Mikä virpojissa ärsyttää?
Tuli mieleen tuota lukiessa missä kysyttiin, mitä palkintoja virpojille varataan. Mikä siinä virpomisessa on niin kamalaa, että pitää ihan miettiä miten saisi sen estettyä? Eikö siellä oman kodin rauhassa saa olla ihan tarpeeksi, kaataako yhtenä päivänä vuodessa tapahtuva virpominen oikeasti jonkun aikuisen maailman?
Kommentit (103)
Nukun sunnuntaisin myöhään. En herää vain avatakseni oveni virpojille, eikä muutenkaan kiinnosta kustantaa tuntemattomien karkkeja. Lisäksi en edes pidä niistä oksista, menisivät vain roskiin. Joka vuosi otan patterin pois ovikellosta palmusunnuntaiksi.
Minua ei haittaa virpominen perinteenä yleisesti, mutta itse en virpojille oveani avaa. Jos olisi kyse esimerkiksi sukulaislapsesta, jonka virpomisesta olisi sovittu etukäteen, olisi tilanne aivan eri.
Vierailija kirjoitti:
Virpominen ei ole minun perinteeni.
En ymmärrä, miten minulle tuntemattomat lapset soittelevat ovikelloa ja vaativat palkkaa risusta, joka on varastettu jonkun toisen mailta, koristeltu parilla höyhenellä ja sitten pitäisi antaa vähintään euron hintaisia pääsiäismunia porukasta jokaiselle, vaikka saan vain yhden oksan. En pysty järjellä ymmärtämään, miksi tällaista perinteen irvikuvaa edelleen ylläpidetään. Pahimmillaan matkassa on äiti ja sylilapsi,heillekin pitää antaa palkka, vaikka kerjääminen on sallittu vain yleisillä paikoilla.
Pääsiäinen ei oikeuta huonoon käytökseen eikä tuttavapiirissäni ole ketään, joka ilahtuu virpojista.
Vai oikein VARASTETTU risu :D
Virpojissa ärsyttää se, että iso lauma kakaroita tulee keraalla oven taakse ja heistä jokainen tahtoo suklaamunat, ja vastineeksi antavat yhden todella huonon näköisen vitsan. Ei ole vaivauduttu koristelemaan kunnolla, vitsojen määrä korvaa laadun. Täällä asuu paljon lapsia joten suklaamäärä mikä pitäisi ostaa, on valtava. Yhdelle kun avaat, nämä pienet perkeleet kertovat toisilleen että "tuolta sai suklaamunia" ja kohta käy jatkuva virta ovelle. Joten en avaa kenellekään. Luulevat ettei olla kotona, buhahahaahaaa...
Jokainen voisi ostaa omalle kakaralleen herkkuja ettei tarvitsisi ihmisiä häiritä!
Iäkäs nudisti-isäni meni kerran ilkosillaan avaamaan oven virpojille. Sanoi, että on niin tottunut mu*asillaan oloon, ettei yksinkertaisesti tajunnut olevansa alasti. En ole ihan varma, uskonko tätä selitystä vai tekikö sen sittenkin tahallaan. No,joka tapauksessa,virpojat lähtivät liukkaasti eikä ole sen jälkeen kuulemma näkynyt.
Virpominen on muuttunut kerjäämiseksi. Esimerkiksi viime vuonna ovella kävi virpojia joilla vain yksi vitsa millä kiertävät virpomassa kaikki. En näe syytä antaa heille ilmaiseksi mitään.
Palkanhan saa itse valita. Voihan sen maksaa vaikka sillä perusteella mitä itse saa vastineeksi jos niin haluaa. Hienommasta oksasta parempi palkka, rumemmasta pienempi. Mitään minimimäärää ei ole. Ei tarvii mitään kindermunia antaa jokaiselle virpojalle yhdestä oksasta, vaan yhtä hyvin voivat jakaa vaikka neljään osaan sen 5 senttisen tai yhden pääsiäispupun papanan. Ei jää mitään katkeruutta niitä räkänokkia kohtaan, kuinka ne jäi voitolle.
Minulle tutut virpojat ovat tervetulleita, jotka toivottavat terveyttä ja hyvää tulevaks vuodeks, mutta en pidä noidista ja trulleista, jotka tulevat virpomavitsojen kanssa tekemään pahaa ja kepposia ja usein heillä ei ole mitään käytöstapoja, kun tulevat pimpottelemaan tuntemattomien ovikelloja.
Suuresti vielä ihmettelen, kuinka vastuuttomia jotkut vanhemmat ovat, kun laskevat lapsensa tuntemattomien oville, kun vastassa voi olla pysopaatti, pedofiili tai huumehörhö ja kysymys on puolustuskyvyttömästä lapsesta.
Ei nyt erityisemmin ärsytä, mutta en tajua, miksi minun pitäisi jaella tuntemattomille penskoille karkkia ilmaiseksi.
No jos minä kerta olen lapsien vihaaja sekä muutenvaan katkera kun en ilahdu vieraista lapsista ovellani niin mitä ovat nämä vanhemmat, jotka antavat lastensa kiertää ihan kenen tahansa ovella. Anteeksi nyt vaan mutta ei kävis mielessäkään laskea omiani paikkoihin, joihin en ole ennalta sopinut käyntiä. Sieltä voi avata ihan kuka tahansa!
