11 vuotta työttömänä
Olen ollut viimeiset 11 vuotta työttömänä, ja nyt mietin että jos yrittäisin päästä johonkin töihin. Työn pitää kuitenkin olla sellainen josta maksetaan sellainen palkka, jolla elää ja voi suunnitella tulevaisuutta. Mitä järkeä siellä töissä muuten on käydä?
Koulutukseltani olen ylioppilas.
En vain tiedä, että onko työllistymiseni kovinkaan realistista näillä meriiteillä. Olisiko teillä ideaa mihin minun kannattaisi hakeutua?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Hae Valmet Automotivelle (Uusi kaupunki, autotehdas) linjalle tehdastyöhön. Jos pystyt osoittamaan motivaatiosi, pääset töihin ja he kouluttavat.
Onko tämä se kolmivuorotyö, jossa palkka 1700e/kk (Eikä mahdollisuutta syödä omia eväitä)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 vuotta työttömänä ja nyt alat sitten miettimään pitäisiköhän alkaa hakemaan töitä?
Jos oisit aiemmin, esimerkiksi 11 vuotta sitten hakenut töitä ja saanut, se sun surkea alkupalkka olisi todennäköisesti kasvanut suuremmaksi.
Toivottavasti saat töitä, tuskin pääset palkalla rikastumaan, mutta kyllä se työttömän elämän voittaa.Ei tarkoitus olekaan rikastua, mutta kuitenkin saada sellaista palkkaa jolla voi elää normaalia elämää...Ostaa asunnon ja auton, elättää perheen, tehdä joskus lomamatkoja, ostaa hyvää ruokaa. Säästöönkin olisi mukava jotain saada, jotta joskus voisi ehkä ostaa kesämökin.
Melko normaalia elämää minusta.
-AP-
No pelkällä yo-pohjalla noita on ehkä vaikea saavuttaa. Minulla on nuo kaikki (velkainen asunto+ autovelka), mutta takana yliopistokoulutus. Olen samanikäisen kanssasi ja nyt äitiyslomalla.
Edelleen kuitenkin elämme hyvin säästäväisesti, esim. lomamatkoilla olemme säästäneet etukäteen. Sellaista se elämä vain on.
Oletko mielestäsi viettänyt normaalia elämää viimeiset 11 vuotta, mitä olet tehnyt 11vuotta? Olen aika hämmästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tsemiä! kirjoitti:
Suosittelisin hakeutumaan työkkärin kautta lähihoitaja kouluun. Pari vuotta opiskeluja ja todennäköisesti pääset heti työelämään kiinni. Peruspalkka 2000 ja lisät päälle ei ole ollenkaan huonosti verraten työttömän tuloihin. Nyt on myös hyvä aika päästä kesätöihin kauppaan, ravintololoihin, puutarhoille tms kun kesätyöhaut ovat käynnissä ja saada jalansijaa työelämään. Onnea työnhakuun!
Minusta ei ole hoitoalalle.
Muutenkin 2000e palkka on vähän siinä ja siinä että riittääkö se...Nettona olisi eri asia.
-AP-
Alkää vastatko tämän TROLLIN vedätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 vuotta työttömänä ja nyt alat sitten miettimään pitäisiköhän alkaa hakemaan töitä?
Jos oisit aiemmin, esimerkiksi 11 vuotta sitten hakenut töitä ja saanut, se sun surkea alkupalkka olisi todennäköisesti kasvanut suuremmaksi.
Toivottavasti saat töitä, tuskin pääset palkalla rikastumaan, mutta kyllä se työttömän elämän voittaa.Ei tarkoitus olekaan rikastua, mutta kuitenkin saada sellaista palkkaa jolla voi elää normaalia elämää...Ostaa asunnon ja auton, elättää perheen, tehdä joskus lomamatkoja, ostaa hyvää ruokaa. Säästöönkin olisi mukava jotain saada, jotta joskus voisi ehkä ostaa kesämökin.
Melko normaalia elämää minusta.
-AP-[/quo
Ehkä joulupukki tuo tuon kaiken jos olet oikein kiltti.
