Omituiset heikotuskohtaukset, mitä tämä on?
Yhtäkkiä tulee heikotus, kropasta katoaa voimat ja tärisyttää vähän. Tuntuu hieman kuin olisi pala kurkussa ja sydän tykyttää. Ajatus takkuaa ja on jotenkin vaikeaa saada sanottua mitään järkevää. Näitä tulee yleensä työpäivän aikana, kivaa kun on asiakaspalvelutyössä ja menee täriseväksi puolimykäksi.. Vapaapäivinä en näistä kärsi, jostain syystä vain työpäivien viimeisen parin tunnin aikana.
Mitä nämä on? Verensokerilla ei tunnu olevan yhteyttä asiaan. Pettääkö pumppu? Paniikkikohtaus?
Taas tuntuu ettei saa tekstiä pihalle kun kädet tärisee ja sydän hyppää rinnasta pihalle..
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ap taas paikalla. En ole vegaani mutta maitotuotteita en käytä erityisen paljoa. Tavallinen kaikkiruokainen sekasyöjä. Voisi tuota b12 kyllä yrittää lisää saada, ei varmaan tekisi masennuksenkaan osalta huonoa. Saako sitä purkista vai suuntaanko ruokakauppaan?
Se tässä vähän kummastuttaa että miksei kotona tule kohtauksia. No, ei vitamiinista ainakaan haittaa ole. :)
Luulin jo että hävisit, kuten monesti täällää käy...
Itsekkin olen sekasyöjä, mutta laktoosintoleranssista johtuen en ole aikanaan oppinut juomaan maitoa. Olen opetellut vasta myöhemmin kun tajusin kärsiväni b12 vitamiini puutteesta. Itsellä oireina oli:
Ahdistus/masennus/ yleinen saamattomuus (henkinen ja fyysinen väsymys)
Lihakset väsyi todella helposti (arki askareista) väsyessään lihakset alkoivat jopa tärisemään.
Todella rohtuneet huulet, jopa kesällä.
Viimeinen niitti oli kielikrappi/kivun tunne kielen sivussa (jostain luin, että harvinainen b12 vitamiini puutosoire)
Ap muista yksi tärkeä asia:
B12 vitamiinia voi enimmillään imeytyä noin 1.5 mikrogrammaa/ 2 tuntia. Tämä tarkoittaa sitä, että jos otat yhden vitamiini pommin kerran päivässä, niin et saa maksimaalista hyötyä.
Suosittelen juomaan maito (itse juon maitojuomaa) 3 dl kerralla vaikka 2-3 tunnin välein.
Täytyypä kokeilla tuota b12. On väsymystä, ahdistusta, masennusta... Kiitos vinkistä! :)
Jatkan tästä b12 vitamiinista vielä. Sen imeytyminen elimistöön on monimutkainen prosessi, joka edellyttää ns sisäistätekijää. Jos sisäinentekijä ei toimi, niin se imeytyy vain pistoksina.
Pitkäaikainen b12 puutos aiheuttaa pysyviä hermovaurioita, joten jos olo ei ala kohentua niin lääkärin juttusille vaan.
Sellainen tuli vielä mieleen, että kun aloin tankkaamaan tuota b12 vitamiinia, niin ensimmäiset viikot olin todella väsynyt. Siis tuo vitamiini väsytti minua entisestään. Mutta aloin myös nukkumaan todella sikeästi... muutaman viikon jälkeen taas olin oma energinen itseni. :)
Ja ole hyvä toivottavasti tästä on apua.
P.s sitä magnesiumia kannattaa myös kokeilla. Sellainen iholle suihkutettava purkki maksaa jotain 15 €
Onko vinkkiä hyvästä valmisteesta?
Vierailija kirjoitti:
Onko vinkkiä hyvästä valmisteesta?
