Meikaamattomat naiset! Kaipaisin vähän "vertaistukea"
Itse lopetin meikkaamisen noin vuosi sitten (olen nyt 28). Vieläkin tulee kuitenkin sellainen "paine" välillä, että pitäisikö meikata kun on jotkut juhlat ym. En siis halua meikata, mutta koen jotain painetta asiasta.
Miten te muut lopetitte meikkaamisen ja oliko aluksi vaikeaa olla oma itsensä vai tuliko se luonnostaan?
Itse pidän nykyään itsestäni enemmän ilman meikkiä :)
Kommentit (79)
En ole koskaan meikannut aktiivisesti, nuorempana nyt toki baariin, treffeille ymv.menoihin. Viime vuosina meikkaaminen on jäänyt lähes kokonaan, pitkälti pikkulapsiarjen hektisyyden vuoksi. Ei vaan ole aikaa eikä hermoja siihen enää, eikä varmaan taitojakaan. Aamulla mieluummin nukun sen ajan joka menisi ehostamiseen. Tykkään kasvoistani ihan semmoisenaan ja ennemmin käytän mahdolliset resurssit ihonhoitoon kuin pakkelointiin. Lisäksi minulla on (huonona) tapana hangata silmiä pitkin päivää ja se on meikin kanssa vähän kyllä p*rseestä. Parisen kertaa olen laitattanut kestoripset ja värjännyt kulmia mutta nykyään en kehtaa sitäkään, ja kallistakin se on.
Mieheni mielestä meikkaaminen on minulle ajan- ja rahanhukkaa kun olen kaunis kuulemma ilmankin. Myös muilta ihmisiltä saan positiivista huomiota liittyen ulkonäkööni sekä meikin kanssa että ilman, joten mieluummin sitten olen ilman. Usein minua luullaan yli 10v nuoremmaksi kuin oikeasti olen.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Suomessa niin omituinen olo meikkaamattomanakaan tule? Täällähän se on todella normaalia.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D Yritätkö olla vitsikäs? Vai että Suomessa meikkaamattomuus normaalia?! :D :D :D :D
Suomessa kaikki naiset meikkaavat. On erittäin harvinaista olla meikkaamatta. Itse en meikkaa. En tiedä lisäkseni ketään muuta meikkaamatonta naista. Joskus kyselin tältä palstalta meikkaamattomia naisia, mutta en saanut yhtäkään vastausta. Ihmisille tuntuu olevan todella hankaa hyväksyä meikitöntä naista. Tässäkin ketjussa meikkipellet tyrkyttävät meikkaamista.
Yep. Suomessa meikkaamattomuus on todella harvinaista. Ei ole tilastoja aiheesta mutta omaa empiiristä kokemusta runsaasti.
Hienoa ap! Et todellakaan tarvitse meikkiä! Olet kaunis sellaisenaan!
Mun mielestä noi nykyajan irtoripset on ihan hirveen näköset. Ihan överit ja luonnottomat, sellaset luukut vaan räpsyy silmien päällä :D
En ole kokonaan meikkaamaton, mutta meikkaan harvoin. Juhliin menen joskus ilman meikkiä, riippuen hakemastani tyylistä. Meikki on minulle vähän kuin asuste, tylsää jos sitä aina käyttää joka juhlassa. Joskus sopii tosi hyvin tyyliin.
Jos pidät ihostasi, hiuksistasi ja muutenkin terveydestäsi hyvää huolta, todennäköisesti näytät paremmalta ilman meikkiä. Meikki tekee helposti tunkkaisen ja vanhan vaikutelman.
Lopetin meikkaamisen lopullisesti toisen lapsen synnyttyä. En vain enää sillälailla välittänyt laittautua. Tietenkin pidän huolta terveydestäni, treenan samaan tapaan kuin ennen lapsia, pidän tukan ja ihon kunnossa, mutten välitä meikata. Jälkeenpäin olen yllättynyt, että hitto, näytän itseasiassa ihan kauniilta ilmankin. Aiemmin olin kyllästyttänyt silmäni näkemään itseni vain täydessä tällingissä ja olo oli orpo ilman meikkiä. Kauppaankin lähtiessä piti meikata, jotta "näyttäisi ihmiseltä". Nyt kun muistan, miltä kasvoni näyttävät puhtaina, ei oma naama olekaan mikään järkytys, olin vuosia itsetunnoton nössö ihan turhaan.
