11 vuotta työttömänä
Olen ollut viimeiset 11 vuotta työttömänä, ja nyt mietin että jos yrittäisin päästä johonkin töihin. Työn pitää kuitenkin olla sellainen josta maksetaan sellainen palkka, jolla elää ja voi suunnitella tulevaisuutta. Mitä järkeä siellä töissä muuten on käydä?
Koulutukseltani olen ylioppilas.
En vain tiedä, että onko työllistymiseni kovinkaan realistista näillä meriiteillä. Olisiko teillä ideaa mihin minun kannattaisi hakeutua?
Kommentit (62)
Tee puhelinmyyntiä kunnes saat paremman työn. Velttoja syrjäytyneitä ei palkata nollakokemuksella ja -koulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Tee puhelinmyyntiä kunnes saat paremman työn. Velttoja syrjäytyneitä ei palkata nollakokemuksella ja -koulutuksella.
Mistä päättelet minun olevan veltto? Työttömyys ei ole synonyymi kyvyttömyydelle, tyhmyydelle tai edes velttoudelle.
-AP-
Vierailija kirjoitti:
No mitä sä sit oot nää 11 vuotta tehnyt? Eikö oo aika tullut pitkäksi?
Eipä juurikaan, paitsi silloin tällöin. Minulla on runsaasti harrastuksia.
Olen kuitenkin miettinyt työpaikan hankkimista rahoittaakseni näitä tässä keskustelussa aiemmin mainitsemiani asioita.
-AP-
Aika tylyjä vastauksia olet saanut.
Tunnen ihmisiä, jotka ovat työllistyneet pitkän työttömyysjakson jäljeen.
Ovat ihan tarkoituksella vältelleet töitä useita vuosia. Hyvin heillä töissä nykyään menee.
Uskon, että myös sinulla on mahdollisuus työllistyä.
Nämä tuntemani ex-pitkäaikaistyöttömät ovat päässeet töihin koulutuksen avulla.
Jokainen heistä on työllistynyt rekrykoulutuksen kautta. Ovat päässeet töihin siihen firmaan joka on koulutuksen järjestänyt.
Siksi suosittelen etsimään sopivaa rekrykoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet minun olevan veltto? Työttömyys ei ole synonyymi kyvyttömyydelle, tyhmyydelle tai edes velttoudelle.
-AP-
Voidaan käyttää muitakin sanoja:
- Laiska
- Saamaton
- Vetelys
- Kunnianhimoton
- Tavoitteeton
Ja liittyen palkkatoiveeseesi 11v työttömyyden jälkeen nollakoulutuksella ja nollakokemuksella:
- Epärealistinen
- Ylimielinen
- Harhaluuloinen
Tuolla historialla ovi työmaailmaan on käytännössä suljettu. Teet mitä tahansa, yrität miten paljon tahansa niin historiasi laiskana luuserina seuraa sinua loppuelämäsi ajan. Paras mitä voit toivoa on minimipalkatut pätkätyöt, palkkatuki tai lottovoitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aktiivimalli hoitaa sut töihin
Millä tavalla aktiivimalli mielestäsi lisää avoimia työpaikkoja?
Päin vastoin, se supistaa niitä koska työnantajat saavat ilmaisia harjoittelijoita
Minut aktiivimalli hoiti töihin 😀
Kävin tekemässä parina viikkona 5 tuntia töitä yrityksessä, jonka kanssa olen tehnyt joskus nollatuntisopimuksen.
Te-toimiston mukaan en ole enää työtön. Olen nyt työssä käyvä vaikka en tiedä milloin työtunteja löytyy lisää.
Työllisen määritelmään riittää, että tekee yli 4 tuntia töissä viikossa. Ja jos on vakituinen sopimus, niin sitä on lyhyenkin työjakson jälkeen työssä käyvä niin kauan kuin sopimus on voimassa.
Ei tämä työllistyminen ole kuitenkaan elämääni muuttanut. Ihan samanlaista arkea elän kuin työttömänä ollessani.
Enpähän enää kuitenkaan ole mikään työtön luuseri 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP-
Voidaan käyttää muitakin sanoja:
- Laiska
- Saamaton
- Vetelys
- Kunnianhimoton
- TavoitteetonJa liittyen palkkatoiveeseesi 11v työttömyyden jälkeen nollakoulutuksella ja nollakokemuksella:
- Epärealistinen
- Ylimielinen
- Harhaluuloinen
Olihan taas harvinaisen hölmö viesti.
Laiska: Työtön ei ole automaattisesti laiska, myös työtä tekevistä löytyy todella paljon laiskoja ihmisiä.
