Voiko oikeesti olla mahollista, että etikka vie päänahan kutinan???WAU!
Joku päivä sitten joku kysyi rasvoja, mikä rauhottaisi päänahan kutinan. Ketjussa suositeltiin etikkaa.
Kokeilin tänään suihkussa, kirveli vähän, niinkuin joku käyttäjä osasi varoittaakin. Mutta tiiättekö, ei tosiaan kutita ja päänahka kuin huokaa helpotuksesta. Mikähän tuossakin oli takana, että toimi?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina käyttänyt vain kauppojen shampoita ja hoitiksia, eikä koskaan käynyt mielessäkään että niistä ikinä luopuisin.
Multa löytyy hirvee määrä eri merkkisiä aineita.No sitten tuossa puil vuotta sitten tapasin mun nykyisen aviomiehen. Ja hän sanoi pesevänsä hiukset ruokasoodalla ja etikalla. Ja kyllähän mä huomasin että hällä hiukset on paksut ja kiiltävät. Hän kertoi että oli vuosikausia kärsinyt hilseestä, mutta sitten kun hän siirtyi soodaan ja etikkaan, niin hilseily hävis kokonaan.
No, mä en innostunut heti ajatuksesta, että kokeilisin soodaa ja etikkaa, mutta sitten kerran kun hän sanoi pesevänsä mun hiukset näillä aineilla, niin aattelin et ok, jos tän kerran sitten!
Ja tuon pesun jälkeen, olen ehkä kerran tai kaksi, käyttänyt tavallista shampoota, ja todennut, että sillä ei vaan saa aikaan näin kivantuntuisia ja -näköisiä hiuksia.
Mun tukka oli aina kuiva ja takussa, mutta nyt kun pesen soodalla ja etikslla, niin hiukset eivät takkuunnu ja ovat ihanan pehmeät ja tuuheat!
Tuolla ne kylppärissä möllöttää mun tökötit, kaupan shampoot ja hoitoaineet, kun en oo raaskinu heittää roskiin, mutta ei tee niitä enää mieli käyttää :)
Mäkin oon nyt 6 vuotta pessyt hiukseni pääasiassa vain soodalla ja etikalla. Aluksi hilse lähti pois, mutta se tuli sittemmin takaisin. Olen kuitenkin jatkanut soodapesua siksi, koska ne harvat kerrat kun olen erehtynyt shampoolla pesemään niin heti tukka on liimautunut päänahkaan.
Ainoa mikä vie päänahan kutinan lopullisesti, on skalpeeraus!
Siis shampoopesun jälkeen kadetaan etikkavesi päähän, annetaan olla vähän aikaa ja sitten vielä huuhdellaan vedellä? Näinkö? Vai tarviiko huuhdella pois?
Vierailija kirjoitti:
Siis shampoopesun jälkeen kadetaan etikkavesi päähän, annetaan olla vähän aikaa ja sitten vielä huuhdellaan vedellä? Näinkö? Vai tarviiko huuhdella pois?
Suosittelen huuhtelemaan pois ellet halua haista kävelevältä etikkakasalta.
Vierailija kirjoitti:
tämä on ilmeisesti erittäin salaiseksi luokiteltua tietoa, koska kukaan ei ole halukas paljastamaan selkeää käyttöohjetta meille tietämättömille :( hoetaan vaan jostain laimennussuhteesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina käyttänyt vain kauppojen shampoita ja hoitiksia, eikä koskaan käynyt mielessäkään että niistä ikinä luopuisin.
Multa löytyy hirvee määrä eri merkkisiä aineita.No sitten tuossa puil vuotta sitten tapasin mun nykyisen aviomiehen. Ja hän sanoi pesevänsä hiukset ruokasoodalla ja etikalla. Ja kyllähän mä huomasin että hällä hiukset on paksut ja kiiltävät. Hän kertoi että oli vuosikausia kärsinyt hilseestä, mutta sitten kun hän siirtyi soodaan ja etikkaan, niin hilseily hävis kokonaan.
No, mä en innostunut heti ajatuksesta, että kokeilisin soodaa ja etikkaa, mutta sitten kerran kun hän sanoi pesevänsä mun hiukset näillä aineilla, niin aattelin et ok, jos tän kerran sitten!
Ja tuon pesun jälkeen, olen ehkä kerran tai kaksi, käyttänyt tavallista shampoota, ja todennut, että sillä ei vaan saa aikaan näin kivantuntuisia ja -näköisiä hiuksia.
Mun tukka oli aina kuiva ja takussa, mutta nyt kun pesen soodalla ja etikslla, niin hiukset eivät takkuunnu ja ovat ihanan pehmeät ja tuuheat!
