Lentolippujen hankkiminen
Hei. Eli olen suunnittelemassa matkaa ensimmäistä kertaa ja haluan tietää miten lentolippujen hankkiminen etenee..
Siis momondosta esim menopaluun Tukholma Lontoo saa erittäin halvalla mutta en ole koskaan siirtynyt maksamaan ja ihmettelen miten se toimii....tuleeko liput sähköpostiin vai postiluukusta ja eikö tule muita maksuja kuin mitä siinä lukee ja eikö ne kaikki ole kuitenkin luotettavia? Miten koko homma menee siis käytännössä....
Kommentit (29)
Matkailija kirjoitti:
Kiitos erittäin paljon vastauksista. Meinasin jo unohtaa että täältä kysyin ku en odottanu saavani vastauksia.
Joku kysyi niin en asu Tukholmassa mutta oon kattonu toi momondo Tukholma Lontoo esim ni tulee 20€ meno-paluu ryanairilla kun vähän aikaa odottaa niin tulee halvimmat....ja oon tosiaan ajatellu lähtee heti ku lukio päättyy kesällä (oon siis opiskelija) ni mul ei sinäänsä väliä mikä lentoyhtiö tai mitään et halvimman meinaan ottaa...ja niissä Ryanairin lennoissa lukee vielä suora lento kesto 2h ja risat. Laivamatkan saa niin halvalla että tulee huomattavasti halvemmaksi mennä Tukholman kautta mitä ite oon katellu....
Millaisella budjetilla olet lähdössä reissuun? Varaatko majoituksen esim. booking.comin kautta vai suoraan hostellista? Ihan vinkiksi että Supersaverilla ja Travelbirdillä on jatkuvasti tosi edullisia lento + hotelli -tarjouksia Keski-Euroopan suurkaupunkeihin eli myöskin Lontooseen. Kilroy kannattaa myös tsekata kun olet nuori ja opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ostaa lippuje diilerin kautta, ongelmatilanteissa (esim lennot myöhäsryy tms) et saa apuja. Osta suoraan lentoyhtiöltä, yleensä se on myös halvin.
Niinpä. Jos ostat joltain nettivälittäjältä vaihdollisen lennon eri lentoyhtiöille, voit saada kaksi erillistä eri lentoyhtiöiden lippua. Jos ensimmäinen lento viivästyy ja etkä ehdi jatkolennolle, olet omillasi ja saat ostaa uuden lipun jatkolennolle omasta pussistasi.
On aika paljon paikkoja maailmassa minne ei pääse Suomesta pelkästään yhdellä lentoyhtiöllä... Aika paljon rajoittaa matkustelua jos tuollaista ohjenuoraa noudattaa.. Männä talvena kävin rantalöhölomalla Mooreassa, sinne ei päässyt yhdellä lentoyhtiöllä. Seuraavaksi olen suunnittelemassa sukellusmatkaa Diliin, neuvotko miten sinne pääsee yhdellä lentöyhtiöllä?
Et tainnut ymmärtää.
Ratkaisevaa ei ole se, kuinka monella lentoyhtiöllä lentää, vaan se, ovatko kaikki lennot samalla lipulla vai eri lipuilla. Jos ne ovat samalla lipulla, on lentoyhtiöiden asia järjestää uudelleenreititys perille, jos myöhästyt jatkolennolta esimerkiksi aiemman lennon myöhästymisen takia, mutta jos ne ovat eri lipuilla, lentoyhtiöiden vastuu loppuu tasan siihen, missä lentolippu vaihtuu toiseen.
Tämä on hyvin oleellinen asia, jos matkalla on vaihtoja.
Vierailija kirjoitti:
Matkailija kirjoitti:
Joku kysyi niin en asu Tukholmassa mutta oon kattonu toi momondo Tukholma Lontoo esim ni tulee 20€ meno-paluu ryanairilla kun vähän aikaa odottaa niin tulee halvimmat....ja oon tosiaan ajatellu lähtee heti ku lukio päättyy kesällä (oon siis opiskelija) ni mul ei sinäänsä väliä mikä lentoyhtiö tai mitään et halvimman meinaan ottaa...ja niissä Ryanairin lennoissa lukee vielä suora lento kesto 2h ja risat. Laivamatkan saa niin halvalla että tulee huomattavasti halvemmaksi mennä Tukholman kautta mitä ite oon katellu....
Otapa huomioon, että Ryanirilla lentolippujen päälle tulee esim. ruumaan menevän matkalaukun hinta (jos otat mukaan muutakin kuin käsimatkatavarat), kortilla maksamisen maksu jne. Lisäksi Skavstan lentokenttä sijaitsee Tukholman läänissä, ei Tukholman kunnassa (Tukholmasta Skavstan lentokentälle on vähän päälle 100 km). Bussi Tukholmasta ko. kentälle maksaa noin 14€/suunta.
Paljonkos Ryanairilla muuten nykyään maksaa tuo ruumaan menevä laukku? 35€/suunta?
Olen varannut lentoja aika monelta välittäjältä mm. supersaver, travellink ja aina lennot on olleet yhdellä lipulla ja aina on reititetty uudelleen, jos kone on ollut myöhässä. Aika harvinaista, että lennot ei olisi yhdellä lipulla. Pääsääntöisesti olen käyttänyt varaa.com -saittia, jolta olen lennot etsinyt.