Jos tämä ei ole provo niin toivottavasti kaltaisiasi ei ole enempää,pahoin pelkään että on.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut viimeiset 11 vuotta työttömänä, ja nyt mietin että jos yrittäisin päästä johonkin töihin. Työn pitää kuitenkin olla sellainen josta maksetaan sellainen palkka, jolla elää ja voi suunnitella tulevaisuutta. Mitä järkeä siellä töissä muuten on käydä?
En vain tiedä, että onko työllistymiseni kovinkaan realistista näillä meriiteillä. Olisiko teillä ideaa mihin minun kannattaisi hakeutua?
Ala katselemaan sellaisia töitä missä voit työllistää itse itsesi, ja hoidat asiasi ja kauppasi suoraan markkinoiden kanssa ilman mitään "työnantaja" -nimistä välikättä.
Työttömyysturvasysteemiä ollaan ilmeisesti muuttamassa siihen suuntaan että tämmöinen muualla maailmassa tuttu tapa elättää itsensä olisi ehkä jatkossa rankaistavuuden sijasta suositeltavampaa.
Itsellä kanssa ainakin 10+ vuotta pois "työnantajien" kirjoilta, mutta en suinkaan ole ollut toimettomana koko aikaa vaan jo monet vuodet rakennellut omia tulonlähteitäni, todella vaikeaa saada aikaan edes paria tonnia toimeentulotuesta säästäen, mutta hiljalleen saa aikaan kyllä pienehköjä tuloja. Ajan myötä sitten sovitellulle päivärahalle ja lopulta omavaraiseksi, ei tarvi mitään ay-mafioita eikä työnantajia kumarrella ja voit halutessasi viedä itsesi ja tulonlähteesi vaikka Suomesta ulos jos alkaa ahdistamaan Sipilän ja muiden touhut.
Tämä on vaan mitä minä teen enkä voi sitä taata että se sopii sinulle, mutta siis harkitse vaihtoehtona. Oma-aloitteisuutta tämä vaatii ilman muuta, ja aika tarkkaa taloudenpitoakin jos aikoo saada aikaan rahat esim. työvälineisiin jostain yhteiskunnan alimmista tuista säästäen.
Vierailija kirjoitti:
Hae Valmet Automotivelle (Uusi kaupunki, autotehdas) linjalle tehdastyöhön. Jos pystyt osoittamaan motivaatiosi, pääset töihin ja he kouluttavat.
Just joo. Valmetilla jaellaan kohta potkuja kun Trumpin lanseeraama kauppasota pääsee vauhtiinsa. Teräs- ja sun muut vientitullit tappaa tämänkin orastavan tehtaanpoikasen tehokkaasti.
Surkea provohan tämäkin on. Ja AP haaveilee hyvästä toimeentulosta, ilman koulutusta ja kokemusta, ja vielä pitäisi saada toimialakin valittua juuri itselle sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
aktiivimalli hoitaa sut töihin
Aktiivimalli ei ole mitään muuta kuin leikkuri.
Aktiivimalli ei siis pysty tekemään yhtään sen enempää kuin nykyisetkään systeemit, toki niillä aktiivitoimenpiteillä aktivoidaan virkamiehiä ja heidän palkanmaksua.
Ainoa joka pystyy jotain tekemään, on markkinat, mutta siellä yleensä on tapana kaivaa taskusta rahaa jotta alkaa tapahtumaan. Ja kun ei ole halua kaivaa taskusta rahaa, sitten ei varmaankaan ole töitäkään.
Semmosta se on, kun oikeistomielinen hallitus pääsee johtamaan valtiota, se käytännössä tuhoaa omien kansalaistensa ansaintamahdollisuudet kun se umpityperästi lähtee ajamaan osakkeenomistajien asemaa etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala katselemaan sellaisia töitä missä voit työllistää itse itsesi, ja hoidat asiasi ja kauppasi suoraan markkinoiden kanssa ilman mitään "työnantaja" -nimistä välikättä.
