Miksiköhän melkein kaikilla keski-ikäisillä naisilla on migreeni? Vai käyttääkö osa
termiä migreeni kaikista päänsäryistä? Tuntuu vaan, että melkein kaikilla työkavereillakin on migreeni, liekö sitten ihan lääkärin toteama sellainen vai omia diagnooseja.
Kommentit (56)
Itsellä lapsesta asti ollut migreeni, kohtaukset eivät ole joka kerta yhtä pahoja, välillä lievempiä ja välillä sellaisia, että ei pysty tekemään mitään. Joskus joutuu sairaalan, mutta toisinaan migreeniin tarkoitettu täsmälääke auttaa.
No kuule kun joillain pahenee keski-iässä pms ja siinä on hormonaalinen migreeni monella vaivana. Ei siinä ole mitään kadehdittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kärsin migreenistä siitä saakka kun kuukautiset alkoivat, siihen saakka kun ne päättyivät. Joskus oli kolmekin päivää kestäviä "kohtauksia", ja lääkäripäivystykseen piti joskus jopa mennä. Alkuun joillakin lääkäreillä oli asenne, että se on vain päänsärkyä, menehän kotiin lepäämään. Sitten myöhempinä vuosina sain jo asialliset lääkkeet, ja elämä helpottui huomattavasti, kun migreenin pystyi jopa estämään tai kestoa lyhentämään. Kun tulin vaihdevuosiin, ja kun kuukautiset loppuivat, niin siihen loppui myös migreeni. Joskus harvoin kerran tai kaksi vuodessa saatan saada ennakkoaistimuksen migreenistä, mutta kun otan lääkkeen (burana riittää nykyään), niin särky lähtee pois.
Jatkan.
Migreeni vaivasi minua ikävuosina 13 v. - 50 v., eli aika kauan. Vanhemmat muistelivat, että minulla olisi ollut päänsärkyjä jo ennen 13 vuoden ikää. Itse en muista kovin varmasti. Äitini kärsi myös migreenistä. Kärsin aurallisesta ja aurattomasta migreenistä, johon liittyi oksentelua, ääni-, haju-, väri- ja valo herkyyttä. Migreenin aikana ei tietenkään voinut syödä. Epäsäännöllinen syöminen ja nukkuminen laukaisi herkästi migreenin, sekä todennäköisesti stressi myös. Vaikka en enää kärsikään päänsärystä usein, niin säännölliset ruokailu- ja nukkumisajat, ja kevyt liikunta ovat tärkeitä estämään migreeniä vielä tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kärsin migreenistä siitä saakka kun kuukautiset alkoivat, siihen saakka kun ne päättyivät. Joskus oli kolmekin päivää kestäviä "kohtauksia", ja lääkäripäivystykseen piti joskus jopa mennä. Alkuun joillakin lääkäreillä oli asenne, että se on vain päänsärkyä, menehän kotiin lepäämään. Sitten myöhempinä vuosina sain jo asialliset lääkkeet, ja elämä helpottui huomattavasti, kun migreenin pystyi jopa estämään tai kestoa lyhentämään. Kun tulin vaihdevuosiin, ja kun kuukautiset loppuivat, niin siihen loppui myös migreeni. Joskus harvoin kerran tai kaksi vuodessa saatan saada ennakkoaistimuksen migreenistä, mutta kun otan lääkkeen (burana riittää nykyään), niin särky lähtee pois.
Jatkan.
Migreeni vaivasi minua ikävuosina 13 v. - 50 v., eli aika kauan. Vanhemmat muistelivat, että minulla olisi ollut päänsärkyjä jo ennen 13 vuoden ikää. Itse en muista kovin varmasti. Äitini kärsi myös migreenistä. Kärsin aurallisesta ja aurattomasta migreenistä, johon liittyi oksentelua, ääni-, haju-, väri- ja valo herkyyttä. Migreenin aikana ei tietenkään voinut syödä. Epäsäännöllinen syöminen ja nukkuminen laukaisi herkästi migreenin, sekä todennäköisesti stressi myös. Vaikka en enää kärsikään päänsärystä usein, niin säännölliset ruokailu- ja nukkumisajat, ja kevyt liikunta ovat tärkeitä estämään migreeniä vielä tänäkin päivänä.
Jatkan.
