Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjoilija! Mikä on tekosyysi olla siistimättä pöytiä, kun se ei ole asiakkaan tehtävä?

Vierailija
19.03.2018 |

Miksi kahvilassa/ravintolassa, jossa asiakasta ei kehoteta viemään astioita pois, pöytiä ei siivota VÄLITTÖMÄSTI kun asiakas on poistunut? Miten seuraavan asiakkaan pitäisi toimia, kun ainoat vapaat pöydät on siistimättä? Kääntyä ovelta pois?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei erikseen kehoteta viemään astioita pois, voi silti käyttää järkeään, olla sotkematta aivan törkeästi ja nostaa sen kahvikuppinsa ja pullalautasensa niille varattuun paikkaan.

Aika monessa paikassa tällaiset "keräyspisteet" on (en nyt puhu mistään mäkkäristä tms.), esim. roskiksen yhteydessä on sivupöytä/-tiski likaisille astioille. Kaiken huippu on, että paikasta poistutaan jokatapauksessa sen pisteen ohi, eikä sitä yhtä kuppia silti jakseta sinne kuljettaa.

Tätähän tämä nykyaika on, eli jos ei erikseen käsketä (= ei ole velvollisuutta tehdä mitään) niin silloin "minun ei tarvi!" eikä varmasti kyllä ajatella muita yhtään. Toki itselle sitten pitäisi kaikki olla tiptop.

Tässä taisi olla kyse niistä paikoista, missä ei ole astiapalautusta. Niissäkin tietysti on suotavaa jättää astiansa siististi.

Musta vaan pöytiintarjoilu ravintolassa voi jättää kaiken siihe pöytää. Aina o joku paikka käytetylle astioille löytynyt kahvilassa ym

No ei pidä paikkaansa.

Vierailija
22/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8,95€/h

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei erikseen kehoteta viemään astioita pois, voi silti käyttää järkeään, olla sotkematta aivan törkeästi ja nostaa sen kahvikuppinsa ja pullalautasensa niille varattuun paikkaan.

Aika monessa paikassa tällaiset "keräyspisteet" on (en nyt puhu mistään mäkkäristä tms.), esim. roskiksen yhteydessä on sivupöytä/-tiski likaisille astioille. Kaiken huippu on, että paikasta poistutaan jokatapauksessa sen pisteen ohi, eikä sitä yhtä kuppia silti jakseta sinne kuljettaa.

Tätähän tämä nykyaika on, eli jos ei erikseen käsketä (= ei ole velvollisuutta tehdä mitään) niin silloin "minun ei tarvi!" eikä varmasti kyllä ajatella muita yhtään. Toki itselle sitten pitäisi kaikki olla tiptop.

Tässä taisi olla kyse niistä paikoista, missä ei ole astiapalautusta. Niissäkin tietysti on suotavaa jättää astiansa siististi.

Musta vaan pöytiintarjoilu ravintolassa voi jättää kaiken siihe pöytää. Aina o joku paikka käytetylle astioille löytynyt kahvilassa ym

Jos käytetyille astioille on paikka, ne tietysti viedään sinne. Mutta jos paikkaa ei ole, se tarkoittaa että henkilökunta hakee astiat pöydästä.

Vierailija
24/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mun tehtävä on olla siinä kassalla palvella niitä asiakkaita. Meitä on kassalla 2. Toinen rahastaa ja ottaa leivoksia asiakkaille. Toinen hoitaa kahvikoneita ja blenderiä ja lämmittää panineja yms. Siitä nyt vaan ei lähdetä ruuhka-aikana kuin hakemaan astiakärry keittiön puolelle, josta se ehdittäessä tyhjennetään koneeseen. Onneksi 90% asiakkaista tajuaa viedä ne astiansa siihen uloskäynnin välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan kärryyn.