Matkailija kirjoitti:
Kiitos erittäin paljon vastauksista. Meinasin jo unohtaa että täältä kysyin ku en odottanu saavani vastauksia.
Tiedän että toi momondo on vaan se 'hakukone' tosiaan mut meenpäs tästä sitten kattomaa..Ja tosiaan oon opiskelija (18v) ja aikeissa olisi lähteä ihan vaan seikkailumatkalle (pienellä budjetilla nukun mostelleissa) että hirveästi tavaraa en varmaan edes aio ottaa mukaan.. Menen vaan tutustumaan paikkoihin kun ennen en ole päässyt matkailemaan :)
KIITOS kaikille vastauksista :)!!
Jos aiot säästää matkakuluissa, kannattaa ottaa huomioon muutkin kulut kuin lentolipun hinta. En tiedä, mistä olet lähdössä, mutta Ryanair lentää Skavstasta Standstedin, jotka molemmat ovat aika kaukana kaupungista. Tukholmasta Skavstaan menee bussilla aikataulun mukaan 80 minuuttia ja menopaluulipun hinta on melkein 300 kruunua. Standstedistä Lontooseen junamatka maksaa edestakaisin kolmisenkymppiä, bussin saattaa saada halvemmalla. Matka-aika on pitkä, koska laivamatka kestää ja lisäksi kaikkein halvimmat Ryanairin liput ovat sellaisille lennoille, että kentällä on oltava hyvin varhain aamulla, eli et ehdi aamulaivalta. Käyttäisit siis matkaan vähintään puoli vuorokautta suuntaansa ja todennäköisesti ainakin toiseen suuntaan lähemmäs vuorokauden.
Norwegian ja Finnair lentävät Helsingistä Lontooseen. Molemmilta löytyy noin 130 euron suoria menopaluulippuja. Kun hintoihin lisää lentokenttäkuljetukset Suomessa ja Englannissa matkan hinta on parhaimmillaankin vain parikymppiä halvempi kuin suora lento Suomesta. Lentokentälle matkustamiset huomioidenkin matka-aika on alle 8 tuntia suuntaansa. Kannattaako pienen, mahdollisesti olemattoman säästön, takia käyttää 15-20 tuntia enemmän aikaa matkaan, jolla on vielä paljon suurempi riski virheisiin ja myöhästymisiin?
Minun pihit sukulaiseni ovat yleensä lentäneet suorilla lennoilla Helsingistä.
Mulla asuu tuttuja Tukholmassa että saan varmaan autokyydin enkä edes tiedä vielä olenko Lontooseen vai mihin lähdössä mutta ei mulla oo mitään väliä mihin päädyn...
Menen täysin spontaanisti seikkailemaan eli puhun ihmisille ja yövyn missä yövyn...ekan yön meinaan tsekata uuden paikan yöelämää ni en ees tarttee yöpaikkaa heti...En käytä alkoholia ni ei tuu ongelmia ja olen nuori ei yhden yön yli valvominen tunnu missään :D
Saattaa kuullostaa monen 'järkevän' mielestä typerältä mutta omapa on elämäni ja rennosti meinaan ottaa :D.. ei mitään tarkkaa määränpäätä ja bussilla/junalla kulkeminen on yllättävän halpaa Euroopassa...ties vaikka reppureissaisin useammassa maassa :D
ja otan selvää noista lisämaksuista...Jos matkatavarat maksaa niin en ota mukaan sellaisia :D...
Halvat lennot - https://search.jetradar.com
Jetradar on ollut jo vuosia itselleni lentomatkojen ensisijainen hakukone. Haen erityyppisiä matkoja, en pelkästään meno-paluu vaan usein niin, että lähtö tai paluu on eri kaupungista tai teen pysähdyksiä matkan varrella. Lisäksi Jetradar hakee mielestäni vaihtoehtoja erittäin kattavasti, myös halpalentoyhtiöiltä ja laajasti useilta varaussivustoilta.
Itse ostan suorat lennot aina ko. lentoyhtiön omulta sivuilta. Ongelmatapauksissa silloin helpointa selvittää asiat.
Jos on useampi lentoyhtiö ja vaihdollinen yhteys, käytän esim Supersaveria tai vastaavaa. Jos Momondosta löydät jonkun oikein halvan yhteyden, kannattaa ainakin tarkistaa matkustusaika. Tarjoavat usein jopa yhteyksiä joissa pitää yöpyä konetta vaihdettaessa tai tulee muuten vain tuntien odotus vaihtokentillä. Lipun saa printattua yleensä käyttämänsä yhtiön sivuilta. Printtaan aina jos pitemmälle lennän. Muista vielä tarkistaa passi ja viisumisäännöt, eivät useinkaan muistuttele niistä lennon varauksen yhteydessä.
Jep, nämä seikat kannattaa ottaa huomioon ennen matkavarauksen tekemistä. Halpa tai "halpa" lento voi tulla yllättävän kalliiksi, koska perusmaksun päälle tulee vaikka mitä ekstrakustannuksia. Ja oletko valmis köröttelemään bussilla 100km päästäksesi lentokentälle ja paluun jälkeen takaisin Tukholmaan? Ekalle ulkomaanmatkalle ei kannattaisi ottaa näin monimutkaista kokonaispakettia imho.