Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiireinen tai ruoanlaittoa vieroksuva, paljonko maksaisit kotiruoan kotiinkuljetuksesta?

Vierailija
22.03.2018 |

Paljonko olisit valmis maksamaan siitä, että kotiisi tuotaisiin kerran viikossa iso satsi hyvää peruskotiruokaa? Isolla satsilla tarkoitan esim. kunnon isoa vuokaa makaronilaatikkoa tai isoa kattilallista jotain hyvää keittoa. Ruoat voisi tilata myös kasvisversioina.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin sanoa, että lähimpään kauppaan on sen verran matkaa, että sen takia haluaisin kyllä ruokaa kotiin kuljetettuna. Ei siis auta, vaikka kauppojen valikoima olisi kuinka hyvä.

39

Vierailija
42/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiruuan kotiinkuljetus tuskin maksaisi sen enempää kuin pizzan tai kebabin kotiinkuljetuskaan, joten saman verran olisin valmis maksamaan kuljetuksesta. 

Pienyrittäjän laadukkaista raaka-aineista tehty kotiruoka kyllä maksaisi enemmän kuin se pizza, joten hinta olisi varmasti vähän kovempi.

Kaksi eri asiaa:

Paljonko olisit valmis maksamaan ruoasta?

+ paljonko olisit valmis maksamaan kotiinkuljetuksesta?

Tämä pizzan toimitukseen vertaavat varmaan vastasi APn kysymykseen: koriinkuljetuksesta olisin valmis maksamaan saman verran kuin pizzan kotiinkuljetuksesta.

AP, kiva idea, mutta hatunnosto sinulle jos saat laskelmat sellaisiksi että saat tämän houkuttelevaksi ja toimimaan. Minä voisin olla tästä kiinnostunut, MUTTA osaan itse tehdä hyvää ruokaa, ja meillä käytetään monia mausteita ja tehdään ruokaa eri maiden keittiöistä. Haluan sen mukaista ruokaa, en sellaista, että voit toimittaa sitä kaikille (eli meille liian velton makuista) ja haluan myös laadukasta ruokaa (täysjyväpastaa ja luomulihaa ja paljon erilaisia vihanneksia, jne) eli raaka-aineet olisivat jo melko hintavia. Eikä mitään näytä kouluruokaa vaan oikeasti hyviä annoksia. Sinun täytyisi siis segmentoitua joko tarjoat useammalle halvempaa tai harvemmille vaativammille hintavampaa. Ainakin Jälkimmäisen ongelma on se, että jos laatu ei pysy hyvänä, menetät asiakkaan varsin nopeasti.

Hinnasta: on aivan eri asia maksaa 10€ yhden hengen ateriasta kuin 50€ samasta ateriasta viidelle. Sillä viidelläkympillä teen jo itse paljon enemmän kuin vain yhden perheen aterian - mutta toisaalta se sinkku tuskin haluaa maksaa 25€ siitä että saa syödä samaa ruokaa koko viikon. Mikä siis olisi oikea tapa, jolla saat molemmat asiakasryhmää, hinnoitella ateriasi?

Oih, kello lyö, en ehdi enää vastata kuten haluaisin. Jatkan huomenna. Korostan nyt kuitenkin tässä vielä, ettei kysymykseni ollut että olisiko tällaisessa bisneksessä mitään järkeä, vaan se, mitä otsikossa sanotaan. En ole täysin uuvatti. En todellakaan kuvittele että tällä tavalla voisi tienata elannin tuosta vain. Ap

Hei muistathan myös, että hahmottamaan työn yksi varjopuoli on se, että (meitä tyhmiä) asiakkaita pitää kestää ja esittää meille motivoitunutta, ja että mielipiteillämme on merkitystä, vaikka olisimme uuvatteja ja vastaisimme väärin/itsestäänselvyyksiä/jopa ymmärtäisimme koko kysymyksen väärin :)

T. Tässä taas on alkamassa päivä asiakaspalvelijana, perjantaina usein kohtaa ne ’parhaimmat’

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiruuan kotiinkuljetus tuskin maksaisi sen enempää kuin pizzan tai kebabin kotiinkuljetuskaan, joten saman verran olisin valmis maksamaan kuljetuksesta. 

