Mikä mielipiteesi herättää ihmetystä tai ärtymystä muissa ihmisissä?
Listataan tänne sellaisia mielipiteitä.
Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä, miten ihmiset oikeuttavat itselleen lemmikkieläinten pitämisen. Siis nimenomaan oikeuttavat. Perustelut sille miten lemmikki tuo HEILLE iloa, mutta eläimen näkökulmasta asiaa ei mietitä. Orjaeläimet on kivaa hupia...
Kommentit (53)
Minusta on epäeettistä elättää Suomessa mölyäviä somalilaumoja jotka kuuluisivat päiväntasaajan ilmastoon. Haitallinen vieraslaji josta on vain kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ehdottamasti sama kuin ap:lla ja parilla muulla: lemmikkien pitäminen on yksiselitteisesti epäeettistä. Hyötyeläimet hyväksyn, koska elämän edellytys on aina muiden elollisten - olivat ne sitten kasveja, eläimiä, sieniä tai bakteereja - hyväksikäyttäminen, toisin sanoen syöminen, oman henkensä pitimiksi. Mutta että pitää luontokappaletta vankinaan ihan vaan silkkaa viihdykettä saadakseen, ja vieläpä jalostaa niistä luonnottoman näköisiä. Vertaan tätä orjuuteen: kyllä monet orjaisännät kohtelivat orjiaan hyvin, antoivat riittävästi ruokaa, eivät näännyttäneet liialla työnteolla ja järjestivät sairaudenhoitoa. Joitakin, esim. epämuodostuneita ja lyhytkasvuisia ihmisiä on pidetty vankeudessa mm. Rooman valtakunnan aikana ihan vain siitä syystä, että heidän pällistelynsä koettiin viihdyttävänä. He saattoivat elää näin merkittävästi pitempään ja terveempinä, kuin olisivat vammansa kanssa eläneet sen ajan yhteiskunnassa. Onko orjuus siis, arvon lemmikkieläinten omistajat, mielestänne hyväksyttävää, jos orjansa perustarpeista huolehtii? (Ja jos joku nyt alkaa vääntää siitä, että hyväksynkö tällä eläin-ihminen -samaistuksellani myös kannibalismin, kun hyväksyn lihansyönnin: en. Vedän rajan oman lajin edustajiin jo siitä syystä, että ihmisarvo on minulle jakamaton, koska omaan maailmankuvaani ei sisälly mitään ihmisen yläpuolella olevaa tuomaria, joka voisi määritellä toisen toista paremmaksi. Myös sosiaalisen elämän ja yhteiskuntien toimivuuden edellytyksenä on kaikkien ihmisten kohtelu tasavertaisina. Mutta ei se sitä tarkoita, että eläimiäkään saisi turhan takia orjuuttaa.)
Kyllä mun kissat elää samanlaista elämää kuin minäkin, käyvät välillä kylässä toisella kissaperheellä, heillä on satasen raapimapuu (kolmas jo koska ovat innokkaita kynsimään), välillä kylässä käy pieni koirakin, heidän terveysasiansa hoidan tunnollisemmin kuin omani, ja heillä on aina ruokaa vaikken itselleni olisi muistanutkaan joskus ostaa. Myös hiekkaa on heillä aina vaikka minulla itselläni ei ole aina edes wc-paperia. Tunnen kyllä itseasiassaa olevani hieman heidän orja, ei tarvitse kuin maukaista niin olen kyselemässä mikä hätänä tai laittamassa ruokaa. Myös lenkkeily ois musta niiden kanssa kiva, mutta aika väkinäistä on ollut. On ostettu myös kaikennäköset hilavitkuttimet; laservalolelu jnejne (kaikkia en osaa edes nimetä ;D), mutta vähintään useilla kympeillä on leluja heillä vaikka aika vähän arvostavat muita kuin laservaloa. Itse olen myös askarrellut youtuben tutorialejen mukaan heille leluja esim wc-paperi hylsyistä. Heillä on myös oma sohva missä tykkäävät lepäillä. Joskus olen kateellinen kissoilleni :'D
Syövät myös eri raksulajikkeita, välillä herkkujakin tietysti (useammin kyllä kuin minä), joskus paistan jauhelihaa tai annan paistettua kanaa. Myös maidosta ja kermavaahdosta pitävät sekä paistetuista kananmunista.
