Kouluruokailu on nykyään rahantuhlausta
Miksi pitää yllä turhaa rahareikää, kun kuitenkin koulun oppilaat poistuvat ruokatunnilla kouluan alueelta ja haluaa mieluummin käydä syömässä Mäkkärissä ja Kotipitsassa.
Kommentit (47)
No ei missään nimessä kouluruokaa pois, vaikkei se aina niin hyvää olekaan. Kuten täällä on jo aiemmin sanottu, joillakin on kotona niin tiukkaa, että kouluruoka voi olla jopa päivän ainoa lämmin ateria. Mulla on kaveri, joka syö koulussa valtavat määrät, koska kotona ei tehdä ruokaa. Hän ottaa myös näkkäriä yleensä taskuun muutaman palan kun lähtee. Tiedän, että heillä on todella tiukkaa rahasta ja vanhemmilla on myös omat terveysongelmansa. Toki laatuun voisi panostaa, mutta ei pidä unohtaa niitä lapsia, jotka eivät muuta ruokaa saa. Muistelen lukeneeni jostain lehtijutusta pari vuotta sitten, että maanantaina ruokaa menee kaikista eniten juuri sen vuoksi, etteivät jotkut lapset ole saaneet kotona ehkä ollenkaan lämmintä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Viittaat varmaan hesarin juttuun? Siihen oli tarkoituksella valittu haastateltaviksi lapsia, joille ei ruoka maistu. Tämä ei kerro enemmistöstä mitään. Peruskoululaiset eivät käy missään mäkissä syömässä, yleensä koulualueelta ei edes saa poistua kouluaikana. Keittiössä osataan kyllä arvioida, kuinka paljon mitäkin ruokaa menee eikä suurta hävikkiä ja siten rahanmenoa synny.
Aina on valitettu kouluruoasta. Se nyt on vain sellainen typerä maan tapa. Jos Suomessa siirryttäisiin malliin, jossa äidit pakkaisivat eväät lapsille tai ruokalassa tarjottaisiin (maksua vastaan) pelkkiä kinkku-juustosämpylöitä, kuten Espanjassa, tai jotain nugetteja ja ranskalaisia, kuten Iso-Britanniassa, puhumattakaan sipsi-, limsa- ja suklaapatukka-automaateista, äkkiä tulisi ikävä entistä vaihtoehtoa.
Lisäisin vielä edelliseen, olen siis tämän kommentin kirjoittaja, että jutussa ärsytti omia eväitä syövien opettajien syyllistäminen. Kouluhan voi tehdä opettajasta esimerkkiruokailijan, tällöin lounasaika on työaikaa eikä lounaasta tarvitse maksaa. Valvontavuorot kiertävät. Jos koulu taas ei ole tähän halukas, on kohtuutonta vaatia, että opettajat käyttäisivät lakisääteisen taukonsa valvontaan ja vielä maksaisivat 5-6 euroa ruoasta, joka on valmistettu alle eurolla. Useimmilla kouluruokamuistot ovat varmaan aika kauheita, niin opettajillakin, ja silti pitäisi samaa ruokaa syödä päivittäin eläkeikään asti. Kouluruoka sopii koululaiselle, joka ei itse pysty vielä tekemään järkeviä valintoja syömistensä suhteen ja joka ei itse tienaa lounasrahojaan, mutta opettajat aikuisina ihmisinä päättäkööt itse lounaistaan.
No aika harva sieltä mihinkään kauppaan lähtee, useimmiten kaikki syövät koulussa.
Mikä vika sinä on? Tampereen ateria valmistaa hyvää ruokaa miljardille melkein käsityönä. Keittäjä lämmittää.
Ei muuta, kuin kouluruoka pois kunnilta/kaupungeilta. Ja annetaan yksityisyrittäjille ruuan teko ja myynti ja hinnoittelu sen mukaan. Niin saavatpaha nämä valittajat sitten maksaa omat ruokansa itse.
Ja lopetetaan kokonaan ilmaiset kouluruuat. Kouluruokaa on turha tehdä , kun kukaan ei sitä syö ja koska se on , niin huonoa. Turha sitä tehdä on roskiin! Ja näin ollen kunnille ja kaupungeille tulee säästöä.
Vangit saavat huomattavasti parempaa ruokaa kuin lapset. Kommunismin aikaansaannoksia, kiitos sdp!
Lopetetaan kirjoitti:
Ei muuta, kuin kouluruoka pois kunnilta/kaupungeilta. Ja annetaan yksityisyrittäjille ruuan teko ja myynti ja hinnoittelu sen mukaan. Niin saavatpaha nämä valittajat sitten maksaa omat ruokansa itse.
Ja lopetetaan kokonaan ilmaiset kouluruuat. Kouluruokaa on turha tehdä , kun kukaan ei sitä syö ja koska se on , niin huonoa. Turha sitä tehdä on roskiin! Ja näin ollen kunnille ja kaupungeille tulee säästöä.
Täysin samaa mieltä sisko! Kunnallinen toimija on malli suoraan Neuvostoliitosta. Yksityinen takaa parempaa, nopeammin ja halvemmalla.
Jostakin se kertoo, että vielä muutama vuosi sitten meidän lapsen koulussa esim. makaronilaatikkoa meni kymmenen laatikkoa ja nykyään hyvä jos menee neljä. Ei kai ne sentään noin yksinkertaista ruokaa ole sössinyt maistumaan pahenmalta?
Vierailija kirjoitti:
Vangit saavat huomattavasti parempaa ruokaa kuin lapset. Kommunismin aikaansaannoksia, kiitos sdp!
