Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän melkein kaikilla keski-ikäisillä naisilla on migreeni? Vai käyttääkö osa

Vierailija
27.03.2018 |

termiä migreeni kaikista päänsäryistä? Tuntuu vaan, että melkein kaikilla työkavereillakin on migreeni, liekö sitten ihan lääkärin toteama sellainen vai omia diagnooseja.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jännityspäänsärky, pitkään sitä lääkärit epäili migreeniksi, mut migreenilääkkeet ei siihen auta ollenkaan.

Kun selvisi ettei se ole migreeni, löytyi myös oikeat ohjeet ja lääkkeet jotka auttaa.

Vierailija
22/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan ilmeinen aurallinen migreeni, mutta ei ne kaikki kohtaukset ole yhtä pahoja. Joskus tulee pientä valojen värinää ja jos otan heti särkylääkkeen saatan pärjätä ihan hyvin. Kipu voi jäädä lieväksi tai jättää jopa kokonaan tulematta. Sitten on niitä kohtauksia, kun menee tunnot käsistä ja naamasta, näkö pirstaloituu ja sanat katoaa, ja tunnin päästä halaan vessanpönttöä. Näitä pahempia ei onneksi ole vielä koskaan sattunut töissä.

Huomaa, että kaikki lieväoireisia kohtauksia päivittelevät tuntevat jonkun serkun kaiman jolla on joskus ollut pahoja kohtauksia - yhdelläkään ei ole itsellään migreeniä. Jos olisi, niin tietäisi kyllä varsin hyvin että kohtaukset vaihtelevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on migreenityyppistä päänsärkyä, johtuen niskoista. Toisinaan laatta lentää. Miehellä taas on diagnosoitu migreeni, useinkaan ei päänsärkyä mutta toinen pupilli laajenee suureksi eikä silmällä näe kunnolla. Ja saattaa silmäluomi lerputtaa löysänä.

24/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on alakouluikäisestä saakka ollut neurologin diagnosoima migreeni, eikä ainakaan vielä ole yhtään helpottanut. Liekö sitten lähempänä eläkeikää helpottaa, jos silloinkaan. Mun migreeni ei ole koskaan ollut sidoksissa kuukautiskiertoon, kuten joillakin.

Vierailija
25/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen diagnosoinut itselleni kivuttoman, aurallisen migreenin. Sen takia en ole töistä pois, mutta kesken työpäivän voin maata lattialla, kunnes sahalaidat häviävät. Sen jälkeen kun sahakuviot suuretessaan näkökentän ylittäviksi häviävät, on väsynyt olo.

Sitten työt jatkuvat.

Tuota noin, sun kannattais nyt varata aika silmälääkärille, ja teettää kaikki silmänpohja- ym kuvaukset, nuo tuollaiset kuviot (ilman päänsärkyä) johtuu ongelmista silmissä.

Kyllä on aurallista särytöntä migreeniä. Olo on sen jälkeen juuri kuvatunlainen.

Vierailija
26/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen diagnosoinut itselleni kivuttoman, aurallisen migreenin. Sen takia en ole töistä pois, mutta kesken työpäivän voin maata lattialla, kunnes sahalaidat häviävät. Sen jälkeen kun sahakuviot suuretessaan näkökentän ylittäviksi häviävät, on väsynyt olo.

Sitten työt jatkuvat.

Tuota noin, sun kannattais nyt varata aika silmälääkärille, ja teettää kaikki silmänpohja- ym kuvaukset, nuo tuollaiset kuviot (ilman päänsärkyä) johtuu ongelmista silmissä.

En tiedä miksi alapeukutetaan, mut mulla oli samanlaisia oireita ja sen takia suosittelisin käymään silmälääkärillä.

Vierailija
27/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla keski-ikäisellä (46 v.) taas on migreeni parantunut ikääntyessä, nuorempana oli paljonkin ja jouduin syömään kohtauslääkkeitä vaivaan. Nykyään on vaan kovaa päänsärkyä välillä, ei enää migreeniä. Nyt 20-vuotias tyttäreni kärsii pahasta migreenistä, olen lohduttanut että ikääntyessä se ilmeisesti helpottaa jos on äitiinsä tullut. Olen kuullut muiltakin keski-ikäisiltä, että migreeni on helpottanut iän myötä.

Ja kyllä, migreeniä on kovin monenlaista ja moninaisilla oireilla. Ei se kaikilla ole samanlainen. Ja jotkut puhuvat migreenistä kun kysymys on vain kovasta päänsärystä.

