Akateemiset naiset ja duunarimiehet.. samanlaisia kokemuksia?
Eilen taas sain baarissa ihmeellistä vinoilua osakseni, kun mies ihan itse inttämällä halusi tietää mitä teen ja miten siihen on päätynyt jne. No minulla on yliopistokoulutus ja siihen liittyvä työ. Sen jälkeen keskustelu oli luokkaa ".. tai no sano nyt sä kun oot AKATEEEEEMINEN ja Yliiiiiopistoihminen..." jne hirveällä vinoilulla ja v*ttuilulla sävytettynä.
Tää ei tosiaan ollut eka kerta ja alkaa jo hajottaa pahasti. Oon itse 100 % duunariperheestä jossa äiti ja isä oli käytönnössä siivojien työtä tekevää (kiinteistöhuoltoa ja yleismiesjantusta), eikä meillä KOSKAAN puhuttu yliopistosta, tieteestä tai akateemisuudesta halventavaan sävyyn, päinvastoin. Telkkarin ajankohtaisohjelmia katsoessa paheksuttiin elinkeinoelämän asennetta tiedettä ja tutkimusta kohtaan, oltiin laajalti kiinnostuneita asioista...
Tulee kiukku ja myötähäpeä tuosta käytöksestä ja noin huonosta itsetunnosta -.-
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hauska kiusoitella akateemisille naisille, kun ovat istuneet koulun penkillä sen 10 v turhaan ja tienaavat silti vähemmän kuin minä yrittäjän 3 vuoden amiksen koulutuksella. Terv. LVI - asentaja.
(niin ja tienaan tosiaan sen lähemmäs viisi tonnia kuussa, tai vähän enemmänkin välillä)
M28
Ennemmin kyllä koodaan vaikka kolmella tonnilla kuin asennan putkia viidellä, vaikka onhan sitä kaikenlaista hommaa tullut tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te akateemiset naiset ette voi ottaa meitä akateemisia miehiä? Kohtelemme teitä hyvin ja arvostavasti ja ymmärrämme työmäärän, sinnikkyyden ja unettomat yöt akateemisen tutkintonne taustalla
Olette ihania, mutta jo varattuja... :/
Vierailija kirjoitti:
Ei se akateeminen koulutus tarkoita vain palkkaa. Suurempi merkitys kaikella muulla tiedolla ja sivistyksellä, jota siinä sivussa tulee. Amiksen käyneet nyt on vaan yksinkertaisempia, jutut on yksinkertaisia eikä ajatus yllä kovin korkealle. Tätä kaikkea tarkoitetaan, kun puhutaan akateemisuuden ja amiksen välisistä eroista ihmisissä. Ei ole kyse mistään rahasta.
Minä pidän ammattikoulun aiheuttamaa yksinkertaisuuttani vahvuutena, vaikka myöhemmin luinkin itseni maisteriksi. On hyvä olla vähän juntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hauska kiusoitella akateemisille naisille, kun ovat istuneet koulun penkillä sen 10 v turhaan ja tienaavat silti vähemmän kuin minä yrittäjän 3 vuoden amiksen koulutuksella. Terv. LVI - asentaja.
(niin ja tienaan tosiaan sen lähemmäs viisi tonnia kuussa, tai vähän enemmänkin välillä)
M28
Enpä yhteiskuntatieteiden opiskelijaksi hakeutuessani edes kuvitellut tekeväni sitä ison palkan takia. Jos palkka olisi ratkaissut, olisin hakenut oikeustieteelliseen.
Luuletko että sinne oikeustieteelliseen noin vaan kävellään sisään?
Luuletko, että yhteiskuntatieteellisiä aineita pääsee opiskelemaan heittämällä? Olen ytm, ja opiskelen parhaillaan otm:n tutkintoa. Sisäänottoprosentti oli huomattavasti pienempi kun pääsin tuota ytm:n tutkintoa lukemaan kuin oikikseen päästessäni. Oikikseen pääsykoe vaatii vain kurinalaista pänttäämistä, ei siinä sen kummempaa mystiikkaa ole.
Akateeminen eukko kirjoitti:
Kyllä lapselleni toivon akateemista kumppania. Vaikka olisi kuinka kiva ja mukava, niin joku siitä puuttuu, jos ei ole yliopistokoulutusta takana. Yliopisto antaa välineitä ajatteluun ja se näkyy...
Tämä ei tarkoita, että en arvosta duunreita, mutta puolisoksi mieluummin sitten se samantasoisen koulutuksen omaava. Tätä en uskalla ääneen sanoa missään. Vain täällä hömppäsivustolla.
