Työkkärissä jonottajat tsekataan
Tänään kävin työkkärissä. Asiaani en saanut hoidettua, mutta jonottaa sain. Virkailijoita ei näkynyt missään, mutta vartija kierteli tiiviisti vähin äänin jonoon kerääntyvien ihmisten ympärillä.
Jäin miettimään, että miksi näin? Eikö olisi vartijoiden sijaan järkevämpää palkata enemmän virkailijoita? Kaikki jonottivat oikein rauhallisesti kännyköitä selaillen, vaikka ensimmäisen virkailijan paikalle ilmestymiseen menikin hyvä tovi.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYökkäreihin tulee päivittäin tappouhkauksia, joten vartijat ovat siellä ihan syystä.
Virkailijat soittavat työttömille ja hoitavat asioita puhelimitse. Todella harvoin pitää asiakas pyytää paikalle. Yleensä ne tapaamiset ovat sitä, että työtön selittää kaikki mahdolliset ja mahdottomat syyt sille, että ei voi mennä töihin.
Miksi alapeukuttaa tätä? Kirjoittaja puhuu täysin totta.
T. Työkkärin virkailija
Tottahan tuo voi olla, mutta pitäisköhän teidän työkkärin virkailijoidenkin perehtyä siihe miksi niitä uhkauksia tulee?
Aika harva lähtee ihan lämpimikseen ketään uhkailemaan tappamisella, kyllä siihen joku motiivi löytyy.
Ongelmahan on siinä, että tämä nykyinen järjestelmä on täysin läpimätä ja syrjivä.
Itse en ihmettele yhtään, että nurkkaan ajetuilta joskus kiehahtaa vähän yli.
Niin ja työkkärin virkailijathan on vastuussa kaikesta maailman epäoikeudenmukaisuudesta ja voi tuosta vaan sormia napsauttamalla muuttaa pahan hyväksi? Ei vaan kyllä se kuule on niin, että oli maailma kuinka läpimätä tahansa, työkkärin virkailijat tekee vain työtään. Ne ei ole lainsuojattomia, vaikka osa niiden tekemistä päätöksistä olisi vääriä (kukapa ei koskaan tekisi virheitä?) ja osa yksittäisen työttömän kannalta kohtuuttomia, vaikkakin lain mukaisia.
Mäkään en ihmettele että joillain kiehahtaa yli, kun mielenterveyspalvelutkin on surkeassa jamassa, mutta ne kiehahtaneet tulee silti pyrkiä taltuttamaan ennen kuin ne ehtii vahingoittamaan muita ja niillä on vastuu teoistaan.
Minulla on hyvät kokemukset Itäkeskuksen työkkäristä. Olen siellä muutaman kerran käynyt ja aina on ollut useita virkailijoita, osa neuvoo koneiden käyttöä. Tiskillä oli parikin virkailijaa ja on sattunut niin että ei ole ollut paljoa työttömiäkään. Sain kiireellisen asian hoidetuksi ja sain vielä tekstarin myöhemmin samana päivänä asiaa hoitavalta virkailijalta. En minäkään ole päässyt koskaan tapaamaan ketään kunnolla. Nyt sain puoleksi vuodeksi palkkatukityöpaikan omalta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYökkäreihin tulee päivittäin tappouhkauksia, joten vartijat ovat siellä ihan syystä.
Virkailijat soittavat työttömille ja hoitavat asioita puhelimitse. Todella harvoin pitää asiakas pyytää paikalle. Yleensä ne tapaamiset ovat sitä, että työtön selittää kaikki mahdolliset ja mahdottomat syyt sille, että ei voi mennä töihin.
T. Työkkärin virkailija
Tottahan tuo voi olla, mutta pitäisköhän teidän työkkärin virkailijoidenkin perehtyä siihe miksi niitä uhkauksia tulee?
Aika harva lähtee ihan lämpimikseen ketään uhkailemaan tappamisella, kyllä siihen joku motiivi löytyy.
Ongelmahan on siinä, että tämä nykyinen järjestelmä on täysin läpimätä ja syrjivä.
Voisiko uhkailija ottaa vähän asioista selvää? Kuntouttava työtoiminta esimerkiksi on kunnan tarjoama palvelu, ei te-toimiston. Silti tälläkin palstalla syytetään työkkäriä siitä, että kunta velvoittaa ko. palveluun osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työkkärin virkailija
Ennemmin työttömien pitäisi ajatella, minkä verran työkkärin virkailija voi niiden asioihin vaikuttaa. Siis realistisesti, ottaen huomioon Suomen lait, resurssien rajallisuuden, yksittäisen virkailijan kontolla olevan ihmis- ja työmäärän, ajan rajallisuuden jne.
Se ei ole työkkärin virkailijoiden vika, jos systeemi on läpimätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työkkärin virkailija
Ennemmin työttömien pitäisi ajatella, minkä verran työkkärin virkailija voi niiden asioihin vaikuttaa. Siis realistisesti, ottaen huomioon Suomen lait, resurssien rajallisuuden, yksittäisen virkailijan kontolla olevan ihmis- ja työmäärän, ajan rajallisuuden jne.
Se ei ole työkkärin virkailijoiden vika, jos systeemi on läpimätä.
Sanopa muuta. Työskentelen itse opettajana ja joudun jatkuvasti elämään sen kanssa, ettei mulla ole mahdollisuutta tehdä työtäni läheskään niin hyvin kuin tahtoisin. Luokallani on 2 erityislasta jotka tarvitsisi paljon tukea, mutta ei muitakaan oppilaita voi jättää oman onnensa nojaan. Kiusaamiseen tekisi mieli puuttua paljon tiukemmin, mutta ope ei voi olla aina kaikkialla näkemässä mitä tapahtuu ja rangaistuskeinot on mitä on. Oppikirjoja ei myöskään saa valita itse, vaan kun digiloikka on tehty ylhäältä määrättynä, tabletteja ja elektronisia oppimateriaaleja on pakko käyttää usein silloinkin kun niistä on selvästi enemmän haittaa kuin hyötyä.
Moni muukin asia työssäni on pielessä ja välillä tuntuu pahalta, kun en voi tehdä enempää oppilaideni eteen. Mutta teen parhaani annetuissa puitteissa ja sen enempää ei voi vaatia keneltäkään. Ei myöskään työkkärin virkailijoilta, jotka joutuu tekemään raskaita päätöksiä pakon sanelemana.