Vinkkini on mennä juhliin ja muihin tapahtumiin ilman meikkiä, ei siinä ole mitään paheksuttavaa. Ihmiset, jotka ovat tottuneet näkemään sinut meikattuna, tottuvat pian näkemään sinut ilman meikkiä. Jos hyvältä tuntuu, voit juhlapäivinä laittaa hieman ripsaria. Muttei sekään ole pakollista ja jos ei tunnu omalta ja hyvältä, niin älä meikka. Varmasti osallistumisesi on se oleellinen asia, ei tyylilliset yksityiskohdat.
Työhaastatteluihin ym. suosittelen pukeutumaan/laittautumaan taktisesti eli meikkaamaan jos se antaa asiallisemman vaikutelman. Siinäkin viime kädessä pitää kuitenkin kuunnella itseään. Sitä paitsi harva nuori nainen tarvitsee meikkiä. Tässä asiassa siis mieluummin vajarit kuin överit.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun on ikääntyneempi ja haalistuu aina vaan? Lopetin meikkaamisen joskus kolmevitosena. Nyt viisitoista vuotta myöhemmin olen miettinyt, että meikki voisi piristää, mutta en vaan haluaisi. Ilman meikkiä on keveä ja vapaa tunne kasvoilla.
No käytän kyllä ihmisten ilmoilla värillistä päivävoidetta, puuteria ja huulirasvaa :)
... eli meikkaat. :-)
Ei siinä mitään, mutta tuo on meikkiä. Meikkaaminen ei tarkoita vain voimakkaita rajauksia ja varjostuksia. Minäkin meikkaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Suomessa niin omituinen olo meikkaamattomanakaan tule? Täällähän se on todella normaalia.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D Yritätkö olla vitsikäs? Vai että Suomessa meikkaamattomuus normaalia?! :D :D :D :D
Suomessa kaikki naiset meikkaavat. On erittäin harvinaista olla meikkaamatta. Itse en meikkaa. En tiedä lisäkseni ketään muuta meikkaamatonta naista. Joskus kyselin tältä palstalta meikkaamattomia naisia, mutta en saanut yhtäkään vastausta. Ihmisille tuntuu olevan todella hankaa hyväksyä meikitöntä naista. Tässäkin ketjussa meikkipellet tyrkyttävät meikkaamista.
Vai oikein "meikkipellet"... Siis onko sinusta todella jokainen, joka meikkaa, "meikkipelle"? Taidat itse olla pelle.
Joskus teininä meikkasin. Ripsiväri tais olla matkalla mukana 25 v asti. Sitten sekin jäi. Hiusten värjäilyn lopetin viis vuotta sitten. Olen 47 v ja luonnostaan tumma. Muutamia harmaita hiuksia alkanut ilmaantua. Mutta sellasta se on. Elämä näkyy ja saa näkyä.
Minä en ole "meikkaamaton nainen" mutta olen vähentänyt meikkiä aika huomattavasti. Hiuksiakaan en enää värjää, ja joitain harmaita puskee näkyviin. Olen 46. Ap:lle voin kertoa, että siihen tottuu. Tunsin itseni ensin hiukan värittömäksi, mutta nykyään olen ihan sinut oman naamani kanssa, meikillä sekä ilman.*
Tykkään meikkaamisesta, mutten olen laiska, joten olen kehittänyt itselleni sopivan yksinkertaisen rutiinin. Asiat eivät ole mustavalkoisia, ja punainen huulipunaa voi joskus piristää päivää, mutta on todella surullista, jos jotkut tuntevat paineita suuntaan tai toiseen. Kuten joku sanoi, meikkaat tai ei, niin aina joku valittaa. Parasta on siis olla välittämättä.
* p.s.1 "Ilman" ei tarkoita 100% ilman, sillä käytän päivittäin sävytettyä aurinkovoidetta, joka on ehdoton must koska minulla on melasma. Sen päälle on pakko laittaa ripaus puuteria, koska muuten iho kiiltää liikaa ja näytän omituiselta. Tämä on minulle "meikitön" look.
p.s.2. Olen ihan sama ihminen ja oma itseni sekä meikillä että ilman. Valehtelematta.
Nypin kulmakarvoja, ripsiväriä, muutoin värit eivät sovi enää iän myötä.
Mutta nuorena näyttää huolitellulta kun hiukan ehostusta.
vertaistukea?
mun mielestä se on muiden ihmisten huomioimista jos ehostaa jonkun verran.
ihan hyvä, jos peittää esim. acne tai couperosa ihon tuotteilla ja puhdistaa ihoaan.
