Voiko oikeesti olla mahollista, että etikka vie päänahan kutinan???WAU!
Joku päivä sitten joku kysyi rasvoja, mikä rauhottaisi päänahan kutinan. Ketjussa suositeltiin etikkaa.
Kokeilin tänään suihkussa, kirveli vähän, niinkuin joku käyttäjä osasi varoittaakin. Mutta tiiättekö, ei tosiaan kutita ja päänahka kuin huokaa helpotuksesta. Mikähän tuossakin oli takana, että toimi?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Miten etikkaa käytetään? Laimennettuna? shampoo pesun jälkeen?
Laimennettuna. Laita esim. 1 osa etikkaa ja 3 osaa vettä, jos on kyseessä viinietikka. Väkiviinaetikkaa voi laittaa vähemmän.
Tuolla joku arveli, että päänahan kuivuus johtuu silikonia sisältävistä sampoista. Mä en ole ikinä käyttänyt silikonia sisältävää sampoota, nytkin käytän oliiviöljysaippuaa hiustenpesuun. Mutta se päänahka vain kuivuu, kun sitä pesee emäksisellä aineella. Hapan etikka palauttaa oikean happamuustasapainon ja sulkee samalla myös hiussuomut.
Jotkuthan pesevät tukan pelkällä vedellä. Olen kokeillut tätä, mutta mulla toimii vain ihan lyhyissä hiuksissa. Joten pakko on käyttää jotain pesemiseen.
Syy, miksi tästä ei puhuta, on se, että kosmetiikkayhtiöt eivät ole keksineet vielä tuotteistaa etikkaa :) Kyllä varmasti kohta saadaan joku kampaamoetikka markkinoille.
Tajuatte toki, että tavallisissa marketeissa myytävää omenaviinietikkaa ei kannata ottaa sisäisesti, se on yhtä tyhjän kanssa - huonoa, teollisesti valmistettua tavaraa, joka ei siis tehoa hiivoihin tms.
Eli, jos haluatte sitä oikeaa omenaviinietikkaa, niin valitettavasti aika harvassa paikassa myydään - itse ostin ruohonjuuresta Bragg- omenaviinietikkaa, siinä pitää olla "sakkaa" pohjalla, kuten esim. simassa - sitten on aita tavaraa. Googlatkaa, älkääkä oikeasti ottako sitä marketti paskaa sisuksiinne.
Ja tosiaan sen edellisen etikkaketjun ap:lle Nobelpalkinto =))
t. tämän ketjun ap
Atoopikko kirjoitti:
Mulla toimii omenahunaja viinietikka kutinaan. Talvella aina riesa tuo kuiva ja kutiava päänahka.. laitan sitä noin puolet mukiin ja puolet kädenlämpöistä vettä. Jos haluan hifistellä, lyön vielä teelusikallisen luomuhunajaa sekaan. Sitte pesen tukan kevyesti head shoulders shampoolla ja sit huuhtelen pään ja hiukset sillä etikkaseoksella.
Hiukset tuoksahtaa kevyesti etikalle niin kauan ku kosteet hiukset, sitte se haju häipyy ku tulla kuiva. Toinen hyvä konsti kutiavalle kuivalle päänahalle: hiero hyvälaatuista ekstraneitsyt oliiviöljyä päänahkaan ja anna hautua vaikka pyyhkeen tai pipon alla tunteroinen. Kutina loppuu heti ku sitä öljyy laittaa. Pese sitten shampoolla öljyt veks ja lopuksi etikalla huuhtelu.
Mulla taas ei rasvaaminen ja öljyäminen auta, koska hiuslaatuni on sellainen, että joudun pestä hiukset vähintään viidellä vaahdotuksella, ettei rasva jää hiuksiin. Se sitten tekee tyhjäksi öljyn tai rasvan vaikutuksen. Mutta toisille hiuslaaduille öljy taas sopii ihan normaalistikin käytettynä!
Vierailija kirjoitti:
Tajuatte toki, että tavallisissa marketeissa myytävää omenaviinietikkaa ei kannata ottaa sisäisesti, se on yhtä tyhjän kanssa - huonoa, teollisesti valmistettua tavaraa, joka ei siis tehoa hiivoihin tms.
Eli, jos haluatte sitä oikeaa omenaviinietikkaa, niin valitettavasti aika harvassa paikassa myydään - itse ostin ruohonjuuresta Bragg- omenaviinietikkaa, siinä pitää olla "sakkaa" pohjalla, kuten esim. simassa - sitten on aita tavaraa. Googlatkaa, älkääkä oikeasti ottako sitä marketti paskaa sisuksiinne.
Jospa nyt ei googlattaisi, vaan tarjoaisit jonkun asiallisen lähteen sille, miksei elintarvikkeena myytävä viinietikka sovellu elintarvikkeeksi.
Ap ei ole normaali. Normaaleilla etikka nimenomaan ärsyttää päänahkaa (etenkin kutisevaa) vielä enemmän...
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole normaali. Normaaleilla etikka nimenomaan ärsyttää päänahkaa (etenkin kutisevaa) vielä enemmän...
Niinhän mäkin luulin, ennen kuin kokeilin!
^Ja siis nro 28 ei ole ap, mutta olen monesti suositellut oman kokemuksen pohjalta etikan käyttöä kuivan ja kutisevan päänahan hoidossa. Itse olen käyttänyt etikkaa päänahan ja hiusten hoitoon jo 10 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa nyt ei googlattaisi, vaan tarjoaisit jonkun asiallisen lähteen sille, miksei elintarvikkeena myytävä viinietikka sovellu elintarvikkeeksi.