Toki oma äitini ajatteli samoin, kävimme siskoni kanssa vain sukulaiset kiertämässä. Mielestäni se on normaalia ja jopa kivaa, epänormaalia on laittaa lapset kiertämään tuntemattomien ovia.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on ihan hirveitä aina negatiivisia ihmisiä. Joka asiasta saa väännettyä ongelman. En ymmärrä miten jaksatte itteenne
Ja sinä olet varmasti se äiti, joka ei välitä paskaakaan, kenen ovilla kakaransa käy häiriköimässä.
Tiedän että kuulostan kamalalta, mutta en varaudu virpojia varten (aika paljon saisi rahaa siihen laittaa), eikä lapseni käy virpomassa. Lapset saa pääsiäisloman kunniaksi suklaamunia ja karkkia sitten ensi viikolla, eikä pääsiäinen meille merkitse muuta kuin kahta ylimääräistä lomapäivää.
Siitä on monta vuotta kun itse kävin virpomassa ja musta oli hauskaa saada erilaisia palkkoja eikä koskaan tiennyt mitä on tulossa. Nautin myös askartelusta, joten vitsoissani oli paljon koristeita. Ei olisi kyllä tullut mieleenkään pyytää rahaa tai valittaa palkasta :O jokainen antaa mitä haluaa ja jos ei halua antaa mitään, ei avaa ovea. Se on kyllä typerää jos 5 ihmistä tulee yhden vitsan kanssa, jota ei ole edes koristeltu. Mutta antaa lasten virpoa, jos osaavat tehdä sen nätisti. Vanhemmat voisivat opastaa lapsiaan tässä(kin) asiassa vähän paremmin...
Mulla on vihaisesti haukkuva koira enkä jaksa kuunnells sitä koko aamua joe ovella pimputellaan. Älkää päästäkö lapsianne vieraiden oville, avaan sen ja koira pelästyttää mukulanne.
N18 kirjoitti:
Siitä on monta vuotta kun itse kävin virpomassa ja musta oli hauskaa saada erilaisia palkkoja eikä koskaan tiennyt mitä on tulossa. Nautin myös askartelusta, joten vitsoissani oli paljon koristeita. Ei olisi kyllä tullut mieleenkään pyytää rahaa tai valittaa palkasta :O jokainen antaa mitä haluaa ja jos ei halua antaa mitään, ei avaa ovea. Se on kyllä typerää jos 5 ihmistä tulee yhden vitsan kanssa, jota ei ole edes koristeltu. Mutta antaa lasten virpoa, jos osaavat tehdä sen nätisti. Vanhemmat voisivat opastaa lapsiaan tässä(kin) asiassa vähän paremmin...
Ja lisäys vielä etten koskaan käynyt ihan tuntemattomien luona, vaan tässä naapurustossa jossa tiedän suurinpiirtein millaista väkeä taloissa asuu.
En siedä lapsia enkä niiden ääntä. Ovat yhtä rasittavia kuin puh.myyjät ynnä muut puoskarit. Se rallatus ovella ärsyttää.
N18 kirjoitti:
Et kyllä oo, 18, ei ne kirjoita vielä noin fiksusti.. ehkä 20 -vuotiaana...
Vierailija kirjoitti:
En tykkää nykyisin kun ollaan kiittämättömiä ja ahneita. Lisäksi pitäisi ottaa kaikkien allergiat ja uniikki lumihiutale ruokajutut huomioon. Lisäksi nykysin moni tulee isolla porukalla, ei mitenkään sonnustautuneena ja virpoen yhdellä oksalla jota hädin tuskin koristeltu ja se oksa pitää saada mukanaan että virvotaan samalla kaikki.
Me aikoinaan aloitettiin aikaisin jo sonnustautumaan kunnolla noidiksi ja vitsat oli viimeisen päälle koristeltu ja se jätettiin aina virpomispaikkaan "vitsa sulle palkka mulle" kuten lorussakin sanotaan. Osattiin kiittää ja toivottaa hyvää pääsiäistä. Jokaisesta palkasta oltiin kiitollisia oli se sitten kaupan isoin suklaamuna tai purkkaa.
Nykypäivän nuori pääsee arjessaan niin helpolla, ettei se välttämättä osaa juurikaan arvostaa saamiaan asioita. Se kun kaikki on hänelle vähän niin kuin automaatio. Nykyäänhän itketään lehdissäkin sitä, että hallitus ei maksa Vilja-Emilian maailmanympärimatkaa jne. Kyllä se hallitus on sitten ilkeä......
Vierailija kirjoitti:
Se että tuo ei kuulu perinteisiin vaan on halloweenistä kopsattua kerjäämistä. Törkeää kotirauhan rikkomista.
Kannattaisi ottaa selvää mitä kirjoittaa. Virpominen on vanha suomalainen tapa ja halloween on kopsattu jenkeistä. Isäni on karjalasta ja siellä oli vanhaan aikaan tapana käydä virpomassa palmusunnuntaina ja palkka tuli vasta pääsiäisenä. Eikä silloin ollut tapana kerjätä vierailla vaan tutuilla ja naapureilla. Palkka saattoi olla omena.
Ärsyttää kun virpojat pelästyy kun minä virvon itseäni ovella.
Onneksi nykykotimaassani tuota kerjäysperinnettä ja huonoa tapaa ei ole!!