Onko lasten ulkovaatteiden vedenpitävyys järkevä kohta säästää?
Tuttava ostaa lapsille vain perusulkovaatteita, jotka ei pidä kunnolla vettä. Sen vuoksi märällä lapset laittaa aina kuravaatteet. Kukin tyylillään, mutta minusta vähän hölmöä, kun ainakin jonkin verran vedenpitäviä pukuja ja rukkasia saa ihan kohtuuhinnalla. Lapsista varmaan tooosi kivaa, kun aurinkoisilla plussakeleillä pitää vetää kurahousua ja kurarukkasta päälle, vaikka on vain lumi vähän märkää, mutta ei olisi kuraista ollenkaan.
Kommentit (32)
Se veden pitävyys laskee muistaakseni n.40% ekalla pesulla heti. Seuraavat pesut tasaisemmin.
Joka tapauksessa, lasteni päiväkodissa kaikille laitetaan kurahousut jalkaan oli alla mikä puku tahansa. Kohdallani on siis ihan turha panostaa vedenpitävyyteen.
Lapset niin tottuneita kuriksiin että käyttävät mukisematta koti pihallakin.
Toiseksi, pukua ei tarvitse pestä kurasta niin usein joten lämmönpito pysyy pitempään.
En keksi yhtäkään syytä sille, että 4v olisi tänäänkään tarvinnut kurahousuja ulkona. Paljon helpompi juosta ja kiipeillä haalarissa (ei vedenpitävä,mutta eipä sitä vettäkään pihalla vielä ole). Päiväkodin pihassa ei sitten paljon mitään voikaan tehdä,koska kurahousuissa ei jalkapalloa pelata.
no ei kyllä välttämättä uskoakaseni
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä sille, että 4v olisi tänäänkään tarvinnut kurahousuja ulkona. Paljon helpompi juosta ja kiipeillä haalarissa (ei vedenpitävä,mutta eipä sitä vettäkään pihalla vielä ole). Päiväkodin pihassa ei sitten paljon mitään voikaan tehdä,koska kurahousuissa ei jalkapalloa pelata.
Miten kurahousu estää jalkapallon pelaamisen? Meillä esikouluikäinen käyttää kurahousuja sekä esikoulussa että kotipihalla ja pallon pelaaminen onnistuu ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kurahousu estää jalkapallon pelaamisen? Meillä esikouluikäinen käyttää kurahousuja sekä esikoulussa että kotipihalla ja pallon pelaaminen onnistuu ihan hyvin.
Jos olet aina käskenyt sille lapsiraukalle kurikset, eihän se tiedä paremmasta.
Vierailija kirjoitti:
Tänään oltiin pinnastaan märällä jäällä kävelemässä ja 7v:lla oli kumisaappaat ja kurahousut jalassa, ettei kastuisi jos (ja kun!) pyllähtää liukkaalla jäällä. Ei ne minun mielestäni haitanneet yhtään liikkumista.
Itse ostan vedenpitäviä vaatteita koska on yhtä tuskaa pukea kuravaatteita päälle. Lisäksi olen itse sellaiset kerran erehtynyt pukemaan metsäreissulle sateella, kun miehen mielestä oli hyvät ja aivan kamalaa liikkua sellaisilla vaikkei alla ollutkaan pihavaatteita ja hiosti ihan älyttömästi. En todellakaan halua lapsille sellaista. Meillä on hyvin pysynyt vedenpitävyys vaikka niitä välillä täytyykin koneessa pestä, joten en nyt ihan usko tuohon 40% vedenpitävyyden häviämiseen. Osa haalareista jo kolmannella lapsella käytössä ja silti pitää edelleen veden täysin.
Mikään ei ole kamalampaa, kuin urheilu huonoissa varusteissa joten en laita lapsia myöskään kärsimään moisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään oltiin pinnastaan märällä jäällä kävelemässä ja 7v:lla oli kumisaappaat ja kurahousut jalassa, ettei kastuisi jos (ja kun!) pyllähtää liukkaalla jäällä. Ei ne minun mielestäni haitanneet yhtään liikkumista.
Kuulostaa hieman hysteeriseltä, että jäälle (= yleensä puhdasta eikä kuraista) kaatumisen varalta iso lapsi joutuu pukemaan kurahousut.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan vedenpitäviä vaatteita koska on yhtä tuskaa pukea kuravaatteita päälle.
Laita kurahousut valmiiksi kiinni saappaisiin, jolloin lapsen on helppo hypätä saappaisiin ja vetäistä kurahousut ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hieman hysteeriseltä, että jäälle (= yleensä puhdasta eikä kuraista) kaatumisen varalta iso lapsi joutuu pukemaan kurahousut.
Eipä se jäisen kylmä vesi tai sohjo kivalta tunnu haalarin pinnassa.