Jos haluat parempaa palvelua, soita meidän pomolle, että kolmas ihminen myyntivuoroon. Pöydät käydään pääsääntöisesti pesemässä aineilla, kun vuoro vaihtuu ja meitä on hetken aikaa neljä. Muuten vain silloin, kun sattuu sellainen väli, että pystyy. Samalla kerätään ne urpojen astiat. Jos käydään siivoamassa niin ne samat, jotka valittaa, että itse pitäisi viedä valittaakin, että myyjät kerää astioita ja siivoaa pöytiä eivätkä palvele asiakkaita.

Eli lähetätte kassalta asiakkaat leivoksineen paskaisiin pöytiin? Ja kehtaat haukkua asiakkaita urpoiksi? Käsittämätöntä, syytät omasta tehottuudestanne asiakkaita tai esimiestä.

Eli mitä sinä tekisit tuossa tilanteessa? Olet kassalla jonossa seuraava asiakas kun yhtäkkiä kassa lähtee pois siivoilemaan niitä pöytiä ja sinä odottelet vihaisena kun kahvisi jäähtyy. Jos on liian vähän henkilökuntaa niin ne ei voi olla kaikkialla samanaikaisesti.

Vierailija
25/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kassalta lähdetään kesken asiakasjonon siivoamaan pöytiä niin sitten valitetaan miksei kassalla ole ketään.

Vierailija
26/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mun tehtävä on olla siinä kassalla palvella niitä asiakkaita. Meitä on kassalla 2. Toinen rahastaa ja ottaa leivoksia asiakkaille. Toinen hoitaa kahvikoneita ja blenderiä ja lämmittää panineja yms. Siitä nyt vaan ei lähdetä ruuhka-aikana kuin hakemaan astiakärry keittiön puolelle, josta se ehdittäessä tyhjennetään koneeseen. Onneksi 90% asiakkaista tajuaa viedä ne astiansa siihen uloskäynnin välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan kärryyn.

Jos haluat parempaa palvelua, soita meidän pomolle, että kolmas ihminen myyntivuoroon. Pöydät käydään pääsääntöisesti pesemässä aineilla, kun vuoro vaihtuu ja meitä on hetken aikaa neljä. Muuten vain silloin, kun sattuu sellainen väli, että pystyy. Samalla kerätään ne urpojen astiat. Jos käydään siivoamassa niin ne samat, jotka valittaa, että itse pitäisi viedä valittaakin, että myyjät kerää astioita ja siivoaa pöytiä eivätkä palvele asiakkaita.

Eli lähetätte kassalta asiakkaat leivoksineen paskaisiin pöytiin? Ja kehtaat haukkua asiakkaita urpoiksi? Käsittämätöntä, syytät omasta tehottuudestanne asiakkaita tai esimiestä.

Eli mitä sinä tekisit tuossa tilanteessa? Olet kassalla jonossa seuraava asiakas kun yhtäkkiä kassa lähtee pois siivoilemaan niitä pöytiä ja sinä odottelet vihaisena kun kahvisi jäähtyy. Jos on liian vähän henkilökuntaa niin ne ei voi olla kaikkialla samanaikaisesti.

Se tuntikausia seisonut suodatinkahvi on yleensä kassakoneen vieressä. Ei sitä siis kaadeta kuppiin ennen kuin ollaan maksamassa. Ei sen kassan siinä tilanteessa tietenkään pidä karata pöytiä siivoamaan - mutta voi avata turpansa ja sanoa hyvissä ajoin "Hetki vain, palvelen kohta". Mikä tässä on niin vaikeaa? 

Vierailija
27/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireetön kahvilakulttuuri olisi tervetullut Suomeenkin. Pois tarjottimet ja kassalla jonotus, tarjoilu pöytiin.

Toiveajattelua. Ei toimi Suomessa, kun pitää saada kaikki heti tänne mulle ja nyt. Asiakkaat on kuin tuli perseen alla samoin kuin henkilökuntakin. Onneksi ulkomailla saa nauttia kunnon kahviloista, täkäläisiin ei kannata vaivautua menemään lainkaan.