Vierailija
28/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itsekin joskus ihmetellyt kuinka työkaveri saattaa yhtäkkiä voivotella "kun on migreeni" ja silti jatkaa työntekoa. Itsellä ei ole diagnoosia, mutta epäilen, että migreeniä tämä on. Mitään laukaisevaa tekijää en ole löytänyt, mutta silloin tällöin tulee ensin vähän sellainen väsynyt ja höntti olo, sitten alkaa sahanteräkuviot pyörimään näkökentässä. Ne hiipuu pikkuhiljaa, ja niiden tilalle ilmestyy mustia leijuvia pisteitä ja normaali sanomalehtifontin lukeminenkin on melkein mahdotonta kun kirjaimia ja sanoja puuttuu sieltä täältä. Pääkipu alkaa otsalta vaivihkaa, siirtyy vähä kerrallaan jommalle kummalle puolelle päätä, ja kun se kipu alkaa yltymään, ei voi kun oksentaa ja pelätä että jos tähän ei kuolekaan... Tuossa tilassa en todellakaan ole työkykyinen. Onneksi menee ohi puolessa vuorokaudessa jos onnistuu vaan nukahtamaan tai pyörtyy.

Pitkä selitys, mutta tuo on vain minun kokemukseni. Migreenillähän on useita ilmenemistapoja. Ja siihen on tosiaan saatavilla myös lääkkeitä. Ehkä sillä työkaverilla on lääkkeet, tai joku lievempi muoto migreenistä? 

Vierailija
29/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on helvetilliset kuukautiset. Hormonikierukka ei auttanut juurikaan. Päätä ei luojan kiitos koskaan särje.

Vierailija
30/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomaamme, migreeniä on monenlaista.

Vierailija
31/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin voin joskus jäädä töihin migreenissä. Minulla on kahden tyyppisiä kohtauksia. Yöllisissä migreeneissä herään kaikkein kauheimpaan särkyvaiheeseen ja ne ovat pahimpia ja yleisimpiä kohtauksiani oksentamisineen ja pyörryttävine oloineen ja puutumisineen. Päivällä migreeni alkaa minulla hitaasti. Särky nousee hitaasti alkaen pienestä särystä ja auroista. Mikäli otan tässä vaiheessa migreenilääkkeen, kohtaus menee parhaimmassa tapauksessa ohi ennen kuin se tulee kunnolla päälle. Minulla on nopeavaikutteinen nenäsumute migreeniin. Se tehoaa 15-30 minuutissa. Otan lisäksi pahoinvointilääkettä. Useimmiten en näistä edes mainitse kuin yhdelle toiselle työpaikan migreenipotilaalle, jottei kenellekään tule tarvetta tulla vauvapalstalle arvostelemaan migreeniäni tai epäilemään sen aitoutta.

Migreeniäni voi ihan vapaasti arvostella ja epäillä. Mielipiteesi ei kiinnosta minua. Itse tiedän parhaiten sairauteni. Olen kärsinyt migreenistä lapsesta asti ja erotan toisistaan kyllä lievänkin migreenikohtauksen ja jännityspäänsäryn.

Ja naisilla migreeni on miehiä yleisempää, koska naisilla hormonitoiminta vaikuttaa kohtauksiin.

Vierailija
32/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

E pillerit ja ylipäätään hormonaalinen ehkäisy, sekä stessi ja uupumus altistavat migreenille. En yhtään ihmettele, että monet (etenkin naiset) tästä kärsivät.

Vierailija
33/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten työt jatkuvat.

Kyllä on aurallista särytöntä migreeniä. Olo on sen jälkeen juuri kuvatunlainen.

Juu, en epäile etteikö kyse voi olla päänsäryttömästä migreenistä, mutta jossain vaiheessa kannattaisi myös käydä silmälääkärissä, ei siitä haittaakaan ole.

Kun nuo sahalaitakuviot voi olla myös merkki ongelmista silmänpohjassa. Ei välttämättä ole, mutta voi olla.

Vierailija
34/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kymmeniä ja kai satojakin keski-ikäisiä naisia. Yhdellä on migreeni.

Vierailija
35/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on migreeni, diagnosoitu, mutta kohtausten voimakkuus vaihtelee todella paljon.

Vierailija
36/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, jolla olisi migreeni. Mulla on ollut esitelmistä lähtien migreenin näkökenttäoireet ilman päänsärkyä. Se on joko migreeni tai ikävämpi melas. Aika näyttää... Luulen monen nimittävän ihan tavallista päänsärkyä migreeniksi.

