Haluaako joku auttaa introverttia pärjäämään opiskelijan sosiaalisessa elämässä?
Sanoisin että olen harvinaisen introvertti. Jopa sosiaalisesti syrjäytynyt. Juttelen ihmisille kun minulla on asiaa. Tervehdin muita mutta small talkia en harrasta. En myöskään ylläpidä yksipuolisia kaverisuhteita ja lopetan kaiken yhteydenpidon (myös tervehtimisen) jos huomaan että joku ei halua olla kanssani tekemisissä.
Tilanne on nyt kuitenkin se että olen syrjäytynyt täysin opiskelupiirien sosiaalisesta elämästä. Kuulun ainejärjestöön ja olen maksanut jäsenmaksun mutta olen välillisesti riidoissa nykyisen puheenjohtajan kanssa, joten minut poistetaan aina sähköpostilistalta kun yritän liittyä siihen. Yleensä saan kuulla juhlista vasta jälkikäteen tai kun ilmoittautuminen on mennyt umpeen.
Yhden kanssafuksin (ainejärjestön puheenjohtajan sisko) laitoin aiemmin kiinni myymälävarkaudesta ja sen takia kourallinen muita on alkanut kohtelemaan minua kun ilmaa. Yksi niistä keskeytti yhden kurssin kun olisi joutunut minun kanssa samaan ryhmään ja toinen oli kokonaan mykkä ja katsoi minusta poispäin kun yhdellä englanninkurssilla piti keskustella pareittain. Hän ei katsonut minua eikä sanonut minulle sanaakaan kun yritin jutella.
Mielelläni olen muiden kanssa tekemisissä mutta olen suututtanut vähän vääriä ihmisiä ja minua hyljitään sen takia. Mitä voidaan tehdä tilanteen korjaamiseksi?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mikä kaupunki on kyseessä? Ainejärjestö olisi varmaan vähän liian paljastavaa. Että missä on noin hankala ilmapiiri ilmeisesti teknillisessä korkea-asteen koulussa?
Eiköhän ap ole paljastanut jo tarpeeksi. Kyse on suhteellisen pienestä yliopistokaupungista kun kerran kavereihin törmää sattumalta ruokakaupassa ja todella pienestä aineesta. Ap opiskelee yliopistossa koska puhuu ainejärjestössä (AMK:ssa ei liene vastaavaa) ja yliopistolla on luultavasti lääketieteellinen, kauppatieteellinen tai oikeustieteellinen mihin se tyttö on yrittänyt.
Mua ärsyttää ihan sikana tuo ”klikkiytymisestä” puhuminen. Ystävystymistä se oli. Kaikkiin tutustui ja oli kavereita, mutta nämä, joita toiset haukkuivat klikeiksi olivat sitten niitä, joiden kanssa ollaan vieläkin ystäviä.
Kykenetkö lukemaan ihmisten ajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Kykenetkö lukemaan ihmisten ajatuksia?
Jos kykenisi niin olisiko elämä rikasta vai köyhää/tylsää?
Ap:n tilanne on kurja, mutta en usko minkään valituksen ylemmälle taholle tmv. auttavan. Ainejärjestötoiminta painottuu kuitenkin vapaa-aikaan ja perustuu vapaaehtoisuuteen, joten on vaikea kuvitella, että ap voisi saada sijaa nykyisessä porukassa, kun tilanne on noinkin tulehtunut. Sisarusten touhu sitsien siirtämisineen kuulostaa ihan sairaalta, mutta jos valtaosa porukasta on tyytyväistä nykymenoon, on taistelua tuulimyllyjä vastaan tehdä asiasta numeroa. Jonkinlaista "oikeutta" ap voisi saada, mutta porukkaan pääsemistä ei valituksen tekeminen helpota. Ihmettelen, miksi ap edes haluaa hengata porukassa, jonka kanssa ei ole yhtään samanhenkinen. Yliopistossa on muitakin porukoita kuin ainejärjestöt. Jos siis olisin ap, luovuttaisin ainejärjestön ydinporukan suosion tavoittelun ja etsisin muuta seuraa. Opiskelukavereihin pitäisin etäiset mutta asialliset välit.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tilanne on kurja, mutta en usko minkään valituksen ylemmälle taholle tmv. auttavan. Ainejärjestötoiminta painottuu kuitenkin vapaa-aikaan ja perustuu vapaaehtoisuuteen, joten on vaikea kuvitella, että ap voisi saada sijaa nykyisessä porukassa, kun tilanne on noinkin tulehtunut. Sisarusten touhu sitsien siirtämisineen kuulostaa ihan sairaalta, mutta jos valtaosa porukasta on tyytyväistä nykymenoon, on taistelua tuulimyllyjä vastaan tehdä asiasta numeroa. Jonkinlaista "oikeutta" ap voisi saada, mutta porukkaan pääsemistä ei valituksen tekeminen helpota. Ihmettelen, miksi ap edes haluaa hengata porukassa, jonka kanssa ei ole yhtään samanhenkinen. Yliopistossa on muitakin porukoita kuin ainejärjestöt. Jos siis olisin ap, luovuttaisin ainejärjestön ydinporukan suosion tavoittelun ja etsisin muuta seuraa. Opiskelukavereihin pitäisin etäiset mutta asialliset välit.
Ainejärjestö on vapaa-aikaa mutta se toimii yliopiston tiloissa ja käytännössä aina ylioppilaskunnan alaisuudessa. Siksi puhuin asiasta yhden luennoitsijan kanssa. Tilanne rahojen kanssa on ratkaistu, eli olen saanut omani takaisin. Lisäksi sain tietää että se nainen on tunnustanut ahdistelusyytöksen tekaistuksi kahden kesken luennoitsijalle. Mietin tässä mitä mahdollisuuksia on viedä vielä se eteenpäin, ja jos se estäisi esimerkiksi tutoriksi pääsyn tai stipendin.
Saako kysyä mikä kaupunki on kyseessä? Ainejärjestö olisi varmaan vähän liian paljastavaa. Että missä on noin hankala ilmapiiri ilmeisesti teknillisessä korkea-asteen koulussa?