Kela jakaisi eroperheiden lapsilisät
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201803242200834675_u0.shtml
Siinä nyt ei paljon jaettavaa ole, muutama hullu kymppi. Näen jo silmissäni, kuinka av-mamman reteä juoppo- exä väittää silmät kirkkaina, että lapsilisästä kuuluu puolet hänelle. Tai vaikka nyxäkin. No miksei, jos on pari kolmekin lasta, niin kyllähän siitä jo kertyy.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tämä muutos on ehdottomasti aiheellinen, koska nyt lapsilisät valuvat tyypillisesti automaattisena lisäbonuksena lähivanhemman eli tyypillisesti äidin tilille joka voi käyttää rahat vaikkapa omaan kauneudenhoitoonsa tai päihteisiin ja etävanhemmalla ei ole mitään vaikutuskeinoa.
Meinaat, ettei lapsen vaatteet, puhelin+puhelinliittymä, mahdolliset vakuutukset, harrastemaksut jne jne maksa mitään, jos arvelet lapsilisästä jäävän runsaasti shoppailurahaa meikkeihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikkoperheissä toimii parhaiten systeemi, jossa lapsilisät maksetaan tilille, johon molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus. Sieltä maksetaan kaikki lasten kulut PAITSI asuin- ja ruokakulut, joista molemmat tietysti vastaavat tahoillaan. Jos ja useimmiten KUN lapsilisät ei riitä, ylimenevä maksetaan puoliksi vanhempien kesken (tai tulojen suhteessa, jos vanhemmat niin sopivat).
Valtio voisi kehittää aivan hyvin sellaisen portaalin, johon liittyisi "yhteishuoltotili". Säännöt olisivat sellaiset, että tilille tulisivat lapsilisät ja kummaltakin vanhemmalta yhtä suuri rahasumma. Tällä rahalla maksettaisiin kaikki lapsen kulut kuten esimerkiksi vaatehankinnat ja harrastukset. Asumisesta luonaan kumpikin vastaisi lähtökohtaisesti itse.
Mihin tässä mitään valtion portaalia tarvitaan kun yhteistilin voi perustaa aivan mihin pankkiin vain?
Se on minustakin reiluin tapa hoitaa lasten menot yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan olisi vain hyvä asia.
Ei se juoppo exä voi mitään vaatia jos ei ole sopimusta vuoroviikkoasumisesta.Myös asumistukeen pitäisi saada jonkinnäköinen systeemi näille vuoroviikkoasujille. Mutta on kieltämättä hankala toteuttaa.
Meillä on jonkinnäköinen systeemi. Kumpikin vanhemmista laittaa tilille summan x ja minä siirrän lapsilisän kyseiselle tilille = lapsen riittävä elatus
Minä maksan kaiken. Teen taulukon johon kirjaan lapsen kuukauden kulut(harrastukset, puhelin, vaatteet, yms), vähennän lapsilisän, jaan kahdella ja ex laittaa puolet summasta minulle. Kumpikin vanhemmista sitten maksaa oman asumisensa ja ruuat, yms päivittäiset tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikkoperheissä toimii parhaiten systeemi, jossa lapsilisät maksetaan tilille, johon molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus. Sieltä maksetaan kaikki lasten kulut PAITSI asuin- ja ruokakulut, joista molemmat tietysti vastaavat tahoillaan. Jos ja useimmiten KUN lapsilisät ei riitä, ylimenevä maksetaan puoliksi vanhempien kesken (tai tulojen suhteessa, jos vanhemmat niin sopivat).
Valtio voisi kehittää aivan hyvin sellaisen portaalin, johon liittyisi "yhteishuoltotili". Säännöt olisivat sellaiset, että tilille tulisivat lapsilisät ja kummaltakin vanhemmalta yhtä suuri rahasumma. Tällä rahalla maksettaisiin kaikki lapsen kulut kuten esimerkiksi vaatehankinnat ja harrastukset. Asumisesta luonaan kumpikin vastaisi lähtökohtaisesti itse.