Vierailija
37/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin migreenistä siitä saakka kun kuukautiset alkoivat, siihen saakka kun ne päättyivät. Joskus oli kolmekin päivää kestäviä "kohtauksia", ja lääkäripäivystykseen piti joskus jopa mennä. Alkuun joillakin lääkäreillä oli asenne, että se on vain päänsärkyä, menehän kotiin lepäämään. Sitten myöhempinä vuosina sain jo asialliset lääkkeet, ja elämä helpottui huomattavasti, kun migreenin pystyi jopa estämään tai kestoa lyhentämään. Kun tulin vaihdevuosiin, ja kun kuukautiset loppuivat, niin siihen loppui myös migreeni. Joskus harvoin kerran tai kaksi vuodessa saatan saada ennakkoaistimuksen migreenistä, mutta kun otan lääkkeen (burana riittää nykyään), niin särky lähtee pois.

Vierailija
38/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama on joskus käynyt mielessä.

Työkavereilla (eri työpaikoilla) on ollut migreenejä aina silloin tällöin.

Jotenkin kun työkaveri valahtaa valkeaksi, silminähden kipeä, lähtee töistä äkkiä ennen kuin kohtaus pahenee, on se uskottavampi, kuin työkaveri, jolla iskee migreeni ja jatkaa töitä samaa tahtia. Vain säännöllisesti voivotellen. Ja monilla on siihen se tietty täsmälääke mutta toiset nappaavat migreeniinsä buranan ja ovat taas kunnossa.

Toisaalta, itsellä ei ole, koskaan ollutkaan, niin en osaa sanoa.

Migreeni oireilee eri tavoilla eri ihmisillä. Itse olen sairastanut migreeniä päiväkoti-ikäisestä asti (nyt 18). Minulla saattaa välillä isekä kovakin migreeni, jolloin näkö saattaa sumentua ja alkaa oksettaa pahasti ja ohmimoilla jyskyttää niin, että tuntuu kuin pää räjähtäisi, mutta en aina välttämättä lähde koulusta tai töistä sen takia kotiin vaan otan lääkkeen ja sinnittelen (myös siksi koska en välttämättä aina kehtaa sen takia lähteä...) Joskus on sitten vaan ihan pakko lähteä kotiin.

Vierailija
39/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi nuorena migreenikohtaukset pian kuukautisten alkamisen jälkeen, vuosia ennen hormonaalisen ehkäisyn aloittamista. Pahoinvointia, näköhäiriöitä, voimakas päänsärky, tuoksut, valo, ruuan haju voimistivat oireita. Kohtauksen laukaisi usein auringossa oleilu, pahimpia kevään ensimmäiset aurinkoiset päivät. Sekä viini-illat kohtuullisillakin annoksilla.

Lääke piti ottaa heti oireet tunnistaessa. Vain supppoina, tabletit oksensin. Sitten pimeään, hajuttomaan huoneeseen nukkumaan. Jos ei ollut lääke saatavilla kohtaus kesti koko päivän ja yön. Niitä lääkkeitä ei ole enää apteekeissa. Oireet kestivät vuosia. Tavallinen päänsärkykin on tuttua, mutta meni aina ohi burana 400-800:lla.

Kokeilin hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen vaikutusta, ehkä kohtaukset harvenivat.  Täyden avun sain karppaamisen aloittamisesta. Migreeni loppui ensimmäisen puolen vuoden aikana. 

Nyt ollut tyytyväinen karppaaja, ilman kohtauksia yli kymmenen vuotta. Estrogeenilisä ei ole tuonut vaivaa takaisin.

Vierailija
40/56 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

migreeni syynä on ruokavalio ja veden puute kehossa. munuaisten vajaatoiminta riippuen veden puutteesta aiheuttaa päänsärkyä ja hormonallisin syin aiheuttaa kovan päänsäryn. suklaa, kahvi, makeiset, sokeri, alkoholi huonot ruuat. ja sitten lisättän vettä siis 2.5 l päivässä ja liikuntaaa päivittäin venyttelyn myötä niin kyllä hoituu mutta vaikeutena on naisen addikti ruokiin ku aiheutta nämä vaivat ja halu päästä niistä ei tarpeeksi kova. missään nimessä en ottaisi lääkkeitä koska vaan turruttavat eivät poista ongelmaa. auttanut jo monia jotka valitsevat sen tien. tsemppiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme