kävin näöntarkastuksessa ja laitoin ekat rillit tilaukseen, kun tuntuu että autolla hämärällä ajaessa voisi nähdä skarpimminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. 50 ja ei mitään, huomasin juuri.
50-vuotiaaksi minäkin olin ns. terve. Sitten tuli rintasyöpä. Verenpainetauti, korkea kolesteroli. Osteoporoosi. Nivelrikko. Struuma. Lähes kaikki huomattiin syöpään sairastumisen yhteydessä. Tällä hetkellä kaikki hoidossa, eli 55-v olen. Lääkityksinä Tamofen, Cardace, Bisoprolol, Atorvastatin, Thyroxin, Kalcipos ja Alendronat.
Perimää valtaosa, paitsi syöpää ei juurikaan suvussa ollut aiemmin.
Jotkut eivät käy edes yksinkertaisissa verikokeissa tai vaikkapa työterveyshoitajalla vuosikausiin, vaikka suvussa ympärillä ihmiset sairastaa näitä yleisiä kansantauteja.... Onhan sulla melko varmasti ollut korkea verenpaine ja kolesteroli ja alkava osteoporoosi ja nivelrikko jo paljon ennen kuin ne "huomattiin".
Eräs ystäväni sai nivelrikko-diagnoosin vaellusreissun jälkeen, kun polvet kipeytyivät niin, ettei päässyt majapaikassa enää muutamaa porrasta alaspäin. Diagnoosi tuli aivan puskista (tausta: ei minkäänlaista liikuntaharrastusta, 155 cm, yli 100 kg ).
On varmasti näin, että jotkut eivät käy. Oma - jo eläköitynyt - työterveyslääkärini piti kyllä erinomaista huolta minusta. Kolesteroleja ja verenpainetta seurattiin vuosittain juuri tuon sukurasitteen vuoksi. Ensimmäisen rintasyöpäseulanikin selvitin puhtain paperein, koska syöpäni oli sitä laatua, mikä ei useinkaan kuvissa näy. Vuoden päästä oli jo sormin tunnusteltava kyhmy ja kainalometastaasit.
Syöpähoidot aiheuttivat välittömät ja rajut ennenaikaiset vaihdevuodet. Kolesteroli nousi lääkitystasolle, ja stressin vuoksi verenpainekin. Levinneisyystutkimuksessa löydettiin kilpirauhaskyhmyt, ja hoitojen loputtua koko kilppari poistettiin, siksi vajaatoiminta. Siihen saakka minulla oli ollut normaalit arvot myös kilpirauhasverikokeissa.
Osteoporoosia ei todistettavasti ollut ennen syöpähoitoja, vaan se tuli estrogeenipitoisuuden romahduksen jälkeen, syöpähoitojen sivuvaikutuksena siis, kaksi vuotta hoidoista, täysin yllätyksenä. Nivelrikko löytyi myös luuston tutkimuksessa pari vuotta sitten. Minulla se on sormissa ja varpaissa. Ainut tiedetty selittävä tekijä sille on perimä. Ei ole ehkäistävissä mitenkään.
Ikävä tuo ystäväsi tapaus. Toivottavasti sinä pysyt kauan terveenä!
39, ei mitään. En tosin käy lääkärissä kuin aivan pakon edessä, että saattaisi siellä jotain ilmetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
55 ja kaikki mahdolliset sydän ja verenkiertolääkkeet.
Voi olla että kolme vuotta elinaikaa, suvunhistoriasta päätellen.Suurimman osan näistä voi hoitaa elintavoista.Esim. kolesterolin suositusraja on täysin keinotekoinen lääketeollisuuden mieliksi.
Vanhemmiten, varsinkin naisilla, kolesteroli nousee ja sen pitääkin nousta.
Yleensäkin tarkan kolesteroliarvon kyttääminen on turhaa koska kyse on siitä hapettuuko se suonenseinämiin,tämä on saatu tehokkaasti estettyä antioksidanteilla niin eläinkokeissa kuin ihmispotilaillakin.Kalaöljy on erittäin hyödyllistä esim. tulehduksen estämisessä.Joku "asiantuntija" piti kalaöljyä haitallisena kun se nostaa kolesterolia.Tällä ei ole pienintäkään merkitystä kalaöljyn hyötyjen rinnalla.Tässä on kyse vähemmän haitallisesta suuripartikkelisesta LDL-kolesterolista.
24v ja verenpainelääkitys raskauden aikana kohonneen verenpaineen takia. Edelleen puoli vuotta synnytyksen jälkeen paineet kohoaa jonnekkin 180/120, jos ei ota lääkkeitä :(