Vierailija
28/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tuntikausia seisonut suodatinkahvi on yleensä kassakoneen vieressä. Ei sitä siis kaadeta kuppiin ennen kuin ollaan maksamassa. Ei sen kassan siinä tilanteessa tietenkään pidä karata pöytiä siivoamaan - mutta voi avata turpansa ja sanoa hyvissä ajoin "Hetki vain, palvelen kohta". Mikä tässä on niin vaikeaa? 

Jos kahvi ehtii seisoa tuntikausia, silloin asiakkaitakaan ei ole niin paljon etteikö ehtisi palvella ensin kassalla olevaa ja siivota vasta sitten sen mitä siivottavaa on.

Vierailija
29/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kassalle vaikeaa, mutta asiakkaille on. Sinua vituttaa likaiset pöydät ja joitakin toisia asiakkaita vituttaa se että he joutuvat odottamaan kassalla. Mutta kuten sanonta menee, karavaani kulkee ja koirat haukkuu, menkööt muualle jos ei miellytä (enkä ole edes kassa itse). 

Vierailija
30/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, don't let the door hit you on your way out! Bye bye :)

Vierailija
31/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska siivoamisvastuussa oleva tarjoilija on siivoamassa muita pöytiä tai hoitamassa tiskiä (likaisten astioiden järkestäminen pakkeihin ja tiskikoneen läpi, puhtaiden astioiden puru ja paikalleen vieminen). Ei siellä istuskella kännykät kädessä lorvimassa vaan juostaan koko ajan hoitamassa hommia, mutta isommissa paikoissa ei vain yksinkertaiseati ehditä siivoamaan joka pöytää välittömästi, ei vaikka siivoavia tarjoilijoita olisi useampi.

Terveisin nimimerkillä Ei koskaan enempää kuin vartin tauko 8h aikana

Kyllä tauot SAA pitää, kiire on todellakin tekosyy.

Jos asiakkaat eivät jaksa odottaa, menkööt muualle.

Työnantaja ei epäröi kiristää ruuvia, kun huomaa, että tehän juoksette vaan nopeammin ja nopeammin.

LOPETTAKAA heti, ette te siitä saa kuin stressin ja armottoman vitutuksen.

Vierailija
32/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireetön kahvilakulttuuri olisi tervetullut Suomeenkin. Pois tarjottimet ja kassalla jonotus, tarjoilu pöytiin.

Sehän tulee heti kun suomalaiset ovat valmiita siitä maksamaan, ei siinä sen kummempaa. 

Vierailija
33/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt tarjoilijana, ja sen miljoona kertaa olen nähnyt sen kuinka asiakkaat marssivat siihen likaiseen pöytään istumaan , vaikka vapaitakin pöytiä olisi tarjolla.

Ja kiireisimmissä paikoissa missä olen ollut töissä, nämä likaiseen pöytään mitään kysymättä marssijat eivät edes vaivaudu ottamaan tarjoilijaan kontaktia, vaan istua tönöttävät likaisessa pöydässä naama norsunelimellä.

Vierailija
34/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin sai tehoja irti mutta menin lopulta niin kovaa ettei minua enää näy ollenkaan sillä työmaalla.

Vierailija
35/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt tarjoilijana, ja sen miljoona kertaa olen nähnyt sen kuinka asiakkaat marssivat siihen likaiseen pöytään istumaan , vaikka vapaitakin pöytiä olisi tarjolla.

Ja kiireisimmissä paikoissa missä olen ollut töissä, nämä likaiseen pöytään mitään kysymättä marssijat eivät edes vaivaudu ottamaan tarjoilijaan kontaktia, vaan istua tönöttävät likaisessa pöydässä naama norsunelimellä.

Tämä! En ymmärrä mikä siinä likaisessa pöydässä on niin kutsuvaa kun puhtaitakin on! Pahimmassa kiireessä niitä astioita luulee uusien asiakkaiden omiksi, jolloin ensiprioriteettina on siivota muut likaiset pöydät uusien asiakkaiden tieltä.