Niin ja eivät vaikuta haluavan täältä lähteä, pizzalähetti kun tuo pizzan ja ovi on ani, kissa istuu vain kiltisti vieressäni ja toinen ei tule ovelle laisinkaan. Että ai kauhea mä pidän täällä oikein orjia :D
Vierailija kirjoitti:
Minusta on epäeettistä elättää Suomessa mölyäviä somalilaumoja jotka kuuluisivat päiväntasaajan ilmastoon. Haitallinen vieraslaji josta on vain kustannuksia.
Niin, mutta ärtyykö muut sulle tuon mielipiteen takia?
Mun kokemus on päinvastainen. Eli jos joku uskaltaa sanoa "hyvä että Suomeen päästetään niin paljon afrikkalaisia ettei niiden tarvitse kotimaassaan kärsiä nälkää"... niin heti sille suututaan.
Toisaalta tämä siirtolaiskysymys on sellainen suuri poliittinen kuuma peruna että tottakai se herättää ärtymystä puolin ja toisin. Jännempiä tässä keskustelussa on sellaiset mielipiteet jotka on paljon harmittomampia... ja silti jotkut hullut hermostuu.
Tämä herättää ihmetystä ainoastaan nykyään ja ainoastaan siksi että minut tunnetaan tiedostavana ja empaattisena mielipiteiltäni. Sitä olenkin. Nykyään en vain voi sanoa ääneen että sukupuolta ei varsinaisesti voi vaihtaa. Ja tämän ääneensanominen on tullut tarpeelliseksi vasta ihan viime vuosina, ennen ei siitäkään ollut sen ihmeellisempää epäselvyyttä. Nyt vain olen petturi ja epäilty natsi. Vanhat kaveritkin on menneet tämän takia että ehkä "ihmetys" on lievä ilmaisu.
Että lapseton ja perheellinen ovat yhtä kuolleita kun kuolevat. Lapsenhankinta ei jatka sinun elämääsi mitenkään. Jokainen meistä kuolee ihan lopullisesti eikä ketään meistä enää muisteta 150v päästä. Vai muistako sinä isoisoisovanhempasi ja muut 1800 luvulla elelleet? Sitä voi olla ja elää ja elostella miten tykkää, ainutkertainen elämämme on vain lyhyt henkäys loputtomien elämien ketjussa. Henkäys joka ei kiinnosta ketään.
Se että en syö perunoita. Tai ei kai se ole mielipide. Kai se on "makumieltymys". Eli kertakaikkiaan perunat ovat mielestäni ällöttäviä, en pysty syömään niitä. En minä tätä suureen ääneen kailota, en vain syö perunoita... ja jostain syystä tämä hurjasti loukkaa muita, "mikset syö perunoita? Syö perunoita niinku muutkin!"
Täällä te puhuitte lemmikkien omistamisesta. Kai se on eettinen kysymys... eli tietysti joku suuttuu jos hän on sitä mieltä että toiselle arvokkaalle olennolle aiheutetaan suurta kärsimystä.
Täällä myös mainittiin kansainväliset siirtolaiset. Kai se on poliittinen kysymys... eli tietysti joku suuttuu jos hän ajattelee että koko Suomen tulevaisuus on uhattuna, siinä vaarantuu monen ihmisen elämä.
Mutta miksi pitää suuttua siitä että en syö perunoita? Miten se muita satuttaa? Miten se maatamme uhkaa? Millä lailla se on väärin?
Mun pitäisi varmaan valehdella kaikille että olen perunoille allerginen. Sitten mulla olisi "hyväksyttävä syy" olla syömättä perunoita. Ihmiset on idiootteja. Valitettavasti olen niin rehellinen että en pysty tuollaista valehtelemaan.
Ampumaharrastuksen puolustaminen. Yleensä alkaa kauhea hälinä siitä, miten aseet on vaarallisia ja joku puolustaa metsästystä, mutta ei ymmärrä "huvikseen ammuskelua" ja toinen on sitä mieltä että hulluja olemme kun harjoittelemme sellaisilla tappovälineillä ja kolmas perustelee mielipiteensä "en tykkää pyssyistä".
Minä en ole eläessäni ampunut kuin pahvisia tauluja, metallisia "kilkkejä" ja kaksi omenaa puusta. Ase ei ole yhtään sen vaarallisempi pöydällä maatessaan kuin keittiöveitsi tai porkkana. Se ase ei itsestään tee yhtään mitään, yksikään ase ei laukea ilman että joku sen laukaisee. Mulle idpa-ammunta on samanlainen harrastus kuin jollekin golf, toiselle uinti ja kolmannelle virkkaaminen. Aivan mahtava harrastusmuoto, joka auttaa nollaamaan pään totaalisesti, koska se vaatii täydellistä keskittymistä itse suoritukseen.
