Onnistuuko imettäminen ilman ns. imetysvaatteita?
Olen yrittänyt katsella sopivia imetysvaatteita, mutta aistiyliherkkyyden takia en pysty pukeutumaan kuin aika rajoitetusti. Vauva olisi syntymässä reilun kuukauden kuluttua ja olen miettinyt, onnistuuko imetys omilla normaalivaatteilla vai meneekö liian hankalaksi? Jo raskausaikana on tullut kasa ostoksia (aluspaitoja), joita en kuitenkaan ole pystynyt pitämään. Nyt aloin miettiä, olisiko kuitenkin helpompi vain ostaa korviketta kuin kuluttaa satoja euroja vaatteisiin, joita todennäköisesti ei kuitenkaan voi käyttää. Imetystä sinänsä voisin kokeilla, mutta periaatteessa pitäisi sitten aina riisuuntua kokonaan. Kuulostaa tosi hankalalta mutta miten käytännössä?
Kommentit (51)
Onnistuu, mutta kyllä se on kiehtovampaa kun imijällä on eroottinen imetysvaate päällä.
M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miten ap on pärjännyt raskaudessaan tähän asti?
Itsellä on pientä taipumusta aistiyliherkkyyteen ja koko raskausaika oli ihan piinaa rintojen kivun kanssa. Tuntui kun joku olisi pistellyt nännien ympäristöä koko ajan tylsällä haarukalla. Ulkona oli pakko pitää ylimääräinen villahuivi rinnan ympäri käärittynä koska pikkuinenkin tuulenvire tuntui viiltävältä kivulta. Joskus sisälläkin veto teki samaa.
Olen päätynyt pitämään pääosin omia entisiä vaatteita, aluspaidasta otin yhtä kokoa suuremman ja vielä se on mennyt päälle. En ala tässä vaiheessa vaihtamaan. Kokeilin kaikkia mahdollisia äitiysaluspaitoja, mutta oma entinen paras. Suurimpia ongelmia ollut jatkuvat verikokeet (kivun takia) ja kovat liitoskivut, jotka alkoi melko aikaisin. Nännit oli alkuun herkät mutta se meni ohi jo alkuraskaudessa. Nyt tosin vatsan iho ruvennut kutisemaan ehkä venymisen takia. Vatsa on se herkin ja hankalin alue muutenkin. Muutenkin sitten kai ihan perusoireita, väsymystä huonon hemoglobiinin takia ja lisääntyviä uniongelmia.
Jos sulla lapsi jo syntynyt niin menikö imetys hyvin?
Ap
Joo, vauva syntyi pienikokoisena (2,5 kg) niin oli kova motivaatio saada imetys onnistumaan ja pikkuinen kasvamaan. Ihan aluksi sairaalassa oli rintakumi apuna, mutta sekin jäi nopeasti pois. Tuttipullosta vauva ei tykännyt yhtään joten täysimetyksellä mentiin ja onneksi se sujui hyvin.
Vaatteina käytin yötä päivää imetystoppia ja sen päällä tavallisia avokaulaisia tai kietaisumallisia tai napillisia paitoja. Yhdet imetysliivitkin oli mutta en kai koskaan edes käyttänyt niitä.
Onnistuu - mulla ei aikanaan ollut mitään imetysvaatteita. Tietysti ne saa olla aika rentoja ja löysiä, mutta hyvin toimii!
Mä käytin kotona paljon kietaisumekkoja, sellaisia trikoisia, pehmeitä. Halpojakin ovat. V-aukko edessä jää niin syväksi että rinnan saa helposti kaivettua näkyviin. Mitään virallisia imetysvaatteita en hankkinut.
Liiveinä käytin sellaisia toppeja joita myytiin sairaalassa potilaille joilta on operoitu esim rintasyöpä. Niissä ei ole saumoja eikä mitään muutakaan, eivät purista mistään, ja venyvät niin että rinnan voi vain ottaa esille. Tukea eivät hirveästi anna, en käyttänyt niitä kodin ulkopuolella. Kodin ulkopuolella en tosin imettänytkään, mulla oli aika tempperamenttinen vauva joka hermostui rinnalla helposti.
Mun vauva sai melkein pelkästään mun maitoa, vaikka mietinkin vain kotona, tai hyvien ystävien / sukulaisten luona, sellaisissa paikoissa joissa saattoi mennä erilliseen huoneeseen rauhassa.
aistiyliherkkyys ja käytät kaarituellisia liivejä? valehtelet.
Käytin kauluspaitoja. Oli kätevää, kun tissin sai esiin avaamalla vähän nappeja.
Kietaisumekot ja -paidat ovat käteviä imetyksessä. Mun mielestä jopa imetysvaatteita parempia. Lisäksi olen käyttänyt löysempiä paitapuseroita, joista voi avata helposti ylänapit imetyksen ajaksi. Sitten tuubitopit ja -mekot on ollu käytössä boleron kanssa.
Vierailija kirjoitti:
aistiyliherkkyys ja käytät kaarituellisia liivejä? valehtelet.
Niissä kaarituellisissa on pienin kosketuspinta-ala vatsan puolelle eli niitä tosiaan käytän. Ei mitään pitsiä tms. vaan muuten ihan sileät perusliivit. Ehkä jään miettimään onnistuisiko kuitenkin omilla vaatteilla. Ap
Tähän soppaan pitää oma kommentti heittää...
Silloin kun minä esikoistani imetin, niin alkoi olla markkinoilla jotain imetysvaatteita. Ei mulla ollut semmoisiin rahaa.
Ja kun mikään muu ei alkuun mahtunut päällekään, käytin miehen flanellipaitoja. Kotioloissa en tainnut edes napittaa niitä.
Julkisella paikalla imetys onnistuu ihan hyvin, kun etsii vähän rauhaisemman nurkan ja vetää paidanhelmaa ylös ja huivia/puklurättiä lapsen päälle. Senkin takia, ettei se pää kääntyile koko ajan kaiken jännän perään, ei pelkästään sen takia että ohikulkijat saisivat slaagin.
Se imetys on jotain ainutlaatuista. Suosittelen kokeilemaan. Se voi olla kivuliastakin, ainakin minulla heruminen aluksi tuntui samalta kuin joskus sylki herahtaa suuhun, mutta koko rinnan täydeltä. Paras keino sen lievittämiseen oli imettää. Ja se meni nopeasti ohi. Luulin jo yhdessä vaiheessa, että koko maidontulo loppuu kun se ei enää tuntunut miltään.
Kolmea lasta olen imettänyt yli 1,5-vuotiaaksi ilman imetysvaatteita. Paidan helma ylös. Muuta ei tarvita.
Onneksi en ollut tätä aikaisemmin lukenut, niin olen ihan huoletta käyttänyt alusta asti kaarituellisia liivejä. Tosin mun liivit on oikean kokoiset ja painaa vain rintakehää, ei rintaa ja tiehyeitä niin siksikään ei varmaan ongelmaa ole ollut :)