Kuulin kun tänään kahvilassa pari n. 20v naista jutteli siitä, että he eivät ikinä tulisi saamaan eläkettä. Onko todella näin?
Ja jos on niin miksi? T. N26 mutta ilmeisen pihalla todellisuudesta
Kommentit (54)
Niin no. Ainakin eläkemaksuja maksat tuplaten kaikkiin suosituksiin nähden. Luulisi että ihminen olisi tarkempi rahoistaan, mutta 99% ei kiinnosta yhtään.
Tänään n.55+ ihmiset ovat viimeisiä, jotka tulevat saamaan työeläkettä.
Nykyinen järjestelmä kuolee jo pelkästään siihen ettei kenellekään rakennu yhtenäistä työuraa alle 20stä työpaikasta.
Mistäs me nyt 20-30 vuotiaat sitten saadaan rahaa "eläkkeellä"?
Voit käydä laskemassa oman eläkeikäsi ja (mahdollisen) tulevan eläkkeesi. Oma eläikäni on 69v. tällä hetkellä ja se tulee varmaan nousemaan tulevaisuudessa. Joten tytöt varmaan tarkoittivat sitä, että eläkkeestä on tulevaisuudessa turha haaveilla tällä menolla.
Itse en myöskään usko että eläkkeitä on kukaan täällä mulle maksamassa (jos edes koskaan pääsen eläkkeelle). Siksi säästän itse. T. 23v
Vierailija kirjoitti:
Olet töissä niin pitkään kuin pystyt, ja sitten yrität elää säästöjen turvin. Jos oikein hyvin käy niin yhteisöllisyys lisääntyy ja saat naapureilta/sukulaisilta jotain apuja joskus.
Vierailija kirjoitti:
Ette varmaan mistään.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kuin muuallakin maailmassa: säästämällä joka kuukausi osa palkasta vanhuudenpäiviä varten, muuttamalla vanhana omien lasten hoiviin tai kadunkulmassa kerjäämällä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen järjestelmä kuolee jo pelkästään siihen ettei kenellekään rakennu yhtenäistä työuraa alle 20stä työpaikasta.
Eläkettä saadakseen ei ole mitään maksimimäärää työpaikkoja, jota suurempi määrä vie eläkkeen. Ihan tavallinen työssäkäyvä 25v ikäinen tienaa eläkettä ihan samalla tavalla kuin 45v lajitoverinsa ja tulee jopa saamaan eläkettä ihan mukavasti,mutta sitä ennen hän saa enemmän palkkaa ja voi kuluttaa enemmän kuin se nyt noin 55v ikäinen.
Minunkin virallinen eläkeikä on 69 vuotta. Kun olen sen ikäinen, niin tuskin koko järjestelmää on olemassa. Yritän säästää rahastoihin ja osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kuin muuallakin maailmassa: säästämällä joka kuukausi osa palkasta vanhuudenpäiviä varten, muuttamalla vanhana omien lasten hoiviin tai kadunkulmassa kerjäämällä.
Eläkkeisiin säästesään tällä hetkellä 25,3% palkasta. Siihen päälle suositeltu oma säästöosuus 15%, niin ollaan jo 40% paikkeilla palkasta. Minusta aika paljon.
Hyvin epätodennäköistä, että tällä menolla ja toiminnalla tulen koskaan pääsemään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeisiin säästesään tällä hetkellä 25,3% palkasta. Siihen päälle suositeltu oma säästöosuus 15%, niin ollaan jo 40% paikkeilla palkasta. Minusta aika paljon.
Ei ne minun palkasta nyhdetyt rahat minua odota: niillä maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä saadakseen ei ole mitään maksimimäärää työpaikkoja, jota suurempi määrä vie eläkkeen. Ihan tavallinen työssäkäyvä 25v ikäinen tienaa eläkettä ihan samalla tavalla kuin 45v lajitoverinsa ja tulee jopa saamaan eläkettä ihan mukavasti,mutta sitä ennen hän saa enemmän palkkaa ja voi kuluttaa enemmän kuin se nyt noin 55v ikäinen.
Asiantuntijat sanovat, että vuoden 1986 jälkeen syntyneet eivät tule koskaan saavuttamaan vanhempiensa elintasoa, koska työelämä tulee muuttumaan sirpaleisemmaksi. Tosin on myös nuoria, jotka tienaavat hyvin ja tulevat saamaan ison perinnön.
En pääse minäkään "valtion" eläkkeellä, omat varat on sitä varten säästettävä. Jos siis edes pääsen, siinä vaiheessa eläkeikä on varmaan 80 ja työnteosta tuskin enää on mobeen vuoteen mitään tullut
Odotellaan isoja perintöjä, kun suuret ikäluokat jättävät ne jälkeensä. Kuolkaa siat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne minun palkasta nyhdetyt rahat minua odota: niillä maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeitä.
Aijaa, no sittenhän täällä ei olekaan mitään nähtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijat sanovat, että vuoden 1986 jälkeen syntyneet eivät tule koskaan saavuttamaan vanhempiensa elintasoa, koska työelämä tulee muuttumaan sirpaleisemmaksi. Tosin on myös nuoria, jotka tienaavat hyvin ja tulevat saamaan ison perinnön.
Uskon tämän täysin, mutta saisiko silti linkin niin voisin todistaa muillekin.
Eläkehän on pyramidihuijaus joka toimii vain silloin kun valtion talous ja väkimäärä kasvaa jatkuvasti.
Suosittelen säästämään itse heti parikymppisestä asti jos et halua tehdä duunia vanhana.
Kyllä, on niin että todellakin kuulit heidän puhuvan.