Minä keksin elämääni myös muuta tekemistä työn sijaan. Minä teen työtä elääkseni. Ei se hieno koulutus ja hieno työpaikka pidä olla mikään ihmisen arvon ja egon mittari.
Eiköhän sen ammatin voi illanvietossa, vaikka ihan suoraan valehdella, jos vaikuttaa siltä, että oikeasta vastauksesta seuraa vittuilua. Toisaalta voisi kuvitella, ettei AKATEEMIKKO verbaliikaltaan amiksille kalpene. Siihen naljailuun tulee vastata samalla mitalla.
Palle kirjoitti:
Eiköhän sen ammatin voi illanvietossa, vaikka ihan suoraan valehdella, jos vaikuttaa siltä, että oikeasta vastauksesta seuraa vittuilua. Toisaalta voisi kuvitella, ettei AKATEEMIKKO verbaliikaltaan amiksille kalpene. Siihen naljailuun tulee vastata samalla mitalla.
Kyllä voi, mutta on hemmetin hyvä kysymys miksi pitää.
Duunarina akateemisessa porukassa tai akateemisena duunariporukassa on (ei aina, mutta useimmiten, kokemukseni mukaan) lopputulos lähinnä toisen henkilöön käyvää vittuilua, ainoana perusteena tuo koulutustausta. Itseäni tämä ei sinänsä häiritse, koska pystyn olemaan koulutustaustastani myös ihan hiljaa, mutta ihmetyttää. Toisaalta selittää osaltaan sitä, miksi yhteiskunta jakautuu ja eri luokat etääntyy toisistaan. Mikä taas on ihan oma ongelmansa ja menee lie sivuun aiheesta.
Ei ole samanlaisia kokemuksia. Olen naimisissakin entisen duunarin kanssa. Itse taas olen kouluttautunut mielenkiinnosta, ura ja raha eivät ole tärkeitä kuin siihen saakka, että pääsee pois työelämästä. Mies on jo ja minäkin puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M28
Olisin omilla papereilla päässyt ihan niihin rahakkaisiin ammatteihin kiinni, jos raha olisi se joka kiinnostaisi. Hauskuus osuu omaan nilkkaasi kun et edes tuota ymmärrä. Todennäköisesti annat itsestäsi aika vastenmielisen kuvan rahoilla retostellessasi.
Minä en ole elämääni elämässä rahan ja kulutuksen perässä, vaan mielekkyyden, sivistyksen ja korkeampien arvojen. Rahaa voi tosiaan tehdä pienellä vaivalla, luuletko että kouluja käynyt ihminen ei sitä ymmärtäisi. Voi voi :)
Olisitko noin vain päässyt rahakkaisiin töihin, nythän joka paikkaan on paljon hakijoita?
Hyvässä palkassa on se hyvä juttu, että se mahdollistaa antoisan vapaa-ajan todennäköisemmin kuin pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M28
Olisin omilla papereilla päässyt ihan niihin rahakkaisiin ammatteihin kiinni, jos raha olisi se joka kiinnostaisi. Hauskuus osuu omaan nilkkaasi kun et edes tuota ymmärrä. Todennäköisesti annat itsestäsi aika vastenmielisen kuvan rahoilla retostellessasi.
Minä en ole elämääni elämässä rahan ja kulutuksen perässä, vaan mielekkyyden, sivistyksen ja korkeampien arvojen. Rahaa voi tosiaan tehdä pienellä vaivalla, luuletko että kouluja käynyt ihminen ei sitä ymmärtäisi. Voi voi :)
Olisitko noin vain päässyt rahakkaisiin töihin, nythän joka paikkaan on paljon hakijoita?
Hyvässä palkassa on se hyvä juttu, että se mahdollistaa antoisan vapaa-ajan todennäköisemmin kuin pieni palkka.
Enpä tiedä, omiin vapaa-ajan harrastuksiini ei edes pysty kuluttamaan kovin suuria summia. Voisihan sitä tietty alkaa matkustelemaan tai jotain, jos rahaa alkaa kertyä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
M28
Miten niin turhaan? Onko sinulle ihan uusi juttu, että joku saattaa olla kiinnostunut oikeasti opiskelemastaan alasta, eikä päätä sitä minkään mahdollisen tulevan palkkansa perusteella.
Olen kuullut sammakoita niin duunareiden kuin akateemistenkin suusta mitä tulee opiskelun ja työn arvostukseen. Ehkä mulla on liian pienet piirit vetämään mitään suuria johtopäätöksiä. Ennakko-odotuksen perusteella arvostan kyllä muita kunnes toisin todistetaan.
