Ostatteko sähköpyörän kun saatte 400 euron tuen?
Voit myös kommentoida.
https://www.is.fi/autot/art-2000005609571.html
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa 400 euron suuruista hankintatukea sähköavusteisen polkupyörän hankintaan.
Hankintatuki koskisi vuosia 2018–2021. Tuki astuisi voimaan 1. heinäkuuta 2018 ja sen myöntämisestä vastaisi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
Tänään julkistetun ehdotuksen mukaan tukeen olisivat oikeutettuja yksityishenkilöt, ja tukea voisi saada uuden sähköpyörän hankintaan kerran kalenterivuodessa.
Tukea voisi hakea heinäkuun 1. päivästä lähtien Trafilta verkkohakemuksella ja tukea voisi saada takautuvasti 1.4.2018 jälkeen hankitusta, uudesta sähköpyörästä.
Kommentit (27)
Korvaan jo nyt kesällä auton käyttöä osittain työmatkoihin. Outoa vaan, jos tavalliseen fillariin ei saa tukea, vääristää kivasti markkinoita.
Saisiko tätä tukea myös pelkkään moottoriin? Minulla on ollut haaveena muuttaa oma vanha polkupyöräni sähköiseksi :)
Pitää käydä ostamassa joku sähköpyörä ja nostaa tuet jonka jälkeen sen fillarin voi myydä ulkomaille.
Miten tämä tuki käytännössä toteutettaisiin? Miten varmistetaan että haettu tuki menee oikeasti sähköpyörän ostamiseen?
Entä jos ostan sähköpyörän mutta perun kaupan samantien?
Nyt mun sähköpyörän arvo tippu 400 euroa. KUka korvaa?
Olisin joka tapauksessa ollut kiinnostunut sähköavusteisesta pyörästä. Esim. Crescentin uusilla malleilla hintaa n. 2500e ja akun lataus riittää jopa 100km:n sähköavusteiseen ajoon. Tuo 400e on hyvä porkkana tuohon lisäksi.
Verkkokauppa.comin sivuilla halvin sähköpyörä maksoi vähän alle 800€ et tuella se ois 400€ viimeksi kun ostin ihan tavallisen3-vaihteisen Helkama pyörän se maksoi 500€.
Vierailija kirjoitti:
Olisin joka tapauksessa ollut kiinnostunut sähköavusteisesta pyörästä. Esim. Crescentin uusilla malleilla hintaa n. 2500e ja akun lataus riittää jopa 100km:n sähköavusteiseen ajoon. Tuo 400e on hyvä porkkana tuohon lisäksi.
No kukaan joka meinaa ostaa yli 1600€ pyörän, ei kyllä tarvi avustuksia.
Berner torppasi jo kertaalleen autokaupan. Nyt hän torppaa fillarikaupan, ja ajoituskin on täydellinen: juuri vähän ennen keväisen fillarisesongin toden teolla alkamista :D
Odotamme jännityksellä seuraavaa...
En. Kunnollinen sähköavusteinen fillari maksaa vähintään kolme tonnia. En uskaltaisi jättää noin kallista pyörää mihinkään, eli sillä ei uskaltaisi käydä töissä. Poljen siis vielä työmatkani vielä toistaiseksi luomulla.
Eikä ole vielä varmaa meneeko lakiehdotus läpi. Oppositio ainakin vastustaa sitä, vihreät eturintamassa.
Ei maksa kuin (555-400) 155 euroa.
https://www.amazon.de/ANCHEER-Elektrofahrrad-Mountainbike-Abnehmbarer-H…
Ei oo paha hinta ilman tukeakaan.
Minulla on jo jopo. Voisin ostaa toisen pyörän mutta en halua sähköpyörää. En ole vielä niin mummo.
Herää epäilys, että kuka tässä taas vetää välistä? Joku on tehnyt sopimuksen pyöränvalmistajan kanssa ja nimeenomaan sähköpyörän (niin miksei tavall. pyörään). Valtion rahoja tuhlataan johonkin keinotteluun. Kyllä tässä tulee joku raja, minkä arvoiseen pyörään tuo 400e korvataan. Sähköpyörä jää vielä niin kalliiksi, ettei sitä eläkeläinen ole vara ostaa. Hyvä niin, jos halvempaankin saa tuon hyvityksen, mutta epäilen.....Onhan noita ketkuilioita ollut ennenkin! Saas nähdä!
Kuka tuonkin lystin maksaa? No me autoilijat tietysti.
Kyllä siihen 400e hyvitykseen tulee takuulla joitakin säännöksi esim. vähintään minkä hintaseen, mistä ostaa. Tuohan jo euron määräkin paljastaa, ettei aivan halvimmasta sähköpyörästä ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Herää epäilys, että kuka tässä taas vetää välistä? Joku on tehnyt sopimuksen pyöränvalmistajan kanssa ja nimeenomaan sähköpyörän (niin miksei tavall. pyörään). Valtion rahoja tuhlataan johonkin keinotteluun. Kyllä tässä tulee joku raja, minkä arvoiseen pyörään tuo 400e korvataan. Sähköpyörä jää vielä niin kalliiksi, ettei sitä eläkeläinen ole vara ostaa. Hyvä niin, jos halvempaankin saa tuon hyvityksen, mutta epäilen.....Onhan noita ketkuilioita ollut ennenkin! Saas nähdä!
Miksi ihmeessä tässä olisi jokin salajuoni takana? Vastaava systeemi on käytössä ainakin Ruotsissa. Tarkoituksena on huolutella muutama autoilija kulkemaan esimerkiksi työmatkansa fillarilla. Ja tavoite sama kuin autojen romutuspalkkiossa, eli päästöjen vähentäminen johon päättäjämme ovat puolestamme sitoutuneet.
Oletettavasti tuki on rajattu sähköpöyriin siksi koska 400 eurolla saa jo kohtalaisen luomupyörän. Aivan liian moni kävisi hakemassa uuden fillarin vaikka ei edes aikoisi ajaa sillä kun ilmaiseksi saa.
Kyllä, minulla ei ole enää varaa autoon, ja niin terve en ole että tavallisella pyörällä pystyisin 14 km kauppareissuja hoitamaan. Olen harkinnut jo jonkin aikaa, on vain ollut etsinnässä se edullinen ja käyttööni sopiva pyörä. Toivottavasti tulee, ja tukea saa myös halvempiin pyöriin.