Työttömyysturvasysteemiä ollaan ilmeisesti muuttamassa siihen suuntaan että tämmöinen muualla maailmassa tuttu tapa elättää itsensä olisi ehkä jatkossa rankaistavuuden sijasta suositeltavampaa.
Itsellä kanssa ainakin 10+ vuotta pois "työnantajien" kirjoilta, mutta en suinkaan ole ollut toimettomana koko aikaa vaan jo monet vuodet rakennellut omia tulonlähteitäni, todella vaikeaa saada aikaan edes paria tonnia toimeentulotuesta säästäen, mutta hiljalleen saa aikaan kyllä pienehköjä tuloja. Ajan myötä sitten sovitellulle päivärahalle ja lopulta omavaraiseksi, ei tarvi mitään ay-mafioita eikä työnantajia kumarrella ja voit halutessasi viedä itsesi ja tulonlähteesi vaikka Suomesta ulos jos alkaa ahdistamaan Sipilän ja muiden touhut.
Tämä on vaan mitä minä teen enkä voi sitä taata että se sopii sinulle, mutta siis harkitse vaihtoehtona. Oma-aloitteisuutta tämä vaatii ilman muuta, ja aika tarkkaa taloudenpitoakin jos aikoo saada aikaan rahat esim. työvälineisiin jostain yhteiskunnan alimmista tuista säästäen.
Olisiko antaa vinkkiä että mistä kannattaisi aloittaa?
-AP-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko antaa vinkkiä että mistä kannattaisi aloittaa?
-AP-
Kannattaa aloittaa siitä että mietit mikä itseäsi kiinnostaisi ja mietit missä olet hyvä. Kyllä se oma linja siitä löytyy lopulta, todennäköisesti useampikin. Mutta rahan tekeminen on sitten monimutkaisempi prosessi, eli se vaatii jonkin verran tsemppaamista että rahaakin voisi saada.
Joka tapauksessa, pidä mielessä se, että Suomi on ollut erittäin erittäin erittäin vihamielinen maa kaikkia heitä kohtaan jotka yrittää itse työllistää itsensä, siis aiemmin.
Mutta nyt tämä ajattelutapa on ilmeisesti hiljalleen muuttumassa, ja mielestäni sinun(kin) kannattaa se asia ottaa huomioon kaikissa valinnoissasi, sehän olisi hienoa jos voisit hoitaa oman elantosi täysin itsenäisesti.
Siis, esim. jenkkilässä on tietääkseni hyvin yleistä että ihmiset työllistää itse itsensä.
Suomen sosiaaliturvaa monesti kehutaan, mutta se jää usein mainitsematta että samainen systeemi estää (tai on ainakin estänyt) tehokkaasti myös em. jenkkilän kaltaisen toiminnan jossa ihmiset vaan etsii itselleen jonkin tavan jolla saada aikaan elanto. Ne ei monestikaan ole sellaisia duuneja, jotka olisi jossain ay-järjestöjen sääntökirjoissa, eli hyvinkin mielikuvituksellisia juttuja voivat olla (ja ei, en puhu nyt mistään rikollisuudesta).
Onhan näitä tällaisia, jotka kuvittelevat, että kaikki pitäisi saada helpolla ja heti. Ajatelkaa työnantajan kannalta mitä hyötyä hänelle on tällaisesta työntekijästä? Mitä taitoja ja osaamista voi olla ihmisellä, joka on ollut kotona näin kauan? Kielitaitokin on luultavasti rapistunut.
Joka tapauksessa tässä on nyt aloitettava pohjalta ja tehtävä ihan mitä vaan sattuu saamaan ja pienellä palkalla. Mutta joku koulutus on ensin saatava. Ehkä oppisopimuskoulutus?
Vierailija kirjoitti:
aktiivimalli hoitaa sut töihin
Millä tavalla aktiivimalli mielestäsi lisää avoimia työpaikkoja?
Päin vastoin, se supistaa niitä koska työnantajat saavat ilmaisia harjoittelijoita
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä tällaisia, jotka kuvittelevat, että kaikki pitäisi saada helpolla ja heti. Ajatelkaa työnantajan kannalta mitä hyötyä hänelle on tällaisesta työntekijästä? Mitä taitoja ja osaamista voi olla ihmisellä, joka on ollut kotona näin kauan? Kielitaitokin on luultavasti rapistunut.
