Onko muka väärin opettaa lapselle, ettei raha kasva puussa?
Aika-ajoittain pinnalle ponnahtaa keskusteluja, joissa lapsi on rikkonut puhelimensa saadakseen uuden, hienomman ja paremman, kun "kavereillakin on."
9-vuotias poikani hajotti joulahjakseen saamansa puhelimen, vain koska haluaa saada Samsung galaxy S9- puhelimen. Rehellisesti, mitä h e l v e t t i ä lapsi tekee moisella puhelimella? Ei niin yhtikäs mitään.
En osta uutta puhelinta, enkä saatika välitä siitä että ei pysty pelaamaan pokemon go:ta useampaan kuukauteen. Pojalla on kyllä puhelin käytössä, ikivanha samsungin näppäinpuhelin.
Miehen puolen isovanhemmat ovat "pöyristyneitä" siitä, että haluan tahallani eristää lapseni ystävistään ja ukki olikin jo miltein matkalla lähimpään puhelinkauppaan ostamaan kyseistä luuria pojalle, jos en olisi pistänyt jarrua päälle.
Miksi, miksi se on niin vaikeaa uskoa, että kaikkea ei voi saada mitä haluaa? Säästäköön itse rahaa uuteen puhelimeen, niin minäkin tein.
Terveisin, tällä hetkellä "maailman huonoin äiti."
Kommentit (54)
Ainakaan heti ei pidä ostaa tuossa tilanteessa puhelinta. Jos poika saa viikkorahaa, voi säästää esim. Kesään asti ja sen jälkeen voi harkita puhelimen ostoa ja vielä voi vuoden loppuun saada pienempää viikkorahaa. Ei niistä kavereista tarvitse välittää. Monessa perheessä on sama tilanne, ettei raha kasva puussa.
Vierailija kirjoitti:
Rahat kasvaa puissa.
T:Metsänomistaja
Myös omistaminen maksaa.
T. Toinen metsänomistaja :)
Tsemppiä! <3 Ehkä paras selitys ei ole se että ”minäkin säästin omaan puhelimeen”, ajat ja tavat muuttuu ja parasta tehdä niinkuin fiksuinta on, ei niinkun ennen on ollut eikä sellainen lastakaan motivoi jos sitä perusteluna käyttää. Mutta se siitä saivartelusta, ehdottomasti parasta mitä pienelle ihmisen alulle, joka tuossa vaiheessa on lapsi, on opettaa kärsivällisyyttä ja syitä ja seurauksia kuten teetkin. Ajattelet oikeasti lasta etkä vain sitä tämän hetken helpotusta itselle ja mukulalla. Helppo se on vaarin olla lompakko auki, seteleitähän se vaan on mutta te lapsen kanssa elätte sitä arkea josta tulee kaikille ennenpitkää tuskaa jos lapsi luulee että kaiken saa mitä keksii haluta.
Ihan ohi aiheen tuli mieleen että länsimaiset tulevat sukupolvet tulee varmaan jäämään täysin kiinalaisten yms jalkoihin, täällä on saavutetut edut noussut niin hattuun että lapsiakaan ei tarvitse enää kasvattaa. Miettikää kun kiinalaiset supersuorittajat kohtaa globaaleilla työmarkkinoille nämä meidän Riicca-Petterit joita alkaa itkettää kun ei saa mitä haluaa kun aina on ennenkin saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan heti ei pidä ostaa tuossa tilanteessa puhelinta. Jos poika saa viikkorahaa, voi säästää esim. Kesään asti ja sen jälkeen voi harkita puhelimen ostoa ja vielä voi vuoden loppuun saada pienempää viikkorahaa. Ei niistä kavereista tarvitse välittää. Monessa perheessä on sama tilanne, ettei raha kasva puussa.