Pienyrittäjän laadukkaista raaka-aineista tehty kotiruoka kyllä maksaisi enemmän kuin se pizza, joten hinta olisi varmasti vähän kovempi.

Kaksi eri asiaa:

Paljonko olisit valmis maksamaan ruoasta?

+ paljonko olisit valmis maksamaan kotiinkuljetuksesta?

Tämä pizzan toimitukseen vertaavat varmaan vastasi APn kysymykseen: koriinkuljetuksesta olisin valmis maksamaan saman verran kuin pizzan kotiinkuljetuksesta.

AP, kiva idea, mutta hatunnosto sinulle jos saat laskelmat sellaisiksi että saat tämän houkuttelevaksi ja toimimaan. Minä voisin olla tästä kiinnostunut, MUTTA osaan itse tehdä hyvää ruokaa, ja meillä käytetään monia mausteita ja tehdään ruokaa eri maiden keittiöistä. Haluan sen mukaista ruokaa, en sellaista, että voit toimittaa sitä kaikille (eli meille liian velton makuista) ja haluan myös laadukasta ruokaa (täysjyväpastaa ja luomulihaa ja paljon erilaisia vihanneksia, jne) eli raaka-aineet olisivat jo melko hintavia. Eikä mitään näytä kouluruokaa vaan oikeasti hyviä annoksia. Sinun täytyisi siis segmentoitua joko tarjoat useammalle halvempaa tai harvemmille vaativammille hintavampaa. Ainakin Jälkimmäisen ongelma on se, että jos laatu ei pysy hyvänä, menetät asiakkaan varsin nopeasti.

Hinnasta: on aivan eri asia maksaa 10€ yhden hengen ateriasta kuin 50€ samasta ateriasta viidelle. Sillä viidelläkympillä teen jo itse paljon enemmän kuin vain yhden perheen aterian - mutta toisaalta se sinkku tuskin haluaa maksaa 25€ siitä että saa syödä samaa ruokaa koko viikon. Mikä siis olisi oikea tapa, jolla saat molemmat asiakasryhmää, hinnoitella ateriasi?

Oih, kello lyö, en ehdi enää vastata kuten haluaisin. Jatkan huomenna. Korostan nyt kuitenkin tässä vielä, ettei kysymykseni ollut että olisiko tällaisessa bisneksessä mitään järkeä, vaan se, mitä otsikossa sanotaan. En ole täysin uuvatti. En todellakaan kuvittele että tällä tavalla voisi tienata elannin tuosta vain. Ap

Hei muistathan myös, että hahmottamaan työn yksi varjopuoli on se, että (meitä tyhmiä) asiakkaita pitää kestää ja esittää meille motivoitunutta, ja että mielipiteillämme on merkitystä, vaikka olisimme uuvatteja ja vastaisimme väärin/itsestäänselvyyksiä/jopa ymmärtäisimme koko kysymyksen väärin :)

T. Tässä taas on alkamassa päivä asiakaspalvelijana, perjantaina usein kohtaa ne ’parhaimmat’

Jees. Olen ollut nyt parikymmentä vuotta asiakaspalveluhommissa. Tosi jännää, että about 3 ihmistä on tähän mennessä onnistunut vastaamaan mun kysymykseen, loput sitten kommentoivat asian vierestä holhoavaan ja alentavaan sävyyn. Tai no, eihän se jännä ole, tää on av. Ap

Vierailija
44/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 palaa pelikentälle (tuo kiinnimeno 23 on kamalan aikaisin)...

