Vaivaisenluun estäminen, lääkäriinkö?
Minulla on toisessa jalassa näyttää hieman vaivaisenluun alkua olevan alkamassa, ei mitenkään paha vielä mutta sen verran että huomaa kun tarkkaan katsoo. Lisäksi aina välillä, yleensä esim. päivän jälkeen tuntuu jomotusta siinä kohdassa.
En todellakaan halua mitään jumalattoman kokoisia vaivaisenluita jalkoihini joten kannattaako jo tässä vaiheessa mennä käymään lääkärissä sitä näyttämässä? Olen koittanut aina välillä kun jomotusta on tuntunut, pitää varpaiden välissä pientä muoviputken pätkää joka korjaa asentoa ja vähentää / poistaa jomotuksen, mutta helposti se tulee taas takaisin.
Kommentit (24)
Jalkaterapeutilta saa jumppaohjeet. Kävin äskettäin ja terapeutti sanoi, että vuoden jumppaamisen jälkeen näkyy tuloksia. Nyt sitten jumpataan.
Työterveyslääkärini kertoi vinkin mitä itse tekee kun on pienet vaivaisenluun alut, jumppaa ukkovarpaita hiusponnarin avulla, voi toimiakin jos vaiva ei ole vielä kovin paha.
Ollaan jo toisella sivulla eikä kukaan ole huomannut, millaisia suositusten mukaiset kengät ovat!
Jos haluaa pitää terveet ja kauniit jalat, käytä paljasjalkakenkiä. Niissä ei tarvita tukipohjallisia tai varoaanväleihin erikoisapuvälineitä. Ihan vain suositusten mukaiset sopivankokoiset kengät.
Hyvät kengät ovat riittävän leveät, eivät kapene kohti kärkeä. Ei kantakorotusta ja pohja on kiertolöysä. Kenkien täytyy pysyä hyvin jalassa, ettei niistä tarvitse varpailla pitää kiinni. Kapeista kengistä saa vaivasenluut ja hölskyvistä vasaravarpaat.
Terveellisten kenkien lisäksi footbic on suositeltavaa, jos jalkoihin on alkanut jo tulla ongelmia. Mutta mikään määrä jumppaa ei riitä, jos jatkaa huonoilla kengillä kävelemistä.
Netistä löytyy hyviä jumppavideoita, kannattaa jumpata. Varaisin ap:na ajan jalkahoitajalle, joka tekisi yksilöllisen silikonisen varpaan oikasimen ja käyttäisiin sitä joka päivä.
Leikkaukseen menoakaan ei kannata viivyttää vaikeaan vaivasenluuhun asti, sillä silloin ei enää saavuteta parasta mahdollista leikkaustulosta. Keskivaikea on potilaan kannalta paras leikattavaksi sanoi jalkani leikannut. Lievä vaivasenluu on sopiva hoidettavaksi jumpan ja tuen avulla itse. Kannattaa tosiaan hoitaa nyt, kun on vielä mahdollista selvitä ilman leikkausta.
t. Leikkauksen läpikäynyt ja sitä ennen itse hoitamista yrittänyt. Aloitin hoitamisen liian myöhään! Varpaan oikaiseva yksilöllinen tuki maksanee noin 40-50€.