Mikä niissä kurahousuissa on niin kamalaa? Nykyään löytyy ihan kivan värisiä ja ovat mukavan notkeita
pitää. Lapsi saa olla vapaammin kun kurahousut ja -rukkaset päällä. Ei tarvitse varoa.
Mitä kuravaatteita te niille lapsille puette, jos niissä ei muka pääsisi liikkumaan? Meillä on kyllä ihan vedenpitävät haalarit/takit/housut olemassa, mutta kyllä mä märällä kurakelillä puen suosilla myös kuravaatteet. Ennemmin suihkutan ne puhtaaksi, kun jyllään haalaria koneessa. Ja muutenkaan en halua likaista lasta rattaisiin, vaan riisun kuravaatteet pois.
Olen 46v ja muistan vieläkin miten kömpelöä liikkuminen lapsena oli, enkä ollut edes kömpelö, kiipeilin pitkin puita ja oven pieliä, seinälläkin kun mummolassa oli puolipaneeli niin voihan siinä seisoa.
Kesällä vielä meni kun sai olla vähissä vaatteissa tai pikku pöksyissä, mutta kylmänä vuoden aikana elämän teki helvetiksi pelkät lapaset, kengät, sukkahousut.
En tiedä olenko joku erityisherkkä vaatteiden suhteen, mutta vähempi parempi, enkä itse ikinä suostuisi kurahousuihin, miksi siis lapsen niissä pitäisi seisoa tumput suorina, kun vedenpitäviä vaatteita on keksitty.
Meidän 2v ei todellakaan seiso tumput suorina, oli päällä kurahousut tai se pelkkä haalari. Ihan samaan malliin menee, vaatteista riippumatta. Kannattaa katsoa mitä ostaa ja että vaatteet istuvat lapselle.
Täällä 8-vuotias käyttää kuriksia enää vain pph:n iltapäivähoidossa ollessaan, jossa ne on kaikenikäisillä lapsilla pakolliset kun on märkää, nollakelilläkin laittavat. Ei ole ainakaan mitään palautetta pph:lta tullut, että pukemisissa tai ulkoilussa olisi ollut ongelmia, joten ilmeisesti ei haittaa ulkoleikkejä.
Mikä ihmeen kompleksi näillä goretex-vanhemmilla on noista toisten kurahousuista? Kaikki eivät halua ostaa vuotavia ja ylihintaisia tekniikkavaatteita, kun kurahousut ovat ylivoimaisesti luotettavimmat.
Meidän päiväkodissa kurikset on pakko olla kaikilla, heti jos vähänkin märkä maa, oli sitten millaiset haalarit tahansa. Kotona kuriksia ei pidetä, kuin kaatosateessa. On näppärää pukea vaan yksi vedenpitävä haalari lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä jotka valittaa että ei voi tehdä mitään kurahousut jalassa, niin oletteko ostaneet lapsille kurahousuiksi niitä aikuisten mallisia sadehousuja, joissa on leveät maata laahaavat nepparilahkeet ja ulottuu vain vyötärölle? Eihän tuon mallisia ole edes tarkoitettu liikkuvalle lapselle! Ne toimii vain, jos istuu jossain veneen penkillä sateella tms. Ehdottomasti liikkumisen kannalta on paremmat ne, joissa lahkeet saa hyvin saappaisiin eli kuminauhalahkeet sekä saappaan alle laitettavat lenkit. Ja housujen yläosa henkseleillä. Kun housut on kiinni sekä alhaalla saappaissa että ylhäällä henkseleillä, tällöin ne pysyy liikkuessa hyvin paikallaan eikä häiritse yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan vedenpitäviä vaatteita koska on yhtä tuskaa pukea kuravaatteita päälle. Lisäksi olen itse sellaiset kerran erehtynyt pukemaan metsäreissulle sateella, kun miehen mielestä oli hyvät ja aivan kamalaa liikkua sellaisilla vaikkei alla ollutkaan pihavaatteita ja hiosti ihan älyttömästi. En todellakaan halua lapsille sellaista. Meillä on hyvin pysynyt vedenpitävyys vaikka niitä välillä täytyykin koneessa pestä, joten en nyt ihan usko tuohon 40% vedenpitävyyden häviämiseen. Osa haalareista jo kolmannella lapsella käytössä ja silti pitää edelleen veden täysin.
Mikään ei ole kamalampaa, kuin urheilu huonoissa varusteissa joten en laita lapsia myöskään kärsimään moisesta.
Meilläkin on merkkivaatteet ainakin (mm. molo, ticket) pitäneet kyllä täysin vettä, että tuskinpa 40% kosteussuojasta häviää jos ei itse pese niitä pilalle.
Ja kirpparilta läytyy laadukkaita merkkivaatteita usein halvemmalla kun kaupasta uusia keskinkertaisia.
Öö, mitä haittaa siitä kenellekään on, jos lapsilla on ne kurahousut ja -rukkaset? Nehän on ihan pehmeitä ja joustavia materiaaleja nykyään.