Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnistuuko imettäminen ilman ns. imetysvaatteita?

Vierailija
26.03.2018 |

Olen yrittänyt katsella sopivia imetysvaatteita, mutta aistiyliherkkyyden takia en pysty pukeutumaan kuin aika rajoitetusti. Vauva olisi syntymässä reilun kuukauden kuluttua ja olen miettinyt, onnistuuko imetys omilla normaalivaatteilla vai meneekö liian hankalaksi? Jo raskausaikana on tullut kasa ostoksia (aluspaitoja), joita en kuitenkaan ole pystynyt pitämään. Nyt aloin miettiä, olisiko kuitenkin helpompi vain ostaa korviketta kuin kuluttaa satoja euroja vaatteisiin, joita todennäköisesti ei kuitenkaan voi käyttää. Imetystä sinänsä voisin kokeilla, mutta periaatteessa pitäisi sitten aina riisuuntua kokonaan. Kuulostaa tosi hankalalta mutta miten käytännössä?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy ihan hyvin. Mulla ei ollut ainoatakaan virallista imetysvaatetta. Mulla oli imetysajan tällaiset vaatteet: imetysrintsikat, toppi, jossa oli niin löysä kaula-aukko, että sitä pystyi vetämään alemmas ja sen päällä sen verran välja paita, että sen pystyi vetämään ylös.

Vierailija
2/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy ihan hyvin. Mulla ei ollut ainoatakaan virallista imetysvaatetta. Mulla oli imetysajan tällaiset vaatteet: imetysrintsikat, toppi, jossa oli niin löysä kaula-aukko, että sitä pystyi vetämään alemmas ja sen päällä sen verran välja paita, että sen pystyi vetämään ylös.

Eli vähintään ne imetysrintsikat olisi löydettävä? Topissa ei ole riittävän löysä kaula-aukko imetystä ajatellen ja olkainnauhat venyy jos sitä kiskoo eli sinänsä sitä ei voi kyllä vetää. :( Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vähintään ne imetysrintsikat olisi löydettävä? Topissa ei ole riittävän löysä kaula-aukko imetystä ajatellen ja olkainnauhat venyy jos sitä kiskoo eli sinänsä sitä ei voi kyllä vetää. :( Ap

Toiset käyttävät ihan tavallisia rintsikoita imetyksessä, mutta en kyllä suosittele. Esim. Lindexiltä löytyy pehmeitä ja venyviä imetysliivejä. Kaarituettuja rintsikoita ei saisi pitää imettäessä. Tarkoitan ihan tavallisia tank topin mallisia toppeja, tai naruolkaimellisia.

Vierailija
4/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap voi edes imettää, jos on aistiyliherkkyys? Muutenkin kuulostaa niin vaikealta, että miten edes selviää lapsen kanssa?

Vierailija
6/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne topit nyt niin paljoa veny, että pilalle menisivät. Itse sanon samaa kuin ykkönen. Ja jos käytät liivejä muutenkin, niin varmana löydät sopivat imetysliivitkin. Niitä on kaarituellisia, tuettomia, urheiluliivien tyylisiä, siis ihan joka lähtöön.

Nyt tuon vastauksesi perusteella vain kuulostaa tämä vaateasia tekosyyltä olla imettämättä. Ei kannata turhaan ostellakkaan monilla sadoilla vaatteita, siinä olen samaa mieltä. Ilmankin pärjää, ihan tavallisilla. Mutta korvikkeisiin menee vielä enemmän rahaa kuin tuo pari sataa. Ja en sano, että korvike olisi välttämättä huono asia, kuulostaa vain siltä, että olet jonpäätöksesi tehnyt.

Vierailija
7/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on juuri tarkoitus venyttää sitä toppia! Sä teet tästä nyt hivenen liian hankalaa. Imetys onnistuu kotona ihan missä vasn vaatteissa, vaikka alasti, mutta jos haluat ihmisten ilmoille mennä, niin imetysvaatteet helpottaa kummasti. Joko oikeat tai sitten oma toppiversio. Imetysliivejäkin on vaikka minkä mallisia. Jos käytät tavallisia rintsikoita, niin en keksi mitään syytä, miksi et löytäisi itsellesi sopivia imetysliivejäkin. On monia syitä, miksi joku ei halua imettää, mutta se, että ei muka löydä mitään sopivia vaatteita kuulostaa jo ihan järjettömältä.