Vierailija kirjoitti:
Se että en syö perunoita. Tai ei kai se ole mielipide. Kai se on "makumieltymys". Eli kertakaikkiaan perunat ovat mielestäni ällöttäviä, en pysty syömään niitä. En minä tätä suureen ääneen kailota, en vain syö perunoita... ja jostain syystä tämä hurjasti loukkaa muita, "mikset syö perunoita? Syö perunoita niinku muutkin!"
Täällä te puhuitte lemmikkien omistamisesta. Kai se on eettinen kysymys... eli tietysti joku suuttuu jos hän on sitä mieltä että toiselle arvokkaalle olennolle aiheutetaan suurta kärsimystä.
Täällä myös mainittiin kansainväliset siirtolaiset. Kai se on poliittinen kysymys... eli tietysti joku suuttuu jos hän ajattelee että koko Suomen tulevaisuus on uhattuna, siinä vaarantuu monen ihmisen elämä.
Mutta miksi pitää suuttua siitä että en syö perunoita? Miten se muita satuttaa? Miten se maatamme uhkaa? Millä lailla se on väärin?
Mun pitäisi varmaan valehdella kaikille että olen perunoille allerginen. Sitten mulla olisi "hyväksyttävä syy" olla syömättä perunoita. Ihmiset on idiootteja. Valitettavasti olen niin rehellinen että en pysty tuollaista valehtelemaan.
Hooh! Perunattomuus on vakavimman laatuinen rike! Kuin vapaaehtoinen lapsettomuus! Ne rikkovat koko yhteiskuntajärjestystämme vastaan, koko elämänjärjestystämme vastaan. Pyhiä kirjoittamattomia sääntöjä vastaan. Erilaisia poliittisia suuntauksia saa olla, erilaisia moraalikäsityksiä saa olla,... ne ovat vain mielipiteitä,... mutta kaikkien tulee elää samalla lailla! Ajattele miten itse haluat, kunhat elät kuten kaikki muut! Ei ole olemassakaan mitään kulttuurien rikkautta, omia elämänvalintoja, omia mieltymyksiä, useita elämäntapoja, yksilöllisyyttä,... on olemassa yksi ainoa oikea tapa elää.
Valitettavasti minä en nyt edes pilaile. Valitettavasti se todella taitaa mennä näin. Siis ihmiset suuttuvat enemmän eri elämäntavoista kuin eri ajatuksista. Maassa maan tavalla - eli ajattele kuten tahdot kunhan elät kuten kaikki muut... tai edes esität eläväsi kuten kaikki muut.
-Olen mielummin sinkku kuin huonossa suhteessa
-Vihaan lapsia enkä aio koskaan hankkia niitä
-Pelastaisin palavasta talosta mielummin eläimen kuin ihmisen
-Olen kasvissyöjä
-Olen pinnallinen ja mulle esim miehessä ketä deittailen ulkonäkö on todella tärkeää
-Lapsilisät pois ASAP
-Aborttioikeus paljon laajemmaksi (vähintäänkin viikolle 20 ilman mitään perusteluiden tarvetta)
-Lihan hintaa voisi nostaa ihan kevyesti ainakin 75% ja panostaa enemmän tuotantoeläinten olosuhteisiin, ulkomaiselle antibiootti-ja-pahanmielen-tuontilihalle voisi pitäisi laittaa kovat verot
Kerrottuani vastustavani keskoshoitoja saan ihmetteleviä kommentteja, sekä pitäväni päihdeongelmaisia äitejä rikollisina koska usein heidän lapsensa on jollain tapaa vammaisia. Syyte tahallisesta ruumiinvamman tuottamisesta olisi kohdallaan!
Se, että pedofilia on seksuaalinen suuntautuminen. Tottakai se on väärin ja ällöttävää ja he itsekin tietää sen, mutta sanonpaahan vaan et
-heteromies kiihottuu naisista
-homomies kiihottuu miehistä
-pedofiilimies kiihottuu lapsista
Mulla taas on ja sekin ärsyttää muita. Kaikkien vissiin pitäisi olla yhtä ja samaa mieltä aina ja kaikesta ja se oikea mielipide kerrotaan somessa.