Kyllä näitä on. Mm. hyvän ystäväni mies on ahkera duunariyrittäjä, tienaa enemmän kuin vaimonsa, mutta silti pitää pilkata alemuuskompleksissa tätä vaimoa. "Istut päivät levittämässä persettä" (ei ole isopeppunen) tai "koulutetut ei tiedä mistään oikeasta elämästä mitään" tai "miten tommosesta hyödyttömästä työstä voidaan maksaa tommosta palkkaa". Kaveri on aivan vati täynnä, miehen paksu lompakko pitää enää suhteessa. Suvussa on myös useampia duunareita, joiden lempiaihe on tyhmät insinöörit ja "mitä koulutetumpi, sen tyhmempi" -tasoiset jutut. Ei loukkaa mua mitenkään, huvittaa lähinnä tuo kompleksi omasta koulutuksesta....
Toisaalta oma mieheni on myös duunari, mutta sinut sen kanssa, eikä koskaan lyttää mua tai mun työtä. Pikemminkin on ylpeä, että olen kouluttautunut pitkälle. Olen hänen kavereidensa puolisoista ainoa akateemisesti koulutettu ja ajoittain tienannut enemmän kuin mies. Mies aina sanoo, että pyydä vaan lisää palkkaa jne. miksi hän olisi kateellinen? Yhteiseen lompakkoon ne munkin palkat tulee ja mitä enemmän, sen parempi.
Minä opiskelen yliopistossa. Kun muutamat duunarimiehet ovat tulleet juttelemaan ja kysymään mitä teen työkseni/opiskelenko, ovat he vastauksen saatuaan itse todenneet, että eivät varmaan kelpaa minulle. Ja minä en tosiaankaan itse ole sanonut mitään sinne päinkään, olen kyllä ystävällinen kaikille. Ja ihan hyvässä yhteisymmärryksessä näidenkin kanssa on sitten jatkettu juttelua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän vaikuttaa sekin, että miten sen asiansa esittää. Itse olen akateemisen koulutuksen saanut, mutta en koe olevani ns. akateeminen. Jos minulta joku inttäisi työtäni ja koulutustani baarissa, ehkä kertoisin jotenkin epämääräisesti ammattini (olen opettaja, niin sanoisin että työskentelen nuorten kanssa) ja ehkä lisäisin, että ihan riittävästi oon kouluja käynyt.
Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että kai se jonkunlaisesta alemmuuskompleksista kertoo, jos naljailla alkaa.
Oudolta sekin tuntuu, jos ammattiaan pitää piilotella ja keksiä kiertoilmauksia. Onneksi en käy enää baareissa, mitenköhän tämän nykyisen työnikin ilmaisisin 😅
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toisenlaisia kokemuksia. En ole harrastanut baareissa käymistä, mutta tilapäistöissä ja harrastuksissa oon tavannut duunarimiehiä. Oon saanut jopa enemmän positiivista kiinnostusta heiltä kuin korkeakoulutetuilta miehiltä. Monet tykkää keskustella muustakin kuin ihan arkipäiväsistä asioista. Voi se nostaa miehenkin itsetuntoa, jos seurustelukumppani on "koulujakäynyt". Riippuu varmaan ympäristöstä ja yksilöistä tietysti.
Vaimoni on akateeminen, itse olen duunari. Keskusteluissamme ongelmana on vaimoni selkeästi huonompi yleissivistys, tämän hän on itsekkin huomannut ja myöntänyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin turhaan? Minä opiskelin, koska opiskelemani asiat olivat mielenkiintoisia. En rahankiilto silmissä. Työnikin on kiinnostavaa ja tulen palkallani toimeen, eikö se riitä? Ja tätä työtä en opiskelematta olisi saanut.
Minä voisin insinöörinä mielelläni tehdä tuota lvi-homma 5k-palkalla, kunhan sitä saisi tehdä 60% työajalla, eli 3k-palkalla.
Mä en suostu elämään tuollaisen dikotomian määrittelemässä maailmassa. Ei mun tausta, perhe ja ne duunaritaustaiset ystävät minnekään katoa. Toki olen töissä asiantuntijana ja osaan ammatillisissa ympyröissä olla juurikin akateeminen. Musta tietty rosoisuus ei tule katoamaan ikinä eikä tarvitse - mun mielestä olisi tosi kamalaa jos mun pitäisi olla "vain jotain".
T. Akateeminen n42