Tuolla ne kylppärissä möllöttää mun tökötit, kaupan shampoot ja hoitoaineet, kun en oo raaskinu heittää roskiin, mutta ei tee niitä enää mieli käyttää :)
Millainen seos?
No ollaan laitettu teelusikallinen soodaa sellaiseen 0,5litran pikkupulloon ja loput vettä ja lorautettu toiseen pulloon vähän summissa etikkaa ja loput vettä.
Mutta kun laitoin itelleni isompaan purkkiin omat seokset, niin pistin enemmän myös soodaa ja etikkaa. Mutta en ole niin tarkkaan niitä mittaillut :) lopputulos on aina kuitenkin yhtä hyvä. Ja mun hiukset oli kyllä kuolleennäköset ja tuntuiset silloin kun käytin kaupan shampoita. Nyt näitä on niin kiva hiplata ja pitää auki, kun ei mee takkuun ja on pehmeät. Suosittelen kyllä jopa minäkin joka en ikinä uskonut luopuvan tavallisista shampoista. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä on ilmeisesti erittäin salaiseksi luokiteltua tietoa, koska kukaan ei ole halukas paljastamaan selkeää käyttöohjetta meille tietämättömille :( hoetaan vaan jostain laimennussuhteesta
Meillä siison tehty niin, että pestään eka soodavedellä, annetaan sen vähän vaikuttaa ja huuhdotaan vedellä pois. Sitten etikkavettä ja ei nyt sen enempää olla annettu vaikuttaa vaan huuhdotaan kylmällä vedellä pois :)
Pesen shampoopalan kanssa ja vaahdotan juuret
sekä latvat. Huuhtelen, puristan hiuksista enimmät vedet pois, kaadan etikkahuuhdetta ja annan vaikuttaa ehkä minuutin. Samalla voi hieroa päänahkaa ja selvitellä takut sormin. Sitten huuhtelen hiukset huolella ja annan kuivua hetken itsekseen, viimeistelen föönin viileällä asetuksella. Käytän lusikallisen etikkaa n. puoleen litraan vettä.
Mäkin olen ihmetellyt miksei omenaviinietikkaa ikinä mainosteta missään.
Itse olen atoopikko ja on tehonnut finneihin ja ihottumaan.
Käytän joka ilta kasvovetenä.
Ja talvisin päänahkaan niin ei kutita eikä hilseile.
On kyllä ihmeaine oikeestikkin :)
Ohje:Omenaviinietikkaa 5 rkl ja 1/2 dl vettä. Laita se kukkien sumutuspulloon. Sumuta 3 x päivässä niin kauan, että oireet katoavat.
Lisäys ohjeeseen:laita sumutuspullon kärki lähelle päänahkaa ja sumauta. Käy näin ongelmakohdat läpi. Älä huuhtele. Kuivuessa etiikan tuoksu häviää.
kiitos kaikille teille, jotka annoitte selkeitä käyttöohjeita. Päänahkani kutina on ihan sietämätöntä ja aion todellakin testata etikkaa.
Ihanaa kun löysin taas tämän ohjeen. Olin jo ihan unohtanu koko viinietikan. Kauhee ihottuma ja hilse taas päässä. Hävettää raapia kokoajan töissä ym ihmisten ilmoilla.😶
Töitten jälkeen lähen ostaa hunajaomena viinietikkaa😇😛
Nostan. Päänahka oireilee selvästi pakkasella. Kokeilen tänään etikkaa.
Omeneviinietikka-aiheesta hiukan poiketen... Moni tuntuu kärsivän päänahan kuivuudesta ja kutinasta. OK omenaviinietikka auttaa... Mutta se alkusyy siihen miksi terveen ihmisen päänahka kuivuu, saattaa löytyä shampoosta. Katsokaapa onko pesuaineissanne hammastahnat, shampoot, suihkusaippuat jne. merkintää: Sodium Laureth Sulfaatti tai natriumlauryylisulfaatti. ??? Onpa on hyvinkin tai pitäsikö sanoa pahoinkin. Myös lasten shamppoissa on tuota ja monissa kovasti herkille ihoille ja kuivuudesta kärsiville mainostetuissa tuotteissa on sulfaattia.
Nykyään käytän vain sulfaatittomia tuotteita peseytymisiini. Kauan se kesti enne kuin sain selville miksi suu on tuskaan asti rikki ja päänahka raapimisesta ruvella. Hammashoitaja vinkkasi ja sitten vasta hissukseen tajusin, että tuota SLS ainesta on joka purkissa mua kuivettamassa.
Käytän toisinaan myös laimennettua omenaviinietikkaa hiuksiini viemästä talvihiusten sähköisyyttä ja varsinkin päänahkaan ennen viimeistä huuhtelua. Vaikutusaika 5 min. Varon sotkemasta hiuksiini myöskään silikonia sisältäviä tököttejä.
Millainen seos?