Joka tapauksessa tässä on nyt aloitettava pohjalta ja tehtävä ihan mitä vaan sattuu saamaan ja pienellä palkalla. Mutta joku koulutus on ensin saatava. Ehkä oppisopimuskoulutus?
Ei töissä kannata käydä jos ei siitä saa kunnon palkkaa, kun tuillakin pärjää
Työ ei ole itsetarkoitus.
Itsensä elättäminen on tän systeemin tarkoitus, ja itsensä elättämiseen tarvitaan rahaa.
Työt tehdään tai jätetään tekemättä ihan täysin siinä järjestyksessä, että onko hyvä sopimus vai ei.
Ja tukien tarkoitus on varmistaa se että valtion hallinto tekee oman talouden ohjaamistoimensa (tuet siis on eräänlainen tasapainottava takalaita, joka varmistaa sen että valtion hallitus ei voi alkaa teurashinnoittelemaan omaa kansaansa, vaan sen on aina kyettävä jakamaan tuloja saamaan aikaan työlle kysyntää)
Moraalisaarnoilla voi pyyhkiä värisilmää.
Moraalisaarnaajien kannattaa mennä pikemminkin huutelemaan hallinnolle että miksi eivät hoida omaa tehtäväänsä, sehän on ihan looginen lopputulos että työttömyys kasvaa jos työn kysyntää ei pidetä yllä.
On kyllä tosi lyhytnäköistä ajatella niin, että ei kannata mennä töihin, kun tukia saa kotiin saman verran. Kyllä se palkka tulee nousemaan vuosien kuluessa. Jossain vaiheessa tulee takuulla saamaan enemmän. Ja jos on kaikki työvuotensa työttömänä, niin ei tule eläke olemaan kovin iso. Varmaa on, että tällaista tukisysteemiä ei voida muutenkaan ylläpitää enää vuosikymmeniä.
Itselleni työpaikka on muutakin kuin paikka mistä saa elantonsa. Työpaikalla on kivoja ihmisiä, työ tuo haastetta aivoille ja sisältöä päivään. Se rytmittää päiviä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä tosi lyhytnäköistä ajatella niin, että ei kannata mennä töihin, kun tukia saa kotiin saman verran. Kyllä se palkka tulee nousemaan vuosien kuluessa. Jossain vaiheessa tulee takuulla saamaan enemmän. Ja jos on kaikki työvuotensa työttömänä, niin ei tule eläke olemaan kovin iso. Varmaa on, että tällaista tukisysteemiä ei voida muutenkaan ylläpitää enää vuosikymmeniä.
Itselleni työpaikka on muutakin kuin paikka mistä saa elantonsa. Työpaikalla on kivoja ihmisiä, työ tuo haastetta aivoille ja sisältöä päivään. Se rytmittää päiviä.
Olet onnekas, jos työ on sellaista jota teet mielelläsi. Sellaista jota tekisit vaikka omaisuutesi olisi miljoonia.
Suurimmalle osalle työ on tietynlaista orjuutta. Siellä on pakko käydä jotta saisi rahaa elämiseen ja lainoihin.
Vierailija kirjoitti:
Boldattu teksti on se mihin kommentoin.
Luuletko, että meillä on sitten valtiotakaan olemassa, jos ei ole tukisysteemiä?
Kas kun se tukisysteemi on ikäänkuin vaakakuppi, kun vaa'an toisella puolella on valtion hallinnon oikeudet määrittää jos jonkinlaisia sääntöjä ja lakeja tässä maassa mukaanlukien talouden ohjaamiset ja muutkin toimet joilla joko edistetään tai haitataan ihmisten mahdollisuuksia ansaita oma elantonsa.
Jos haluat tukisysteemeistä eroon, silloin sinä käytännössä äänestät sisällissodan puolesta, ja itse henk.koht näen sisällissodan kannattajat luopioina jotka pitäisi laittaa vankilaan.