Vierailija
8/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaito on lapselle parasta ravintoa, joten kannattaa yrittää. Imetysvaatteita ei tarvitse hankkia jos ei halua. Itse pärjäsin puoli vuotta toppi + paita + neuletakki -viritelmällä, en käyttänyt edes rintaliivejä. Sitten hankin Lindexiltä noita pehmeitä imetysrintaliivejä ja niitä olen nyt käyttänyt yli vuoden.

Vierailija
9/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä mentiin myös, minulla oli myös käytössä ns. masutuubi, (silloin kun ei ollut toppia alla), tuubi peitti mahan, kun päällyspaidan veti ylös.

Vierailija
10/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUolle yhdelle urpolle tiedoksi, että se ylös vedettävä paita peittää rinnan ja lopusta peittämisestä huolehtii lapsen pää.

Vierailija
11/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap voi edes imettää, jos on aistiyliherkkyys? Muutenkin kuulostaa niin vaikealta, että miten edes selviää lapsen kanssa?

"Pelkkä" tuntoaistin häiriö, mikä kyllä on tosi ärsyttävä rajoittavuutensa takia. Normielämässä sopii tietyt vaatteet, joiden kanssa pärjää mutta raskausaikana hankalampaa. En siis tiedä onnistuisiko imetys muutenkaan, mutta olen yrittänyt selvitellä asiaa. Periaatteessa toivoisin kuitenkin että se onnistuisi mutta nyt synnytyksen lähestyessä olen alkanut miettiä käytännön näkökulmasta kun niitä hutiostoksia on kertynyt jo raskausaikana. Tuntiaistin häiriö ei vaikuta kuin siihen tuntoaistiin. Ap

Vierailija
12/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pelkkä" tuntoaistin häiriö, mikä kyllä on tosi ärsyttävä rajoittavuutensa takia. Normielämässä sopii tietyt vaatteet, joiden kanssa pärjää mutta raskausaikana hankalampaa. En siis tiedä onnistuisiko imetys muutenkaan, mutta olen yrittänyt selvitellä asiaa. Periaatteessa toivoisin kuitenkin että se onnistuisi mutta nyt synnytyksen lähestyessä olen alkanut miettiä käytännön näkökulmasta kun niitä hutiostoksia on kertynyt jo raskausaikana. Tuntiaistin häiriö ei vaikuta kuin siihen tuntoaistiin. Ap

Tiedoksi vaan: Imettäminen tuntuu välillä aika kovastikin.

Vierailija
13/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne topit nyt niin paljoa veny, että pilalle menisivät. Itse sanon samaa kuin ykkönen. Ja jos käytät liivejä muutenkin, niin varmana löydät sopivat imetysliivitkin. Niitä on kaarituellisia, tuettomia, urheiluliivien tyylisiä, siis ihan joka lähtöön.

Nyt tuon vastauksesi perusteella vain kuulostaa tämä vaateasia tekosyyltä olla imettämättä. Ei kannata turhaan ostellakkaan monilla sadoilla vaatteita, siinä olen samaa mieltä. Ilmankin pärjää, ihan tavallisilla. Mutta korvikkeisiin menee vielä enemmän rahaa kuin tuo pari sataa. Ja en sano, että korvike olisi välttämättä huono asia, kuulostaa vain siltä, että olet jonpäätöksesi tehnyt.

En siis pysty käyttämään kuin ihan sileitä saumattomia alusvaatteita. Mark & Spencerin topin tilasin jo, oli liian karheaa materiaalia ja kutittaa päällä. Ja siis toivoisin että imetys onnistuisi ja siksi olen tätä asiaa yrittänyt selvitellä ja miettiä. Normielämässä pystyn käyttämään vain kaarituellisia liivejä. Sinänsä niitä näyttäisi löytyvän imetysliiveistäkin mutta yhtäkkiä tuli mieleen että eihän ne liivit vielä riitä. Ap

Vierailija
14/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis pysty käyttämään kuin ihan sileitä saumattomia alusvaatteita. Mark & Spencerin topin tilasin jo, oli liian karheaa materiaalia ja kutittaa päällä. Ja siis toivoisin että imetys onnistuisi ja siksi olen tätä asiaa yrittänyt selvitellä ja miettiä. Normielämässä pystyn käyttämään vain kaarituellisia liivejä. Sinänsä niitä näyttäisi löytyvän imetysliiveistäkin mutta yhtäkkiä tuli mieleen että eihän ne liivit vielä riitä. Ap

Lindexillä on saumattomia, juuri niitä tarkoitin ekassa viestissäni: https://www.lindex.com/fi/alusvaatteet/rintaliivit/shop-by-function/ime… Kaarituellisia ne eivät kyllä ole, eikä mun käsityksen mukaan kaarituellisia pitäisi käyttää imetyksen aikana.

