Perätilasynnytyksestä
Kommentit (7)
:DNiin siis en ole kuullutkaan että olis pakko synnyttää jos on perätila, tietty jos tahtoo mutta sillonki taitavat olla aika tiukkoja että onko turvallista.. joten ei muutaku synnytystapaarviointiin..
onnea odotukseen..
Minulla on pian 2 vuotias poika, joka syntyi peppu edellä maailmaan. Minulle oli varattu jo leikkausaika seuraavalle viikolla, mutta poika päätti syntyä viikkoa aiemmin. Olin käynyt kahdesti saikulla, missä yritettiin poikaa kääntää oikein päin, onnistumatta. Lääkärit (2 kpl) olivat visusti sitä mieltä, että mikäli magneettikuvat osoittavat että vauva mahtuu, niin alakautta vain. Ja magneettikuvat osoittivat, että mikäli syntyy vielä sillä viikolla voi tulla alakautta. Itseä hirvitti ja pelotti ajatus, varsinkin kyseessä oli vielä ensimmäinen synnytyskin. Siksi huojennuin, kun sain leikkausajan. Mutta koska tosiaan poika päätti maailmaan tulla alakautta, niin silloinhan sitä tultiin. Ja mielestäni synnytys sujui hyvin, vierelläni oli useampi lääkäri ja kätilö koko ajan ja vauvan oloa seurattiin tiheästi. Leikkaussali oli myös koko ajan valmiudessa, mikäli sitä olisi tarvittu. Synnytys kesti kaikkineen n. 7 h. Ei jäänyt mitään traumaa itse synnytyksestä. Mutta tosiaan jokaisella pitäisi olla mahdollisuus valita. Itse kyllä nyt jälkeenpäin olen ihan onnellinen, että sain synnyttää alateitse vaikka silloin etukäteen sitä leikkausta toivoinkin.
Mukavaa loppuraskautta ja toivotaan, että pieni kääntyy vielä oikein päin.
Eli itselläni tilanne oli se, että lääkäri käytännössä pakotti yrittämään alatiesynnytystä vaikka kyseessä olivat perätilaKAKSOSET.Se on kuulema normaalikäytäntö, eikä suostunut edes kunnolla kuuntelemaan minua, kun sanoin, etten alatiesynnytystä siinä tilanteessa halua. Kyse ei kuulema ole minun haluistani... Minulla oli useampi normaalisynnytys takana, joten meinasi, että alakautta syntyy kaksosetkin.
Synnytys käynnistettiin rv 38+, mutta leikkaukseen päädyttiin sitten lopulta kuitenkin, koska a-vauva ei väärän tarjonnan vuoksi laskeutunut, joten synnytys ei edennyt lainkaan.
Loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta täytyy sanoa, että lääkärin käytös jäi kyllä kaihertamaan mieltä. Oli nimittäin aika tyly kaikin puolin muutenkin ja vielä kesken leikkauksenkin heitti naljailevia kommentteja. =/
Noh, pääasia tietenkin on, että meillä on nyt kaksi tervettä pikkupoikaa. =)
Niin taitaa olla että käytäntö vaihtelee..toi on tosi ikävää jos ne meinaa "pakottaa" synnyttämään alakautta. Mä en ainakaan tällä hetkellä halua perätilavauvaa synnyttää alakautta. Täytyy toivoa että neiti ymmärtää kääntyä ajoissa raivotarjontaan:)
Tosin saas nähdä osaako neuvola sanoa miten päin vauva on..pari vuotta sitten ei neuvolassa kukaan osannut kertoa viikolta 32 eteenpäin missä tarjonnassa vauva on, koska päätä ei löytynyt;) No oli neidillä kuitenkin pää kun syntyi:)
-Tiziana rv 28+0
Itselläni myös 2 ekaa lasta olivat raivotarjonnassa rv 28 ja 29. Kolmas kääntyi vasta rv 35 pysyvästi pää alaspäin. Rv 33 pyöri ympyrää ultran aikana. Lääkäri sanoi, että kun on 2 raskautta takana yhyen ajan sisällä (tyttöjen ikäeroksi tuli 1v2kk) ja taas raskaana niin kohtu antaa hyvin periksi ja siellä on tilaa liikkua pitkään.
Pidetään peukkuja, että kääntyy vielä. Itseäni olisi kyllä perätilasynnytys hirvittänyt. Varsinkin kun kolmonen painoi 4510g...
AIHA ja Enni rv 23
Hei,
Minulta käännettiin eilen perätilavauva (raskausviikot 36+4), mutta jo ennen kääntöä oli puhetta mahdollisesta perätilasynnytyksestä.
Lääkärin mukaan Lappeenrannassa perätilan alatiesynnytystä voidaan harkita, jos lapsen koko ja synnyttäjän lantion koko (kuvataan) sen sallivat. Kolmantena kriteerinä synnytyksen tulee käynnistyä spontaanisti ennen laskettua aikaa. Lääkäri lisäsi vielä keskustelun lopuksi, ettei kenenkään tarvitse kuitenkaan alakautta perätilassa synnyttää, jos ei halua.
Itselläni näyttää tässä vaiheessä kääntö onnistuneen ja pidänkin nyt vaan peukkuja, että vauva pysyy raivotarjonnassa loppuun asti, eikä tarvitse tätä vaikeaa valintaa synnytystavasta tehdä!
Minulla myös esikoinen oli jo hyvissä ajoin raivotarjonnassa ja tämä tilanne yllätti aikalailla! Toivotaan että sinun lapsesi vielä kääntyy, käsittääkseni asiaan ei juurikaan puututa ennen raskausviikkoa 36-37, koska siihen mennessä valtaosa kääntyy itsestään.
Huomenia! Tiedän että on aikaista kysyä, mutta kysynpä kuitenkin..miten nykyään jos vauva on perätilassa, niin saako sektion ilman kauheata vääntöä?
Mulla raskausviikkoja vasta 28, mutta kaksi aikaisempaa lasta on ollut raivotarjonnassa jo näiltä viikoilta asti ja aiemminkin ja ovat siinä pysyneet loppuun asti.
Tämä kolmonen sensijaan istuu jäkittää, eikä ainakaan toistaiseksi ole kääntynyt. Toki tiedän että hän ehtii kääntyä vaikka miljoona kertaa, mutta jos hän ei käännykään, niin miten helposti tuon sektion saa? En kauheesti ole sektion kannalla, muuta toisaalta toi perätilasynnytys kyllä kauhistuttaa, kun mulla toi ponnistusvaihe on ollut niin kamala kumpaisessakin synnytyksessä.
-Tiziana rv 273