Mitä mahtoi tapahtua Sannan Ruokakassille (?) - ja on niitä varmaan muitakin. Mutta siis löysiköhän ne toimivan konseptin ja missä päin? Meillä päin ei ole enää näkynyt, mutta joskus jopa joku kävi palvelua ovella tarjoamassa. Silloin meille tuli aika eriskummallinen ongelma (minun mielestäni siis) - meitä on 5, mutta heillä oli kassit joko 2 tai 4 hengelle. Olisin ollut oikeasti kiinnostunut, mutta myyjä sanoi, että ei näistä kyllä oikein 5lle saa, jos ei sitten joku syö jotain muuta tai jos laitatte yhden annoksen myöhemmäksi syötäväksi ... no eipä sitten tullut diiliä.

Itse tuolloin mietin, että ei voi olla niin, että valikoima rajaa pois kaikki ’parittoman määrän taloidet’ Kun jo sinkkutalouksia täällä Turussa päin on enemmän kuin perheitä.

Heilllä oli myös muistaakseni niin, että jakelu oli ’suunnilleen johonkin aikaväliin’ Jos ketään ei ole kotona, jätetään kassi ovelle ja myöntämä vähän pohditutti, miten käy kylmäketjun ja miten voin luottaa ettei joku vapaana juokseva kissa tai orava käy ruokia raatelemassa?

Sinun konseptista kysyisin sen verran, etä olisiko tarkoitus, että toimivat ruoan kylmänä ja saan itse pohtia miten saan sen makaronilaatikon uudelleenlämmitettyä jo ennen ensimmäistä ateriointia vai onko ajatuksesi se, että toimittaisit ruoan suoraan pöytään iskettäväksi tarjoiluvalmiina?

Vierailija
45/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mahtoi tapahtua Sannan Ruokakassille (?) - ja on niitä varmaan muitakin. Mutta siis löysiköhän ne toimivan konseptin ja missä päin? Meillä päin ei ole enää näkynyt, mutta joskus jopa joku kävi palvelua ovella tarjoamassa. Silloin meille tuli aika eriskummallinen ongelma (minun mielestäni siis) - meitä on 5, mutta heillä oli kassit joko 2 tai 4 hengelle. Olisin ollut oikeasti kiinnostunut, mutta myyjä sanoi, että ei näistä kyllä oikein 5lle saa, jos ei sitten joku syö jotain muuta tai jos laitatte yhden annoksen myöhemmäksi syötäväksi ... no eipä sitten tullut diiliä.

Itse tuolloin mietin, että ei voi olla niin, että valikoima rajaa pois kaikki ’parittoman määrän taloidet’ Kun jo sinkkutalouksia täällä Turussa päin on enemmän kuin perheitä.

Heilllä oli myös muistaakseni niin, että jakelu oli ’suunnilleen johonkin aikaväliin’ Jos ketään ei ole kotona, jätetään kassi ovelle ja myöntämä vähän pohditutti, miten käy kylmäketjun ja miten voin luottaa ettei joku vapaana juokseva kissa tai orava käy ruokia raatelemassa?

Sinun konseptista kysyisin sen verran, etä olisiko tarkoitus, että toimivat ruoan kylmänä ja saan itse pohtia miten saan sen makaronilaatikon uudelleenlämmitettyä jo ennen ensimmäistä ateriointia vai onko ajatuksesi se, että toimittaisit ruoan suoraan pöytään iskettäväksi tarjoiluvalmiina?

Toi on kyllä hankala jos on tietyn kokoisia annoksia vain tarjolla. Musta olisi hyvä, että saisi tilattua oman tarpeen mukaan ja veloitus sitten per / hlö.

Luulen että käytännössä ne ruoat pitäisi lämmittää, koska käytössä ei ole suurtalouskeittiötä.

Kuten huomaatte, bisnesidea on juuri siinä kohtaa kuin on, eli ei kovin pitkällä :D Mitään en ole vielä tekemässä, kiinnosti vain noin periaatteen tasolla että mitäköhän ihmiset olisivat valmiita maksamaan tavallisesta arkiruoasta.