Pojalla on kesällä syntymäpäivät, joten tässä on mukavasti aikaa kerryttää rahasummaa uutta puhelinta varten. Katsotaan paljon potti on kesällä, niin minä ja mies osallistutaan sitten kustannuksiin. Missään nimessä ei ole tarkoitus olla ilkeä, tai vittumainen äiti. Haluan vain, että lapsi oppii ja ymmärtää elämän realiteetit.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Rahat kasvaa puissa.
T:Metsänomistaja
Niin, sitten pitäisi vain omistaa sitä metsää :-)
Ja siltikin miettiä että lähtisikö tekemään jotain hakkuita vain yhden tahallaan rikotun puhelimen takia. (Itse asiassa tuollainen saattaisi auttaa hahmottamaan puhelimen arvon aika konkreettisesti ...)
Mistä setelit tehdään?
- paperista
Mistä paperi tehdään?
-puusta
=> raha kasvaa puussa
Opetat väärin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojalla on kesällä syntymäpäivät, joten tässä on mukavasti aikaa kerryttää rahasummaa uutta puhelinta varten. Katsotaan paljon potti on kesällä, niin minä ja mies osallistutaan sitten kustannuksiin. Missään nimessä ei ole tarkoitus olla ilkeä, tai vittumainen äiti. Haluan vain, että lapsi oppii ja ymmärtää elämän realiteetit.
Ap.
Eiköhän tuo tullut kaikille selväksi ettet ole ilkeä. Toimit järkevästi ja vastuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Kuulostaa hyvältä. Toivottavasti isovanhemmatkin ymmärtävät eivätkä lähde sooloilemaan.
Se on muuten myös iso ylpeyden paikka monelle lapselle, jos on itse tekemisellään / säästämisellä onnistunut saamaan jotain.
Mietin, millainen äiti kasvattaa lapsen, joka tahallaan rikkoo puhelimen. Lapsella on ollut selkeä oletusarvo, että uusi puhelin tulee ilman muuta - miksi äiti on kasvattanut lapsen uskomaan näin? Onko tähän asti annettu kaikki ja vähän enemmän, koska tavaroiden antaminen tuntuu kivalta ja lapsen rakkaus on helppo ostaa? Nyt on yhtäkkiä iskenyt tuuliviirivaihde päälle ja halutaan kasvatuksellisista syistä kieltää uusi puhelin, vaikka on 9 vuotta ihan itse kasvatettu lapsesta tuollaista.
Jos lapsi on kasvatettu vastuulliseksi ja ymmärtämään rahan arvo, hän ei tahallaan riko puhelintaan. Miksi aloittaa vasta nyt rahasta puhuminen, kun lapsella pitäisi olla oma sijoitussalkku, jonka kehittymistä seurataan viikottain.
Ap niittää nyt täsmälleen sitä, mitä on itse kylvänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, millainen äiti kasvattaa lapsen, joka tahallaan rikkoo puhelimen. Lapsella on ollut selkeä oletusarvo, että uusi puhelin tulee ilman muuta - miksi äiti on kasvattanut lapsen uskomaan näin? Onko tähän asti annettu kaikki ja vähän enemmän, koska tavaroiden antaminen tuntuu kivalta ja lapsen rakkaus on helppo ostaa? Nyt on yhtäkkiä iskenyt tuuliviirivaihde päälle ja halutaan kasvatuksellisista syistä kieltää uusi puhelin, vaikka on 9 vuotta ihan itse kasvatettu lapsesta tuollaista.
Jos lapsi on kasvatettu vastuulliseksi ja ymmärtämään rahan arvo, hän ei tahallaan riko puhelintaan. Miksi aloittaa vasta nyt rahasta puhuminen, kun lapsella pitäisi olla oma sijoitussalkku, jonka kehittymistä seurataan viikottain.
Hei come on, nyt vähän jäitä hattuun. Ilmeisesti poika oli kavereilta saanut vinkkiä.
Ja äiti yrittää nyt saada asioita oikeille raiteille.
