Neil Young: YH-äidit parempia rakastelijoita!
Rockmuusikko Neil Young levytti jo kauan sitten biisin "Welfare mothers make better lovers". Englanninkielinen sana "welfare" tarkoittaa hyvinvointia, mutta asiayhteydestä riippuen yleensä "sosiaalihuollon varassa elävää" tai naisiin liittyen "yksinhuoltajaäitiä". Niilo varmaan tiesi.
"People, pick up on what I'm putting down now
Welfare mothers make better lovers
Down at every laundromat in town now
While they're washing, you can hear this sound now
Divorce!
Hard to believe that love is free now
Out on the street with the whole family now
Hard to believe that love is free now
Divorce!"
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
No varmaan yhäri on parempi Niilolle kuin naimisissa oleva äiti, noin kaikkien osapuolten kannalta.
Nipalla on ainakin aiemmin ollut muija, jonka kanssa sai down-lapsen. Siitä kertoo biisi "Transformer man".
Mä olen ymmärtänyt, että se sanoitus on ironinen.
Vierailija kirjoitti:
Avaisitko tätä asiaa tarkemmin?
Ap.
"Transformer man" on isän herkkä ja hellä kuvaus mongoloidismia sairastavan eli down-syndroomaisen poikansa elämästä. Neil rakastaa poikaansa.
Ap.
No tietenkin ovat, yrittävät villisti nussimalla vampata itselleen miehen...joko vapaan tai sitten jonkun toisen naisen miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Siis, olen aina ajatellut että biisissä Young pilkkaa yksinhuoltajista vallitsevaa stereotypiaa ja joidenkin tapaa halveksia yksinhuoltajaäitejä. Koskaa ovathan nuo sanat todella kärjistetty kuvaus yh:sta/sosiaalitukien varassa elävistä ihmisistä, tuskin ovat siis tarkoitettu ymmärrettäväksi yksi yhteen todellisuuden kanssa.
Spontaani, tunteella elävä ja kritiikitön ei niin pikkutarkka, voisi olla hyvä sängyssä. Mutta huono raha-asiossa ja elämän suunnittelussa. Eli tässä tulkitsin henkilön sosiaalihuollon varassa eläväksi. En yksinhuoltajaksi.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin ovat, yrittävät villisti nussimalla vampata itselleen miehen...joko vapaan tai sitten jonkun toisen naisen miehen.
Niin ja asianhan pitäisi olla, että ne parisuhteessa olevat naiset yrittäisivät villisti nussimalla pitää ne miehensä pysymään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Siis, olen aina ajatellut että biisissä Young pilkkaa yksinhuoltajista vallitsevaa stereotypiaa ja joidenkin tapaa halveksia yksinhuoltajaäitejä. Koskaa ovathan nuo sanat todella kärjistetty kuvaus yh:sta/sosiaalitukien varassa elävistä ihmisistä, tuskin ovat siis tarkoitettu ymmärrettäväksi yksi yhteen todellisuuden kanssa.
Viisaasti päätelty. Ap.
Biisin sanomasta en mene sanomaan mitään, mutta rokkenrollibiisinä se on toimiva ja mieleenjäävä. On kitaranvingutusta ja säröä.
Krooh. Ihan tuttua ihmisten pahuutta. Heitä halveksitaan jotka kantavat vastuunsa. Ajatelkaa miktä henkistä kanttia vaatii se, että olet ehkä elämäsi raunioissa ja tiedät edessäsi olevan vuosia jotka ovat raskaita ja epäkiitollisia, mutta jatkat silti. Et pakene viidakkoon taikka Intiaan etsimään itseäsi, et heitä lasta toisten hoidettavaksi pystyäksesi tekenään kunnolla rahaa ja etenemään työssä. Ehei jäät siihen ja suositut kantamaan vastuun vaikka et saa arvostusta.
Näin. Jos joku yh sitten "sortuu" haikailemaan jotain miestä niin sekin on plkanaihe?
Ja turha selittää, että päihdesairaus ajaa ihan missä elämäntilanteessa olevan kapakkaan oli sitten parillinen taikka pariton.
Mutta ihan tavallista. Heitä jotka tekee eniten arvostetaan vähiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja asianhan pitäisi olla, että ne parisuhteessa olevat naiset yrittäisivät villisti nussimalla pitää ne miehensä pysymään kotona.
Ei kun silloin lihotaan 20 kiloa ja leikataan tukka.
No tota kai.
Yh:t vielä antaa helposti ja niistä pääsee eroon helposti.
Pitäähän mammankin saada maistaa vispilää.
Vierailija kirjoitti:
Jassoo. Itse en ole harrastanut seksiä yli kymmeneen vuoteen, enkä aio enää harrastakaan, en tykkää seksistä, enkä parisuhteista.
Että semmonen yh-vamppi täällä. Vapiskaa kaikki naimisissa olevat.
Neil on tässä pienen ihmisen puolella, jos ei sitä ymmärrä, on aika yksinkertanen.
No varmaan yhäri on parempi Niilolle kuin naimisissa oleva äiti, noin kaikkien osapuolten kannalta.