No juo pois vaan, ei ole multa pois. Ilmaisen neuvon annoin, mutta älä ota siitä vaaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juo pois vaan, ei ole multa pois. Ilmaisen neuvon annoin, mutta älä ota siitä vaaria.
Toiset neuvovat myös juomaan hopeavettä, eivätkä heidänkään neuvonsa pidä paikkaansa. Yhteistä näille huuhaaneuvojille on se, että he käskevät googlettelemaan ja kertovat, että etsivä kyllä löytää tietoa, mutta eivät tarjoa itse mitään perusteluja väitteillensä.
Mulla on myös tosi kutiava päänahka - kunnes aloin käyttämään sulfaatittomia shampoita. Ei kutise enää! :) Suosittelen niitä kokeilemaan. Käytän myös toisinaan etikkahuuhtelua, mutta siitä en huomaa pitkäaikaisia vaikutuksia. Miten usein sitä huuhtelua voi tehdä? Vai joka kerta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös tosi kutiava päänahka - kunnes aloin käyttämään sulfaatittomia shampoita. Ei kutise enää! :) Suosittelen niitä kokeilemaan. Käytän myös toisinaan etikkahuuhtelua, mutta siitä en huomaa pitkäaikaisia vaikutuksia. Miten usein sitä huuhtelua voi tehdä? Vai joka kerta?
Mä teen näin talvella jopa joka pesukerralla (kotona – esim. uimahalliin en ota mukaan).
Kokeilin etikkaa eilen hiustenpesussa. Tuntuisi, että kutina on poissa. Apteekin kallis shampoo ei auttanut nimittäin lainkaan. 100 ml pullo maksoi varmaan yli 15 euroa...
Myös vihersavi puhdistaa hyvin päänahkaa. Toki myös epäpuhtauksia kasvoista. Jauhetta sekoitetaan veteen ja tehdään naamio.
Kokeilin just eilen etikkahuuhdetta hiusten selvitykseen shampoopalan käytön jälkeen. Lisäsin kylmää vettä ja keitettyä vettä, lusikallisen omenaviinietikkaa ja 2 tippaa laventeliöljyä. Hiukset on kyllä sileämmät ja päänahka kutiaa tavallista vähemmän! Ainoa miinus on, että hiukset on nyt vähemmän ilmavat juuresta, kuin yleensä pesun jälkeen. Voisin tietty koittaa lyhyempää vaikutus aikaa päänahalle tai vähemmän etikkaa/enemmän vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten etikkaa käytetään? Laimennettuna? shampoo pesun jälkeen?
Laimennettuna. Laita esim. 1 osa etikkaa ja 3 osaa vettä, jos on kyseessä viinietikka. Väkiviinaetikkaa voi laittaa vähemmän.
Niin, edelleen kaipaan konkretiaa. Mitä teen tuolla laimennetulla etikalla? Miten tuo laimennettu etikka käytetään? Pestäänkö tuolla seoksella hiukset vai huuhdellaanko hiukset sillä? Vääntäkää tämä selkeästi rautalangasta kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin just eilen etikkahuuhdetta hiusten selvitykseen shampoopalan käytön jälkeen. Lisäsin kylmää vettä ja keitettyä vettä, lusikallisen omenaviinietikkaa ja 2 tippaa laventeliöljyä. Hiukset on kyllä sileämmät ja päänahka kutiaa tavallista vähemmän! Ainoa miinus on, että hiukset on nyt vähemmän ilmavat juuresta, kuin yleensä pesun jälkeen. Voisin tietty koittaa lyhyempää vaikutus aikaa päänahalle tai vähemmän etikkaa/enemmän vettä.
Itsekin olen huomannut, että pH vaikuttaa aika paljon hiusten ilmavuuteen. Ilmavimmat hiukset saan, kun pesen ne soodavedellä. Shampoo latistaa hiukseni, samoin etikka päänahassa. Soodapesun jälkeen huuhtelen latvat etikkavedellä, koska muuten niitä on liian vaikea kammata.
Mä olen aina käyttänyt vain kauppojen shampoita ja hoitiksia, eikä koskaan käynyt mielessäkään että niistä ikinä luopuisin.
Multa löytyy hirvee määrä eri merkkisiä aineita.
No sitten tuossa puil vuotta sitten tapasin mun nykyisen aviomiehen. Ja hän sanoi pesevänsä hiukset ruokasoodalla ja etikalla. Ja kyllähän mä huomasin että hällä hiukset on paksut ja kiiltävät. Hän kertoi että oli vuosikausia kärsinyt hilseestä, mutta sitten kun hän siirtyi soodaan ja etikkaan, niin hilseily hävis kokonaan.
No, mä en innostunut heti ajatuksesta, että kokeilisin soodaa ja etikkaa, mutta sitten kerran kun hän sanoi pesevänsä mun hiukset näillä aineilla, niin aattelin et ok, jos tän kerran sitten!
Ja tuon pesun jälkeen, olen ehkä kerran tai kaksi, käyttänyt tavallista shampoota, ja todennut, että sillä ei vaan saa aikaan näin kivantuntuisia ja -näköisiä hiuksia.
Mun tukka oli aina kuiva ja takussa, mutta nyt kun pesen soodalla ja etikslla, niin hiukset eivät takkuunnu ja ovat ihanan pehmeät ja tuuheat!
Tuolla ne kylppärissä möllöttää mun tökötit, kaupan shampoot ja hoitoaineet, kun en oo raaskinu heittää roskiin, mutta ei tee niitä enää mieli käyttää :)
Omppuetikalla saa myös luomia pois, olen kokeillut. Kandee juoda iltasin veteen sekotettuna, on erittäin terveellinen juoma :-)
Täytyykin laittaa etikkaa tähän tukalaan päänahkaan.
Näköjään hunajaomenaviinietikkakin käy?