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten myös iso ylpeyden paikka monelle lapselle, jos on itse tekemisellään / säästämisellä onnistunut saamaan jotain.
Ja silloin ymmärtää sen tavaran arvon ihan konkreettisesti. Teen samaa jatkuvasti 6-vuotiaani kanssa, kun hän haluaa kaupassa jotain, kerron kuinka monta kertaa hänen pitää tehdä joku tietty kotityö tienatakseen rahat haluamaansa tavaraan. Monesti lapsi itse toteaa, että onpa kallis ja hän haluaa mieluummin säästää johonkin muuhun.
Huvittavat nämä "olet hyvä ja vastuuntuntoinen äiti" jne. Tottakai oletkin mutta ei kai kukaan olisi ostamassa lapselleen uutta tuossa tilanteessa. Eihän!?!
Ja jotain on mennyt jo pieleen jos 9-vuotias olettaa saavansa s9:n. Ei omalle 10-vuotiaaöle tulisi mieleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, kaverit tehnyt noin ja neuvonut tällekin pojalle tai jotain, tuota puhelimien rikkomista paremman toivossa tehdään nykyään alakouluissa järjestäen
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, omat lapset kyllä tasan tarkkaan tietää kuinka paljon töitä on tehty sen eteen että saavat jonkun kalliin esineen.
Eivät varmasti mene sitä hajottamaan koska tietävät että uutta ei tipu!
En ymmärrä että noinkin vanha tahallaan hajottaa kalliin esineen jos tosiaan wi ole kasvatettu siten että aina saa uuden.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavat nämä "olet hyvä ja vastuuntuntoinen äiti" jne. Tottakai oletkin mutta ei kai kukaan olisi ostamassa lapselleen uutta tuossa tilanteessa. Eihän!?!
Ja jotain on mennyt jo pieleen jos 9-vuotias olettaa saavansa s9:n. Ei omalle 10-vuotiaaöle tulisi mieleenkään.
Kyllä näitä tonnin puhelimia on lähes kaikilla lapsilla tietyillä alueilla. Ihan hullua kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, omat lapset kyllä tasan tarkkaan tietää kuinka paljon töitä on tehty sen eteen että saavat jonkun kalliin esineen.
Eivät varmasti mene sitä hajottamaan koska tietävät että uutta ei tipu!
En ymmärrä että noinkin vanha tahallaan hajottaa kalliin esineen jos tosiaan wi ole kasvatettu siten että aina saa uuden.
Kaveriporukka koulussa vaikuttaa tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kuinka?
Minä olen aina ollut materialistista kasvatusta vastaan, minusta on koulittu "huonoa äitiä" jo lapsen ollessa vauva. Kuka nyt oikeasti haluaa, että kaikki paikat on täynnä legoja ja ties mitä junaratoja? Tuskimpa kukaan teistä. Minkä minä sille voin, että pojan (miehen puolen) isovanhempien mentaliteetti on aina ollut se, että lapsella pitää olla kaikki wifihifipöpi-laitteet? Vaikka kyseessä onkin ensimmäinen lapsenlapsi, niin joku roti sentään!
Minä en tule mitenkään erityisen varakkaasta perheestä, ruokaa on kuitenkin aina ollut pöydässä ja puhtaat vaatteet päällä. Ehkä minulle on opetettu, että materia, tai raha ei erityisemmin tuo onnea. (Jälkimmäinen tosin helpottaa elämää erittäin paljon.)
Ja vastaus kysymykseesi, minä olin koko viikonlopun työmatkalla, joten luonnollisesti en voi vahtia lapseni jokaista liikettä.
Joo, mäkin ostin sellaisen rahapuun kukkakaupasta. Joku maailmankaikkeuden karmassa taitaa silti olla pielessä, kun yksikään kauppa ei ole vielä suostunut ottamaan niitä lehtiä maksuna :-)