Mihin tässä mitään valtion portaalia tarvitaan kun yhteistilin voi perust
Tuossa "yhteistili" mallissa se parisuhde tavallaan jatkuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se juoppo exä voi mitään vaatia jos ei ole sopimusta vuoroviikkoasumisesta.Myös asumistukeen pitäisi saada jonkinnäköinen systeemi näille vuoroviikkoasujille. Mutta on kieltämättä hankala toteuttaa.
Meillä on jonkinnäköinen systeemi. Kumpikin vanhemmista laittaa tilille summan x ja minä siirrän lapsilisän kyseiselle tilille = lapsen riittävä elatus
Minä maksan kaiken. Teen taulukon johon kirjaan lapsen kuukauden kulut(harrastukset, puhelin, vaatteet, yms), vähennän lapsilisän, jaan kahdella ja ex laittaa puolet summasta minulle. Kumpikin vanhemmista sitten maksaa oman asumisensa ja ruuat, yms päivittäiset tarpeet.
Säästyisit Excel-sulkeisilta, jos pystyisitte yhdessä käyttämään yhteistä tiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tässä mitään va
Tuossa "yhteistili" mallissa se parisuhde tavallaan jatkuu...
Eihän siinä jatku kuin yhteisistä lapsista huolehtiminen, minkä yhteisyyttä ei oikein poikki saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästyisit Excel-sulkeisilta, jos pystyisitte yhdessä käyttämään yhteistä tiliä.
Ja tuo Excel-maakari käytännössä lainaa eksälleen lasten kuukauden menojen verran, toimien jonkinmoisena Mastercardina. Ei varmaan iso summa, mutta ei se nyt ihan reiluakaan ole että toisella on puolikkaiden kuukausimenojen verran ikuisesti kiinni eksän puolesta.
Somaleista suuri osa yh koska hyvät tuet, tuet pois moniavioisilta, ei kuulu Suomeen tuollainen .
ja yh korotuksen voi lakkauttaa. Ja ukot töihin. Ja kodinhoidontuki 2v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tässä mitään va
No nyt minulle avautui sekin, mitä tarkoitetaan, kun pitää hoitaa parisuhdetta. Kyse onkin talousasioiden kuntoonlaittamisesta, ei seksistä.
Äiteistä se on kovin luonnollista, että lähivanhempi saa elarit ja lapsilisät. Mutta kas....jotenkin se ei ollut enää yhtään luonnollista kun musta tuli isinä se lähivanhempi. Jopa lastenvalvoja katteli pitkään kun sanoin, että laitetaan nyt ne lapsilisät ja elarit mulle tuleen. Kerrankin menivät muuten oikeesti lasten hyvinvointiin eikä kauneussalonkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi reilua, meillä mies maksaa exälleen yli 300 e/kk vuoroviikkolapsesta, kun elarit sovittiin äidin opiskellessa. Siihen laskettiin mukaan mm kerhomaksu, jonka äiti kieltäytyi sopimuksen jälkeen maksamasta, eli tämän sai sitten maksaa mukavasti tuplana äidille, sekä uudelleen kerholle. Nyt kun äiti meni töihin, niin kieltäytyy lastenvalvojasta, eli ainoa keino on käräjäoikeus ja sehän maksaa vain etävanhemmalle. Eli toiselle vuoroviikkovanhemmista, koska äitihän edustaa lasta ilmaiseksi. Ostamme lapselle myös kaikki ulkovaatteet ja puhelimen, jotka oli myös sovittu äidin maksettavaksi. Mies ajatteli tuolloin, että on vain helpompaa kun toinen maksaa nuo kulut, ja laittaa niihin rahaa elareiden muodossa. Pidin ajatusta hyvänä, koska todella ajattelin, että olisi helpompaa noin. Miestä höynäytettiin oikein kunnolla ja nyt äiti täysin hyväksikäyttää tilannetta. Jotain tällaisille olisi pakko teh
Näin mekin uskomme, karma hoitaa lopulta tuolla tavalla tekevän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä niittää mitä kylvää.