En ole käyttänyt koskaan hormonaalista ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Osa saattaa käyttää sanaa "migreeni" silloinkin kun kyse ei ole oikeasta diagnosoidusta migreenistä. Mutta eivät kaikki migreenit ole sellaisia kuin stereotyyppisesti tässäkin ketjussa on mainittu. On aurattomia migreenejä jotka eivät aiheuta näkähäiriöitä (on jopa yleisempi). On migreenejä joihin ei liity pahoinvointia. On nopeita ja hitaita migreenejä, ja hitaassa migreenissä se henkilö saattaisi olla toimintakyvytön ja toivoa kuolemaa vasta huomenna, kun taas se täsmälääke sitten auttaa vaikkapa tunnissa. Joten kyllä joku aivan hyvin voi ottaa nappia naamaan ja jäädä töihin.
Käy kyllä sääliksi ne jotka kertovat kärsivänsä migreenistä mutta eivät ole viitsineet mennä lääkäriin, ottavat vain sitä buranaa ja kärsivät vaikka muutaman päivänkin kohtauksensa oireista. Lääkäriin ei todellakaan tarvitse mennä silloin kun migreenikohtaus on päällä, sinne voi mennä milloin vain! Migreeni diagnosoidaan oireiden perusteella, ja voi saada reseptin täsmälääkkeisiin joita kokeilla seuraavan kohtauksen tullen.
Juuri näin. Migreeni on monimuotoisempi vaiva kuin moni tietää. Itselläni on aurallisia kauhumigreenejä kaikilla mahdollisilla oireilla, mutta myös aurattomia, jotka saattavat olla joskus myös lievähköjä. Eli päätä särkee toiselta puolelta sellaisella tietyllä tavalla on vaikeaa kuvailla, mutta saatan pystyä silti esim.tekemään töitä ainakin jonkin aikaa ja jollain teholla. Migreeni voi siis olla myös lievää! Tiedän tämän migreeniksi myös siitä, että siihen auttaa vain täsmälääke. Täsmälääkehän ei auta tavalliseen päänsärkyyn, koska se ei ole särkylääke. Joillain iso määrä Buravaa auttaa lievään migreenin jos he saavat sen heti kohtauksen alkuvaiheessa. Riippuu niin paljon ihmisestä. Ja auraton migreeni on tosiaan yleisempää kuin aurallinen.
Ja tämän lisäksi osa ihmisistä tietämättömyyttään sanoo migreeniksi mitä tahansa päänsärkyä.
Suvussa on jonkin verran hormonaalista eli kuukautisten aikana esiintyvää migreeniä. Vanhemman sukulaisen mukaan helpottaa vaihdevuosien jälkeen. Itselläni oli lukioikäisenä kuukautisten aikaista migreeniä ja joskus piti juosta luokasta ulos pahoinvoinnin takia. Onneksi vaiva meni ohi muutamassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin voin joskus jäädä töihin migreenissä. Minulla on kahden tyyppisiä kohtauksia. Yöllisissä migreeneissä herään kaikkein kauheimpaan särkyvaiheeseen ja ne ovat pahimpia ja yleisimpiä kohtauksiani oksentamisineen ja pyörryttävine oloineen ja puutumisineen. Päivällä migreeni alkaa minulla hitaasti. Särky nousee hitaasti alkaen pienestä särystä ja auroista. Mikäli otan tässä vaiheessa migreenilääkkeen, kohtaus menee parhaimmassa tapauksessa ohi ennen kuin se tulee kunnolla päälle. Minulla on nopeavaikutteinen nenäsumute migreeniin. Se tehoaa 15-30 minuutissa. Otan lisäksi pahoinvointilääkettä. Useimmiten en näistä edes mainitse kuin yhdelle toiselle työpaikan migreenipotilaalle, jottei kenellekään tule tarvetta tulla vauvapalstalle arvostelemaan migreeniäni tai epäilemään sen aitoutta.
Migreeniäni voi ihan vapaasti arvostella ja epäillä. Mielipiteesi ei kiinnosta minua. Itse tiedän parhaiten sairauteni. Olen kärsinyt migreenistä lapsesta asti ja erotan toisistaan kyllä lievänkin migreenikohtauksen ja jännityspäänsäryn.
Ja naisilla migreeni on miehiä yleisempää, koska naisilla hormonitoiminta vaikuttaa kohtauksiin.
Lisään tähän vielä, että minulla säryn voimakkuus vaihtelee lievästä todella voimakkaaseen. Myös muut oireet vaihtelevat lievästä voimakkaaseen. Lievimmillään saattaa posket punoittaa tai on etova olo. Pahimmillaan koko keho puutuu, jalat pettävät alta, oksennan ja ripuloin samaan aikaan, korvissa soi, en näe kunnolla jne. En jaksa edes luetella kaikkea. Voi olla lievä särky ja voimakkaat muut oireet tai toisin päin. Niin ikään minulla on kohtauksia auralla ja ilman. Ja on myös särytöntä migreeniä. Joskus särky kestää tunnin, joskus vuorokauden. Säryn paikkakin vaihtelee. Joskus se on toisella puolella päätä ja joskus silmien takana.
