Kertokaa jostain tavallisesta päivästänne tai hetkestänne 90-luvulla, joka nyt on teistä ihana ja nostalginen
Millaisia tavallisia hetkiä teillä oli 90-luvulla?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, kun oltiin koko päivä kiipeilty puissa, uitu, pyöräilty ja kotiin palatessa illalla siellä odotti kulhollinen mansikoita ja lasi maitoa. Sen jälkeen siskon kanssa sänkyyn ja äiti luki meille "iltasadun" vielä 10-vuotiaana. Ei tietenkään mitään vauvojen kirjaa vaan esimerkiksi Tiina-kirjat olivat suosikkejamme.
Vahinko alapeukku!
No poista se alapeukku!
Tulin koulusta kotiin, söin äidin tekemää perunamuussia ja luin uuden Suosikin. Sitten soitin ystävälleni istuen kapealla eteiskäytävällä jalat seinää vasten ja leikittelin johdolla,kunnes sain itseni lähes solmuun. Tein nopeasti läksyt, ,jätin vanhemmilleni lapun ja pyöräilin ystävälleni mistä jatkoimme matkaa kirjastoon, Istuimme kuuntelemassa levyjä musiikkiosaston pehmeissä nojatuoleissa ja jaoimme karkkipussin, kuulokkeiden takia emme voineet jutella mutta emme tahtoneetkaan, kuuntelimme vain kumpikin omaa levyä silmät kiinni.
Kesälomalla mökillä lapset serkkuineen näyttelivät Kauniita ja rohkeita saunan terssilla. Oli vain yksi poika ja hän oli pienin, mutta kelpasi Ridgeksi, jota tytöt piirittivät. Mummo oli leiponut mansikkakakun omista mansikoista nimipäivän kunniaksi. Tädillä oli läpällinen farkkuhaalari ja rusketus, joka oli peräisin Kreikan matkalta. Kauppaan oli kiire, koska se oli auki vain puoleen päivään lauantaisin ja sunnuntaisin kiinni. Rahaa nostettiin pankin tiskiltä. Toiselle mummolle lähetettiin postikortti lomalta, kortissa oli kirkon kuva ja tekstinä terveiset mökkipaikkakunnalta. Mökin katolle piti kiivetä usein suuntaamaan antennia kohti Lahden lähetysmastoa, kun kuva oli epäselvä. Ukkonen katkaisi kerran sähköt koko juhannuksen ajaksi, yli kaksi päivää syötiin rinkeleitä ja mehua. Onneksi oli valoisaa, kesäloma ja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun oltiin koko päivä kiipeilty puissa, uitu, pyöräilty ja kotiin palatessa illalla siellä odotti kulhollinen mansikoita ja lasi maitoa. Sen jälkeen siskon kanssa sänkyyn ja äiti luki meille "iltasadun" vielä 10-vuotiaana. Ei tietenkään mitään vauvojen kirjaa vaan esimerkiksi Tiina-kirjat olivat suosikkejamme.
Vai että siskon kanssa sänkyyn... kerrotko lisää yksityiskohtia?:)
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun isä oli töistä tullessaan hakenut R-kioskilta matkaoppaita, ja valittiin ensimmäinen ulkomaanmatkani Aurinkomatkoilta. Mentiin Kosin saarelle Kreikkaan. Lentokoneessa sai takaosassa polttaa vielä tupakkaa.
Meilläkin vanhemmat osti usein Aurinkomatkojen matkaoppaita. Mun eka matka suuntautui Torremolinokseen. Välillä käytiin Ruotsin laivalla.
Musiikkivideoiden katselu MTV:ltä sunnuntaiaamuna joskus 1996 😍
Olen syntynyt -78. Täytin keväällä -93 15-vuotta, juuri syntymäpäivänäni muutimme ihanaan vanhaan omakotitaloon Viinikkaan (Tampereella) ja sain itselleni ison oman huoneen. Muistan kun toukokuussa pyöräilin Rautatienkadun ylämäkeä kotiinpäin. Olin käynyt musiikkiliike Juksebossissa ostamassa Punk-kirjan, ja kiidin iloisena kotiin lukemaan sitä.
Käytiin mökillä aina saunomassa ja kotimatkalla oli ihana olla raukeana takapenkillä kun oli pimeää ja katuvalot lipui ikkunoiden ohi. Radiossa soi Arja Koriseva. Isä tykkäsi aina kuunnella automatkoilla Arjaa. 🤗
*mummeli* kirjoitti:
Muutettiin 90-luvulla sellaiseen noppataloon (kantti kertaa kantti), jossa oli takka. Söin suurinpiirtein puoli vuotta takkamakkaraa ilta-, aamu-, yö ja ihan mihin vuorokauden aikaan vaan palaksi.
Talossa oli iso ullakko, jossa kakarat pelasi sählyä. Muistiin on jäänyt myös, että tein simaa kesälläkin ja naapuruston lapset oleilivat meillä usein. Senkin muistan, että sohvalla kirjaa lukiessani kuoleman kello nakutti seinän sisällä. Aika pian muutettiinkin siitä pois. Ihana talo kuitenkin oli, mutta sairaan isoja huonehämähäkkejä!
Kuoleman kello?
On 1990-luvun loppu. Olen 14-vuotias ja koulupäivän jälkeen mennyt parhaan kaverini Tanjan luokse. Siellä ei ole muita kotona. Tanja on saanut upouudet Leviksen viis-viis-vitoset, sellaiset levenevälahkeiset. Istumme olohuoneen plyyssimatolla ja ratkomme yhdessä lahkeensuita auki sivusaumasta, että lahkeet asettuisivat fiksummin tennareiden päälle. Niistä ei saa näkyä kuin korkeintaan kärki. Takana lahkeen pitää jäädä kantapään alle joka askelella.