Antaa paremman kuvan kun se, että kulkee luomuna joka paikassa.
Se nyt on ok jos kulkee luomuna marketissa tms. mutta muualla mun mielestä ei.
Vierailija kirjoitti:
Ap, voit meikata (tai mennä meikattavaksi) erityiseen juhlaan. Pukeudut silloin myös eri tavalla ja eri vaatteisiin kuin tavallisesti. Mielestäni tässä ei ole ristiriitaa. En minäkään yleensä meikkaa, enkä käytä korkokenkiä, mutta nämä asiat viimeistelevät juhlavan asukokonaisuuden. Eli meikki, vaikka sitten pelkkä ripsiväri ja huulipuna, täydentävät juhlapukeutumisen.
Miksi miehiltä ei sitten vaadit juhlavan asukokonaisuuden ja juhlapukeutumisen täydentämistä? Prkl, meikittömillä naamoilla vaan tulevat alentamaan bileiden tunnelmaa.
Tiia16 kirjoitti:
vertaistukea?
ihan hyvä, jos peittää esim. acne tai couperosa ihon tuotteilla ja puhdistaa ihoaan.
Oikeasti olet tätä mieltä? Ei riitä että on puhdas, siisti ja asiallinen, vaan pitäisi ihon virheetkin peittää ettei sun päiväsi mene pilalle? Oletpa erikoinen.
Tiia16 kirjoitti:
vertaistukea?
Miksi ihmeessä naisen pitäisi peittää oma, luonnollinen ihonsa ollakseen jotenkin kohtelias muita kohtaan?
Aikamoisen itsekäs vaatimus, että minun ylipäänsä pitäisi nähdä vaivaa, käyttää aikaa ja rahaa tehdäkseen jotain epäekologista ja epäterveellistä vain, jotta sinulla olisi hiukan esteettisempi kokemus.
Mun mielestä jokainen meikkaa tai ei meikkaa sen mukaan miltä tuntuu, mutta aikas tympeää lähteä haukkumaan muita valehtelijoiksi, meikkipelleiksi ym. sen takia että tykkäävät meikata. Kuulostaa siltä, että tällainen henkilö ei ole sinut itsensä ja meikkaamattomuutensa kanssa.
En ole meikannut sitten teini-iän. En kaipaa ollenkaan meikkejä. Onneksi työni ei velvoita meikkaamaan-
Tiedättekö sen tunteen kun on vähän meikattuna tai meikkaamattomana pesemässä käsiä julkisessa vessassa ja vieressä pesee joku oikeaoppisesti meikattu, kaikki ojennuksessa -nainen?
Itseäni ei vähämeikkisyys haittaa itsessäni tai muissa, paitsi tulee luolanaisolo tuonlaisissa tilanteissa. Tai kun pitäisi tehdä joku juhlameikki.
Itse olen 34 v nainen ja meikannut ihan varhaisesta teini-iästä jokaikinen päivä. Meikki oli vain osa minua, en voinut kuvitella meneväni minnekään ilman. Suosiota miesten kesken riitti (miehet väittävät pitävänsä luonnollisista naisista mutta kovin moni on niiden raskaasti meikattujen perään).
Nyt parin viime vuoden aikana olen jotenkin väsynyt koko touhuun eikä muiden huomiolla ole minulle merkitystä. Aamuisin juon mieluiten rauhassa kahvia, pesen hampaat ja hoidan ihon kunnolla. Meikkaan edelleen usein, mutta olen ruvennut viihtymään ilman meikkiä ja se on ihanan vapauttavaa. Jos joku ei hyväksy naamaani, se on hänen ongelmansa, ei minun.
Joskus harmittaa, ettei ole edes hieman vahvempaa väriä luonnostaan kulmissa ja ripsissä, ne ovat perisuomalaisen hailakat ja hennot. Minulla on kuitenkin kivan väriset silmät ja tosi hyvä iho, että kai nyt sitten jostakin olen kiitollinen.
En mieti ulkonäköä ylipäätään niin paljon enää. Mieluiten ajattelen terveyttä ja hyvinvointia, panostan liikuntaharrastuksiin ja myönteisyyteen.
Kannusta ihan täysillä muitakin naisia vähentämään tai lopettamaan meikkaamista. Kannattaa edes kokeilla. Menee arjen palikat uuteen, parempaan järjestykseen.