Oksentamista ei ole joka kerta. Joskus oksennan kerran ja joskus pahoinvointilääkkeestä huolimatta 6 kertaa. Oksentamista yleisempää minulla on ripuli.
Tällä haluan sanoa sitä, että migreeniä kokomattoman on ihan turha tulla sanomaan, minkälainen migreeni on. Se on monimuotoinen sairaus ja kuten esimerkistäni näkee, myös samalla ihmisellä voi esiintyä monenlaisia kohtauksia.
Yleensä en edes lue näitä migreenikeskusteluja, koska niistä saa vain lukea, että olemme joko keksineet tautimme ja kärsimme oikeasti vain pikku päänsärystä tai sitten olemme turhaan ja liian usein saikuttavia.
Minä olen 26v ja kärsinyt ikäni migreenistä. Sukuvika äidin puolelta.
Migreeniä on monenlaista ja sitten on myös näitä, jotka kutsuu tavallista pientä päänsärkyä migreeniksi. Mulla itsellä on lääkärin diagnosoima migreeni ja mulla oli joskus nuorena kaveri, joka alkoi kutsua omaa pientä tavallista päänsärkyä aina migreeniksi ilman minkäänlaista diagnoosia. Siihen auttoi aina kahvi tai reipas liikunta, suositteli mullekin :D
Minulla on ollut elämäni aikana 3- 5 migreenikohtausta, lääkkeitä niihin ei hyödytä kirjoittaa sillä vanhenevat / resepti vanhenee ennenkuin uusi kohtaus tulee. Mitään migreenitutkimusta minulle ei ole tehty, mutta migreenilääkkeillä pahimmat kohtaukset on saatu päivytyksessä pois ja lievimmät repeseptivapaalla särkylääkkeellä sekä pysymisellä pimeässä makuuhuoneessa. Olen 38v, mummilla oli migreeni ja samoin äidin kaikilla siskoilla on, äiti välttyi siltä mutta taipumus hyppäsi minuun !
Oma lukunsa ovat pahan niskajumin tekemät, migreenityyppiset säryt joihin liittyy valonarkuus , pahoinvointi ja ankara päänsärky mutta silti niitä ei voi sanoa "puhtaiksi" migreeneiksi vaan valemigreeneiksi.
Veikkaan sen olevan melkein aina lihaspäänsärkyä, se kun tuppaa tulemaan aina takaisin jos ei hartioitaan hoida. Tähän lisättynä se ainainen somettaminen pää kumarassa niin lihaksethan siitä kipeytyy ja pää sen mukana. Itsellä tätä on, ja jo heti aamusta tietää että tänään jomottaa ellei venyttele lihaksia melkein koko aikaa.
Mitä ihmeellistä siinä on?
On niillä kaikilla joku ruoka-aineallergiakin, ja keskivaikea masennus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä siinä on?
On niillä kaikilla joku ruoka-aineallergiakin, ja keskivaikea masennus.
Ihanaa yleistystä: kaikilla keski-ikäisillä ämmillä on migreeni ja masennus!
Migreeni on yleisempää naisilla kuin miehillä juuri estrogenihormonin takia.
Toisaalta monelta kohtaukset helpottavat keski-iän jälkeen. Yleisintä noin 20-30 vuotiailla naisilla. Punaviini ja suklaa ovat yleisiä laukaisevia tekijöitä.
Itselläni se, kun ensin oli ollut hyvin stressaava tilanne ja kun se laukesi alkoi päänsärky. Näkökentän kaventuminen ja näön tarkkuuden menetys. Naulan vasarointi yhteen ainoaan kohtaan kallossani, valon ja äänien sietämättömyys. Yleensä helpotti kun oksentelu alkoi.
Tietysti voi sanoa mitä tahansa päänsärkyä migreeniksi, kukapa kieltää. Päänsärky on aina ilkeä, migreeni tappava!
Kaikenikäisillä naisilla on migreeni tai fibromyalgia.
Johan oli aloitus. Olen keski-ikäinen nainen, ja tiedän tasan kaksi naista ja yhden lapsen, jotka kärsivät pahasta migreenistä. Aloitus väheksyi kätevästi samassa lauseessa sekä migreenistä kärsivät että keski-ikäiset naiset.