Vierailija
36/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän tulee heti kun suomalaiset ovat valmiita siitä maksamaan, ei siinä sen kummempaa. 

Kerro minulle, miksi sen pitäisi maksaa enemmän? Mikä maksaa siinä, että tarjoilija kassan takana seisomisen sijaan liikkuisi pöytiin?

Vierailija
37/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! En ymmärrä mikä siinä likaisessa pöydässä on niin kutsuvaa kun puhtaitakin on! Pahimmassa kiireessä niitä astioita luulee uusien asiakkaiden omiksi, jolloin ensiprioriteettina on siivota muut likaiset pöydät uusien asiakkaiden tieltä.

Minun kohdallani se, että likainen pöytä on paremmalla paikalla, esimerkiksi ikkunanvieressä, pois kiireiseipien kulkureittien viereltä, sopivamman kokoinen seurueellemm tai muuta vastaava. En tosin murjota likaisuudesta, olenhan itse tehnyt valintani.

Vierailija
38/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle, miksi sen pitäisi maksaa enemmän? Mikä maksaa siinä, että tarjoilija kassan takana seisomisen sijaan liikkuisi pöytiin?

Täyteen palveluun tarvitaan enemmän työvoimaa. Se siinä maksaa.

ohis

Vierailija
39/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään lääkärissä ja bussia odotellessa menin kahvilaan kahville ja sämpylälle. Kun saavuin tiskille, kassalla ei ollut ketään, sen sijaan nuori työntekijä oli siivoamassa pöydistä pois niitä tarjottimia, joita jotkut 'urpot" olivat pöytiin jättäneet, vaikka siellä sellainen palautuskärrykin ihan näkyvällä paikalla oli. Samalla hän näkyi rätillä pyyhkäisevän pahimpia sotkuja pois.

Kun hän vajaan parin minuutin kuluttua kiirehti takaisin kassalle, hän pahoitteli ystävällisesti ja jonossa ennen minua seissyt nainen alkoi valittamaan siitä, että ei saa välittömästi palvelua, kun kassalla ei ole ketään. Nuori nainen pahoitteli uudestaan ja nainen edessäni puhisi surkeasta palvelusta. Kuulin kuinka hän pöytään päästyään vielä sätti sitä tyttöparkaa seuralaiselleen.

Minä en kyseiselle naiselle sanonut mitään, mutta yritin olla erityisen mukava ja ystävällinen tuolle työntekijälle, koska suoraan sanottuna tuli paha mieli hänen puolestaan. Ei hän tehnyt mitään väärää. Päinvastoin. Oli lähtenyt siivoamaan pöytiä kun uusia asiakkaita ei ollut ja pyrki tulemaan nopeasti takaisin kassalle, kun sinne ihmisiä tuli.

Minulle tuli mieleen se eilinen pitkä ketju aiheesta tältä palstalta, jossa yllättävän moni sanoi jättävänsä astiansa palauttamatta palautuskärryyn, koska se ei ole asiakkaan tehtävä. Ja sitten joidenkin mielestä asiakkaiden ei myöskään pidä joutua odottamaan kassalla paria minuuttia, että henkilökunta saa muiden jättämiä tarjottimia ja astioita siivottua pöydistä. Taas huomaa, kuinka kaikkia ei vaan voi miellyttää ja jos kumarrat yhteen suuntaan, pyllistät samalla toisaalle. Suo siellä ja vetelä täällä.

No, ainakin minusta kahvi oli hyvää, sämpylä erinomainen ja asiakaspalvelija erittäin ystävällinen ja palvelualtis. Ja selvisin kotiinkin vaivaisen selkäni kera.

Vierailija
40/59 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelisin, että pöydistä tilausten kysyminen, eteenpäin välittäminen ja pöytiin tarjoilu on hitaampaa kuin kassalta palvelu, joten henkilökuntaa tarvitsisi enemmän. Se lisää luonnollisestikin kustannuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän