Miksi vain hammaslääkärillä ja gynellä täytyy ravata alvariinsa?
Minusta tuntuu hiukan erikoiselta että nämä lääketieteen alat, jotka yleensä hoidetaan yksityislääkärikäynteinä, vaativat lääkäreiden mielestä vuosittaisia tarkastuksia. Kummasti sitten esimerkiksi ihmisen korvat, paksusuoli ja (silmälasittomalla) jopa silmät pärjäävät ilman jatkuvaa rassaamista.
Hiukan rahastuksen makua tässä. Gynet nykyään ultraakin automaattisesti että saavat laskutettua lisää vaikka ennen riitti palpointi. Nykyinen gyneni ei paljon käsin koske.
Hammaslääkärissä taas minulta on paikattu reiän alku ja kun ihmettelin miten nopeasti paikkaus kävi, hammaslääkäri totesi "ei sitä oikeastaan olisi tarvinnutkaan paikata". Laskutti silti tekemästään turhasta työstä. Tai hammaslääkäri toteaa "sulla on niin vähän tuota hammaskiveä että rapsutanko sen saman tien pois?" ja kun vastaan myöntävästi, laskulle on lisätty 80 euroa hammaskiven poistosta, eli suuhygienistikäynnin taksa -ja hammaslääkäri poisti sen hammaskiven sen tavallisen käyntiajan sisällä.
Kommentit (4)
En mä ravaa ilman erityistä syytä. Hyvin on mennyt.
Hampaat riittää tarkistaa 2v välein, jos ei ole oireita ja hoitaa hyvin.
Ei ole olemassa määräystä tai tieteellistä perustelua, joka käskisi käymään joka vuosi. Se on vanha käsitys ajalta jolloin ajateltiin että papa- koe pitää ottaa joka vuosi. Se ei pidä paikkaansa. Tässä lääkärin tiivistys 2016.
Is terveys juttu vuodelta 2016
Itse käyn oman gyneni ohjeen mukaan kerran kolmessa vuodessa tarkastuksessa. On yksityinen. Jos seksikumppani vaihtuu niin sitten ohjeistanut tulemaan tarkastukseen noista rutiinitarkastuksista poiketen nopeammin. Mun mielestä ihan järkevältä kuulostaa.
Hammaslääkärini kehotti myös käymään noin 2-3 vuoden välein tarkastuksessa ja siihen päälle vuosittain suuhygienistillä poistamassa hammaskivet. Edelleen mun mielestä järkevää. Monethan menee hammaslääkärille vasta sitten kun oikeasti hammasta särkee ja sitten onkin paljon isommat hoidot edessä. Aika iso osa suomalaisista myös laiminlyö hampaiden harjausta. Nopealla googlettelulla löytyi ihan tutkimustietoa 2000-luvulta Suomesta: "Hampaansa ilmoitti harjaavansa vähintään kahdesti päivässä 61 % hampaallisista tutkituista, 76 % naisista ja 45 % miehistä. Lukuihin sisältyvät useammin kuin kahdesti päivässä harjaavat, joita oli 9 %, 13 % naisista ja 5 % miehistä. Harvemmin kuin kerran päivässä hampaansa harjaavia oli 7 %, 1 % naisista ja 12 % miehistä. Ikäryhmien väliset erot olivat hyvin pieniä. "
Että onhan toi aika järkyttävää, että esim 12% miehistä harjaa hampaat HARVEMMIN kuin kerran päivässä. Ehkä tässä on tapahtunut muutosta vuosien saatossa, mutta silti. Kyllä siinä on todennäköisesti hammaslääkärillä työnsarkaa ja tollainen meno kun jatkuu vuodesta toiseen niin ihan aiheellista käydä tarkastuksessa mahdollisimman usein. Tietysti nämä tyypit ovat niitä, jotka eivät pahemmin varmaan välitä lääkärikäynneistä.
Eikö kukaan muu ihmettele tätä? Minulla on silmälasit, ja optikolla käyntikin riittää sentään joka toinen vuosi. Mutta hammaslääkärit ja gynet rummuttaa mediassa miten on alvariinsa ravattava rassattavana vaikkei olisi mitään oireita.
Silloin kun olin nuori ja kävin julkisella hammaslääkärillä, lääkäri aina sanoi tarkistuksen jälkeen "tuu kolmen vuoden päästä uudestaan". Ei mitään puhettakaan hammaskiven poistosta (90-luvulla siis). Hampaani oli aivan täydelliset eikä sitä hammaskiveäkään ollut koskaan.
-ap-