Saamaton: Katso edellinen kohta
Vetelys: Katso edellinen kohta
Kunnianhimoton: Ihan kuin kunnianhimo olisi jotenkin töiden tekemisestä kiinni
Tavoitteeton: Katso edellinen kohta
Miksi palkkatoive on epärealistinen/ylimielinen/harhaluuloinen?
Itsellä peruskoulupohja ja bruttopalkka 2500€/kk
Vierailija kirjoitti:
Tuolla historialla ovi työmaailmaan on käytännössä suljettu. Teet mitä tahansa, yrität miten paljon tahansa niin historiasi laiskana luuserina seuraa sinua loppuelämäsi ajan. Paras mitä voit toivoa on minimipalkatut pätkätyöt, palkkatuki tai lottovoitto.
Eli mielestäsi minun kannattaisi vain suosilla lopettaa yrittäminen?
Onko minun kaltaiselleni ihmiselle mielestäsi hyväksyttävää olla työtön?
Vierailija kirjoitti:
Miksi palkkatoive on epärealistinen/ylimielinen/harhaluuloinen?
Itsellä peruskoulupohja ja bruttopalkka 2500€/kk
Kauanko olet itse ollut töissä, että palkkasi on 2500€/kk? Pätkähtikö heti peruskoulusta ulos astuessasi moinen liksa kouraan? Ehkä sinulla on kuitenkin joku osaaminen ja taito, josta sinulle maksetaan? AP:lla ei tunnu olevan mitään taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi minun kannattaisi vain suosilla lopettaa yrittäminen?
Onko minun kaltaiselleni ihmiselle mielestäsi hyväksyttävää olla työtön?
Jos kykenet hyväksymään todennäköisyydet ja faktat niin ei tietenkään kannata lopettaa yrittämistä. Se mikä kannattaa, on realismi. Lopetat haaveilun huippuelämästä ja tyydyt valintojesi seuraukseen, eli alemman tuloluokan elämään.
Ja ei, työttömyys ei ole työkykyiselle ikinä hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 vuotta työttömänä ja nyt alat sitten miettimään pitäisiköhän alkaa hakemaan töitä?
Jos oisit aiemmin, esimerkiksi 11 vuotta sitten hakenut töitä ja saanut, se sun surkea alkupalkka olisi todennäköisesti kasvanut suuremmaksi.
Toivottavasti saat töitä, tuskin pääset palkalla rikastumaan, mutta kyllä se työttömän elämän voittaa.Ei tarkoitus olekaan rikastua, mutta kuitenkin saada sellaista palkkaa jolla voi elää normaalia elämää...Ostaa asunnon ja auton, elättää perheen, tehdä joskus lomamatkoja, ostaa hyvää ruokaa. Säästöönkin olisi mukava jotain saada, jotta joskus voisi ehkä ostaa kesämökin.
Melko normaalia elämää minusta.
-AP-
Ehkä joulupukki tuo tuon kaiken jos olet oikein kiltti.
Jos tämä ei ole provo niin toivottavasti kaltaisiasi ei ole enempää,pahoin pelkään että on.
On meitä.
Keski-ikäinen, ylioppilaskoulutus, ei koskaan vakituista työtä, eläkekertymä 15€.
Ap eroaa minusta siinä, että minä tiedän elämäni olevan ohi. En yritä, istun kotona ja elän pienellä tukisummallani. Käyn töissä, jos niitä tarjotaan, mutta en niitä erityisesti hae.
Hae opiskelemaan. Ota vaikka velkaa rahoittaaksesi opintosi. Tai hanki oppisopimuspaikka. Sulla on vielä koko elämä edessä.
Käy tai soita varamiespalveluun ja kysy sieltä onko mitään sopivaa hanttihommaa tarjolla. Hae myös siivoamaan, siellä voit ahkerana edetä ihan hyvin ja saada hyvää palkkaakin ja jotkut firmat myös kouluttavat ja koulutuksen jälkeen saa ihan tavallisista siivoustöistäkin ihan ok palkkaa.
Sinun olisi hyvä käsittää, että 2000€ on hyvä palkka. On eri asia saada tuo summa palkkana kuin tukiaisina. Tuilla et osta omaa asuntoa, mutta palkalla ostat. Eikä ehkä olisi edes tiukkaa maksaa asuntoa noilla tuloilla, kun olet nyt saanut 11 vuotta opetusta säästäväisyydestä.