Onko sinulla paljonkin kokemuksellista vertailupohjaa vankilaruuasta?
Ai niitä aikoja.Vein läjittäin voi ja margariini nappeja näkkileivän kera kotiin ja aina olin pariin kertaa jonossa hakemassa lisää ruokaa.Kun oli köyhästä kodista arvosti kyllä kouluruokailua.Suomalaiset ei tajua millaisia kultapossukerholaisia me ollaan.
Ruoattomuus kasvattaisi aloittellisuuteen ja omatoimisuuteen. Nykymalli tuhoaa lapset näillä "kaikki valmiina nenän eteen"-jutuilla.
Hupaisaa lukea tätä ketjua viikonlopun keskusteluiden valossa.
Tänä viikonloppuna kouluruoka on noussut kriittiseksi asiaksi, nyt kun sitä ei saa niin oppilaat pyörtyilevät ja sekoavat. henkeä pidätellen seurasimme peräkärrymamman loman pilalle menemistä kun piti lähteä peräkärry huojuen suunniteltua aikaisemmin mökiltä että saa eväät lapsille.
On mietitty mistä voi hakea korvausta kun ei saa lakisääteistä ruokaa.
Kasvava lapsi ei pärjää parilla karjalanpiirakalla ja pillimehulla vaan pitää olla lämmin ruoka. Ja tässä ketjussa tämän vuoden maaliskuussa ruoka haukutaan syömäkelvottomaksi paskaksi.
Kyllä varmaan on totta , että vangit saavat parempaa ruokaa, kuin koululaiset.
Vangit nousevat kapinaan ja VAATIVAT OIKEUKSIAAN, mikä tuntuu todella oudolta.
Vangeilla pitäisi olla samanlaiset olot kuin muissakin maissa.
Ei vankiloiden taso pidä ylittää hotellin tasoa.
Niin ja ainakin kouluruoka on aivan surkeaa, verrattuna, että vankilassa vangit syövät yhteiskunnan kalleimmat ateriat (olisko ihan hiukan epäreilua). Roskaa. Puoli ilmaista ja koululaiset eivät saa siitä yhtään mitään. Hyvä puoli on että se on ilmainen ateria koululaisille ja peruskoulutus on ilmainen..lukiossa alkaa maksamaan kirjat, mutta puoli ilmaista sekin. Yliopistossa maksetaan nimellisesti kaikesta, Kelan tukemat ateriat ja lukukausimaksu ovat vielä suhteellisen edullisia verrattuna kaikkeen, mitä ulkomailla. Päiväkotimaksut saattavat olla ulkomailla tuhansia euroja, puhumattakaan yliopiston lukuvuosimaksuista.
Ennemmin pitäisi säästää laittamalla päivähoito oikeiden kulujen mukaiseksi.
Miksi näissä aloituksissa kaikki koululaiset niputetaan aina samaan? Ainakaan oman alueen alakoulussa ei saa poistua koulun alueelta koulupäivän aikana ja omien lasten kertomusten mukaan kaikki syövät kouluruokaa (toki toiset enemmän ja toiset vähemmän). Yläkoulussa ruuan kanssa nirsoilu kuului osalla asiaan jo kultaisella 90-luvulla, kovikset haki mieluummin lähikaupasta berliininmunkkia, koska jauhelihakeiton syöminen olisi ollut niin noloa.
Poika kasilla ja eivät saa poistua koulusta. Aina joku näkee ja jälkkäriä tulee jos jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä aloituksissa kaikki koululaiset niputetaan aina samaan? Ainakaan oman alueen alakoulussa ei saa poistua koulun alueelta koulupäivän aikana ja omien lasten kertomusten mukaan kaikki syövät kouluruokaa (toki toiset enemmän ja toiset vähemmän). Yläkoulussa ruuan kanssa nirsoilu kuului osalla asiaan jo kultaisella 90-luvulla, kovikset haki mieluummin lähikaupasta berliininmunkkia, koska jauhelihakeiton syöminen olisi ollut niin noloa.
No ei saa poistua yläkoulussakaan, en ymmärrä kieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on paljon parempaa kuin 1980-luvulla mutta ei se tarkoita sitä etteikö se voisi parempaakin olla. Ärsyttää katsoa kun yläaste ja lukiolaiset käyvät Alepalla hakemassa evästä ts. energiajuoma ja munkki. Jotkut ostavat lihapasteijan ja limukkaa. Jokainen järkevä tajuaa että vaikka se ruoka olisi kuinka huonoa niin terveyden ja jaksamisen kannalta se kannattaisi syödä. Enemmän kuin kouluruoan lopettamista kannatan ainakin yläasteella tiukempia rangaistuksia luvattomiin poistumiseen. Lukiolaiset tehkööt mitä huvittaa ja jos ei tuossa vaiheessa järkeä ole niin ei voi mitään.
Meillä ainakin oli yläasteella luvallista poistua omalla vastuulla koulun alueelta välitunneilla ja ruokkiksen aikana. En ymmärrä koska siitä on tullut luvatonta?
No ei saa poistua. Poika kasilla. Ennen oli ennen ja säännöt muuttuu.
On se kumma jos lukiolainen ei saa poistua koulusta.
Kai siinä turvataan koulun vakuutus eli oppilas turvassa koulussa. Eivätkä pysty ostamaan energiajuomia ja karkkia.
Silloin kun minä olin koulussa niin sai käydä kioskilla ja syödä tunnilla jopa karkkia. Olen 55v.
Ei tietenkään. Mikä siis on ratkaisumallisi? Ruoan laadun ja maun parantaminen edellyttää merkittävää taloudellista panostusta. Mistä tämä raha otetaan?