Ap

Vierailija
46/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pysyisivät hengissä vaikka äiti töissä kirjoitti:

Minä olen yrittäjä, teen pitkää päivää. Kotona 3 nälkäistä murkkua. Jos joku toisi joka arkipäivä maistuvan hyvän kotiruoan esim klo 15 meille x 4 hlölle + houkuttelevan salaatin, voisin maksaa esim. 20 eur kerta alv 0%. Viikossa 100 eur. Hitsi että toivoisin sellaista palvelua! Pk seudulle, asumme 22 km keskustasta. Ja ruoan pitäisi olla hyvää. Ei mitään suurkeittiömoskaa. Vaan kuin itse tehtyä, lihapullia makatonilaatikkoa lihakeittoa vuokia... kyse ei ole siitä että en itse osaisi vaan siitä etten EHDI! Mun fokus on muualla kuin hellan ääressä. Mun mielestäni meidän suomalaisten pitäisi enemmän erikoistua. Keskittyä omaan osaamiseensa ja listä palveluiden ostoa toisiltaan. Lisää pienyrittäjyyttä! Hyvä idea ketjun aloittajalla.

Tarkoititko, että tuohon sataseen kuuluisi myös kuljetuksen lisäksi ruoan hinta? Silloin yrittäjän saisi 5 e / annos ja sillä pitäisi kattaa ruoan valmistamisen lisäksi kaikki muutkin kulut. Aika naftiksi menee.

Ap

Vierailija
47/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoasta tai tässä tapauksessa laitosruoasta en maksa penninjeniä.Ravintolatasoisesta voisikin maksaa.

Kuolleena syntynyt ajatus. Laatu ei  riitä ap.

Vierailija
48/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä hankala jos on tietyn kokoisia annoksia vain tarjolla. Musta olisi hyvä, että saisi tilattua oman tarpeen mukaan ja veloitus sitten per / hlö.

Luulen että käytännössä ne ruoat pitäisi lämmittää, koska käytössä ei ole suurtalouskeittiötä.

Kuten huomaatte, bisnesidea on juuri siinä kohtaa kuin on, eli ei kovin pitkällä :D Mitään en ole vielä tekemässä, kiinnosti vain noin periaatteen tasolla että mitäköhän ihmiset olisivat valmiita maksamaan tavallisesta arkiruoasta.

Ap

Jatkan vastaamista vaikka ollaan jo aika kaukana kysymyksestäsi ;)

Oletko tutustunut Reko-jakeluihin? Jos et, etsi Facesta lähin. Meillä Turussa päin on ainakin 4 (2Turussa, Raisio ja Kaarina) ja varmaan myös Naantali / Parainen jne. Niitä on siis tosi paljon jo.

Siellä tuottajat saa tarjota mitä vaan ruoaksi laskettavaa. Meillä on yleensä paljon raaka-aineita: kananmunia, hunajaa, luomulihaa, sinappia, Eggetin tuorepastaa, chilejä, omenoita yms. Mutta myös esim Shams Falafelejä / Kalaruokia Fiskiksestä / Joululaatikoita / Makkaroita ym mistä aika vähällä vaivalla saa ruoan. Olisiko siinä ideaa, että ensi tarjoaisit ruokia myyntiin sitä kautta (tilaukset etukäteen, teet vain mitä menee) niin näkisit lähteekö kysyntä mihin suuntaan? Ja voisit myös kerätä oikeiden asiakkaiden toiveita ja palautetta esim toimituksista?

Vierailija
49/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava ajatus. Itse pidän esim. pizzerioiden hintoja aika kovina, joten jos hinta nousisi sitä korkeammaksi, niin jättäisin väliin. Paikallinen pizzaria toimittaa perhepizzan+ 1,5 litran juoman hintaan 15 euroa, ja tämä on sopiva/isohko annos meidän 2 aikuista+lapsi -perheellemme. Joka päivä en missään nimessä maksaisi yhdestä ateriasta noin paljoa, joten hinnan (kuljetus+ruoka) pitäisi olla tuota halvempi per päivä. 

Vierailija
50/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinkuljetus isossa kaupungissa 2-5eur, eli saman minkä pitseriat ottavat. Se on sitten eti asia mitä itse ruoka maksaisi, mutta siinäkin vertailukohtana kannattaa pitää muuta tarjontaa, ei se sinun makarooniloota niin ihmeellistä ole että siitä enemmän kannattaisi pyytää...

Vierailija
51/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiruoasta tai tässä tapauksessa laitosruoasta en maksa penninjeniä.Ravintolatasoisesta voisikin maksaa.

Ok, kiitos vastauksesta. Mutta siis miksi se olisi laitosruokaa, jos teen sen kotonani enkä käytä eineksiä? Ap

Vierailija
52/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti ruuasta ja sen määrästä... Kyllä kotiinkuljetuksesta voisi jotain maksaa, mutta en pysty heittämään arviota. Minusta olisi kiva, jos pizzerioiden ym. vaihtoehtona olisi (hyvä) kotiruoka.

Niinpä! On vähän ihmeellistä, kuinka hankalaa on saada ns. kotiruokaa oikein mistään. Pohdin näitä juttuja siksi koska lähipiirissä on niin monia ihmisiä, jotka ovat kyllästyneet kiireessä tilattuihin foodora-annoksiin ja osin potevat syyllisyyttä siitä ettei lapselle ehdi koskaan tehdä mitään "normaalia" ruokaa. Mun tehtäväni ei ole tuomita ketään, mutta ajattelin että olisivatkohan ihmiset sitten valmiita maksamaan siitä ihan tavallisesta (ja terveellisestä) kotiruoasta myös. Ap

Eivät ole valmiita maksamaan koska taso on laitosruokatasoa.En söisi, teen parempaa itse.

Vierailija
53/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko tutustunut Reko-jakeluihin? Jos et, etsi Facesta lähin. Meillä Turussa päin on ainakin 4 (2Turussa, Raisio ja Kaarina) ja varmaan myös Naantali / Parainen jne. Niitä on siis tosi paljon jo.

Siellä tuottajat saa tarjota mitä vaan ruoaksi laskettavaa. Meillä on yleensä paljon raaka-aineita: kananmunia, hunajaa, luomulihaa, sinappia, Eggetin tuorepastaa, chilejä, omenoita yms. Mutta myös esim Shams Falafelejä / Kalaruokia Fiskiksestä / Joululaatikoita / Makkaroita ym mistä aika vähällä vaivalla saa ruoan. Olisiko siinä ideaa, että ensi tarjoaisit ruokia myyntiin sitä kautta (tilaukset etukäteen, teet vain mitä menee) niin näkisit lähteekö kysyntä mihin suuntaan? Ja voisit myös kerätä oikeiden asiakkaiden toiveita ja palautetta esim toimituksista?

Toihan on mielenkiintoista! Asun kyllä ihan hemmetin kaukana noilta suunnilta :D Täytyypä katsoa onko pk-seudulla vastaavaa.

Vierailija
54/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksesta. Mutta siis miksi se olisi laitosruokaa, jos teen sen kotonani enkä käytä eineksiä? Ap

Koska teet sen halvimmista mahdollisista raaka-aineista ja suurina määrinä katteen maksimoimiseksi. Olet kysynyt tätä samaa jo aiemmin ja voin kertoa että  ei tule toimimaan.  Liikeidea ei  ole kannattava etkä  ole miettinyt miten tuo valmistus skaalataan jos kysyntää löytyy. Lisäksi  olet kokonaan unohtanut byrokratian omavalvontoineen. Pitopalveluita on pitäjä täysi.Mitään uutta et toisi markkinoille.

Vierailija
55/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska teet sen halvimmista mahdollisista raaka-aineista ja suurina määrinä katteen maksimoimiseksi. Olet kysynyt tätä samaa jo aiemmin ja voin kertoa että  ei tule toimimaan.  Liikeidea ei  ole kannattava etkä  ole miettinyt miten tuo valmistus skaalataan jos kysyntää löytyy. Lisäksi  olet kokonaan unohtanut byrokratian omavalvontoineen. Pitopalveluita on pitäjä täysi.Mitään uutta et toisi markkinoille.

Rakkautta, iloa ja valoa sun päivään <3 ! Ap

Vierailija
56/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toihan on mielenkiintoista! Asun kyllä ihan hemmetin kaukana noilta suunnilta :D Täytyypä katsoa onko pk-seudulla vastaavaa.

Niitä on siellä varmasti joku 50... siis jos RAISIOSSAkin on (sehän on siis vaan risteys...)

Eikö tämä ole siis mikään turkulainen idea, vaan tullut Ruotsista (Rejäl Konsum -reilu kauppa, jossa tuottaja saa reilun osuutensa ja asiakas saa laadukasta ja tuoretta)

Vierailija
57/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vois toimia, että töistä lähtiessä vois napata ruoan mukaan hyvin pakattuna. Eli ei kotiinkuljetusta vaan joku noutopiste, ja etukäteen pitäisi tilata ruoka.

Vierailija
58/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole valmis maksamaan valmiista ruuasta, ellei se täytä moniallergisen ja muutenkin tarkan laatukriteerejä. Sen sijaan voisin maksaa kotisiivoojan tapaan kotikokista, joka laittaisi parin pv ruuat ja siivoaisi keittiön lopuksi.

Vierailija
59/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisesti keskustelleille, mä poistun nyt tästä keskustelusta ja varmaan kyllä av:ltakin taas hyväksi toviksi.

Elämä on paljolti sellaisia pieniä valintoja. Mukava elämä on sitä, että ympäröi itsensä mukavilla asioilla ja ihmisillä, ja elämästä saa hyvin helposti hyvin rankkaa ja ikävää ympäröimällä itsensä ilkeillä ihmisillä ja tyhmillä asioilla. Simppeliä.

Kaikenlainen päteminen, toiselle alentavasti ja halventavasti puhuminen ja epäkannustavuus ilmeisesti tuovat joillekin hetkeksi jonkinlaisen adrenaliinipiikin, mutta pidemmän päälle ne eivät  tee heidänkään elämästään hyvää.

Jos joku kysyy yksinkertaisen kysymyksen, ja koet heti taustoja tarkemmin tuntematta tarpeelliseksi kertoa että idea on tyhmä, kysyjä on tyhmä ja että sinä tiedät paremmin, kannattaa ehkä pysähtyä hetkeksi miettimään sitä, millaisista asioista sinä koostat elämäsi. Mitä saat siitä, että puhut noin? Mitä voisit saada siitä, että yrittäisit nähdä toisissa ihmisissä ja heidän ajatuksissaan jos nyt ei jotain hyvää, niin ainakin mielenkiintoista?

Tätäkö se tarkoittaa, kun sanotaan että Suomi on kateellisten maa? Että kannustamisen ja ideoiden vapaan pallottelun sijaan jokainen joka pohtii jotain uutta ideaa edes teoriatasolla lytätään välittömästi. Jotenkin masentavan junttia. Jossain Jenkeissä olisi varmaan vähän kannustavampi ilmapiiri.

No, mä voin onneksi valita etten kuluta elämääni täällä av:lla lueskelemassa ahdistuneiden ihmisten purkauksia :)

Heippa!

Ap

Vierailija
60/72 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikkujuttu vaan, kotona, eli kotitaloudessa valmistettua ruokaa ei saa myydä kuluttajille. Poikkeus tästä on esim. koulun tms. myyjäiset, joissa pienimuotoisesti saa myydä esim. leivonnaisia.

Kuluttajille myytävä ruoka täytyy valmistaa elintarvikehuoneistossa (lakitermi), ja viranomaisten valvonnassa.