Telkkarista tulee Marienhof.
Ne monet kuumat kesäviikonloput 90luvun puolenvälin paikkeilla kun ajelin aina perjantaisin renkaat soikeana aika pitkän matkan silloisen tyttöystävän porukoiden mökille.
Uintia-grillausta-naintia-grillausta-uintia-naintia-sauna-naintia-grillausta-naintia-uintia-naintia-nukkumista-naintia-uintia-grillausta-naintia-grillausta-naintia-grillausta-uintia-naintia-sauna-naintia-grillausta-naintia-uintia-naintia-nukkumista-naintia-uintia-grillausta-naintia-grillausta-naintia-grillausta-uintia-naintia-sauna-naintia-grillausta-naintia-uintia-naintia-nukkumista-naintia-uintia-grillausta-naintia-grillausta-naintia-grillausta-uintia-naintia-sauna-naintia-grillausta-naintia-uintia-naintia-nukkumista-naintia-uintia-grillausta-naintia-grillausta-naintia-grillausta-uintia-naintia-sauna-naintia-grillausta-naintia-uintia-naintia-nukkumista...
Sahaisin pikkuvarpaani tylsällä bambuveitsellä jos saisi vielä tuontyyppistä ajanvietettä joskus nykyelämään.
Lähikioskilta käytiin kysymässä "rikkinäisiä" eli ei siis täydellisiä karkkeja. Kiva kiskantäti niitä sitten niistä karkkipurkeista etsi ja saimme ne ilmaiseksi!
Lapsena leikit kerrostalomme viereisessä metsässä. Hyppynarulla hyppely, twist, pistettä lähitalojen lasten kanssa. Uimareissut rannalle pyörillä kesämekko päällä, ritsillä pyyhe ja uikkarit (vaikka vanhempia ei mukana kun olivat töissä, rannanmukaisesti piti uida eikä mahdollisesti karkaavan uimalelun perään saanut lähteä). Uimarannan karkki-/jätskikioski.
Aivan ihana kevään merkki kun pääsi hyppimään hyppynaruilla kaverin kanssa ulos. Jos oltiin kaksin niin sidottiin narun toinen pää tolppaan ja toinen pyöritti ja toinen hyppi.
Paljon pyöräiltiin. Asuimme kaksiossa 4 henkinen perhe, oikein sopiva kuvio. Nyt vaikeaa kuvitella kun asun 4 henkisen perheeni kanssa 4 h taloa.
Vierailija kirjoitti:
*mummeli* kirjoitti:
Muutettiin 90-luvulla sellaiseen noppataloon (kantti kertaa kantti), jossa oli takka. Söin suurinpiirtein puoli vuotta takkamakkaraa ilta-, aamu-, yö ja ihan mihin vuorokauden aikaan vaan palaksi.
Talossa oli iso ullakko, jossa kakarat pelasi sählyä. Muistiin on jäänyt myös, että tein simaa kesälläkin ja naapuruston lapset oleilivat meillä usein. Senkin muistan, että sohvalla kirjaa lukiessani kuoleman kello nakutti seinän sisällä. Aika pian muutettiinkin siitä pois. Ihana talo kuitenkin oli, mutta sairaan isoja huonehämähäkkejä!
Kuoleman kello?
Se on puuta syövä ötökkä, joka tavallaan tikittää hirsien välissä.
Kesä 90, ei kyllä ollut ihan tavallinen 90-luvun arki, mutta minulla oli 4v ja vajaa 3v lapset, keväällä oli hirveällä voitolla myyty pari vuotta aiemmin ostettu asunto, rakennutettiin omakotitaloa, asuttiin vuokralla ihan liian isossa asunnossa, ainoa mikä paikkakunnalta oli löytynyt, vuokra oli halpa. Lähellä oli hiekkaranta, jolla lasten kanssa vietettiin päivät. Syksyllä vielä käytiin etelässä, muutettiin uuteen kotiin, minä menin takaisin töihin kun nuorempi lapsista täytti 3v.
Ei mennyt pitkään kun työt loppuivat ja sitten menikin pitkään, että oli taas kivaa, jotenkin aina ajattelen, että tuohon kesään loppui oma viaton/tyhmä usko aina parempaan huomiseen.
Olin masentunut opiskeluaikana ja söin liikaa, lihoin. Valmistumispäivälle piti ostaa uusi hame kun en mahtunut entiseen. Muutin kotiin, treenasin Callanetics-ohjeilla kesäkuukaudet ja yhtäkkiä olin yhtä sutjakka kuin ennen. Menin kaverin valmistujaisjuhliin seuraavana keväänä siinä liian pienessä hameessa, joka taas sopi ylle. Minua kehuttiin ja sanottiin "vau" kun astuin huoneeseen. Minulla oli kengissä pompadour-korot ja iso solki, kaulassa choker ja hiuksissa panta :D
Ja minulla on siitä kuvakin. Ja hyvältä näytän!
Tahtoo 90-luvulle. Voisiko joku keksiä aikakoneen?
Fanitettiin siskon kanssa CatCattia. Euroviisubiisi bye bye baby oli tietenkin paras. Muistan, että soi radiossa todella usein ja nauhoitettiin se biisi sitten kasetille. Kun tuli vieraita, sukulaisia tms. laitettiin mankka soimaan ja esitettiin CatCattia heille. Toisella oli tumma peruukki ja toisella vaalea. Koreokrafiakin oli saman kuin Euroviisuissa. :D