Haluaisitko äkkikuoleman vai pidemmän valmistautumisen lähtöön?
Eli käytännössä tapaturma/sairaskohtaus/väkivaltakuolema vastaan tappava sairaus?
Kommentit (23)
No, oon miettiny tätä, hmm mun mielestä helpoin ois sairaskohtaus yön aikana.
Tapaturma tai väkivaltakuolema ois hirveimmät.
Joku pidempi valmistautuminen esim. syöpä niin ehtisi hoitaa asiat valmiiksi, mutta se loppu ois aika kärsimystä.
Ajattelin lähteä oman käden kautta sitten kun terveys on tarpeeksi huono. Toivottavasti sen saisi sillon jo tehdä ammattilaisten tuella, niin ei mene oksennukseen tukehtumiseksi tai kouristuskohtaukseen kuolemiseksi tai muuksi. Sellanen kiva viimeinen trippi olis just hyvä.
Äkkikuolema minulle, kiitos. Ihan liian monta vuosia kestävää hidasta haipumista olen nähnyt ja se ei ole kenellekään mukavaa. Sairaskohtaus olisi läheisten kannalta kaikkein armollisin, omalta kannalta suosisin häkämyrkytystapaturmaa (on tullut koettua tajun menoon asti, olisi muuten harvinaisen mukava tapa lähteä).
Toivoisin voivani tietää etukäteen että lähtö lähestyy. Sairauskohtaus suorilta jaloilta olisi ikävin mahdollinen tapa lähteä.
Äkkikuolema. Täysin "terve" isotätini kuoli noin 15 vuotta sitten. Ei ollut koskaan käynyt lääkärissä, ei syönyt edes särkylääkkeitä, No pakolliset rokotukset esim. jäykkäkouristus oli otetttu.
No täti kuoli liiteriin polttopuita hakatessa yllättävä sydänkohtaus 85-vuotiaalla. Olihan se ensin omaisille järkytys, mutta sitten helpotus Eeva sai lähteä kotonaan sairatamatta.
Yllättävä kuoleminen kotiin terveenä on karmeinta mitä ihminen voi kokea. Sairaalassa paljon parempi kuolla
Saappaat jalas yhtäkkiä pois täältä, kiitos.
M
Yleisin kuolema "puun takaa" tapahtuu kai omassa sängyssä nukkuessa (?)
Ei kiitos; en halua joutua löydetyksi yösukat makkaralla, tukka pystyssä ja kuorsauskuola poskille valuneena. Riittää, kun elämän jokainen päivä näin alkaa (mutta sitä ei onneksi kukaan muu näe).
Vierailija kirjoitti:
Yllättävä kuoleminen kotiin terveenä on karmeinta mitä ihminen voi kokea. Sairaalassa paljon parempi kuolla
Onko sulla kokemusta tästä?
Yhtäkkinen kuolema minulle kiitos. Ihan milloin vain. Vaikka NYT.
No kun en mikään spontaani ihminen ole, haluaisin kuolemaanikin valmistautua ihan rauhassa.
Kamalaa, jos jäisi laskut maksamatta, kämppä siivoamatta ja työnantajalle ilmoittamatta ;)
Joka tapauksessa tahtoisin lähteä "oikeassa järjestyksessä" eli vasta vanhempieni jälkeen.
Niin sen kuuluisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Yhtäkkinen kuolema minulle kiitos. Ihan milloin vain. Vaikka NYT.
Helkkari, ei tullut kuolema. Höh, pitää mennä nukkumaan.
Mun suurin pelko on kuolla tulipalossa. Se poislukien ottaisin äkkikuoleman mielummin.
Toisaalta jos saisin jonkun kuolettavan sairauden nuorella iällä yrittäisin tehdä sillä rahaa naistenlehtihaastatteluilla viimeiseen asti jälkipolville.
En oo jotenkin koskaan jaksanut ymmärtää, miten joku ottaa monen kymmenen vuoden asuntolainan tai jaksaa säästää oletettua eläkeikää varten. Entäs jos kuolo korjaa ennen aikojaan?
Meni ehkä vähän asian vierestä, mutta köyhällä on mielessä vain se tärkein eli raha (tai sen puute) :(
Mieluummin nopea lähtö ,kuin pitkä sairauden kivuttama aika.
Kaiketi itselle helpoin olisi äkkikuolema. Läheisille taas se olisi pahempaa. Ja pakko kai tunnustaa, että mieluummin menettäisin läheiseni pitkän sairauden jälkeen kuin yllättäen. En kestäisi, jos se tapahtuisi vain yhtäkkiä.
En tiedä, kummassakin on puolensa. Helpointa olisi tietysti äkkilähtö nukkuessa, silloin ei koskaan ymmärtäisi kuolevansa ja tuntevansa sitä kauhua. Mutta toisaalta olisi kyllä rauhoittava ajatus saada laittaa asiansa kuntoon ennen lähtöä. No onneksi ei tarvitse valita (ellei sitten itseään päätä tappaa)!
Äkkikuolema vaikka nyt heti. Loppuis tää kärsimys.
Vierailija kirjoitti:
En oo jotenkin koskaan jaksanut ymmärtää, miten joku ottaa monen kymmenen vuoden asuntolainan tai jaksaa säästää oletettua eläkeikää varten. Entäs jos kuolo korjaa ennen aikojaan?
Meni ehkä vähän asian vierestä, mutta köyhällä on mielessä vain se tärkein eli raha (tai sen puute) :(
Mutta jos äkkikuolema yllättää nuoremmalla iällä, niin ei tiedä surra sitä että tilille jäi eläkepäivien varalle suuri rahasumma. Tuo eläkepäiviksi säästäminen on varautumista kaiken varalta, jos satun pääsemään elävänä eläkkeelle niin onpa sitten hieman säästöjä millä kituutella.
Äkkikuolema. Mielenterveysongelmaisena kuolema on tervetullut, mutta ei lisää sairauksia päälle, kiitos. Sain myös nähdä isäpuolen pitkän, hitaan kitumisen syöpään. Mieluummin nopeasti.