Niinkuin tuossa kerroin, niin kerta paukkuna otettavan vitamiinin tehoon en usko. Noin 3 dl maitoa sisältää 1.5 mikrogrammaa, eli maksimi määrän jota kerralla voi imeytyä.
Toki voit kokeilla suun limakalvoille suihkutettavaa b12 boosteria, mutta se on aika suolaisen hintainen, jotain 30 €/purkki.
Toki tuo boosteri voisi sopia ap:lle, jotta hän saisi nopean vastauksen siihen onko b12 vitamiini todella hänen ongelmansa
Ja siis tuon boosterin idea on siinä, että se imeytyy suoraan limakalvoilta, eli sitä imeytyy kerralla enemmän kuin tuo 1.5 mikroa
Voi että mitä huuhaata täällä taas syötetään viattomille ihmisille! Ei kyse ole mistään vitamiinien puutoksesta tässä maassa, jos syö ihan normaalisti. Kyseessä on paremminkin paniikkihäiriö, joka johtuu psyykestä ja pelosta liikkua esim julkisella paikalla. se voi olla tiedostamatontakin.
Älkää nyt hemmetti ohjatko ihmisiä millekään pilleripurkeille, kun tässä maassa kukaan normaalisti syövä ei kärsi mistään puutoksista.
Älä vbaan ap lähde ostamaan mitään kalliita vitamiinisuihkeita huh huh!!
Oikea ohje ap.lle:
Mene lääkäriin ja kerro oireistasi. Pyydä lähete kaikkiin mahdollisiin verikokeisiin oireidesi perusteella
Tarkista liikutko tarpeeksi ja syötkö säännöllisesti, ettei verensokeri laske liikaa.
Jos oireilu on psyykkistä niin voi johtua stressistä, jolloin stressitekijät pitää poistaa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi että mitä huuhaata täällä taas syötetään viattomille ihmisille! Ei kyse ole mistään vitamiinien puutoksesta tässä maassa, jos syö ihan normaalisti. Kyseessä on paremminkin paniikkihäiriö, joka johtuu psyykestä ja pelosta liikkua esim julkisella paikalla. se voi olla tiedostamatontakin.
Älkää nyt hemmetti ohjatko ihmisiä millekään pilleripurkeille, kun tässä maassa kukaan normaalisti syövä ei kärsi mistään puutoksista.
Älä vbaan ap lähde ostamaan mitään kalliita vitamiinisuihkeita huh huh!!
Miten joku voi olla näin tietämätön? Esim. itselläni on usein anemia eikä siihen auta kuin rautalisä ja c-vitamiini. Tuo B12 puute on yleisempi vanhuksilla aiheuttaen monia fyysisiä ja psyykkisiä oireita, mutta voihan sitä olla muillakin. Magnesiumin puutos aiheuttaa lihaskramppeja. Suomalaisten D-vitamiinitasao on tutkimuksissa todettu matalaksi ja purkista ottamista suositellaan kaikille ympäri vuoden. Jne, jne. Ei kaikki ole vain pään sisäistä psykologiaa ilman mitään yhteyttä ihmisen fysiikkaan ja kemiaan.
Ap paikalla jälleen.
En mä mitään kalliita suihkeita ajatellut ostaa, sen verran köyhä reppana olen että halvin b-vitamiinivalmiste saa käydä. :D Ajattelin sitä kokeilla kun ei siitä varmasti haittaakaan ole. Tapaan psykiatrisen sairaanhoitajan ensi viikolla, taidan hänelle puhua asiasta.
Ap taas paikalla. En ole vegaani mutta maitotuotteita en käytä erityisen paljoa. Tavallinen kaikkiruokainen sekasyöjä. Voisi tuota b12 kyllä yrittää lisää saada, ei varmaan tekisi masennuksenkaan osalta huonoa. Saako sitä purkista vai suuntaanko ruokakauppaan?
Se tässä vähän kummastuttaa että miksei kotona tule kohtauksia. No, ei vitamiinista ainakaan haittaa ole. :)