Niinpä, kyllä loiset lopulta saa ansaitsemansa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muutos on ehdottomasti aiheellinen, koska nyt lapsilisät valuvat tyypillisesti automaattisena lisäbonuksena lähivanhemman eli tyypillisesti äidin tilille joka voi käyttää rahat vaikkapa omaan kauneudenhoitoonsa tai päihteisiin ja etävanhemmalla ei ole mitään vaikutuskeinoa.
Meinaat, ettei lapsen vaatteet, puhelin+puhelinliittymä, mahdolliset vakuutukset, harrastemaksut jne jne maksa mitään, jos arvelet lapsilisästä jäävän runsaasti shoppailurahaa meikkeihin?
Meillä valitettavasti joutuu makselemaan puhelimet, puhelinlaskut, kerhot ja vaatteet, ja sen lisäksi mami imee maksimielarit ja lapsilisät, vaikka toisin sovittu. Olisi ihan kohtuullista, että elareita saavalla olisi edes jotain velvollisuuksiakin, jos omatunto ja moraali ei riitä hoitamaan asioita rehellisesti. Eiköhän siis ole ihan hyvä, että vuoroviikkoon tulee vihdoin pakotteita, niin tällaiset saadaan kuriin. Varmasti suurin osa on rehellisiä ja kunnollisia vanhempia, mutta joukkoon mahtuu aina niitä poikkeuksia, jotka loisii kaikkien muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästyisit Exc
Ja tuo Excel-maakari käytännössä lainaa eksälleen lasten kuukauden menojen verran, toimien jonkinmoisena Mastercardina. Ei varmaan iso summa, mutta ei se nyt ihan reiluakaan ole että toisella on puolikkaiden kuukausimenojen verran ikuisesti kiinni eksän puolesta.
Mietipä nyt uudelleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tässä mitään valtion portaalia tarvitaan kun yhteistilin voi perust
Sanooko se toinen vanhempi sitten vuoroviikollaan, että nyt syöt 2x/päivä pelkkää laihaa kaalikeittoa, kun iskä törsäsi tililtä ruokarahat siihen teidän kylpyläkäyntiin, kun siellä oli se baaritiski ja vähäpukeista lihaa näytillä? Joillekinhan on tullut ero siksi, että käsutykset rahankäytöstä on ihan erilaiset. Toinen on vastuuton huithapeli, joka huvitteli ruokarahatkin jättäen viimekädessä selviytymisen ja tarvittavien asioiden hankinnan sen toisen kontolle.
Ehkä se vanhempi ostaa ne omat menonsa omista rahoistaan? Jopa työttömällä äidillä on oma rahat, esim. työttömyyskorvaus.
Mistä sitä tietää mitä rahoja käyttää, kun ja jos tulevat samalle tilille. Oleellista varmaan summa, minkä käyttää mihinkin.
Sanoisin, että lapsen ikä merkitsee paljon. Kerran täällä oli juttu missä joku sanoi, että pienen lapsen kanssa voi periaatteessa ehkä se vanhempi vähän säästää tai pahimmassa tapauksessa käyttää itse osan lasten saamista tukisummista? Isomman lapsen kanssa ei niinkään.
Tarkoitan nyt sitä, että lapsilisät plus elarit on melko samoja eri ikäisille, vaikka kulut hyvin erilaisia, Esim. toimeentulotuki on n. 400€ 4-vuotiaalle ja14-vuotiaalle. Tuosta ei makseta päivähoitomaksuja.
14-vuotiaalla paljon isommat ruokakulut, on kännykuluja, voi olla harrastuskuluja. 3-vuotiaslla ei ole välttämättä edellämainittuja. Siksi pienen lapsen vanhempi voi ehkä halutessaan jammata tukisummista omaan taskuun ehkä helpommin kun vanhemman lapsen? Hui kauhistus. Totuudet tietää vain henkilöt otse, ellei joku seuraa ostoksia ja tilejä centilleen Hehheh. .
Joo, teillä ja kaikilla muilla joilla jokainen asia pitää kierrättää lastenvalvojan kautta, on asiat päin persettä. Sen uskon.
Mutta keskustelutaidottomien riitelijöiden mukaan ei pidä mitään sääntöjä vääntää, kun oletus on että ihmiset ovat aikuisia ja kykenevät aikuismaiseen reiluun käytökseen.