Suosittelen jotain työkkärin kurssia, mihin sisältyy pitkä työharjoittelu. Ja alalta mikä kiinnostaa... Hoidat hommat hyvin ja tunnollisesti, se aina huomataan. Itsellä toimi tällainen vuosien vuosien työttömyyden jälkeen. Et ole kovin kovaa valuuttaa tällä hetkellä, jos alat suoraan etsimään töitä. Vaikka olisi mikä syy, 11 vuotta työttömänä on aivan liian pitkä aika. Jalka on saatava jollain tapaa työmarkkinoille, nuo työharjoittelut ovat oikein hyvä vaihtoehto sinullekkin.
Vierailija kirjoitti:
Käy tai soita varamiespalveluun ja kysy sieltä onko mitään sopivaa hanttihommaa tarjolla. Hae myös siivoamaan, siellä voit ahkerana edetä ihan hyvin ja saada hyvää palkkaakin ja jotkut firmat myös kouluttavat ja koulutuksen jälkeen saa ihan tavallisista siivoustöistäkin ihan ok palkkaa.
Sinun olisi hyvä käsittää, että 2000€ on hyvä palkka. On eri asia saada tuo summa palkkana kuin tukiaisina. Tuilla et osta omaa asuntoa, mutta palkalla ostat. Eikä ehkä olisi edes tiukkaa maksaa asuntoa noilla tuloilla, kun olet nyt saanut 11 vuotta opetusta säästäväisyydestä.
2000e kun ottaa verot ja pakolliset kulut pois, ei paljoa tjää
Miten ihmeessä te onnistutte tässä buumissa enää loisimaan? Meillä on hirveä sijaispula töissä, koska työllisyys on jyrkästi parantunut syksystä ja kaikki vakisijaiset työllistyneet oikeasti. Lisäksi puolison firman osa-aikaiset on kaikki löytäneet pitkän tauon jälkeen kokopäivätyön. Viimeinenkin sai työnosoituksen (koska oli työkkärin kirjoilla osa-aika työn takia) ja soitti, oli kuulemma ainoa työkkärin lähettämistä, joka viitsi edes soittaa. Sai työn, ihan normaalin kokopäivätyön omalta alaltaan normaalilla palkalla. Harmi puolisolle, good for "se tyyppi". Yksi tuttu on notkunut pari vuotta pätkissä ja keikoissa ja kaikenlaisissa ihmeellisissä virityksissä. Nyt on työkkärin patistuksesta saanut heittämällä oikean, vakityön, koska hakijoita ei enää yllättäin olekaan. Ja omituista on, että vaikka kehotetaan hakemaan jotain, niin ei porukka hae. Se yksi onnekas sitten tajuaa hakea ja saa sen työn. Että kyllä tässä näköjään aktiivimallia tarvitaan, kun ei muuten tuo työnteko tunnu enää työttömiä kiinnostavan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 vuotta työttömänä ja nyt alat sitten miettimään pitäisiköhän alkaa hakemaan töitä?
Jos oisit aiemmin, esimerkiksi 11 vuotta sitten hakenut töitä ja saanut, se sun surkea alkupalkka olisi todennäköisesti kasvanut suuremmaksi.
Toivottavasti saat töitä, tuskin pääset palkalla rikastumaan, mutta kyllä se työttömän elämän voittaa.Ei tarkoitus olekaan rikastua, mutta kuitenkin saada sellaista palkkaa jolla voi elää normaalia elämää...Ostaa asunnon ja auton, elättää perheen, tehdä joskus lomamatkoja, ostaa hyvää ruokaa. Säästöönkin olisi mukava jotain saada, jotta joskus voisi ehkä ostaa kesämökin.
Melko normaalia elämää minusta.
-AP-
Ehkä joulupukki tuo tuon kaiken jos olet oikein kiltti.
Jos tämä ei ole provo niin toivottavasti kaltaisiasi ei ole enempää,pahoin pelkään että on.On meitä.
Keski-ikäinen, ylioppilaskoulutus, ei koskaan vakituista työtä, eläkekertymä 15€.
Ap eroaa minusta siinä, että minä tiedän elämäni olevan ohi. En yritä, istun kotona ja elän pienellä tukisummallani. Käyn töissä, jos niitä tarjotaan, mutta en niitä erityisesti hae.
Olet valinnut elämäsi olevan ohi. Todellisuudessa niin kauan kun elät voit valita myös toisin. Jos vain uskallat.
Nämä jotka on ollut yli 3 kk työttömänä tulisi ohjata valtion kaivoksiin töihin tai risusavottaan
No mitä sä sit oot nää 11 vuotta tehnyt? Eikö oo aika tullut pitkäksi?