Vierailija
15/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osittaisimetän ja meen omilla vaatteilla.

Kotona imetän ja ihmisten läsnäollessa saa poika pulloa. Tää osittaisimetys on ihan pojan kasvun takia mutta toimii meillä.

Vierailija
16/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi vaan: Imettäminen tuntuu välillä aika kovastikin.

Olen kuullut että ensimmäiset pari viikkoa varsinkin olisivat usein hankalia, mutta olen toivonut että sen jälkeen epämukavuus poistuisi. Toisaalta enhän tässä vaiheessa voi tietää edes maidontulosta, mutta suurimmalta osalta sitä kuitenkin tulee niin olen nyt lähtenyt liikkeelle oletuksesta, että periaatteessa imetys olisi vaihtoehto. Jos se ei muutenkaan onnistuisi niin sitten ei ole valinnanvaraa. Ap

Vierailija
17/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona imetän ja ihmisten läsnäollessa saa poika pulloa. Tää osittaisimetys on ihan pojan kasvun takia mutta toimii meillä.

Olisi tosi hienoa jos onnistuisin edes koti-imetyksessä. Varmaan kuitenkin alkuun siellä kotona pääasiassa oleilen vauvan kanssa ensimmäiset pari kuukautta. Olen pyrkinyt hankkimaan vauvalle kaikki vaatteet ja mahdollisimman paljon muutkin tavarat, hoitanut kaikki autoasiat ym. että voisin keskittyä kotona olemiseen. Vähän jännittää kuinka vaikuttaa maidontuloon jos imetyskertoja jäisi paljonkin väliin. Ap

Vierailija
18/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi tosi hienoa jos onnistuisin edes koti-imetyksessä. Varmaan kuitenkin alkuun siellä kotona pääasiassa oleilen vauvan kanssa ensimmäiset pari kuukautta. Olen pyrkinyt hankkimaan vauvalle kaikki vaatteet ja mahdollisimman paljon muutkin tavarat, hoitanut kaikki autoasiat ym. että voisin keskittyä kotona olemiseen. Vähän jännittää kuinka vaikuttaa maidontuloon jos imetyskertoja jäisi paljonkin väliin. Ap

Ei se muualla imettäminen lopulta ole sen kummempaa kuin kotona imettäminen, kun on ensin tullut jonkinlaista rutiinia asiaan.

Vierailija
19/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut yhtään imetysvaatetta, masutuubin hommasin toiselle kun luulin että se on kätevä, ei ollut.

Ostin raskausaikana vain kahdet housut ja pari tavallista paitaa jotka saivat venyä pilalle.

Eikä sitä vauvaa kovin pitkiä aikoja tarvitse julkisesti imettää. Sairaalassa ja kotona voit imetellä vaikka nakuna. Jos asut kaupungissa, kaupassa ym käy vaikka imetysten välissäkin ja antaa pullosta jos joku yllätysnälkä iskee. Kauempana asuessa voi puolestaan nyt kesäkaudella imettää autossa, silloin vaatetus ja mahan näkyminen ei ole niin tarkkaa. Ei kukaan ohikulkija ala katsella on sun paita niin ylhäällä että napa näkyy vauvan alta.

Nännin tunto on erilainen kuin muun ihon. Siksi herkkyys ei välttämättä vaikuta. Sen huomaa kun vauva ottaa vahingossa imuotteen ihosta - se sattuu ilman mitään tuntoherkkyyttäkin.

Vierailija
20/51 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän meidän äidit ja isoäidit on saaneet pidettyä meidät hengissä, kun ei ole ollut imetysvaatteita? Ei rintapumppuja, ei äidinmaidonvastikkeita, ei itkuhälyttimiä, ei ostovaippoja, ei bodeja, ei potkuhousuja eikä paljoa muutakaan. Eikä niitä ole tänäkään päivänä köyhissä maissa. Siellä kuitenkin ihmiset lisääntyvät aivan eri vauhtia kuin meillä täällä Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi